Räjähtävä ilmatorjunta-ammus?

Nimetön

Ystävälläni on kirpputorilta ostettu, kaliberiltaan 30 millinen, ilmeisesti ilmantorjunta patruuna. (Oletuksena siis että kyseinen ammus on jo ammuttu, koska se on myyty kirpparilla, ja se näyttää varsin paljon kerran ammutulta.)

Kysymys siis kuuluukin: Eräät yhteiset tuttavamme alkoivat aprikoimaan että onko kyseinen ammus tyyppi räjähtävä vai ei, Eli kun panos on ammuttu, räjähtääkö se ilmassa/osuessaan johonkin.

Eikös ilmassa räjähtävä ammus vaadi jonkinlaisen laukaisimen siihen itse ammukseen, kun taas jos se on osumasta räjähtävä, niin silloin ammuksen kärjessä olisi erillinen nalli/joku muu laukaisin?

Olettaisin myös että ilmassa räjähtävä torjunta-ammus olisi myös kaliberiltaan isompi, koska sen toimintahan perustuu sirpaleisiin, ja 30 millisestähän ei varmaan hajoa niin paljoa materiaa, että ne aiheuttaisivat mitään mainittavaa etua ilmatorjunnassa?

Täten itse olettaisin että patruuna olisi normaali läpäisevä ammus?

Jokatapauksessa, jos jollain on parempaa tietoa asiasta, olisi mielenkiintoista kuulla.

Kärkjessä on merkintä JTO3-90, ja hylsyn pohjassa merkit JTO, 02 sekä 90.

4

1354

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ITO.

JTO viittaa jalkaväen ampumatarvikkeisiin. (ITO on ilmatorjunnan a-tarvikkeet)

Ollessaan 30mm, olisi veikkaukseni BMP-2 rynnäkköpanssarivaunun 30mm hylsy.

http://militarypribor.ru/30_HEI new.htm

Kyllä jo 30mm kaliberissa käytetään sirpailoituvia ammuksia (itseasiassa niitä on jo 23mm:ssa ja 12,7:ssa). Tällöin kranaatin sisällä on esim. iskusytytin joka räjäyttää räjähdyspanoksen, joka edelleen sirpaloi kranaatin pinnan. Lisäksi kranaatissa on itsetuho, joka laukeaa x sekunnin kuluttua lähdöstä.

ps. Miten tämä liittyi "vuokralaisen muistilistaan"????

• Nimetön

Kiitos tiedosta!

Linkistä katsomissani kuvissa kärki on varsin saman mallinen. Hylsy poikkeaa hieman, mutta tuskin niitä nyt vain yhdenlaisia on.

Juu. Heh heh... Tuli näköjään tuon aiheen alotuksen kanssa pikku kämmi... Sorry about that. :P

Jokatapauksessa, kiitos vastauksesta!

• niin asia selviää

Siis että ammus näyttää jo useampaan kertaan ammutulta, mutta on yhä kiinni hylsyssää ;-D ;-D ;-D

Ehkäpä jos kuitenkin kysessä on pelkkä harjoitusammus, jollaisia käytetään aseen lataamisen harjoittelussa (mistä kuluminen). Voit selvittää asian napauttamalla sytytintä napakasti pallopäisellä vasaralla tms. Jos mitään ei tapahdu, kyseessä on harjoitusammus. Päinvastaisessa tapauksessa vapautat markkinoille jälleen yhden vuokra-asunnon, toki pienen pintaremontin jälkeen.

• ooc

Niin kyllähän minäkin olen armejan käynyt, joten tiedän kyllä miltä esim. nalli näyttää kun patruuna on käytetty. Lisäksi kärjen saa kyllä irroitettua hylsystä varsin helposti, koska kuten sanoin: Patruuna näyttää varsin paljon siltä että se on ammuttu. (Ensimmäisessä viestissä tuo lause oli ilmeisesti hassusti muotoiltu... :P )

Jokatapauksessa, kysehän oli lähinnä kyseisestä ammusmallista yleensä, eikä tästä nimenomaisesta yksilöstä. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4631
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2618
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2435
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      64
      2433
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1817
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1631
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1315
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1294
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82