Suomen

puhekielto!

Viime aikoina on ollut paljon puhetta Upsalan kaupungin päätöksestä kieltää suomen kielen käyttö työpaikoilla. Perjantain Aamulehdessä oli kirjoitus, jossa tuodaan esille vastaava tapaus Ahvenanmaalta. Siteeraan tähän muutaman lauseen:
"Maarianhaminan keskussairaalassa tuli keväällä kirjallinen ilmoitus, ettei henkilökunta saa keskustella suomeksi edes kahvitauolla tai muuten keskenään. Ainoastaan potilaalle saa puhua suomea, ellei tämä mitenkään ymmärrä ruotsia......Ahvenanmaalta on lähetetty jopa adressi Ruotsin hallitukselle, jotta siellä autettaisiin ajamaan ruotsalaista kielipolitiikkaa."

Sillä lailla. Onko Suomessa jollain kaupungilla tai kunnalla oikeus kieltää suomen kielen puhuminen kahden suomen kansalaisen välillä?

Mihin toimenpiteisiin nyt olisi ryhdyttävä, että tällainen lainvastaisuus saataisiin välittömästi korjattua ja asianomaiset saatettua edesvastuuseen.

14

1800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • me joille

      ei tule Aamulehteä, voimme vakuuttua, ettet valehtele?

      Noita "siteerauksia" voi kehitellä kuka tahansa omasta päästään.

      Jo vaikka siinä lehdessä niin olisikin kirjoitettu, niin miten silti voimme olla varmoja, ettei jutussa valehdella? Voisitko tuoda esille vakuuttavampia todisteita?

      • olla valhetta

        koko väite Aamulehden "kirjoituksesta", kun kukaan ei ole sitä pystynyt täällä esittämään.

        Eikä kukaan ole pystynyt todistamaan sitä puhekieltoakaan tapahtuneeksi todeksi, vaikka sen piti olla oikein kirjallinen.


    • hesekiel

      Mitäs tuosta. Pikkujuttu.Maakunta tekee niinkuin oikeaksi näkee. Jutut on muuten juttuja.

      • Liekeseh

        Rasismi ja pikku-ukkoja.


    • Asioista perillä oleva

      on nyt sellainen tilanne että Ahvenanmaa on erikoisasemassa.
      YK:n edeltäjä Kansainliitto päätti jo viime vuosisadan alkupuolella että Ahvenanmaa kuuluu Suomelle mutta että siellä on yksi kieli, eli ruotsi.
      Tätä päätöstä valvovat vielä tänä päivänäkin n.s. takaajavaltiot ( Venäjä, USA, Englanti, USA).
      Muuten ahvenanmaalaiset itse olisivat toivoneet liittyvänsä Ruotsiin kokonaan. Onhan Tukholmakin paljon lähempänä kuin Turku.
      Että tällaista.

      • heippa

        Liittykää Ruotsiin, oikeasti..pliis...nopeasti... :)

        Loisina olette jo tarpeesksi kauan eläneet Suomesta. Menkää parasiitit Ruotsin helmoihin ja imekää verenne sieltä. Phtyi teille raukat.


      • heippa kirjoitti:

        Liittykää Ruotsiin, oikeasti..pliis...nopeasti... :)

        Loisina olette jo tarpeesksi kauan eläneet Suomesta. Menkää parasiitit Ruotsin helmoihin ja imekää verenne sieltä. Phtyi teille raukat.

        Miettikääpä tilannetta, jossa kolme (työ)kaveria on kahvitauolla. Kaikki osaavat ruotsia, mutta kahden äidinkieli on suomi, kolmas ei osaa suomea. Pitäisi kahden suomenkielisen puhua suomea ja jättää kolmas ulkopuolelle? Ent päinvastoin, jos yksi ei osaa ruotsia, mutta kaikki osaavat suomea? Mitä kieltä pitäisi puhua. Ahvenanmaalla on paljon ihmisiä, jotka eivät osaa suomea, joten ruotsi on luonnollinen valinta. Mantereella tilanne on useimmiten päinvastoin.


      • Tarpa
        ahvennainen kirjoitti:

        Miettikääpä tilannetta, jossa kolme (työ)kaveria on kahvitauolla. Kaikki osaavat ruotsia, mutta kahden äidinkieli on suomi, kolmas ei osaa suomea. Pitäisi kahden suomenkielisen puhua suomea ja jättää kolmas ulkopuolelle? Ent päinvastoin, jos yksi ei osaa ruotsia, mutta kaikki osaavat suomea? Mitä kieltä pitäisi puhua. Ahvenanmaalla on paljon ihmisiä, jotka eivät osaa suomea, joten ruotsi on luonnollinen valinta. Mantereella tilanne on useimmiten päinvastoin.

        Käsitit nyt kyllä hieman väärin koko asian. Aamulehden jutussa oli siis kyse siitä ettei henkilökunta saanut jutella keskenään edes kahvitauolla suomen kielellä. Ei ollut kyse siitä että olisi "tahallaan" puhuttu suomea jonkun ruotsinkielisen esim. arvostelemiseksi.


      • tämäkin!
        Tarpa kirjoitti:

        Käsitit nyt kyllä hieman väärin koko asian. Aamulehden jutussa oli siis kyse siitä ettei henkilökunta saanut jutella keskenään edes kahvitauolla suomen kielellä. Ei ollut kyse siitä että olisi "tahallaan" puhuttu suomea jonkun ruotsinkielisen esim. arvostelemiseksi.

        Niin ja käsky käsittää myös tilanteet, joissa esim. kaksi suomalaista istuu keskenään vaikka omassa pöydässään kahvilassa. Ei voi olla Suomen lain mukaista.

        Olen monen monta kertaa istunut ruokalassa tai kahvilassa, jossa saman työpaikan ihmiset samassa pöydässä puhuvat kaikki välillä omilla kielillään maanmiehilleen ja taas hetken päästä englantia kaikkien kanssa. Samassa pöydässä siis kuuluu jopa yhtäaikaa suomea, kiinaa ja venäjää. Ei haittaa mitään. Ahvenanmaalainen vaan on herkkähipiäinen, joka näkee salaliittoja joka puolella.


      • Tarpa
        tämäkin! kirjoitti:

        Niin ja käsky käsittää myös tilanteet, joissa esim. kaksi suomalaista istuu keskenään vaikka omassa pöydässään kahvilassa. Ei voi olla Suomen lain mukaista.

        Olen monen monta kertaa istunut ruokalassa tai kahvilassa, jossa saman työpaikan ihmiset samassa pöydässä puhuvat kaikki välillä omilla kielillään maanmiehilleen ja taas hetken päästä englantia kaikkien kanssa. Samassa pöydässä siis kuuluu jopa yhtäaikaa suomea, kiinaa ja venäjää. Ei haittaa mitään. Ahvenanmaalainen vaan on herkkähipiäinen, joka näkee salaliittoja joka puolella.

        Näin on. Kyllä ahvenanmaalaisilla on syytä ollakkin huolestunut omasta kielestään. Suomenkielisten osuushan on vuosien mittaan lisääntynyt siellä koko ajan. Ja tulee vielä lisääntymään. Työvoimapulan takia joudutaan mantereelta hakemaan työntekijöitä, jotka eivät välttämättä kaikki olekkaan aivan ruotsinkielisiä. Ajan mittaan käy pian silleen että Ahvenanmaasta tuleekin ihan normaali kaksikielinen Suomen lääni.


      • Tarpa kirjoitti:

        Näin on. Kyllä ahvenanmaalaisilla on syytä ollakkin huolestunut omasta kielestään. Suomenkielisten osuushan on vuosien mittaan lisääntynyt siellä koko ajan. Ja tulee vielä lisääntymään. Työvoimapulan takia joudutaan mantereelta hakemaan työntekijöitä, jotka eivät välttämättä kaikki olekkaan aivan ruotsinkielisiä. Ajan mittaan käy pian silleen että Ahvenanmaasta tuleekin ihan normaali kaksikielinen Suomen lääni.

        Ahvenanmaalla suomenkielisten osuus on ollut vuosikymmeniä n. 5%, eikä se ole viime aikoina lisääntynyt. Työvoimapulaa helpottamaan tänne on muuttanut runsaasti työntekijöitä Baltian maista ja muualta entisen itäblokin alueelta. En usko Ahvenanmaan muuttuvan kaksikieliseksi. Ja olen edelleen sitä mieltä, että on kohteliasta keskustella kielellä, jota kaikki läsnäolevat ymmärtävät.


      • Tarpa
        ahvennainen kirjoitti:

        Ahvenanmaalla suomenkielisten osuus on ollut vuosikymmeniä n. 5%, eikä se ole viime aikoina lisääntynyt. Työvoimapulaa helpottamaan tänne on muuttanut runsaasti työntekijöitä Baltian maista ja muualta entisen itäblokin alueelta. En usko Ahvenanmaan muuttuvan kaksikieliseksi. Ja olen edelleen sitä mieltä, että on kohteliasta keskustella kielellä, jota kaikki läsnäolevat ymmärtävät.

        Kohteliaisuudesta sen verran ettei Aamulehden jutussa todellakaan ollut siitä kyse. Eli muiden läsnäolijoiden huomioonottamisesta. (Mitä ahvenanmaalaiset ruotsinkieliset tietysti aina muistat kunnioittaa;) ) Vaan kyse oli kahdenkeskisestä keskustelusta ilman läsnäolijoita (ruotsinkielisiä). Suomenkielisten prosentuaalinen määrä on kyllä lisääntynyt muunmuassa Baltian maista tulleiden ansiosta.


    • kurista

      Ilmeisesti Suomessa saa kieltää puhumasta suomea, mutta ulkomailla ei saa!

      • Liekeseh

        Ulkomailla ei ole rasismia. Suomessa ruotsalaiset määräävät, mitä kansa tekee ja saa tehdä.


    Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1576
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      186
      425
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe