Olen saanut Kelan työmarkkinatukea viime maaliskuusta alkaen. (sitä ennen liitolta työttömyyspäivärahaa).
Asumistuen vuositarkistus ajankohta on maalis-huhtikuussa.
Jos nyt kävis niin hyvä viuhka että saan työpaikan alkaen tuosta maaliskuusta tai huhtikuusta. Niin miten menettelen vuositarkistusajankohtana ?
Pitkäaikaistyöttömien asumistukeahan on helpotettu niin, että tuohon tarkistusajankohtaan on laitettu kolmen kuukauden lisäaika. Mutta koska vuositarkistus on tehtävä joka tapauksessa.
Jätänkö vain ilmoittamatta siihen palkkataulot, siis mikäli saan työn. (Mikään ei ole vielä varmaa).
Vai jättääkö Kela ne automaattisesti huomioimatta.
Tuskin.
Sekin on aikaisemmin mua ihmetyttänyt että Kela pitää pitkäaikaistyöttöminä vain sellaisia ihmisiä jotka on nostanut Kelan työmarkkinatukea vuoden, vaikka esim. minä olen sitä ennen ollut työtön kaksi vuotta.
Tosi on että liiton työttömyyspäiväraha voi olla paljon isompi kun tuo työmarkkinatuki, mutta ei aina.
Mm. minulla tuo ei ollut paljolti suurempi kuin työmarkkinatukikaan. Johtuen sitä ennen tekemästäni huonosti palkatusta työstä, minkä perusteella liiton päiväraha laskettiin.
Näihin sanoihin, näihin tunnelmiin... Hyvää Uutta Vuotta !
Pitkäaikaistyöttömän asumistuki
16
2452
Vastaukset
- markkinatukia
Sääntö koskee vain vähintää vuoden KELAN työttömyysturvalla olleita. Ei siis työttömyyskassan aikaa lueta mukaan. Jos työn alkaessa tämä 12 kk ehto täyttyy, niin tuki jatkuu 3 kk, kun se muutoin lakkaisi heti töiden alkaessa.
- Parka
Niin tuonhan tiesin,(ja se tulee ilmi minun ekasta viestistäni jos sen lukee) eli varsinainen kysymykseni meni sinulta vähän ohi tai yli?
Mutta kiitti kuitenkin.
- oletuksiin
Sillä ole mitään merkitystä oletko pitkäaikaistyön vaiko lyhtyaikaistyötön kun asumistukea määritetään uudestaan. Tosin tuo 3 kk suoja-aika työllistymisen jälkeen on vain pitkäaikaisen työttömän etuus.
Ongelma on tuon asumistuen tarkastuksen ajankohta. En tunne asiaa, ja toivottavasti tietävämmät ottavat kantaa palstalle. Se on kuitenkin selvä asia, ettei kannata ottaa työtä vastaa (jos mahdollista) silloin kun asumistuen tarkistus on meneillään Kelassa.- Parka
Minähän otan työn vastaan, jos sitä mulle vihdoin tarjotaan yli kahdensadan hakemuksen jälkeen. "Kannatti" tai ei.
En ymmärrä kyllä koska ei työpaikan vastaanottaminen kannattaisi.
Tai no, kyllähän siinä tuon kolmen kuukauden asumistuen voisi hävitä, mutta jos vaakakupissa on 3 kk. asumistukea ja pitempiaikainen työpaikka, niin - kumman sinä valitsisit ?
Minun ei tarvii kahta kertaa miettiä.
Mutta meitähän on moneksi.
Hakemani työelämänvalmennuksen aloitan nyt vuoden vaihteen jälkeen, mutta tuohan ei asumistukseen vaikuta mitenkään.
Mutta toivetta on että pääsen Oikeisiinkin töihin - takaisin
Parka kirjoitti:
Minähän otan työn vastaan, jos sitä mulle vihdoin tarjotaan yli kahdensadan hakemuksen jälkeen. "Kannatti" tai ei.
En ymmärrä kyllä koska ei työpaikan vastaanottaminen kannattaisi.
Tai no, kyllähän siinä tuon kolmen kuukauden asumistuen voisi hävitä, mutta jos vaakakupissa on 3 kk. asumistukea ja pitempiaikainen työpaikka, niin - kumman sinä valitsisit ?
Minun ei tarvii kahta kertaa miettiä.
Mutta meitähän on moneksi.
Hakemani työelämänvalmennuksen aloitan nyt vuoden vaihteen jälkeen, mutta tuohan ei asumistukseen vaikuta mitenkään.
Mutta toivetta on että pääsen Oikeisiinkin töihinLiikaa maksetun asumistuen voi aina maksaa KELAlle takaisin.
Minulle sattui tarkistusajankohta päällekkäin työttömyyseläkkeen alkamisen kanssa. Kun päätöstä ei ollut määräpäivään mennessä tehty maksettiin ko. kuukauden tuki ja eläkepäätöksen jälkeen tehtiin uusi päätös. En anonut enään eläkkeensaajan asumistukea ja halusin maksaa tuon kuukauden tuen takaisin niin antoi KELA anteeksi tuon yhden kuukauden tuen, eikä halunnut sitä takaisin. - Parka
takaisin kirjoitti:
Liikaa maksetun asumistuen voi aina maksaa KELAlle takaisin.
Minulle sattui tarkistusajankohta päällekkäin työttömyyseläkkeen alkamisen kanssa. Kun päätöstä ei ollut määräpäivään mennessä tehty maksettiin ko. kuukauden tuki ja eläkepäätöksen jälkeen tehtiin uusi päätös. En anonut enään eläkkeensaajan asumistukea ja halusin maksaa tuon kuukauden tuen takaisin niin antoi KELA anteeksi tuon yhden kuukauden tuen, eikä halunnut sitä takaisin.Ihan varmasti voi maksaa niin. On tästä omiakin kokemuksia. Maksoin vuotena muutamana Kelalle takaisin 1300 €. Kelan virheen takia (tämän virheen jopa Kelan virkailija mulle myönsi, mutta valituksessa ei tietenkään sitten virallisesti).
Mutta jutun juuri olikin se, että maksaako Kela mulle takaisin niitä rahoja joita on liikaa perinyt. Eli jos ne maksaa kolmen kuukauden ajalta liian vähää asumistukea. (mun pitäis saada tätä samaa tukea pitkäaikaistyöttömänä 3 kk:den ajan, vaikka pääsisinkin töihin ).
Kela ei varmasti maksa. Kyllä jämpti on näin. - Parka
Luin paremmin Kelan sivuilta seuraavan tekstin:
"asumistuen tarkistusta tulojen nousun takia lykätään kolmella kuukaudella pitkäaikaisesti työttömän työllistyessä,
ellei sitä ennen ole muuta syytä tarkistaa tukea, esimerkiksi vuositarkistuksen takia.
Pitkäaikaistyöttömällä tarkoitetaan asumistukilaissa henkilöä, joka on saanut Kelalta vähintään vuoden ajan yhtäjaksoisesti peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea."
Siis keskimmäinen kappale antaa ymmärtää että kun minun asumistukeni vuositarkastusaika on 1.4.2008.
Kela lähettää sitä varten lomakkeet kahta kuukautta aikaisemmin eli ensi kuussa.
Minun ainakin kannattaa jättää tuon vuositarkastuksen palautuksen viime tinkaan.
Jos saan töitä ennen huhtikuuta niin tuo vuositarkastuksen ajankohta siirtyy kolmella kuukaudella.
Jos nyt sais keploteltua että jollain verukkeella tekis välitarkastuksen. niin vuositarkastusajankohta olisi siittä vuoden päästä.
Eka asumistuki hakemus tähän kämppään tein marraskuussa 06, mutta välitarkastuksen tein tulojen pudottua maaliskuussa 07 (tuli voimaan seuraavassa kuussa) ja näin ikään se vuositarkastus on aina huhtikuussa.
Putosi minulla tulot nytkin kaksisataa euroa, mutta kun ne putosi elatustuen vuoksi enimmiltä osin (129 e) ja työmarkkinatuki lapsikorotuksen verran ( 73 €) niin sen perusteella ei voi vielä hakea muutosta . Kai ?
Koska vaikka välitarkastuksen voi tehdä jos
tulot alenevat vähintään 160 euroa/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna.
Niin tuossa asumistuessa ei muistaakseni oteta huomioon elatustukea.
- on mutkikas
Minun näkemyksen mukaan asumistuki tulee pitää aina oikeansuuruisena ainakin silloin, kun on toimeentulotuen asiakas.
Asumistuki huomioidaan toimeentulotuessa tulona. Kun saa asumitukea, niin toimeentulotuki vähenee tuon asumistuen verran. Nyt jos saat ylisuurta asumistukea ja sen joutuu maksamaan takaisin, niin toimeentulotuki ei tulekkaan kompensoimaan sitä, että ovat maksaneet sinulle toimeentulotukea pienempänä tuon asumistuen yllmääräisen saannin osalta. Mutta kun pitää asumistuen oikean suuruisena, toimeentulotkuki sitten kompensoi loput.
Sanalla sanoen, pidä asumistukesi oikean suuruisena ettet jälkeen päin joudu maksamaan osaa siitä takaisin. Toimeentulotuki ei huomioi liikaa maksettua asumistukea menona.- Parka
Näin olisi juuri tarkoitus tehdä ja juuri tätäkin varten, mitä kerroit.
Täällä nyt kaikki tuntuvat unohtavan sen seikan, että Kela olisi velvollinen maksamaan takaisin asiakkaalle joskus, jos on laskenut asumistuen liian pieneksi.
tätä nyt ajoin takaa.
Eli jos Kela laskee asumistuen työtulojen perusteella sen kolme kuukautta vaikka olen pitkäaikaistyötön, niin sitä tuskin saa valituksellakaan takaisin ?
Mutta antaa olla... - pitkäaikaistyöttömälle...
Parka kirjoitti:
Täällä nyt kaikki tuntuvat unohtavan sen seikan, että Kela olisi velvollinen maksamaan takaisin asiakkaalle joskus, jos on laskenut asumistuen liian pieneksi.
tätä nyt ajoin takaa.
Eli jos Kela laskee asumistuen työtulojen perusteella sen kolme kuukautta vaikka olen pitkäaikaistyötön, niin sitä tuskin saa valituksellakaan takaisin ?
Mutta antaa olla...Niin, mikä on tämä asumistukierikoisuus pitkäaikaistyöttömälle. Onko asia niin, että kun pitkäaikaistyötön pääsee työhön, niin hän saa asumistukea korjaamattomana tuon 3 kuukautta kun on työsssään tulolla kuin tulolla.
Mutta jos työsuhde jatkuu yli 3 kukkautta, niin tullaanko asumistuki perimään takaisin joltain ajalta.
Itse olen ajatellut päässäni, että työsuhteen alkamisvaiheessa kannattaisi tehdä aluksi hieman alle 3 kuukauden työsopimus ja näin ottaa täysi asumistuki vastaan ilman takaisinperinnän pelkoa.
Sitten kun uusi työsuhde tultaisiin kirjoittamaan, niin kannattaisi vasta tämän toimenpiteen jälkeen ryhtyä korjaamaan asumistukea todellisten tulojen pohjaiseksi.
Mene ja tiedä mikä sitten on viisaan rahan toimintaa. - Parka
pitkäaikaistyöttömälle... kirjoitti:
Niin, mikä on tämä asumistukierikoisuus pitkäaikaistyöttömälle. Onko asia niin, että kun pitkäaikaistyötön pääsee työhön, niin hän saa asumistukea korjaamattomana tuon 3 kuukautta kun on työsssään tulolla kuin tulolla.
Mutta jos työsuhde jatkuu yli 3 kukkautta, niin tullaanko asumistuki perimään takaisin joltain ajalta.
Itse olen ajatellut päässäni, että työsuhteen alkamisvaiheessa kannattaisi tehdä aluksi hieman alle 3 kuukauden työsopimus ja näin ottaa täysi asumistuki vastaan ilman takaisinperinnän pelkoa.
Sitten kun uusi työsuhde tultaisiin kirjoittamaan, niin kannattaisi vasta tämän toimenpiteen jälkeen ryhtyä korjaamaan asumistukea todellisten tulojen pohjaiseksi.
Mene ja tiedä mikä sitten on viisaan rahan toimintaa.http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170901144801HV?openDocument
- nolla-peli
Liikaa maksetun asumistuen ja toimeentulotuen yhdistämisen kysymyksessä loppujen lopuksi on kysymys siitä, että liian suurena maksettu asumistuki on syöty ennakkoon ja jälkeenpäin maksettu toimeentulotuki sitten ottaa pois tuon ennakkoon syödyn rahan.
Jos haluaa säilyttää tasaisen rahavirran tukien muodossa, kannataa pitää tukensa sellaisena kuin se on määrätty. Tosin on vaikea päästä tällaiseen käsitykseen Kelan sivustoja "vain" katsomalla.
Se joka pääsee oikeaan ansiotyöhön, eikä tarvitse tukia noin vuoteen, on aina voittaja. Mutta sellainen joka tasapainoittelee tukien ja palkan kanssa lyhyiden työjaksojensa jälkeen, on tuomittu häviäjäksi kokonaisuutta laskettaessa. Toki jokin taho voi väitttää, että miten jää häviäjäksi jääköön jokaisen uudelleen työttömäksi joutuneen hartioille. Ei ole helppoa ei tässä tukijärjestelmässä voitollinen laskenta. - vielä...
Parka kirjoitti:
tätä nyt ajoin takaa.
Mutta antaa olla...Kun hakee 1. kerran asumistukea, niin asumistuki voidaan myöntää myös takautuvasti joltain ajalta.
En muista tuota aikaa, että onko se kuluvalta kuulta jolloin asumistukea anotaan vaiko edelliseltä kuulta milloin asumistukea anotaan.
Se joka saa toimeentulotukea ei hyödy tästä takautuvasta asumistuesta yhtään mitään, sillä se huomioidaan tulona toimeentulotuessa. Takautuvasta asumistuesta ainoastaan hyötyy se, joka ei saa toimeentulotukea.
Eli näin on kivasti järjestetty asumistuen ja toimeentulotuen yhdistäminen. Takautuva asumistuki siirtyy kuntien hyödyksi jos on toimeentulotuen asiakas.
Muuten yksi asia on outu asumistuen myöntämisessä. Josko asumistuki jää pienemmäksi kuin n. 16 euroa, sitä ei makseta. Miksiköhän. Tässä tapauksessa taas toimeentulotuen saaja hyötyy säännöstä kun toimeentulotuki kompensoi tuon puuttuvat n. 16 euroa. Mutta tästä 16 eurosta ei-toimeentulotukea saava jää nuolemaan näppejään.
- Ok,KooHoo
Vastaus kysymykseesi:
-EHDOTON EDELLYTYS:min 12kk yhtäjaksoista Kelan työmarkkinatukea,ei katkoksia,ei yhtään työpäivää saa olla,eikä myöskään tuona jaksona saa olla esim. samalla rahalla kuntoutuksessa,ei koulutuksessa eikä missään muussakaan toimeenpiteessä.
Sairasmerkinnästä (työtön,työtön lapussa) vuoden ajalta en oo ihan varma ,mutta eiköhän sitä olla aina KELAN lapuissa "terve"työtön...
Toinen juttu tämä vuositarkastuksen ajankohta,EI SAA osua tälle 3 kk:n jaksolle jolle tarkistusajankohdan siirtoa haetaan.
TS työsuhteen alkaminen vedätettävä yli vuositarkastuskuukauden.
Sinänsä erittäin hyvä laki pitkästä aikaa meille pien-pätkätuloisille.en tiedä miten isopalkkatöissä,mutta mulle osa/85%,huojennus meniläpi koko 6kk.- tapauksesi...
Kerroppa juurta jaksaen oma tapauksesi tuon 3 kk asumistuen hyötymisestä omassa tapauksessasi. Ota myös huomioon se, että kaikki eivät ole samassa tilanteessa kuin sinä. Siis kerro tapaukseesi kaikki vaikuttavat asiat, että milloin kannattaa ja milloin ei kannata tehdä 3 kuukauden tarkistusta.
Jos minä pääsen työhön 2000 euron kuukausipalkalle ja olen saanut sitä ennen asumistukea ja toimeentulotukea, niin saanko vielä työllistymiseni jälkeen 3 kuukautta asumistukea niin, että en joudu niitä maksamaan takaisin kun asumistukeani tarkistetaan - vaikka tulot ovat 2000 euroa kuukaudessa tuon uuden työn perusteella.
- näin se
jos on työmarkkinatukea niin ei vaikuttaa asumistukea mitenkään koska huomiottu tuloksi molemmat mutta ei voi hakea toimeentulotukea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 455851
- 485346
- 483718
- 143675
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise963346- 313126
- 592884
- 572740
- 532400
- 381854