Kauvatsan

kartta

Tietääkö joku linkkiä entisen Kauvatsan kunnan karttaan? Missä oli raja ennen Kauvatsan ja Kokemäen välillä?

6

2252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemäen raja

      Raja löytyy vuonna 1914 piirretystä kartasta "Kokemäen ja Harjavallan pitäjät".

      "Piirretty Maanmittauksen Ylihallituksessa olevien karttain mukaan ja paikkakuntalaisten antamain ainesten perusteella vuotena 1914.

      Lähdetään etelästä seuraamaan kartalle piirettyä rajaa kohti pohjoista.

      Kyttälän kylä ja ko. kylässä kansallispuistoon kuluvat Korkeasuo ja läntinen Puurijärvi ovat Kokemäkeä.

      Raja halkaisee Puurijärven pohjoisluoteis-suunnassa kunnes tullaan Kauvatsan Ahvenuksen rajalle.
      Puurijärven rannalla olevan Kivistön luodon kohdalta raja suuntaa länteen kohti Kyttälän asemaa, jolloin Ahvenus jää pohjoispuolelle. Rajana oleva oja on edelleen olemassa tilusrajana "Kyttälässä", jossa Saarela, Lintunen ja Mäkinen ovat Kyttälää, kapealla muutaman sadan metrin vyöhykkeellä ennen jokea.

      Lintusen luota raja kääntyy jälleen pohjoisluoteeseen Harhionmaahan, jossa olevat talot ovat Kokemäkeä. Koivisto on viimeinen Kokemäen taloista, ja seuraava on Kriikka, joka on Kauvatsaa.

      Kartan mukaan raja lähti Harhiomaasta lounaaseen, kohti Raition koulua, Kokemäen joen rantaan saakka ja sitten jokea seuraten Säpilännimen päähän.
      Mäkelä eli nykyinen Setälä jäi Kokemäen puolelle

      Jossakin vaiheessa raja ei ole enää tullut Raition suuntaan, vaan jatkanut pohjoiseen kohti Alppilan ja Rantamaan rajaa.
      Tätä jokirantaan aikanaa ulottunutta Kauvatsan aluetta aluetta kutsutaan Vähä-Säpiläksi.

      Säpilänniemen päästä raja suuntasi pohjoiskoilliseen Sääsjärven rantaan, jolloin Rantamaa jää Kauvatsan puolelle ja Alppila Kokemäen puolelle.

      Rantamaasta raja suuntaa kohti Sääksjärven pohjoista rantaa niin, että Sääksjärven Sahanlahti ja Piilijopen suussa oleva lahti jäävät Kauvatsalle.

      Pohjoisrannalla raja seuraa järven rantaa länteen Pirisojan suulle, josta se jatkaa Pohjoiseen nykyisen Pori-Tampere-tien pohjoispuolelle.

      Kokemäen puolelle on kartaan merkitty talot Isokorpi, Isokorpi-Riuttala ja Metsä-Potila.

      Ko. talot kuuluivat Kakkulaisten talojen jakokuntaan.
      Tuolla kulmakunnala Kokemäen rajanaapuriksi tulee Kullaa ja Kauvatsalle Kiikoinen.

      Kokemäen nykyisestä pohjoishuipusta raja suuntasi lounaaseen Kannusjärvelle, Jossa Sääksjävestä lohkaisi aimo palasen Vaskunmaa eli Huittisten Sammun kylän tilojen enklaavi.

      Kakkulaisten jakokunnan eteläosassa Sääksjärven rannalla oli Kotkan talo kauvatsan enklaavina, ilmeisesti myös Kiramo. Tuliniemi oli Kakkulaisten jakokuntaa.

      Kauvatsan enklaaveja oli Puurijärven eteläpäässä Työtilän talojen yhteinen suoalue Isosuon reunassa sekä Ala-Kauvatsa niminen tila Ala-Kauvatsan joen varressa. Molemmat siis Huittisten Puolella ko. jokea.

      Työtilästä tie menee ensin Huittiesten alueelle Keikyään mennessä. Kun tie alkaa metsätaipaleen jäkeen laskea pellolle ollaan Mäkelän ahteessa.
      Nimi tulee siitä, että tien vasemmalle puolelle jäävä Mäkelän talo on Huittisissa ole Työtilän enklaavi.
      Mäkelä siirrettiin uusien omistajien toimesta vasta muutamia vuosia sitten Kokemäeltä Huittisiin.

      Mäkelän Lahjasta oli tehty parikymmntä vuotta sitten juttu Lauttakylälehteen.
      Lahja kertoi asuvansa Kokemäellä, kuitenkin "keskellä" Huittista ja ihailevansa muutaman sadan metrin päästä alkavia Keikyän Villilän kylän katuvaloja.

    • meni raja

      siinä kohtaa alkaa pahin kepuvyöhyke Kokemäellä.

      • Harhionmaa

        "Lintusen luota raja kääntyy jälleen pohjoisluoteeseen Harhionmaahan, jossa olevat talot ovat Kokemäkeä. Koivisto on viimeinen Kokemäen taloista, ja seuraava on Kriikka, joka on Kauvatsaa."
        Rajauksessa vähän epätarkkuutta: Heinimaa oli Kauvatsaa, Rajala oli Kauvatsaa Katainen oli Kauvatsaa ja sitten Kriikka ja Leino. ...


    • Anonyymi

      Tietääkö joku, mistä nimi Kauvatsa tulee?

      • Anonyymi

        Kahuvatta .. Keltavattain maa ... ;)


      • Anonyymi

        Tuleekohan nauriista ja naurishaudasta, mikä on ollut yleistä Kauvatsalla ( tosin ennenvanhaan muuallakin).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2011
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1935
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1408
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1350
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1331
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe