Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

tee mitä haluat, kunhan et ota välivuotta

houska

Moro!
Mä oon kolme vuotta tähdännyt siihen, että saan lakin päähäni ja pääsen eteenpäin elämässäni. Kakkosvuosi meni mun tasoon nähden huonosti, ei kiinnostanu koko touhu ja kävin suht pohjalla. No, ei siinä mitään, opon ja kavereiden puheilla skarppasin ja tentin joitain kursseja uudestaan mitkä oli menny persiilleen. Kaikki on nyt kurssien kohalta ok, numerot ihan hyviä eikä vaaraa etten pääsis keväällä ylioppilaaks, toiveetkin on ihan korkeella joidenkin aineiden suhteen.
Mutta eihän se mikään riittävä tavote ole, että pääset lukiosta, vaikka hyvät paperit tulisikin. Sitten vaan ammattia opiskelemaan, olishan tossa tota lääkäriä, psykiatria vai kiinnostaisko kielet? Mä en tiedä, mulla ei ole pienintäkään tietoa, mitä mä haluan ammatikseni tehdä. Saisin nyt edes sen lakin päähäni ja tän elämänvaiheen ohitettua ennenkun syöksyn uuteen. Suunnitelma välivuodelle on tosin jo tehty, mutta sehän on kaikkien mielestä ihan diipadaapa juttu se välivuosi. Daijut pitää välivuoden, kyllä sitä pitää heti opiskella. Ihan sama mitä opiskelet, kunhan opiskelet. Voihan sitä alaa sitten vaihtaa.
Voi h*lvetti sanon minä. Mua ei kiinnosta lähtee lukeen jotain ihan vaan ajankuluks. Lähtisin mieluummin ulkomaille töihin ja maailmaa näkemään. Mutta hei, mikäs suunnitelma se tälläinen on? Elämän hukkaan heittämistä.
Mä voisin jopa koskee tätä mun raivoa, jos vaan pystyisin. Mua raivostuttaa, että mulle sanotaan päin naamaa, että tee mitä teet, kunhan et vaan ota välivuotta ja opiskelet itelles ammatin.

5

1544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jodie

      Hej!

      Älähän ny hikeenny siel. Pidä ihmeessä välivuosi, tai vaikka kaks! Tuossa vaiheessa kuitenkin nyt keskittyisin suorittamaan sen lukion loppuun, kun kerta loppusuoralla ollaan.
      Itse olen kirjottanut pari vuotta sitten, eikä oikeen oo kiinnostanu jatkaa opiskeluja. Tai oikeestaan olisin halunnu luokanopeks, mut en päässy. Oon kyllä hakenu aina ku on ollu mahdollisuus, mut ehei. Oon viettäny välivuotta ulkomailla ja ny tullu kotio ihan tavallisii töihin. Enkä tiedä edelleenkää mitä haluaisin. Mutta välivuosi ulkomailla kuullostaa loistavalta! Se oli mulle ainaki kasvattava kokemus, vaikkei nyt ammatti siellä ratkennutkaan.
      Oon sun kanssa samaa mieltä siitä, etttä ei kannata opiskella ihan mitä vaa. Tottakai pitää tähdätä sillä johonki. Mutta tiedäthän toki mistä pidät? Hae jokin ala missä olis opintoja niistä aiheista joista eniten tykkäät. Sitten joskus.
      Älä kuuntele muitten vouhotuksia. Vaan ite tiedät mitä tahdot, eiks je?! Pidä nyt kuitenki järki kädessä! :)

    • suunnitelmat

      Susta ollaan selvästi huolissaan. Ei kai välivuodessa mitään pahaa ole, jos sen suunnittelee ja kehittää itselleen "järkevää" tekemistä, vaikka töitä tai opiskeluihin valmistautumista.

      Kannatta silti selvittää kaikki vaihtoehdot. Yliopistoissa ja ammattikouluissa saa aika kivasti sisällytettyä käydyt opinnot, vaikka alaa tai linjaa vaihtaisikin. Vaihdot saa olla aika radikaalejakin. Sivuaineisiin ja vapaasti valittaviin opintokokonaisuuksiin uppoaa melkein mitä tahansa. Poikkeuksina äkkiseltään tulevat mieleen lääkis ja oikis.

      Onhan ulkomaille lähdössä monta hyvää asiaa. Kielitaito- ja maailmankuva laajenee. Oletko miettinyt ulkomailla opiskelua?

      Tsemppiä valintoihin! Hyvin suunniteltu on valmiiksi tehty:]

    • Shanelle

      Tekstisi kuulosti tosi tutulta! Mulla myös nyt abivuosi menossa, ja ei harmainta aavistusta mihin seuraavaksi. Kyse EI ole laiskuudesta, kyllä eri vaihtoehdoista on otettu selvää. Tuntuu ahdistavalta kun muutenkin kirjotukset edessä, kaikki tuntuu olevan täyttä hullunmyllyä muutenkin, ja sitten vielä hengitetään niskaan yliopistoista ja ammattikorkeista. Kyllähän minä ymmärrän sen, ettei nuorten haluta syrjäytyvän, ja halutaan pitää huoli että mennään suorassa putkessa heti vaan lukiosta opiskelemaan, mutta kun kaikilla ei asiat vaan mene niin!

      Joskus muutenkin henkisesti voi olla tilanne se, että on kaikin puolin parempi ottaa taukoa asioista, mennä töihin tai tehdä muuta kehittävää. Vaikka mullakin välivuosi on tiedossa, en aio sitä viettää lomaillen! Ja kouluihin aion pyrkiä kun vain keksin sen alan mitä voisin edesajatella opiskelemani. Pakottamalla se ei tule. Ja näen paljon fiksummaksi ideaksi ottaa opiskelusta taukoa, tutustua itseensä, kasvaa henkisesti ja vaikka tienata rahaa töitä tehden kun homehtua opiskelemassa alaa jolle on pakon edessä hakeutunut.

      Ahdistaa, kun joskus ei tunnuta ymmärtävän, että ihmisiä on erilaisia, elämäntilanteen vaihtelee, ei kaikkia voi sulloa samaan muottiin.

    • vapaaehtoinen

      Ylpäärit mulla vasta alkaa tossa syksyllä, kun lukion toista suorittelen loppuun, mutta sanon silti sanottavani. Mulla oli tavoitteena lähteä TKK:hon, Kauppakorkeaan, lukemaan liiketaloutta, mitä jos menisin vaikka psykiatriksi eli lääkikseen ensin, jos menisinkin lukemaan psykologiksi. Mulla oli ja on tulevaisuus erittäin avoinna, eikä tarvikaan tietää mihin jatkan. Ajattelin ensin, et ihan varmaan pääsen sinne minne haluun, ja välillä olen aivan varma minne haluun, mutta sitten tässä tajusin. Mä en kestä!

      Opiskelua opiskelun perään. Nytkin olen lintsannut koko päivän ylirasituksesta, koska vietän päivät ensin koulussa ja siitä töihin ja treeneihinkin pitää mennä. Töitä mun ei tarvis käydä, kun vanhemmilla hyvät tulot, mutta kun haluan ottaa kiinni elämästä ja päättää siitä itse. En pysty tekemään varsinkaan ylppäreiden keskellä järkevää ratkaisua jatko-opiskelulle. Päätin, että välivuos on mun juttu. Voin muuttaa, mennä töihin esim. Siwan kassalle ja sitten vaan elää ja miettiä tulevaisuutta. Niin saan varmasti paremmin valittua tulevaisuudelleni sopivan alan. Voisin vaikka matkustellakin vähän ulkomailla, työskennellä siellä ja opiskella vaikka kotona kieliä.

      JOutuvathan monet pakostikin välivuoteen, kun opiskelupaikka ei aukene. Tai jos aukeneekin, niin saattaa aueta paikka johon on hakenut vain by the way, enkä halua sellaiseen aikaani tuhlata kun voin aloitella elämää. Ja jos saan hankittua hieman rahaa opiskeluilleni siinä samassa, niin on paljon helpompi sitten lähteä opiskelemaankin, kun ei tarvitse koko ajan miettiä mihin rahansa tuhlaa, vaikka kaupan kassalta mitään lottovoittoa heru, mutta silti sopiva summa, josta voisi aina säästää.

      Välivuos itselleni on erinomainen vaihtoehto, enkä ymmärrä miksi jotkut sitä niin huonona pitävät.

      • borracha

        Jos haluat, pidä välivuosi. Jos haluat, lopeta koulujen käyminen tähän. Ei ole pakko tehdä niin kuin muut tekevät ja niin kuin sinun odotetaan tekevän. Idiootteja ne, jotka eivät tee elämässään niin kuin itse haluavat.

        Nimim. Espanjaan töihin kesäkuussa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2033
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1470
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1228
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe