tiedätkö.
Mikä on lehtikerppu
11
6010
Vastaukset
- Morchella
kerättiin kesäisin, siis vaikkapa koivun oksia joissa lehdet mukana.
Kuivattiin ja talvella syötettiin esim.lampaille.
hyvää ruokaa, luonnolliset vitamiinit ja kivennäiset mukana.
Kerppuja kerättiin varsinkin silloin kun pellot ei riittäneet rehun tuottoon kaikille elukoille.- ????
näitä tehtiin elukoille ruuan jatkeeksi, ja ne oli mieluista syötävää just lampaille. Tuoksuivat hyvälle kuivanakin.
- koivuista vastat
lampaille syötettiin. pitkiä pajuja nidottiin isoksi lyhteeksi jotka sidottiin kuin saunan vastat. myöskin yrttejä eläinten puutostiloihin kun kevät koitti. ei tässä nyt vielä niin olla urbanisoitu. minä ainakin muista vaikka olenkin hienohelma että mistä oon lähtösin. landelta.
- Morchella
koivuista vastat kirjoitti:
lampaille syötettiin. pitkiä pajuja nidottiin isoksi lyhteeksi jotka sidottiin kuin saunan vastat. myöskin yrttejä eläinten puutostiloihin kun kevät koitti. ei tässä nyt vielä niin olla urbanisoitu. minä ainakin muista vaikka olenkin hienohelma että mistä oon lähtösin. landelta.
yhtä ainoaa oikeaa vastausta.
Lehtikerput tehtiin lehtipuista, mitä itse kenenkin mailla sattui parhaiten olemaan.Pääasia että tehtiin lehtipuusta ja syötettiin rehun jatkona.
- nahkiaisista
Kerppuja tehdään myös nahkiaisista. Siinä nipussa on muistaakseni 31 kpl:tta niitä.
- henrii
ootako nähneet, eikä sitten kuukleteta.
- jakaja03
varmaan minä! Jaan aamulehteä!
Lehtokurppa olisi lintu! - pikkuveli,,
se huusi minulle: retku, natku.
Huusin sille: kurppauros rupiperse.
Kurppa hävis tappelun. - importanty
rupinaamaiset ja rupikulliset on parasta alapäässä.
- HTZA
todella persaukisen ja todella pientilallisen keino saada eläimet hengissä talven yli. Maata kun ei heinänkasvatukseen riittävästi ollut.
Samalla se oli keino opettaa lapset ymmärtämään työn merkityksen.
Jotkut käyttävät sitä saunassakin. - lehmikerppupoju
Kyllähän niitä tuli kesäisin tehdyksi jokunenkin kappale. Lehmien parrelle kun kevättalvella heitti, niin repivät aivan hulluna ne suihinsa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216535Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552261- 1471847
- 821224
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971022- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.78907Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 31827
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon146751