Jollain tietoa ootrauksesta?

lettutyttö

Eli siis, olin muutama päivä sitten erään taiteilijan työhuoneella kokeilemassa ootrausta, jota kyseinen taiteilijakin vasta opettelemassa. Ootraukseen käytimme perusöljyvärejä sekoitettuna mineraalitärpättiin.
Innostuin itsekin ideasta tuunata muutamia vanhoja huonekaluja ja säilytyslaatikoita tms. En ole kuitenkaan löytänyt kunnon ohjeita mistään, enkä tiedä soveltuuko kyseinen tekniikka huonekalujen maalaamiseen? Kestääkö väri käytössä? Onko esimerkiksi hyvä idea lakata huonekalu huonekalumaalilla ootrauksen jälkeen? Voiko ootrausta käyttää kaikille pinnoille?

Otan mielelläni vastaan hyviä neuvoja, kiitos jo etukäteen.

6

6910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      OTA YHTEYTTÄ PATINASALONKIIN YHTEYS TIEDOT LÖYDÄT DIRECTA YRITYS HAKU PALVELUSTA

    • ammattientisöijä

      Itse olen alan koulut käynyt ja useamman vuoden mm. ootrannut työkseni. Itse olen ootratessani käyttänyt jauhepigmenttejä ja vernissaa ohennettuna portugalilaisella balsamitärpätillä (kuivattaa pinnan tasaisemmaksi). Toisinaan viili tai jugurtti on antanut paremman lopputuloksen. Näihin toki tulee aina öljylakka päälle. Tärkeää on tehdä ero haluaako imitoida puuta vai tehdä ns. talonpoikaisootrauksen, jolloin tulos ei ole näköistä mutta muuten mukavaa. lisäksi petsillä ja petsilakalla voi ootrata. Kaikilla tulee aina erilainen tulos ja valinta tulee tehdä kulloisenkin käyttötarkoituksen ja kohteen mukaan.

      mikäli halutaan tehdä imitoiva ootraus, käytetään yleensä öljyä eli vernissaa. käytettävät pigmentit valitaan halutun puulajin mukaan, eli mahonkiin punaokraa tms, tammeen keltaokraa jne. itse pidän tosiaan noista kuivapigmenteistä koska silloin pinnan märkyyttä ja maalin peittävyyttä on helpompi säädellä, eikä tule ikäviä yllätyksiä maalia sävyttäessä ja taittaessa. Lisäksi noita alkuperäisiä pigmenttejä käytettäessä sävyt ovat aivan samat kun vanhoissakin huonekaluissa. ensiksi tehdään pohjamaalatulle (titaanivalkoinen sävytettynä keltaokralla /lisänä halutessa punaoksaa) perussuonistus, esin typistetyllä ja "silvotulla" tasoittimella, sen annetaan kuivua. tämän jälkeen voidaan tehdä useampi sävykerros ja häivytys antamaan valoa ja varjoa. Käyppä lainaamassa kirjatosta esim koristemalauskäsikirja, siinä on sellainen punamusta kansi ja suomalaiset kirjoittajat. Myös muutamissa huonekalujen entisöintiä käsittelevissä kirjoissa käsitellään ootrausta. eli hakusanat on koristemaalaus ja entisöinti.

      Ootrausta on käytetty vuosisatojen ajan antamaan yksinkertaisemmille huonekaluille ja oville/ikkunoille arvokkaampien puulajien leimaa, ja sopii tietyn sortin huonekaluille varsin hyvin. sen voi myös tehdä kuluneemman näköiseksi pyyhkimällä kuluvista kohdista maalia pois ja levittämällä lopuksi tummempi patina päälle. Kaikkea voi ootrata missä vaan aina kyseinen maali pysyy, eli materiaalit ja sideaineet valitaan kullloisenkin käyttötarkoituksen ja kohteen mukaan. Mutta homman oppii parhaiten kokeilemalla ja testaamalla, eli ei muuta kuin muutama vaneri ja pensseleitä kehiin. materiaaleja saa mm. uulalta, he myy pigmenttejä sellaisissa parin desin purkeissa, ainakin bauhaussissa oon nähnyt. puna- ja keltaokra, luonnon ja poltettu terra, vihreä ja poltettu umbra ja kimrööki sekä titaanin valkoinen, näillä pärjää. pohjamaaliksi käy myös joku valmiiksi sekoitettu empire, riippuu tavoitteista. myös kirjopiiska myy hieman laadukkaampaa tavaraa, mutta uulan väreilläkin pärjää kummasti. Muista että öljymaalin sottaamat rätit on todella tulenarkaa, eli ne voivat syttyä itsestän palamaan, kastele ne ennen hävitystä tai polta.

      Työn iloa!

      • lettutyttö

        kiitos tyhjentävästä ja hyvin mietitystä vastauksesta :) mukavaa kuulla ohjeita alan ammattilaiselta.
        Lähdenpä tästä sitten Bauhausiin katsastamaan valikoimaa :)


      • tsokkis33
        lettutyttö kirjoitti:

        kiitos tyhjentävästä ja hyvin mietitystä vastauksesta :) mukavaa kuulla ohjeita alan ammattilaiselta.
        Lähdenpä tästä sitten Bauhausiin katsastamaan valikoimaa :)

        Suosittelen lukemaan kustannusyhtiö Hakkurin kirjan "Koristemaalaus". Sieltä löydät seikkaperäiset ohjeet. Erikoissiveltimiä ja kampoja on hieman hankala hankkia, mutta netissä on muutama kauppa, jotka välittävät niitä (esim. Konstniekka ja Kirjopiiska).


      • Joitakin vuosia harjoitellut
        tsokkis33 kirjoitti:

        Suosittelen lukemaan kustannusyhtiö Hakkurin kirjan "Koristemaalaus". Sieltä löydät seikkaperäiset ohjeet. Erikoissiveltimiä ja kampoja on hieman hankala hankkia, mutta netissä on muutama kauppa, jotka välittävät niitä (esim. Konstniekka ja Kirjopiiska).

        Joitakin noita kalliimpia erikoissiveltimiä, esim. häivintä voi usein korvata halvemmilla vaihtoehdoilla - kuten käyttämättömällä tasoittajalla, lakkasiveltimellä, tai vuohenkarvatasoittajalla. Viimeisintä myy ainakin Tempera Oy suht. halvalla. Lisäksi jauheväripigmenttejä myy myös Maalarimestarit Oy, Rakennusapteekki, Sateenkaarivärit ja edellä mainittu Tempera Oy. Jos Kirjoväreistä aikoo tilata tavaraa, suosittelen melkein tilaamaan suoraan Saksasta (http://www.kremer-pigmente.de/shopint/index.php?lang=ENG), jonka maahantuoja Kirjovärit Oy on. Itse havaitsin tämän konstin tulevan halvemmaksi, monen tuotteen osalla. Piiska ja luonnonsieni on aika välttämättömiä, ensimmäinen ootrauksessa ja jälkimmäinen marmoroinnissa, mutta ainakin talouspaperi jättää hieman samankaltaista jälkeä töpöttämällä. Päivi Karijärven Koristemaalauskirjan lisäksi, hyvä kirja on myös Annie Sloanin& Kate Gwynnin Koristemaalauksen käsikirja. Molemmissa on vähän erilaiset teko-ohjeet, mutta mukailumaalauksessa on muutenkin lukemattomia eri ohjeita saman materiaalin jäljittelyyn.


      • uula kunniaan

        "uulan maaleillakin pärjää kummasti" Nehän juuri ovat luonnon värejä... ja perinnemaaleja!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe