Kuolikohan äitini janoon?

hiertää kysymys

mieltäni.
Sisareni soitti illalla ja sanoi äidin huutavan terveyskeskuksen vuodeosastolla. Sitten hoitohenkilökunta oli ilmoittanut hänen kohta kuolevan.

Seuraavana aamuna ajoin 350 km Itä-Suomeen pysähtymättä matkalla kertaakaan, jotta kerkiäisin nähdä äitini elossa. Äiti oli tajuton. Soittokello oli laitettu niin kauas ettei hän olisi ylettynyt tai edes löytänyt sitä, vaikka olisi ollutkin tajuissaan.

Äidille jätettiin ruokaa pöydälle ja minulle sanottiin, että "jos syötätte häntä, tästä pullosta pitäisi tiputtaa lääkettä suuhun" ruuan kanssa. Äidin leukanivelet olivat jäykkinä, eikä suu avautunut kun yritin tiputtaa pullosta lääkettä.

Hän ei tullut tajuihinsa. Hoitaja kävi piikittämässä häntä vatsan ihoon. Muutamia päiviä viivyttyäni minun oli lähdettävä asuinpaikkakunnalleni ja sisareni kävi äidin luona, mutta ei hänkään ollut nähnyt äitiä tajuissaan. Muutaman päivän kuluttua äiti kuoli.

Mieltäni on kalvanut ajatus, kuoliko äiti janoon.

99

9622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että...................

      vanhat ihmiset kituuvat sairaaloissa. Parempi nopea kuolema. Jos elämässä ei ole enään muuta tarkoitusta vanhalla ihmisellä kuin maata sairaaloissa ja vain omaisten oma tarkoitus pitkittää vanhuksen elämää. Lääkärin velvollisuus on kertoa omaisille että se on jo viimeistä voitelua vaille, jolloin omaisten kautta tapahtuva turha elvytys on tarpeetonta.

      • Anonyymi

        MINUSTA SE ÄITIN TAI ISÄN VIIMEINEN HETKI EI TARVI OLLA TUSKALLINEN, ELÄMÄN ARVOIHINHAN KUULUU AAARVOKAS VANHUUS . KÄYKÄÄ PENIKAT JOSKUS TALUTTAMASSA NIITÄ VANHEMPIANNE SIELLÄ VANHAINKODISSA TIIÄ VAIKKA PIRISTYS . EI KENENKÄÄN KUULU KUOLLA SÄNGYNPOHJALLE. KESÄ ON KAUNEIMMILLAAN. MENKÄÄ JA TALUTTAKAA ULOS JA KERTOKAA JOS HÄN EI ITSE NÄE. KUSI PÄÄT


    • ############

      ....miten tuttua tekstiä...
      minun äitini kuoli lyhyen sairaalassaolon jälkeen. koko ajan sanottiin omaisille että kyllä" me tämän mamman vielä kuntoutamme" joo - niin tekivät -
      ja suoraan hautaan.
      Äiti ei pystynyt syömään itse, sukulainen kävi häntä syöttämässä aina kuin ehti - muuten äiti olisi ollut nälissään koko ajan.
      Potilaille jätettiin ruoka pöydälle ja haettiin pois tokaisulla:
      ei, ei mammalle maistunut?
      Ei kai maistunut kun ei ylettänyt ottamaan EDES vesilasia pöydältä.
      Eli kyllä on epäinhimillistä,että vanhuksen täytyy sairauksien ja kipujen lisäksi kärsiä nälästä ja janosta.
      Kyllähän siihen sitten kuolee - kuka tahansa syömäti juomati.
      Julmaa on, hyvin julmaa.
      Ehkä nämä " hyvät hoitajat" saavat ansionsa mukaan kun itse vanhenevat.

      • melkein en usko

        Tuo on ihan uskomatonta että vanhukselle viedään ruoka viereiselle pöydälle ja viedään pois kun hän ei syö. (ei ylety) Itsekin olen vanhainkodissa töissä ja on kyllä hyvin selvillä ketkä syö ite ja ketkä syötetään. Jos tuollaista oikeasti tapahtuu ettei ruokaa syötetä vanhukselle joka ei itse sitä pysty syömään niin ilmoita heti siitä osastonhoitajalle.


      • L P R
        melkein en usko kirjoitti:

        Tuo on ihan uskomatonta että vanhukselle viedään ruoka viereiselle pöydälle ja viedään pois kun hän ei syö. (ei ylety) Itsekin olen vanhainkodissa töissä ja on kyllä hyvin selvillä ketkä syö ite ja ketkä syötetään. Jos tuollaista oikeasti tapahtuu ettei ruokaa syötetä vanhukselle joka ei itse sitä pysty syömään niin ilmoita heti siitä osastonhoitajalle.

        Käy Laakson sairaalassa ruoka-aikana.


      • .....
        L P R kirjoitti:

        Käy Laakson sairaalassa ruoka-aikana.

        Olen ollut laaksossa töissä ja kyllä siellä syötetään ihan asiallisesti kaikki. Jos todella huomaa tuollaista tapahtuvan niin äkkiä ilmoitusta eteenpäin! Potilasasiamiehelle vaikka ilmoitus.


      • pypipritrjtrjriorohoiehoiwe...
        ..... kirjoitti:

        Olen ollut laaksossa töissä ja kyllä siellä syötetään ihan asiallisesti kaikki. Jos todella huomaa tuollaista tapahtuvan niin äkkiä ilmoitusta eteenpäin! Potilasasiamiehelle vaikka ilmoitus.

        Kuule:
        Laaksossa EI syötetä asiallisesti kaikkia!
        Äiti oli monta viikkoa " hoidettavana " siellä, ilman kiltin ja avuliaan sukulaisen äiti olisi ollut nälissään koko helvetin ajan!!!
        Äiti ei jaksanut nousta edes istumaan, häntä ei ikinä nähty istumassa tms kun omaiset kävivät, korskea hoitaja sanoi ylimielisesti:
        kyllä me tämä mamma vielä kuntoutetaan - joo niin tekivät ja suoraan Malmin hautausmaalle!

        Äidillä oli levinnyt syöpä jonka me omaiset saimme tietää ihan viime vaiheessa vasta - kukaan ei ollut vaivautunut siitä kertomaan eikä äiti itse halunnut asiasta puhua.

        Äidillä oli koko ajan kylmä Laaksossa, pyysimme monta kertaa lisäpeittoja - yleensä sellainen tuotiin mutta kun seuraavan kerran kävimme hällä oli taas sama ohut kankaanpalanen .

        Me teimme kyllä valituksen - esim siitä ihmisestä ( hyvin lihava sellainen) joka jakoi ruuat, hän oli täysin sopimaton tehtävään - tuli kärryt kolisten tarjottimet keikkuen ja lähti saman tien - tiedän, hällä oli paljon jaettavaa mutta jonkinlaista arvostusta olisi voinut osoittaa heikossa asemassa olevalle vanhukselle.

        Johtoportaassa kyllä uskottiin meitä, luvattiin tehdä asialle jotakin , en sitten tiedä mitä tehtiin.
        Äiti kuoli, kuten kerroin.

        Jos joku ei minua usko, niin laita yhteystiedot niin soitan ja kerron enemmän.


      • Puhdas omatunto
        pypipritrjtrjriorohoiehoiwe... kirjoitti:

        Kuule:
        Laaksossa EI syötetä asiallisesti kaikkia!
        Äiti oli monta viikkoa " hoidettavana " siellä, ilman kiltin ja avuliaan sukulaisen äiti olisi ollut nälissään koko helvetin ajan!!!
        Äiti ei jaksanut nousta edes istumaan, häntä ei ikinä nähty istumassa tms kun omaiset kävivät, korskea hoitaja sanoi ylimielisesti:
        kyllä me tämä mamma vielä kuntoutetaan - joo niin tekivät ja suoraan Malmin hautausmaalle!

        Äidillä oli levinnyt syöpä jonka me omaiset saimme tietää ihan viime vaiheessa vasta - kukaan ei ollut vaivautunut siitä kertomaan eikä äiti itse halunnut asiasta puhua.

        Äidillä oli koko ajan kylmä Laaksossa, pyysimme monta kertaa lisäpeittoja - yleensä sellainen tuotiin mutta kun seuraavan kerran kävimme hällä oli taas sama ohut kankaanpalanen .

        Me teimme kyllä valituksen - esim siitä ihmisestä ( hyvin lihava sellainen) joka jakoi ruuat, hän oli täysin sopimaton tehtävään - tuli kärryt kolisten tarjottimet keikkuen ja lähti saman tien - tiedän, hällä oli paljon jaettavaa mutta jonkinlaista arvostusta olisi voinut osoittaa heikossa asemassa olevalle vanhukselle.

        Johtoportaassa kyllä uskottiin meitä, luvattiin tehdä asialle jotakin , en sitten tiedä mitä tehtiin.
        Äiti kuoli, kuten kerroin.

        Jos joku ei minua usko, niin laita yhteystiedot niin soitan ja kerron enemmän.

        Itsellekkin käynyt niin että hoitajana vanhainkodissa olen hakenut tarjottimen vanhukselta pois joka ei ole syönyt kuin ehkä lusikallisen. Vanhus sitten selvästi sanoo että on paha olo enkä halua syödä. Ei toista voi pakottaa syömään. Sitten kun vie tarjottimen niin varmasti joku omainen saattaa tulkita sen niin ettei vanhuksille anneta ruokaa!

        "Äiti ei jaksanut nousta edes istumaan, häntä ei ikinä nähty istumassa tms kun omaiset kävivät, korskea hoitaja sanoi ylimielisesti:
        kyllä me tämä mamma vielä kuntoutetaan - joo niin tekivät ja suoraan Malmin hautausmaalle!
        "

        Jos hän ei jaksa nousta istumaan niin mikä ihmeen pakko olisi nousta istumaan? Välillä tuntuu että joidenkin mielestä vanhuksen kuolema on jotenkin aivan outo ja vieras asia. Kaikkihan me kuollaan! Ei hoitajat mitään taikureita ole, että saatais syöpäpotilaat kuntoutettua.

        Ja kirjoitit vielä tuosta että joku jakanut ruuat ilmeisesti liian nopeasti? Miten hitossa itse jakaisit ruuat yli 20 potilaalle, se ruoka jäähtyy hyvin nopeasti...

        Jos joku tunari hoitaja ei pidä työstään ja myös näyttää sen potilaillen, niin saa kyllä vaihtaa alaa. Jokaisen omatunnolle se jää miten toista kohtelee.


      • Nimetön
        Puhdas omatunto kirjoitti:

        Itsellekkin käynyt niin että hoitajana vanhainkodissa olen hakenut tarjottimen vanhukselta pois joka ei ole syönyt kuin ehkä lusikallisen. Vanhus sitten selvästi sanoo että on paha olo enkä halua syödä. Ei toista voi pakottaa syömään. Sitten kun vie tarjottimen niin varmasti joku omainen saattaa tulkita sen niin ettei vanhuksille anneta ruokaa!

        "Äiti ei jaksanut nousta edes istumaan, häntä ei ikinä nähty istumassa tms kun omaiset kävivät, korskea hoitaja sanoi ylimielisesti:
        kyllä me tämä mamma vielä kuntoutetaan - joo niin tekivät ja suoraan Malmin hautausmaalle!
        "

        Jos hän ei jaksa nousta istumaan niin mikä ihmeen pakko olisi nousta istumaan? Välillä tuntuu että joidenkin mielestä vanhuksen kuolema on jotenkin aivan outo ja vieras asia. Kaikkihan me kuollaan! Ei hoitajat mitään taikureita ole, että saatais syöpäpotilaat kuntoutettua.

        Ja kirjoitit vielä tuosta että joku jakanut ruuat ilmeisesti liian nopeasti? Miten hitossa itse jakaisit ruuat yli 20 potilaalle, se ruoka jäähtyy hyvin nopeasti...

        Jos joku tunari hoitaja ei pidä työstään ja myös näyttää sen potilaillen, niin saa kyllä vaihtaa alaa. Jokaisen omatunnolle se jää miten toista kohtelee.

        Täytyy sanoa sananen kun luin tätä keskustelua.Olen itse hoitajana hoivaosastolla ja voin puhua oman työpaikkani puolesta,että siellä vanhukset hoidetaan hyvin.
        Sellaiset syötetään jotka eivät itse pysty,mutta pyrkimys on,ettei vanhusta auteta avuttomaksi.Jos vähänkään pystyy itse asioita tekemään niin sitä tuetaan,muttei kuitenkaan jätetä hoitamatta.

        Täytyy kuitenkin ymmärtää,että rajalliset ovat meidänkin voimavaramme.Työvuoron aikana voi tehdä vain tietyn verran asioita ja mielestäni hoitajat joutuvat nyt jo venymään yli rajojen,emme todellakaan istu kahvilla ja juorua.Toisinaan on hyvä jos edes ehtii syödä.

        On toki paikkoja joissa hoito ei ole mitä sen pitäisi olla,mutta poikkeus vahvistaa säännön.
        Yleensä hoitajat ovat erittäin korkealla moraalilla varustettuja henkilöitä,koska tätä työtä ei kukaan tee rahan takia.


      • Omainen
        Nimetön kirjoitti:

        Täytyy sanoa sananen kun luin tätä keskustelua.Olen itse hoitajana hoivaosastolla ja voin puhua oman työpaikkani puolesta,että siellä vanhukset hoidetaan hyvin.
        Sellaiset syötetään jotka eivät itse pysty,mutta pyrkimys on,ettei vanhusta auteta avuttomaksi.Jos vähänkään pystyy itse asioita tekemään niin sitä tuetaan,muttei kuitenkaan jätetä hoitamatta.

        Täytyy kuitenkin ymmärtää,että rajalliset ovat meidänkin voimavaramme.Työvuoron aikana voi tehdä vain tietyn verran asioita ja mielestäni hoitajat joutuvat nyt jo venymään yli rajojen,emme todellakaan istu kahvilla ja juorua.Toisinaan on hyvä jos edes ehtii syödä.

        On toki paikkoja joissa hoito ei ole mitä sen pitäisi olla,mutta poikkeus vahvistaa säännön.
        Yleensä hoitajat ovat erittäin korkealla moraalilla varustettuja henkilöitä,koska tätä työtä ei kukaan tee rahan takia.

        Tässäpä se vitsi juuri onkin: sinä olet töissä HOIVAosastolle, joten ei sinun työtäsi olekaan hoitaa siinä merkityksessä miten laitosasukkaita yleensä hoidetaan. Sinun työnkuvasi on täysin toisenlainen kuin tavallisen vanhainkodin työntekijän, joka kokee tehtäväkseen HOITAMISEN, ei hoivaamista ja siihen liittyen itsenäisyyden ja omatoimisuuden tukemista. Ajatelkaa itsekin, kuinka avuttomaksi ja arvottomaksi sitä itsensä tuntee, kun ei pysty enää itse mitään tekemään vaan on täysin toisten armoilla. Se muutaman ruokalusikallisen syöminen voi siinä vaiheessa olla iso asia ja osoitus elämänhallinnasta, sen viimeisiä askeleita.
        Toivon sinulle kaikkea hyvää ja jaksamista työssäsi, toivottavasti asiakkaasi - niin ikäihmiset kuin heidän omaisensa - osaavat arvostaa työtäsi.


      • kiire kiire
        pypipritrjtrjriorohoiehoiwe... kirjoitti:

        Kuule:
        Laaksossa EI syötetä asiallisesti kaikkia!
        Äiti oli monta viikkoa " hoidettavana " siellä, ilman kiltin ja avuliaan sukulaisen äiti olisi ollut nälissään koko helvetin ajan!!!
        Äiti ei jaksanut nousta edes istumaan, häntä ei ikinä nähty istumassa tms kun omaiset kävivät, korskea hoitaja sanoi ylimielisesti:
        kyllä me tämä mamma vielä kuntoutetaan - joo niin tekivät ja suoraan Malmin hautausmaalle!

        Äidillä oli levinnyt syöpä jonka me omaiset saimme tietää ihan viime vaiheessa vasta - kukaan ei ollut vaivautunut siitä kertomaan eikä äiti itse halunnut asiasta puhua.

        Äidillä oli koko ajan kylmä Laaksossa, pyysimme monta kertaa lisäpeittoja - yleensä sellainen tuotiin mutta kun seuraavan kerran kävimme hällä oli taas sama ohut kankaanpalanen .

        Me teimme kyllä valituksen - esim siitä ihmisestä ( hyvin lihava sellainen) joka jakoi ruuat, hän oli täysin sopimaton tehtävään - tuli kärryt kolisten tarjottimet keikkuen ja lähti saman tien - tiedän, hällä oli paljon jaettavaa mutta jonkinlaista arvostusta olisi voinut osoittaa heikossa asemassa olevalle vanhukselle.

        Johtoportaassa kyllä uskottiin meitä, luvattiin tehdä asialle jotakin , en sitten tiedä mitä tehtiin.
        Äiti kuoli, kuten kerroin.

        Jos joku ei minua usko, niin laita yhteystiedot niin soitan ja kerron enemmän.

        Olin opiskeluaikana pakollisessa harjoittelussa terveyskeskuksen vuodeosastolla, ja huomasin, että siellä todellakin oli jatkuva kiire, mutta mihin? Ylipitkille ruoka- ja kahvitauoille ja toinen toistensa seuraan. Ulkomaanvalokuvia sitä katseltiintyökavereiden kanssa, eikä ollut enää yhtään kiire..
        Jatkuva kiire muodostui siitä, että oli koko ajan kiire pois sen työn eli potilaiden äärestä. Silloin harvoin kun syötettiin, katseltiin happamana ikkunasta ulos miettien varmaan sitä omaa ruokataukoa... Ruoka meni sinne suuhun niin vinhaa vauhtia, ettei potilas sitä ehtinyt nielemään saatika pureskelemaan. Niinpä se valui suupielistä rinnuksille. Kun harjoittelija yritti
        syöttää oikeaan tahtiin, tuli vakituinen työntekijä, sieppasi lusikan kiukkuisesti kädestä ja näytti mallia, missä tahdissa täällä syötetään. Valittaminen on turhaa, jos johtohenkilönä toimii samalla tavalla työhönsä suhtautuva johtohenkilö, joka ei kykene sanomaan alaisilleen mitään... Ehkäpä nämä nykyjohtajat ovatkin vain palkannauttijoita, joita ei kiinnosta työn laatu ja alaiset samanlaisia kun johtajakin. Niinkuin sananlasku sanoo, että seura etsii kaltaistaan, niin se näyttää toimivan työelämässäkin.


      • vähän kummalta minustakin tämä touhu vaikuttaa. vaikka ei sillä, onhan noita tapauksia tullut julki missä räikeästi laiminlyödään potilaan oikeuksia ym ym.


      • Anonyymi
        Puhdas omatunto kirjoitti:

        Itsellekkin käynyt niin että hoitajana vanhainkodissa olen hakenut tarjottimen vanhukselta pois joka ei ole syönyt kuin ehkä lusikallisen. Vanhus sitten selvästi sanoo että on paha olo enkä halua syödä. Ei toista voi pakottaa syömään. Sitten kun vie tarjottimen niin varmasti joku omainen saattaa tulkita sen niin ettei vanhuksille anneta ruokaa!

        "Äiti ei jaksanut nousta edes istumaan, häntä ei ikinä nähty istumassa tms kun omaiset kävivät, korskea hoitaja sanoi ylimielisesti:
        kyllä me tämä mamma vielä kuntoutetaan - joo niin tekivät ja suoraan Malmin hautausmaalle!
        "

        Jos hän ei jaksa nousta istumaan niin mikä ihmeen pakko olisi nousta istumaan? Välillä tuntuu että joidenkin mielestä vanhuksen kuolema on jotenkin aivan outo ja vieras asia. Kaikkihan me kuollaan! Ei hoitajat mitään taikureita ole, että saatais syöpäpotilaat kuntoutettua.

        Ja kirjoitit vielä tuosta että joku jakanut ruuat ilmeisesti liian nopeasti? Miten hitossa itse jakaisit ruuat yli 20 potilaalle, se ruoka jäähtyy hyvin nopeasti...

        Jos joku tunari hoitaja ei pidä työstään ja myös näyttää sen potilaillen, niin saa kyllä vaihtaa alaa. Jokaisen omatunnolle se jää miten toista kohtelee.

        Hyvä vastaus!!!


      • Anonyymi
        Nimetön kirjoitti:

        Täytyy sanoa sananen kun luin tätä keskustelua.Olen itse hoitajana hoivaosastolla ja voin puhua oman työpaikkani puolesta,että siellä vanhukset hoidetaan hyvin.
        Sellaiset syötetään jotka eivät itse pysty,mutta pyrkimys on,ettei vanhusta auteta avuttomaksi.Jos vähänkään pystyy itse asioita tekemään niin sitä tuetaan,muttei kuitenkaan jätetä hoitamatta.

        Täytyy kuitenkin ymmärtää,että rajalliset ovat meidänkin voimavaramme.Työvuoron aikana voi tehdä vain tietyn verran asioita ja mielestäni hoitajat joutuvat nyt jo venymään yli rajojen,emme todellakaan istu kahvilla ja juorua.Toisinaan on hyvä jos edes ehtii syödä.

        On toki paikkoja joissa hoito ei ole mitä sen pitäisi olla,mutta poikkeus vahvistaa säännön.
        Yleensä hoitajat ovat erittäin korkealla moraalilla varustettuja henkilöitä,koska tätä työtä ei kukaan tee rahan takia.

        Niin,mut omaiset miettivät että hoitaja- on taikuri.


      • Anonyymi

        HYVIÄ HOITAJIA EI ENÄÄ KOULUTETA. KOULUTETAAN VAIN NUORTEN PARANTAMISIIN. ONHAN JOKU POIKKEUS JOSSAIN VANHAIN KODEISSA. MUTTA KYLLÄ SE NIIN ON ETTÄ EI NYKY NUORISO ARVOSTA PERINTEITÄ EIKÄ HISTORIAA KUN EI SITÄ KÄNNYKÄSSÄ OLE JA KUN EI TIIÄ EES OMAA HISTORIAA NIIN KETÄ KIINNOSTAA SUOMEN HISTORIA. OON JOSKUS IHMETELLY ETTÄ MITÄ VITTUA ME KOULUTAMME OPETTAJIA KUN GOOKLESSA ON KAIKKI MITÄ HALUAMME TIETÄÄ. OPETTA JAT POIS JA SIINÄHÄN TULIS AIKA PALJON VERO RAHOJA NIIN EI TARTTIS KISSOJA ALKAA SIRUTTAA


      • Anonyymi
        L P R kirjoitti:

        Käy Laakson sairaalassa ruoka-aikana.

        NUO AKKOJEN ALUS VAATTEET EI KIINNOSTA.
        KÄYKÄÄ SUKULAISET KATSOMASSA NOITA VANHEMPIANNE JA SUKULAISIANNE VÄHÄN USEAMMIN OTTAKAA NUORET MUKAAN VAIKKEIVAT HALUAISIKAAN . HEILLÄ EI OLE KETÄÄN MUITAKUIN TE JA VUODE ,VUODE JA LÄÄKÄRI JOS SITÄKÄÄN JA HOITAJA KERTOO LÄÄKÄRILLE, MITÄ VANHUKSELLE KUULUU, EI VANHUS ITSE LÄÄKÄRIN KIERROTKIN VOISI OLLA VAIN VANHUKSEN JA LÄÄKÄRIN KESKENÄÄN OLEVIA ILMAN HOITAJAA VANHUS EI AINA USKALA KERTOA LÄÄKÄRILLE KAIKKEA KUN HOITAJA ON LÄSNÄ.KAIKKI HOITAJAT EI VÄLITÄ VANHUKSISTA NIMIM. OLEN OLLUT VANHAINKODISSA TÖISSÄ.
        EIKÄ SUOMEEN VOITAS KOULUTTAA SELLAISIA LÄÄKÄREITÄ JOTKA KUNNIOITTAVAT SUOMALASIA VANHUKSI JA NUORILLE OMA JA KESKIIKÄISILLE OMA .LÄÄKÄRIVERKOSTO . JA HOITAJAT KANS EIHÄN KAIKKI HOITAJAT TYKKÄÄ LAPSISTA EIKÄ KAIKKI VANHUKSISTA TARKOITAN ETTÄ ON TOSIAANKIN SELLAISIA HOITAJIA JOTKA EIVÄT TYKKÄÄ HUUTAVISTA LAPSISTA EIKÄ VANHUKSISTA . NE VOIS KARSINOIDA JO HOITAJA KOULUTUKSESSA OLEN NÄHNYT HOITAJAN JOKA HUUTAA VANHUKSELLE . KUOLE POIS KUN EI SUN OMAISETKAAN SUSTA VÄLITÄ. SELLAISIA HOITAJIA ME KASVATAMME JA KOULUTAMME. KOULUTUKSEEN PITÄÄ SAADA TAKAISIN HENKILÖKOHTAINEN HAASTATTELU JA POISTAA NE HAKIAT JOIDEN VANHEMMAT OVAT NIIN SANOTTUJA HOITAJIA TAI LÄÄKÄREITÄ NE HAASTATELTAS VÄHÄN LUJEMMALLA KÄDELLÄ KUN VIINI HAPPANEE VANHETESSAAN , NE ON KUULLUT SITÄ VALITUSTA JO KOKO NUORUUDEN .. PERINTEET POIS JA JÄRKI PÄÄHÄN VALINNOISSA . EI SISAR HENTO VALKOINEN OLLUT KUIN SUOMEN SOTAPOIKIEN SAIRAALOIDEN KUOLEVISSA HAAVEISSA SEMMOSTA EI ENÄÄ OLE KUIN SISAR. NE ON KUOLEMAN ENKELEITÄ , TEKEE NIINKUIN LIÄKÄR MÄÄRÄÄ.


      • Anonyymi
        ..... kirjoitti:

        Olen ollut laaksossa töissä ja kyllä siellä syötetään ihan asiallisesti kaikki. Jos todella huomaa tuollaista tapahtuvan niin äkkiä ilmoitusta eteenpäin! Potilasasiamiehelle vaikka ilmoitus.

        MIKSI NOITA AKKOJEN PERSEITÄ JA ALUVAATTEITA NÄYTETÄÄN EI TOSIAANKAAN KIINNOSTA. OSTAN OMAT ALKKARINI MISTÄ HALUAN . JA NYT KUMMINKIN ON VAKAVASTA ASIASTA KYSYMYS EIKÄ AKKOJEN RAIHNAISISTA ALUHOUSUISTA


      • Anonyymi
        Nimetön kirjoitti:

        Täytyy sanoa sananen kun luin tätä keskustelua.Olen itse hoitajana hoivaosastolla ja voin puhua oman työpaikkani puolesta,että siellä vanhukset hoidetaan hyvin.
        Sellaiset syötetään jotka eivät itse pysty,mutta pyrkimys on,ettei vanhusta auteta avuttomaksi.Jos vähänkään pystyy itse asioita tekemään niin sitä tuetaan,muttei kuitenkaan jätetä hoitamatta.

        Täytyy kuitenkin ymmärtää,että rajalliset ovat meidänkin voimavaramme.Työvuoron aikana voi tehdä vain tietyn verran asioita ja mielestäni hoitajat joutuvat nyt jo venymään yli rajojen,emme todellakaan istu kahvilla ja juorua.Toisinaan on hyvä jos edes ehtii syödä.

        On toki paikkoja joissa hoito ei ole mitä sen pitäisi olla,mutta poikkeus vahvistaa säännön.
        Yleensä hoitajat ovat erittäin korkealla moraalilla varustettuja henkilöitä,koska tätä työtä ei kukaan tee rahan takia.

        MINÄPÄ KERRON SULLE HOITAJA , MEETKÖ JOKA ILTA NUKKUMAAN TÄYDELLÄ MAHALLA KUN SINUN RESUSSSIT EIVÄT RIITTÄNEET SYÖTTÄMÄÄN SITÄ VANHUSTA JOKA ON HUOMENNA KUOLLUT NUKUTKO HYVIN. RESUSSIT TEE TYÖS NIINKUIN PARHAAKSI NÄET MUTTA ÄLÄ KOSKAAN JÄTÄ VANHUSTA JUOTTAMATTA JA SYÖTTÄMÄTTÄ . SINUNKIN VALMISTAUTUMISSASI OLI VALA. MIETIPPÄ SITÄ. RAHA EI KOSKAAN HUOMENNA HENKEÄ SAA TAKASIN. TOIVON ETTEN KOSKAAN OLISI SINUN OSASTOLLASI KUN MINUN HETKI LYÖ. ET SINÄ V'LITTÄISI. SANOISIT VAIN MINUN LAPSILLENI ETTEI RESUUSSEJA OLLUT . SUN KANNATTA VAIHTAA ALAA ENNENKUIN LOPPUUN PALAT.


      • Anonyymi
        Nimetön kirjoitti:

        Täytyy sanoa sananen kun luin tätä keskustelua.Olen itse hoitajana hoivaosastolla ja voin puhua oman työpaikkani puolesta,että siellä vanhukset hoidetaan hyvin.
        Sellaiset syötetään jotka eivät itse pysty,mutta pyrkimys on,ettei vanhusta auteta avuttomaksi.Jos vähänkään pystyy itse asioita tekemään niin sitä tuetaan,muttei kuitenkaan jätetä hoitamatta.

        Täytyy kuitenkin ymmärtää,että rajalliset ovat meidänkin voimavaramme.Työvuoron aikana voi tehdä vain tietyn verran asioita ja mielestäni hoitajat joutuvat nyt jo venymään yli rajojen,emme todellakaan istu kahvilla ja juorua.Toisinaan on hyvä jos edes ehtii syödä.

        On toki paikkoja joissa hoito ei ole mitä sen pitäisi olla,mutta poikkeus vahvistaa säännön.
        Yleensä hoitajat ovat erittäin korkealla moraalilla varustettuja henkilöitä,koska tätä työtä ei kukaan tee rahan takia.

        MITÄ TARKOITTAA ETTÄ YLEENSÄ HOITAJAN PITÄISI OLLA SIIS YLEENSÄ


      • Anonyymi
        kiire kiire kirjoitti:

        Olin opiskeluaikana pakollisessa harjoittelussa terveyskeskuksen vuodeosastolla, ja huomasin, että siellä todellakin oli jatkuva kiire, mutta mihin? Ylipitkille ruoka- ja kahvitauoille ja toinen toistensa seuraan. Ulkomaanvalokuvia sitä katseltiintyökavereiden kanssa, eikä ollut enää yhtään kiire..
        Jatkuva kiire muodostui siitä, että oli koko ajan kiire pois sen työn eli potilaiden äärestä. Silloin harvoin kun syötettiin, katseltiin happamana ikkunasta ulos miettien varmaan sitä omaa ruokataukoa... Ruoka meni sinne suuhun niin vinhaa vauhtia, ettei potilas sitä ehtinyt nielemään saatika pureskelemaan. Niinpä se valui suupielistä rinnuksille. Kun harjoittelija yritti
        syöttää oikeaan tahtiin, tuli vakituinen työntekijä, sieppasi lusikan kiukkuisesti kädestä ja näytti mallia, missä tahdissa täällä syötetään. Valittaminen on turhaa, jos johtohenkilönä toimii samalla tavalla työhönsä suhtautuva johtohenkilö, joka ei kykene sanomaan alaisilleen mitään... Ehkäpä nämä nykyjohtajat ovatkin vain palkannauttijoita, joita ei kiinnosta työn laatu ja alaiset samanlaisia kun johtajakin. Niinkuin sananlasku sanoo, että seura etsii kaltaistaan, niin se näyttää toimivan työelämässäkin.

        KIITOS KUN OTAT YHTEYTTÄ OLET VARMAAN NUORI OPISKELIA JA KIINNOSTUNUT HOITO ALAN TÖISTÄ. JA JOS KUULET JA LUET NIIN VIE TÄTÄ ASIAA ETEN PÄIN KOSKA KAIKKI EI VÄLITÄ VANHUKSISTA. MUISTA AINA ETTÄ SE VANHUS VOISI OLLA SINUN ÄITI TAI ISÄSI TAI JOKU RAKAS HENKILÖ SINULLE JA SE TAPETTAS MUUTEN VAAN NO TUO OLI AIKA JYRKKÄÄ MUTTA NIIN SE MENEE. PIDÄ TUO MORAALI ITSELLÄ JA RAKASTA TYÖTÄSI NIIN SE PALKITSEE SINUT . VANHUKSEN KIITOS ON KAIKKEIN PARHAIN KIITOS . JA JOS JOSKUS PIENEN LAPSEN KUOLEMAN PORTEILLE PÄÄSET NIIN TIEDÄT ETTÄ OLE OIKEASSA AMMATISSA. SIIHENKÄÄN EI KAIKISTA OLE. ON ILKEITÄ IHMISIÄ MYÖS SAIRAALOISSA PIENTEN LASTEN VUOTEEN ÄÄRELLÄ. JA NE KUSIPÄÄT EI VAIN KUULU SINNE. HYVÄÄ TULEVAISUUTTA SINULLE.


    • sairaalassa?

      Ei kukaan joudu sairaalaan vain siksi, että on vanha. Miksi äitisi sinne joutui? MIstä syystä hän oli tajuton mennessäsi sinne? Nämä asiat kun tietäisi, voisi antaa paljon valaisevamman vastauksen.

      Käytäntö on kylläs se, että laitoshoidossa olevalta otetaan ensin hampaat pois. Sen jälkeen jokaiseen tarpeeseen annetaan rauhoittavaa lääkettä. Virtsatieinfektioita ei tutkita eikä hoideta, jos ei ole oireita - ja niitähän ei ole kun tulehduksesta johtuva levottomuus on hoidettu lääkkeillä ja vaipat on kaikilla osaston potilailla käytössä, tarvitsivat he sitten niitä tai ei. Ei tätä tarvitse tehdä pitkään ennen kuin reippaammankin vaarin ja muorin kunto pettää ja joutuu sairaalaan. Siellä se on sitten menoa, jos kuukauden kestää niin on rautainen potilas - tai sitten hänellä on mahdottoman hankalat ja vaativat omaiset.

      • kun hänen

        miehensä kuoli. Hän ei ollut ollut tajuton sairaalaan vietäessä.
        Äidillä oli ollut ripuli ja siihen helpotusta saadakseen hän oli omin jaloin mennyt terveyskeskukseen saamaan apua. Turhautuneena hän oli kävellyt takaisin noin kilometrin päässä olleelle asunnolleen. Ripulin heikentämänä hänet oli ensin viety vanhainkotiin ja siitä parin viikon kuluttua terveyskeskuksen sairaalan.

        Jo 15 vuotta aikaisemmin äidilläni oli ilmennyt kovia mahakipuja, johon lääkäri oli määrännyt särkylääkettä sen kummemmin tutkimatta mistä kivut johtuivat. Tilanne oli johtanut muutamassa viikossa siihen, että hän oli alkanut muuttua kasvoiltaan keltaisen vihreäksi. Kivut olivat olleet niin sietämättömät, että hän oli mennyt yöllä terveyskeskukseen, vaikka lääkäri oli sanonut särkylääkereseptin kirjoitettuan, että "nyt älkää sitten tulko tänne ainakaan kolmeen kuukauteen".
        Päivystävä lääkäri oli lähettänyt äidin ambulanssilla keskussairaalaan, jossa häneltä oli leikattu sappirakko ja osa haimasta. Siitä seurasi, että hän joutui lopuksi elämäänsä diabetes -lääkitykseen.

        Noista aikaisemmin tapahtuneista päättelen, että muutamaa päivää ennen hänen kuolemaansa kun olin läsnä, hoitaja pisti hänelle diabeteksesta johtuneesta syystä piikin kun äiti oli ollut tajuton jo pari päivää. Miten lie, eikö sokeritautisia virvoiteta sokerilla?

        Kun olin katsomassa äitiäni, ei kukaan huomannut sanoa minulle, ettei tajutonta saa syöttää. Ruokaa toivat ja neuvoivat ennen syöttämistä antamaan lääkettä.

        Ja sitten vaan multaa päälle.


      • Mie .
        kun hänen kirjoitti:

        miehensä kuoli. Hän ei ollut ollut tajuton sairaalaan vietäessä.
        Äidillä oli ollut ripuli ja siihen helpotusta saadakseen hän oli omin jaloin mennyt terveyskeskukseen saamaan apua. Turhautuneena hän oli kävellyt takaisin noin kilometrin päässä olleelle asunnolleen. Ripulin heikentämänä hänet oli ensin viety vanhainkotiin ja siitä parin viikon kuluttua terveyskeskuksen sairaalan.

        Jo 15 vuotta aikaisemmin äidilläni oli ilmennyt kovia mahakipuja, johon lääkäri oli määrännyt särkylääkettä sen kummemmin tutkimatta mistä kivut johtuivat. Tilanne oli johtanut muutamassa viikossa siihen, että hän oli alkanut muuttua kasvoiltaan keltaisen vihreäksi. Kivut olivat olleet niin sietämättömät, että hän oli mennyt yöllä terveyskeskukseen, vaikka lääkäri oli sanonut särkylääkereseptin kirjoitettuan, että "nyt älkää sitten tulko tänne ainakaan kolmeen kuukauteen".
        Päivystävä lääkäri oli lähettänyt äidin ambulanssilla keskussairaalaan, jossa häneltä oli leikattu sappirakko ja osa haimasta. Siitä seurasi, että hän joutui lopuksi elämäänsä diabetes -lääkitykseen.

        Noista aikaisemmin tapahtuneista päättelen, että muutamaa päivää ennen hänen kuolemaansa kun olin läsnä, hoitaja pisti hänelle diabeteksesta johtuneesta syystä piikin kun äiti oli ollut tajuton jo pari päivää. Miten lie, eikö sokeritautisia virvoiteta sokerilla?

        Kun olin katsomassa äitiäni, ei kukaan huomannut sanoa minulle, ettei tajutonta saa syöttää. Ruokaa toivat ja neuvoivat ennen syöttämistä antamaan lääkettä.

        Ja sitten vaan multaa päälle.

        Miten on mahdollista että joutuu sairaalaan "miehensä kuoleman vuoksi"? Tai että joku viedään ensin kotoaan vanhainkotiin ja vasta sen jälkeen sairaalaan. Kerro kuitenkin, missä päin Suomea noin vaan heittämällä laitetaan ihminen vanhainkotiin ilman kuukausien, jopa vuosien jonotusta? Yleensä asukas joutuu ensin olemaan sairaalassa, kun vanhainkotipaikkoja ei ole riittävästi. Ja miten ihmeessä kukaan omaisista ei puuttunut asiaan aikaisemmin?

        Muuten kyllä tarinan uskon, kun olen samanlaisia hyvin läheltä seurannut. Kyllä vanhojen ja sairaiden ihmisten lähtöä aktiivisesti joudutetaan täysin tietoisesti. Se on niin helppoa: ensin lääkitään tainnoksiin, sitten ei mene pitkään kun ei enää kannata syöttää eikä ja juottaa, sitten vaan arkkua tilaamaan.


      • lähhoitaja
        kun hänen kirjoitti:

        miehensä kuoli. Hän ei ollut ollut tajuton sairaalaan vietäessä.
        Äidillä oli ollut ripuli ja siihen helpotusta saadakseen hän oli omin jaloin mennyt terveyskeskukseen saamaan apua. Turhautuneena hän oli kävellyt takaisin noin kilometrin päässä olleelle asunnolleen. Ripulin heikentämänä hänet oli ensin viety vanhainkotiin ja siitä parin viikon kuluttua terveyskeskuksen sairaalan.

        Jo 15 vuotta aikaisemmin äidilläni oli ilmennyt kovia mahakipuja, johon lääkäri oli määrännyt särkylääkettä sen kummemmin tutkimatta mistä kivut johtuivat. Tilanne oli johtanut muutamassa viikossa siihen, että hän oli alkanut muuttua kasvoiltaan keltaisen vihreäksi. Kivut olivat olleet niin sietämättömät, että hän oli mennyt yöllä terveyskeskukseen, vaikka lääkäri oli sanonut särkylääkereseptin kirjoitettuan, että "nyt älkää sitten tulko tänne ainakaan kolmeen kuukauteen".
        Päivystävä lääkäri oli lähettänyt äidin ambulanssilla keskussairaalaan, jossa häneltä oli leikattu sappirakko ja osa haimasta. Siitä seurasi, että hän joutui lopuksi elämäänsä diabetes -lääkitykseen.

        Noista aikaisemmin tapahtuneista päättelen, että muutamaa päivää ennen hänen kuolemaansa kun olin läsnä, hoitaja pisti hänelle diabeteksesta johtuneesta syystä piikin kun äiti oli ollut tajuton jo pari päivää. Miten lie, eikö sokeritautisia virvoiteta sokerilla?

        Kun olin katsomassa äitiäni, ei kukaan huomannut sanoa minulle, ettei tajutonta saa syöttää. Ruokaa toivat ja neuvoivat ennen syöttämistä antamaan lääkettä.

        Ja sitten vaan multaa päälle.

        Otan osaa suruusi.
        Aina ei selvää syytä monisairaan vanhuksen kuolemaan löydetä, harvemmin varmaan kuitenkaan kukaan janoon kuolee. Jos äitisi on ollut useita päiviä tajuttomana, hän on luultavasti ollut tipassa? eli saanut ravinnon ja nesteytyksen sitä kautta. Todellakaan tajutonta ihmistä ei syötetä, ethän laita nukkuvankaan ihmisen suuhun mitään, tukehtumisvaaran vuoksi, kai tuo pitäisi jokaisen järki sanoa, ilman hoitajan koulutustakin. Sairaaloissa hoitajat on mitoitettu hoitamaan sairaudet ei niinkään noita perustarpeita, kuten syöttämiset jne. Meille vanhainkodille sairaalasta tulevat kiittelevät monesti kuinka hyvää hoitoa meillä saavat, verrattuna sairaalaan , koska eivät ymmärrä sitä että meidän työmme on sitä perushoitoa, mihin sairaalassa ei ole resursseja, ja muut hoidot sitten pienempi osa työtämme.
        Sairaalassa työskentelevät ihmiset ovat alansa ammattilaisia, ja mm diabetes on yksi kansansairauksistamme, ihan jo lapset ja nuoremmatkin voivat olla lääke tai insuliinihoidossa, eli ihan tavan juttu hoitajille, tietävät kyllä miten hoidetaan.
        Ripuli voi viedä vanhan ihmisen nopeasti heikkoon kuntoon. Monesti kauempana asuvat omaiset eivät ole ihan perillä vanhuksen sen hetkisestä kunnosta, lyhyillä vierailuilla kun saattavat jaksaa tsempata ja kätkeä vaivansa. On luonnollista että mietit kuolinsyytä, mutta jokainen meistä lähtee joskus. Vielä tälä hetkellä terveydenhuolto toimii loistavasti, siihen verrattuna mitä se luultavasti tulee olemaan sitten kun nuoremmat sukupolvet ovat iäkkäitä.


      • vanhainkotiin
        Mie . kirjoitti:

        Miten on mahdollista että joutuu sairaalaan "miehensä kuoleman vuoksi"? Tai että joku viedään ensin kotoaan vanhainkotiin ja vasta sen jälkeen sairaalaan. Kerro kuitenkin, missä päin Suomea noin vaan heittämällä laitetaan ihminen vanhainkotiin ilman kuukausien, jopa vuosien jonotusta? Yleensä asukas joutuu ensin olemaan sairaalassa, kun vanhainkotipaikkoja ei ole riittävästi. Ja miten ihmeessä kukaan omaisista ei puuttunut asiaan aikaisemmin?

        Muuten kyllä tarinan uskon, kun olen samanlaisia hyvin läheltä seurannut. Kyllä vanhojen ja sairaiden ihmisten lähtöä aktiivisesti joudutetaan täysin tietoisesti. Se on niin helppoa: ensin lääkitään tainnoksiin, sitten ei mene pitkään kun ei enää kannata syöttää eikä ja juottaa, sitten vaan arkkua tilaamaan.

        joutuminen oli äidin kannalta katsottu. Äiti menetti ruokahalunsa ja otti ruokahalulääkettä. Luulen hänen ottaneen sitä vahingossa liikaa, ja ripuli oli saattanut aiheutua siitä.
        En tiedä mitä lääkäri oli kirjoittanut siitä sairaskertomukseen, sillä pyynnöstäni huolimatta en saanut sitä valokopioina.

        Minun tietääkseni hänen ei tarvinnut jonottaa vanhainkotipaikkaa. Tämä tapahtui Itä-Suomessa.


      • isäni kuoleman jälkeen
        kun hänen kirjoitti:

        miehensä kuoli. Hän ei ollut ollut tajuton sairaalaan vietäessä.
        Äidillä oli ollut ripuli ja siihen helpotusta saadakseen hän oli omin jaloin mennyt terveyskeskukseen saamaan apua. Turhautuneena hän oli kävellyt takaisin noin kilometrin päässä olleelle asunnolleen. Ripulin heikentämänä hänet oli ensin viety vanhainkotiin ja siitä parin viikon kuluttua terveyskeskuksen sairaalan.

        Jo 15 vuotta aikaisemmin äidilläni oli ilmennyt kovia mahakipuja, johon lääkäri oli määrännyt särkylääkettä sen kummemmin tutkimatta mistä kivut johtuivat. Tilanne oli johtanut muutamassa viikossa siihen, että hän oli alkanut muuttua kasvoiltaan keltaisen vihreäksi. Kivut olivat olleet niin sietämättömät, että hän oli mennyt yöllä terveyskeskukseen, vaikka lääkäri oli sanonut särkylääkereseptin kirjoitettuan, että "nyt älkää sitten tulko tänne ainakaan kolmeen kuukauteen".
        Päivystävä lääkäri oli lähettänyt äidin ambulanssilla keskussairaalaan, jossa häneltä oli leikattu sappirakko ja osa haimasta. Siitä seurasi, että hän joutui lopuksi elämäänsä diabetes -lääkitykseen.

        Noista aikaisemmin tapahtuneista päättelen, että muutamaa päivää ennen hänen kuolemaansa kun olin läsnä, hoitaja pisti hänelle diabeteksesta johtuneesta syystä piikin kun äiti oli ollut tajuton jo pari päivää. Miten lie, eikö sokeritautisia virvoiteta sokerilla?

        Kun olin katsomassa äitiäni, ei kukaan huomannut sanoa minulle, ettei tajutonta saa syöttää. Ruokaa toivat ja neuvoivat ennen syöttämistä antamaan lääkettä.

        Ja sitten vaan multaa päälle.

        ripuloi muutaman kuukauden. Vihdoin sain hänet houkuteltua lääkäriin, josta hänet passitettiin keskussairalaan. Sokeriarvo oli yli 30, Sairaalassa tutkittiin perusteellisesti ja äidillä todettiin keliakia. Diabetes ja keliakia olivat puhjenneet aviopuolison kuoleman surun aiheuttamina. Äitini oli tuolloin vuonna 2005 81-vuotias. Hän sai useita litroja nesteitä ja gluteeniton ruokavalio aloitettiin välittömästi. Äiti on elellyt neljä vuotta omassa asunnossaan. Pitkävaikutteinen insuliini pistetään kerran päivässä. Kotisairaanhoito käy kolme kertaa viikossa ja sisareni ja minä päivystetään muut päivät. Äitini tarvitsee apua insuliinin laitossa, koska hän on myös vaikeasti näkövammainen. Olen sikäli onnekas, että asun vain 10 kilometrin päässä ja olin sairaalassa joka päivä ja keskustelin lääkärin kanssa. Olen aivan varma, että jos äitini olisi kyytätty tk:n vuodeosastolle siinä kunnossa, missä hän oli sairaalaan mennessämme, on aivan varma, että hän olisi menehtynyt parissa viikossa. tk:läisten ´hoidossa`.


      • Anonyymi

        MITÄ TEHDÄÄN JOS HAMPAAT ON OMAT


      • Anonyymi
        Mie . kirjoitti:

        Miten on mahdollista että joutuu sairaalaan "miehensä kuoleman vuoksi"? Tai että joku viedään ensin kotoaan vanhainkotiin ja vasta sen jälkeen sairaalaan. Kerro kuitenkin, missä päin Suomea noin vaan heittämällä laitetaan ihminen vanhainkotiin ilman kuukausien, jopa vuosien jonotusta? Yleensä asukas joutuu ensin olemaan sairaalassa, kun vanhainkotipaikkoja ei ole riittävästi. Ja miten ihmeessä kukaan omaisista ei puuttunut asiaan aikaisemmin?

        Muuten kyllä tarinan uskon, kun olen samanlaisia hyvin läheltä seurannut. Kyllä vanhojen ja sairaiden ihmisten lähtöä aktiivisesti joudutetaan täysin tietoisesti. Se on niin helppoa: ensin lääkitään tainnoksiin, sitten ei mene pitkään kun ei enää kannata syöttää eikä ja juottaa, sitten vaan arkkua tilaamaan.

        MULLE TULEE MIELEE RIKAS VANHUS JOLLA EI OLE OMAISIA SEMMONENHAN KANNNATTAA PANNA VANHAINKOTIIN KESTÄ EI KUKAAAN VÄLITÄ YHTEISKUNSTA SAA RAHAT JA VANHUS KUOLEE ÄKKIÄ. VAÖLTION SAA RAHAT JA HAUDATAA PÅOLTTHAUTAUKSELLA. HUOM NORMAALI POLTTOHAUTAUKSEEN PITÄÄ OSTAA ARKKU MUTTEI VALTION JA RUUSUTKIN VIEDÄÄN VAI JOULUNA JA TUSKIN JUHANNUKSENA SEHÄN ON SUOMEN LIPUN PÄIVÄ


    • Valitettavan paljon nähnyt

      Onhan se julmaa, että vanhuksia ei pidetä minkään arvoisina.
      Professori Sirkka Kivelä on paljon esimerkiksi kirjoittanut aiheesta vanhukset ja liika lääkitys.

      Monessa maassa ei tunneta ollenkaan Suomen käytäntöä hiljentää vanhukset erilaisilla lääkkeillä.

      Tiedän, että esimerkiksi Englannissa ei käytetä unilääkkeitä - säännöllisesti vanhuksille - jos jollain on univaikuksia hän voi saada kuuriluonteisesti unilääkkeitä - mutta unilääke ei jää vuosiksi päälle kuten meillä.

      Mistä nämä Serenase - Cipramil - Oxepam - Diapam sun muut lääkkeet kertovat - niiden määrääjästä?
      Lääkärihän määrää osastolla lääkkeitä sen mukaan mitä hoitajat kertovat:
      eivät lääkärit siellä heilu tarkkailmassa vanhuksia, hän tekee kierron, kun tekee.
      Usein sairaanhoitaja ( vaikka johtava ) voi myös ottaa yhteyttä lääkäriin ja valittaa jonkun vanhuksen levottomuudesta, käytösoireista yms ja eikun uutta LÄÄKETTÄ kehiin.

      Miksi ei pureuduta siihen, miksi vanhus on levoton?
      Siihen on aina jokin syy joka vanhukselle on todellinen, eikä sitä saa vähätellä.
      Nämä kertomukset - olen kuullut henkilökunnan vitsailevan - mamma / pappa oli lähdössä navettaan - joku onneton hakee lapsiaan -
      nehän kertovat siitä, ettei vanhus tunne olonsa turvalliseksi.

      No, miten saa vanhuksen tuntemaan olonsa turvalliseksi?
      Ei ainakaan lisäämällä Oxe ja Diapamia.
      Olosuhteet - olosuhteet - onko rauhallinen, myönteinen ilmapiiri - kunnioitetaanko vanhusta ihmisenä, kuunteleeko joku häntä - ihan oikeasti - onko aikaa istua vain - vaikka pitämässä kädestä?

      Tai katsomassa vanhukselle rakkaita valokuvia?
      Muistetaanko, että näillä " mammoilla ja papoilla" on ihan oikea nimikin?

      Juu tiedä, nyt nousee huuto että on
      R E S U R S S I P U L A !!!!!
      Varmasti onkin, mutta kyse on myös asenteesta, siitä, millaisella asenteella työtään tekee.

      Ei ole pakko tehdä samoin, kuten on tehty 10 vuotta.
      Rutiineja, tapoja, suhtautumista voi muuttaa.

      Voi ottaa vanhukset mukaan töihin - joku haluaa kattaa ruokapöydän, joka parempikuntoinen haluaa ehkä auttaa toista, jos hoitajat leiriytyvät kansliaan eivätkä vanhukset edes näe heitä - on ihan luonnollista että he saattavat ahdistua.

      Jos vanhuksille selittää, että teemme nyt näitä tylsiä paperihommia,voit tulla mukaan jos haluat / niin ahdistus helpottaa.
      Ja jos joku vetoaa siihen, että vanhukset voivat kuulla toistensa taudeista, lääkkeistä yms niin sanonpa vaan että kyllä he kuulevat muutenkin:
      osastoilla kyllä kailotetaan kaikkien asiat julki.

      Keinot ovat joskus hyvin yksinkertaiset, millä saa vanhukset tuntemaan olonsa turvalliseksi.
      Ja vielä niistä rutiineista:; nykyään mikrojen aikana sen aamupuuron voi syödä vähän myöhemminkin - ei ole pakko repia LÄÄKKEISTÄ TOKKURAISIA vanhuksia sängyistään seitsemältä.

      Olen tutkinut paljon geriatriaa; on surullista kun huomaa, että se todellinen välittäminen puuttuu liian usein hoitoyhteisöistä.

      Eikä omaistenkaan asemaa sovi unohtaa; heillä on vaikeata kun näkevät, että omainen menee huonoon kuntoon - omaisten mielipidettä ei useinkaan kysytä -
      terve vuorovaikutus olisi paikallaan - silloin jäisivät pois nämä turhat nokkimiesjärjestykset kuka kukin on ja miten vähäpätöinen, asiaa tuntematon omainen muka on.
      Vanhus on omaisille tärkeä ja rakas.

      Jos näkee vanhuksensa sidottuna, tuntuu tosi pahalta tai jos aamu ja iltapäivällä käydessään huomaakin että hupsheijaa - vanhus istuu ihan samassa paikassa geriatriseen tuoliin sidottuna.

      Kaikki tiedämme,että vanhenemme eikä vanhuus ole mikään sairaus jota pitää hoitaa.
      Mutta asiallinen hoito, välittäminen on vähintä mitä voi antaa kun elämä kulkee kohti viimeistä sateenkaarta.

      • täysin vierasta

        Nykyisin puhutaan ja krijoitetaan lääkkeettömästä hoidosta, mutta jopa useimmille geriatreille se on täysin vierasta. Eräs taatusti täysiä ikälisiä nauttiva erikoislääkäri mainitsi tiukasti kysyttäessä vain kaksi keinoa: ympäristön muokkaus ja vierihoito. Käytännössä se tarkoitti lukittuja ovia, pehmustettuja seiniä ja vierihoito sitä, että siinä vaiheessa oli laki luettu sen verran tarkkaan, että todettiin vanhuksen sitominen laittomaksi. Ainoa mahdollisuus sitomiseen oli hänen mainitsemansa vierihoito, eli hoitajalla on lain mukaan oltava koko ajan näkö- ja kuuloyhteyt sidottuna olevaan potilaaseen. Tämä on asia, jonka erittäin harva omainen ja vielä harvempi hoitaja tietää. Ja ne jotka tietävät, havaitsevat kemiallisen sitomisen eli rauhoittavan lääkityksen laillisemmaksi.

        Sellaisilla osastoilla ei mitenkään voi vanhan laskuopin mukaan resurssipulaa olla, joilla jopa 5 henkilö joutaa istumaan tunnin ja toistakin "raportilla" kansliassa suljetun oven takana, ja potilaat ovat sillä aikaa tietenkin keskenään. Hälytykset eivät rauhaa häiritse, koska eiväthän dementoituneet ja/tai liikuntakyvyttömät kykyne tarvittaessa apua hälyttämään. Siispä potilaat hoidetaan henkilökunnan ehdoilla, heille sopivaan aikaan he heidän oppimillaan keinoilla. Ja niihin taitoihin ei todellakaan vielä tällä vuosikymmenellä kuulu kuntouttava hoito-ote, vaikka se on keksitty jo viime vuosisadalla.


    • kokemusta on..

      Olen omakohtaisesti seurannut oman äitini sairastuttua vuodeosastojen toimintaa.Näin omin silmin miten äitini myös huuteli juotavaa joka kerta kun menin hänen luokseen,hoitohenkilökunta ei lotkauttanut korviaan koko asialle??? OLEN katkera, onneks äitini nukkui pois reilu vuosi sitten.

      • lisää

        Eräässä eteläsuomen vanhainkodissa, jossa olen keikkatyötä tehnyt, olen itsekseen laskeskellut muutaman vanhuksen kohdalta paljonko he saavat nesteitä päivässä. Ruokaa ko. paikassa tarjotaan 4 kertaa päivässä. Eräs vanhus joka syö sosemaista ruokaa, ei tykkää kahvista, juoman pitää olla paksua että sen saa nieltyä ilman yskimistä... niin tämän kohdalla juomaa tulee noin 6-7dl päivässä mitä ruuista saa. Nestettä pitäisi saada 2-3 litraa päivässä. Tämän kohdalla tavoite jää pahasti alakanttiin.

        Joskus ehdotin ko paikassa että pitäisi jakaa päivällä erikseen vielä mehua ja vaikka hedelmää tai jugurttia niin minuahan katsottiin ihan kieroon että senkus jaat... muut ei osallistu.


      • %%%%%%%%%
        lisää kirjoitti:

        Eräässä eteläsuomen vanhainkodissa, jossa olen keikkatyötä tehnyt, olen itsekseen laskeskellut muutaman vanhuksen kohdalta paljonko he saavat nesteitä päivässä. Ruokaa ko. paikassa tarjotaan 4 kertaa päivässä. Eräs vanhus joka syö sosemaista ruokaa, ei tykkää kahvista, juoman pitää olla paksua että sen saa nieltyä ilman yskimistä... niin tämän kohdalla juomaa tulee noin 6-7dl päivässä mitä ruuista saa. Nestettä pitäisi saada 2-3 litraa päivässä. Tämän kohdalla tavoite jää pahasti alakanttiin.

        Joskus ehdotin ko paikassa että pitäisi jakaa päivällä erikseen vielä mehua ja vaikka hedelmää tai jugurttia niin minuahan katsottiin ihan kieroon että senkus jaat... muut ei osallistu.

        Vaatii aika paksun nahan kun pystyy katsomaan / olemaan tietoinen että kanssaihminen kärsii eikä tee asialle mitään.
        Jatka sinä hoitaja hyvä omalla tyylilläsi.


      • palkankorotus
        lisää kirjoitti:

        Eräässä eteläsuomen vanhainkodissa, jossa olen keikkatyötä tehnyt, olen itsekseen laskeskellut muutaman vanhuksen kohdalta paljonko he saavat nesteitä päivässä. Ruokaa ko. paikassa tarjotaan 4 kertaa päivässä. Eräs vanhus joka syö sosemaista ruokaa, ei tykkää kahvista, juoman pitää olla paksua että sen saa nieltyä ilman yskimistä... niin tämän kohdalla juomaa tulee noin 6-7dl päivässä mitä ruuista saa. Nestettä pitäisi saada 2-3 litraa päivässä. Tämän kohdalla tavoite jää pahasti alakanttiin.

        Joskus ehdotin ko paikassa että pitäisi jakaa päivällä erikseen vielä mehua ja vaikka hedelmää tai jugurttia niin minuahan katsottiin ihan kieroon että senkus jaat... muut ei osallistu.

        kun olet huolehtivainen hoitaja. Kaikille tätä ei tulisi.


      • lisää... omaisille!
        palkankorotus kirjoitti:

        kun olet huolehtivainen hoitaja. Kaikille tätä ei tulisi.

        Omaisille! Monessa vanhainkodissa ei ole nestelistoja käytössä, sairaaloissa enemmänkin. Mutta omaiset voivat kysyä hoitohenkilökunnalta voisiko vanhuksen pöydälle pariksi päiväksi laittaa nestelistan. Siihen merkataan kaikki juomat mitä on tuotu ja erikseen merkataan paljonko niistä on juotu... siitä se totuus tulee ilmi...

        Voi olla että henkilökunnalta tulee "meillä ei käytetä nestelistoja". Mutta aina voi vaatia.. Tämä vanhustenhoidon tilanne ei varmasti parane kuin omaisten vaatimuksilla. Se on jo nähty moneen kertaan kun hoitajat valittavat kiirettä hoitotyössä, ei tapahdu mitään hoitajien lisäämiseksi.


      • hhoitaja
        palkankorotus kirjoitti:

        kun olet huolehtivainen hoitaja. Kaikille tätä ei tulisi.

        Meillä ei ole resursseja tehdä ylimääräisiä juottokierroksia, Se aika olisi pois jostain muusta. Työaika menee työntekoon , jos olis vaikka päivällä joku yksikin ihminen lisänä vaikka parin tunnin ajan, se helpottaisi jo kovasti. Tämä voisi juottaa osaston asiakkaat, jotka eivät kykene itse ottamaan mukia pöydältä ja juomaan. Nestelista olisi hyvä keino seurata asiaa ja viedä vaikka ylemmälle tasolle nähtäväksi kun miettivät tarvitaanko lisäkäsiä työntekoon.


      • Huh huh!
        hhoitaja kirjoitti:

        Meillä ei ole resursseja tehdä ylimääräisiä juottokierroksia, Se aika olisi pois jostain muusta. Työaika menee työntekoon , jos olis vaikka päivällä joku yksikin ihminen lisänä vaikka parin tunnin ajan, se helpottaisi jo kovasti. Tämä voisi juottaa osaston asiakkaat, jotka eivät kykene itse ottamaan mukia pöydältä ja juomaan. Nestelista olisi hyvä keino seurata asiaa ja viedä vaikka ylemmälle tasolle nähtäväksi kun miettivät tarvitaanko lisäkäsiä työntekoon.

        Siis tässähän se ongelma juuri on, kun ei henkilökunta ymmärrä juottamisenkin olevan työtä. Ilmeisesti "työtä" on se kun istutaan tärkeästi kansliassa raportoimassa päivän tapahtumia, vaikka sillä ei ole merkitystä potilaiden hyvinvoinnille.

        Jos kyse on vielä jostain vanhainkodista, ei henkilökunta ymmärrä ollenkaan sitä, että myös ulkoiluttaminen voi olla sitä työtä, josta vanhus hyötyy paljon enemmän kuin vieressä istumisesta.


      • niimps
        Huh huh! kirjoitti:

        Siis tässähän se ongelma juuri on, kun ei henkilökunta ymmärrä juottamisenkin olevan työtä. Ilmeisesti "työtä" on se kun istutaan tärkeästi kansliassa raportoimassa päivän tapahtumia, vaikka sillä ei ole merkitystä potilaiden hyvinvoinnille.

        Jos kyse on vielä jostain vanhainkodista, ei henkilökunta ymmärrä ollenkaan sitä, että myös ulkoiluttaminen voi olla sitä työtä, josta vanhus hyötyy paljon enemmän kuin vieressä istumisesta.

        mutta siellä raportilla voipi aamutyöntekijä raportoida iltatyöntekijälle että tämä ja tämä on juonut huonosti, virtsannut vähän, oksentanut, ripuloinut tms, ja etä muistakaas kiinnittää oikein erityisesti huomiota että nesteitä saisi enemmän. Toki se on työtä niinkuin moni muukin juttu, myös se ulkoilu, johon ainakaan meillä ei ole laskettu että työntekijöitä riittäisi. Harvoin siihen vieressä istumiseenkaan, jos ei ruokailutilanteita lasketa kun syötetään. Pakko ne on paperityötkin tehdä, kaikki pitää olla ylhäällä, esim senkin takia, että kun lääkäri käy, on hänellä nähtävänä mustaa valkoisella kaikki tärkeä tieto ja että hän pystyy sen perusteella arvioimaan tilanteen oikein. Ei lääkäri voi tietää esim viimeisen puolenvuoden juttuja, eikä niitä kukaan muistaisi, jos hoitajat eivät istuisi niillä raporteilla ja kansliassakin joskus.


      • Anonyymi
        hhoitaja kirjoitti:

        Meillä ei ole resursseja tehdä ylimääräisiä juottokierroksia, Se aika olisi pois jostain muusta. Työaika menee työntekoon , jos olis vaikka päivällä joku yksikin ihminen lisänä vaikka parin tunnin ajan, se helpottaisi jo kovasti. Tämä voisi juottaa osaston asiakkaat, jotka eivät kykene itse ottamaan mukia pöydältä ja juomaan. Nestelista olisi hyvä keino seurata asiaa ja viedä vaikka ylemmälle tasolle nähtäväksi kun miettivät tarvitaanko lisäkäsiä työntekoon.

        MISTÄHÄN OLIS POIS JOS ET JUTTOKEIKKAAS TEKSI. KIINNOSTAA SE TIIÄKKÖ SE VANHUS EIEES KUSE VIIKKN SUN TAKIA . MINKÄ TAKIA MUUTEN TÄMÄN PÄIVÄN HOITAJAT HAKEE ALALLE KUN NIITÄ EI EDES KIINNOST AAPITÄÄ POTILAITA HENGISSÄ


      • Anonyymi
        Huh huh! kirjoitti:

        Siis tässähän se ongelma juuri on, kun ei henkilökunta ymmärrä juottamisenkin olevan työtä. Ilmeisesti "työtä" on se kun istutaan tärkeästi kansliassa raportoimassa päivän tapahtumia, vaikka sillä ei ole merkitystä potilaiden hyvinvoinnille.

        Jos kyse on vielä jostain vanhainkodista, ei henkilökunta ymmärrä ollenkaan sitä, että myös ulkoiluttaminen voi olla sitä työtä, josta vanhus hyötyy paljon enemmän kuin vieressä istumisesta.

        IHANA ONKO JOKU HUOMANNUT ETTÄ VANHUS HALUAA MYÖS ULKOSALLE


      • Anonyymi
        niimps kirjoitti:

        mutta siellä raportilla voipi aamutyöntekijä raportoida iltatyöntekijälle että tämä ja tämä on juonut huonosti, virtsannut vähän, oksentanut, ripuloinut tms, ja etä muistakaas kiinnittää oikein erityisesti huomiota että nesteitä saisi enemmän. Toki se on työtä niinkuin moni muukin juttu, myös se ulkoilu, johon ainakaan meillä ei ole laskettu että työntekijöitä riittäisi. Harvoin siihen vieressä istumiseenkaan, jos ei ruokailutilanteita lasketa kun syötetään. Pakko ne on paperityötkin tehdä, kaikki pitää olla ylhäällä, esim senkin takia, että kun lääkäri käy, on hänellä nähtävänä mustaa valkoisella kaikki tärkeä tieto ja että hän pystyy sen perusteella arvioimaan tilanteen oikein. Ei lääkäri voi tietää esim viimeisen puolenvuoden juttuja, eikä niitä kukaan muistaisi, jos hoitajat eivät istuisi niillä raporteilla ja kansliassakin joskus.

        NO KIRJOITA VAIN LÄÄKÄRILLE RIPULOI OKSENTI RIPULOI JA KUOLI. SE VANHUS ON JONKUN ÄITI TAI ISÄ JA SINÄ OOT VASTUUSSA SEN HENGESTÄ . SE LÄÄKÄRI ON VAIN TAÄRKIÄ EI SITÄ KIINNOST AKUKA KUOLI JA KUKA OLI KENENKIN OMAINEN SINÄ OLET HOITAJABN VAWSTUUSSASA SE OMAISILLE ET SILLE SAATANAN LÄÄKÄRILLE SE LÄÄKÄRI EI OLE SUN TYÖN ANTAJA VAAN SEN POTILAAN OMAISETR JONKA SINÄ TAPOIT
        PERKELE KUNNIOITA SITÄ POTILASTA JA OMAISIA ÄLÄ SITÄ LÄÄKÄRIÄ SINÄ OLET SILLE VAIN . SISAR HENTO VALKOINEN JA MUITTENKIN ET TÄNÄÄNN ENÄÄ N KUKAAN. SIN'Ä ET PALKKAAS OSAA ARVOSTAA ETKÄ SEITÄ OLE ANSAINNUTKKAAN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        NO KIRJOITA VAIN LÄÄKÄRILLE RIPULOI OKSENTI RIPULOI JA KUOLI. SE VANHUS ON JONKUN ÄITI TAI ISÄ JA SINÄ OOT VASTUUSSA SEN HENGESTÄ . SE LÄÄKÄRI ON VAIN TAÄRKIÄ EI SITÄ KIINNOST AKUKA KUOLI JA KUKA OLI KENENKIN OMAINEN SINÄ OLET HOITAJABN VAWSTUUSSASA SE OMAISILLE ET SILLE SAATANAN LÄÄKÄRILLE SE LÄÄKÄRI EI OLE SUN TYÖN ANTAJA VAAN SEN POTILAAN OMAISETR JONKA SINÄ TAPOIT
        PERKELE KUNNIOITA SITÄ POTILASTA JA OMAISIA ÄLÄ SITÄ LÄÄKÄRIÄ SINÄ OLET SILLE VAIN . SISAR HENTO VALKOINEN JA MUITTENKIN ET TÄNÄÄNN ENÄÄ N KUKAAN. SIN'Ä ET PALKKAAS OSAA ARVOSTAA ETKÄ SEITÄ OLE ANSAINNUTKKAAN.

        OTAN OSAA TÄSTÄ MENETYKSESTÄ MUTTA PITÄÄ MYÖS OTTAA OSAA LÄÄKÄRIEN VÄÄRISTÄ DIAKNOOSIOISTA OTA YHTEYTTÄ POTILAS SORI SOKA SAIRAALASSA ON JOS HOITO EI OLE OLLUT SELLAISITA KUIN PITÄIS OLLA SUOMEN LAKI SANOO SE N JA NE JOUTUU OTTAMAAN KUMMINKIN KANTAA SIIHEN.JOS LÄÄKÄRIT JA HENKILÖKUNTA ON TEHNYT VÄÄRIN SE EI MAKSA MITÄÄN MUTTA SAAT RAUHAN EIKÄ TARTTE MIETTIÄ KYMMENIÄ VUOSIA SUOSITTELEN.. MUN ÄITIN ARKULLE KÄVI NÄIN LUULTIIN ETTÄ ON VÄÄRÄ HAUDATTU . AIKA KARMEETA . OLI KUMMINKIN OMA SUKULAINEN


    • mietityttää

      Luettuani tekstisi ja muun viestiketjun kirjoitukset heräsi ajatuksia. ja kysymyksiä. Mitä muita sairauksia äidilläsi oli? Lääkitykset? Mistä tiedät ettähoitaja pisti insuliinia? vai oliko äitisi verensokeri koholla? On muitakin lääkkeitä joita pistetään ihon alle vatsan alueelle esim minihepariini. Ripulistako johtui äitisi tajuttomuus? Oliko hän tehnyt hoitotestamentin?
      Periaatteessa voimakas ripuli saattaa poistaa nopeasti suuria määriä elektrolyyttejä ja nestettä joka johtaa mopeasti vaaratilanteeseen, mutta miksi sitten vanhainkotiin. (Meillä ei ainakaan vanhainkotiin pääse ilman jonottamista eikä kriteerinä silloin varmasti ole ripuli vaan kokonaisvaltainen pärjäämättömyys kotona asumiseen tukipalveluidenkaan turvin.) Jos ripulin aiheutti lääkeaine kuten oletit, niin sen olisi pitänyt loppua lääkeaineen saannin loputtua.
      Mutta jos ripuli olikin jonkun infektion aiheuttama? niin se onkin asia erikseen.
      Ulosteviljely?
      Joku kirjoitti nesteentarpeeksi 2-3 litraa/vrk. Niin näin on terveellä normaalikuntoisella aikuisella mutta ei päde enää vanhukseen. Munuaisten toiminta on muuttunut, heikentynyt. Myös vanhuksen janokynnys on kohonnut ja erinäiset aivojen sairaudet vähentävät janon ja nälän tunnetta. Jos nesteitä joudutaan antamaan vanhukselle suoneen siinä on omat vaaransa. Ja varsinkin jos mukana on vielä sydämen vajaatoiminta. Runsasnesteytys on rasitus elimistölle ja voi johtaa turvotuksiin tai jopa keuhkopöhöön.Jos on jo kyse saattohoidosta ei iv-nesteytyksellä saavuteta haluttua hyötyä vaan lisätään kärsimystä. Tällöin neste kerääntyy soluvälitilaan ja aiheuttaa turvotuksia raajoissa ja kerää nesteen keuhkojen välitilaan.

      Juottamisesta/nesteen tarjoamisesta yleensä. Valitettavasti on paikkoja jotka "mainostavat" pärjäävänsä, kastelevalla potilaalla, 2-3:lla vaipalla/ vrk. Meillä menee keskimäärin 2/ työvuoro. Ja kaikki joilla pidätyskykyä on yhtään tallella käytetään wc.ssä tavalla tai toisella kunnollisen rakon tyhjenemisen saavuttamisen vuoksi. (vti:t vähenevät). Potilailla on aina väh. 1 juomamuki/-lasi saatavilla. Ne jotka eivät itse juo heille juomaa tarjotaan/juotetaan. Lisäksi ruokailujen aikana viedään aina nesteitä väh 2 lasillista. Useimmat dmentoituneetkin juovat parhaiten mukin reunalta kuten me terveetkin ihmiset. Reunalta juottaminen aktivoi nielemisrefleksiä parhaiten , ei "nokkajuottaminen". Jos näin ei onnistu niin sitten lusikalla. Se onnistuu, vie ehkä aikaa mutta onnistuu. Saostusaine on hyvä apukeino. Juottamisessa ja syöttämisessä on aina muistettava potilaan ruokailuasento. Kauhuissani katsoin Tehyn työtaistelunaikaan tv.tä. Potilas oli melkein makuulla kun hänelle lusikoitiin ruokaa. Kuka sitä silloin pystyy kunnolla nielemään? Hyvä istumaasento, tarvittaessa tyynyillä tukien ja niska vielä hieman etukumaraan. Ei tarvitse pelätä aspiraatiota. Okei, eihän kaikki aina mene putkeen. Ja jos vanhus päättää olla syömättä ja juomatta se hänelle silloin sallittakoon. Pakkosyöttämisen tielle ei saa mennä sillä silloin rikotaan potilaan itsemääräämisoikeutta ja vanhankin ihmisen kohdalla itsemääräämisoikeus menee omaisten tahdon edelle.

      • ihan jalukkaasti

        ei uhkaa työttömyys koska surmattujen tilalle on jatkuva jono vielä n. 30 vuotta.


      • Anonyymi

        NO SIINÄPÄ LÄÄKÄRI POTILASHAN KUOLI JO . SINÄKÄÄN ET OLE VARMAAN VANHAINKODIN LÄÄKÄRI VAIKKA TOIVOMME NIIN. OLISI HIENO NIIN VANHUKSIA EI TURKAAN KUOLIS JA JATKAIS VANHAINKODILLE RAHALIIKENNETTÄ KOSKA OLETTEKO HUOMANNEET ETTÄ NUOREMMAT EIVÄT OLE MAKSANEET ELÄKE MAKSUJA NIIN MISTÄHÄN ME SAATAIS NIIDEN TERVEYTEEN JA ELÄKKEESEEN NE ELÄKE MAKSUT KUN MINÄKIN OLEN VAIN VMAKSANUT VAIN NE OMANI. MITEN TUO ORPON HALLITUS MUUTEN MAKSAA TULEVILLE POLVILLE ELÄKE MAKSUT JOITA MINÄKIN OLEN MAKSANUT JOPA 40 VUOTTA VAI MIETTIIKÖ ETTÄ TAPATTAA MINUT NÄLKÄÄN TUOLLA LIMINGAN VANHAIN KODISSA KUN EN ENÄÄ VETTÄ JA RUOKAA SAA . SIINÄ SE VARMAAN JÄÄ TOISEKSI KUN SEN ÄISTI ON VANHEMI JA TOIVON ETTÄ URPO VIE ÄITINSÄ KUNNALLISEEN VANHAINKOTIIN JOTA H'N MYÖS SUOSII TURVALLISEKSI


    • näissä vielä

      on se mielestäni, että nämä vanhustenhoidosta vastaavat "ammattilaiset" - eli tämä ns. johtoporras eivät edes tiedä missä mennään tai eivät sitten edes välitetä.

      Toitotetaan vaan miten hyvää hoitoa meidän hoitokodissa vanhukset saavat. Itselleni riitti kaksi vierailua vanhusten hoitopaikassa, jotta näin mitä se "hyvä hoito" tarkoittaa todellisuudessa. Häpeisivät jos osaisivat!

      • Tytär II

        Kyllä hyvääkin hoitoa saa - jos on varaa maksaa.
        Äitini eli viimeiset vuotensa yksityisessä palvelutalossa jossa hoito oli ensiluokkaista/ hoitajat järjestään miellyttäviä, ammattitaitoisia, välittivät vanhuksista, toimivat kaikin tavoin heidän etunsa mukaisesti.

        Äiti pääsi ulos syömään, veivät bussilla kaikki vanhukset, he olivat retkillä, heillä oli mukavaa yhdessäoloa - myös omaisten kanssa ja kaikkea mitä en nyt jaksa kirjoittaa mutta pointti on se; hyvää hoitoa todella saa.

        Äidin terveydestä pidettiin hyvää huolta, hän sai lääkäriltä ajan tarvittaessa ja hoitopaikan sairaanhoitajat olivat todelle tehtäviensä tasalla.

        Äiti ei ollut mikään rikas ihminen, vaan ihan tavallinen duunari - no, miten hän pystyi asumaan yksityisessä hoitokodissa?
        Helsingin kaupunki subventoi maksun.
        Eli äiti maksoi eläkkeestä sen verta mitä laki sanoo ja kaupunki loput.

        Tänä päivänä niin ei enää varmasti tehdä.
        Ja muutenkin olen sitä mieltä, että on väärin että vain ja ainostaan rahalla saa hoitoa.
        Vanhukset ovat arvokkainta mitä mellä on - mutta miten sen osoitamme?
        Paikkakunnan terveyskeskuksen vuodeosaston henkilökunta on julkisesti ( lehdessä ) ilmoittanut että he laittavat vanhukset nukkumaan kello 17 !
        Siinä sitten makkoovat aamuun.. ei inhimillistä.


    • vanhuksia

      on joko nälkiinnyttää, antaa liian vähän nesteitä tai olla hoitamatta keuhkokuumetta ja väittää, ettei sitä huomattu

      näin voidaan menetellä, jos joku on itse valinnut tällaisen kuolintavan; muuten pitäisi vaikka siviilipalvelusmiehet laittaa ruokkimaan vanhuksia sairaalaan; kaikilla ei ole omiaisia samalla paikkakunnalla tai heillä kerta kaikkiaan aikaa

      • laillinen

        Keuhkokuumeen ja nälkäännäännyttämisen lisäksi nykyinen hoitokäytäntö tekee mahdolliseksi myös virtsatieinfektion hyödyntämisen vanhuksen kuolinsyynä. Jos joku saa tulehduksen, niin silloin on monta mahdollisuutta antaa tulehduksen edetä munuaisiin ja aamen:
        a) ei ole mitään syytä edes tutkia, kun ei ole oireita - dementoitunut tai puhekyvytön kun ei pysty oireita ilmaisemaan
        b) ei pystytä ottamaan näytettä, ei siis voida hoitaa vaikka olisi oireita
        c) jos tutkitaan, ei pystytä antamaan lääkettä (monet potilaat eivät niele pillereitä, vanhukselle ei voi pistää lihakseen, nesteenä ei ole)
        d) jos kuitenkin lääkkeetkin saadaan annetuksi, ei tarvitse tutkia, onko hoito tehonnut= saadaan vastustuskykyisiä bakteerikantoja.


      • kokemusta,
        laillinen kirjoitti:

        Keuhkokuumeen ja nälkäännäännyttämisen lisäksi nykyinen hoitokäytäntö tekee mahdolliseksi myös virtsatieinfektion hyödyntämisen vanhuksen kuolinsyynä. Jos joku saa tulehduksen, niin silloin on monta mahdollisuutta antaa tulehduksen edetä munuaisiin ja aamen:
        a) ei ole mitään syytä edes tutkia, kun ei ole oireita - dementoitunut tai puhekyvytön kun ei pysty oireita ilmaisemaan
        b) ei pystytä ottamaan näytettä, ei siis voida hoitaa vaikka olisi oireita
        c) jos tutkitaan, ei pystytä antamaan lääkettä (monet potilaat eivät niele pillereitä, vanhukselle ei voi pistää lihakseen, nesteenä ei ole)
        d) jos kuitenkin lääkkeetkin saadaan annetuksi, ei tarvitse tutkia, onko hoito tehonnut= saadaan vastustuskykyisiä bakteerikantoja.

        Mieluiten valitsisin kyllä keuhkokuumeen.


    • retuperällä

      joissain paikoissa; joissain se hoidetaan hellästi ja asianmukaisesti

    • kuka ennemmin kuka myöhemmin
      • miettikää

        Miksi niiden satiaisten annetaan olla tulehduttamassa työympäristöä, kun niillä on tapana lisääntyä? Satiaiset pitää poistaa ja se on johtajan tehtävä. Ikävä ja työläs sellainen, mutta kun niiden työtehtävien hoitoa tongitaan samoin kuin bakteerien ja virusten käyttäytymistä, niin johan sanovat itse itsensä irti, kun eivät kestä asioiden tonkimista.
        Siksihän niille johtajille ynm. esimiehille maksetaan parempaa palkkaa, että niiden työ on vaativampaa, vaikeampaa ja vastuullisempaa. Miten he kantavat sen vastuun potilaiden hoidosta? Puuttuvatko ne laiminlyönteihin ja velvoitetaanko niitä mihinkään tehtäviään laiminlyövien alaisten kuriin saamiseksi?


      • Sitä saa mitä tilaa, hoitaja
        miettikää kirjoitti:

        Miksi niiden satiaisten annetaan olla tulehduttamassa työympäristöä, kun niillä on tapana lisääntyä? Satiaiset pitää poistaa ja se on johtajan tehtävä. Ikävä ja työläs sellainen, mutta kun niiden työtehtävien hoitoa tongitaan samoin kuin bakteerien ja virusten käyttäytymistä, niin johan sanovat itse itsensä irti, kun eivät kestä asioiden tonkimista.
        Siksihän niille johtajille ynm. esimiehille maksetaan parempaa palkkaa, että niiden työ on vaativampaa, vaikeampaa ja vastuullisempaa. Miten he kantavat sen vastuun potilaiden hoidosta? Puuttuvatko ne laiminlyönteihin ja velvoitetaanko niitä mihinkään tehtäviään laiminlyövien alaisten kuriin saamiseksi?

        Pakko vastata janojuttuun, onneksi nyt kääntyy hoito vastuu takaisin omaisille. Uutisissa sanottiin että viiden vuoden sisällä jäävät entistä enemmän kotihoitoon. Omaishoitotukea lisätään. Hoitajana tiedän että syötetään jos vain tiedetään ettei pysty syömään. sairaalassa voi tulla arviointivirheitä, mutta omaisen pitää sanoa asiallisesti eikä huutaa asiasta
        On omaisia jotka harvoin käyvät ja huutavat sitten hoidosta kai siten tulee hyvä omatunto.
        Mutta nyt muuttuu vanhus siirretään sille paikkakunnalle missä omaiset asuu siten voi itse hoitaa. Ei tarvi epäillä janoon kuolemista.


    • hyvin

      Ja insuliiniki on halpaa ja lähtö nopee.
      Mun äitini tapettiin myös.
      Ei vanhuksia laitoksiin pitäis laittaa, ne on hengenvaarallisia paikkoja.

      • Hoitaja

        Aivan järkyttävää lukea, miten omaiset kokevat vanhustenhoidon tason Suomessa. Itse olen ollut sairaanhoitajana hoitotyössä 9v, enkä koskaan ole tavannut hoitajaa, joka haluaisi hoitaa potilaista huonosti.

        Tosin valmistumisestani asti olen toiminut erikoissairaanhoidon palveluksessa ja potilaat joita tällä hetkellä hoidan ovat omatoimisia, kirurgisia potilaita.

        Harjotteluajoiltani perusterveydenhuollossa muistan kyllä vaippakierrokset sekä syöttökierrokset, varmasti kaikkia autettiin, jotka eivät itse pystyneet syömään tai juomaan. Tehtiin myös kesken päivän erillisiä juottokierroksia, jolloin tavoitteena oli ainakin 2 dl lisää nesteitä potilaille, jotka eivät itse pystyneet juomaan. Olen kyllä vahvasti sitä mietä, että pahasti dementoituneen, liikuntakyvyttömän ja jalat koukussa makaavan vanhuksen nostaminen g-tuoliin on niin kivuliasta potilaalle, ettei siihen pidä ollenkaan ryhtyä. Ja toimintakykyisten potilaiden motivointi pieniin tehtäviin, kuten ruokapöydän kattamiseen, on niin haastavaa, etten minä siinä ainakaan onnistunut. Eli toimii paremmin teoriassa kuin käytännössä.

        Joten omaiset, kaikki käsiparit ovat avuksi ainakin juuri ruoka-aikoihin. Samoin kiitollisia ollaan ihan siitä, että omaiset ovat vanhuksen seurana, siihen harvoin henkilökunnan aika riittää. Väkisinkin tulee mieleen, että suurin osa täällä kirjoittelevista omaisista ei todellisuudessa ole osallistunut vanhuksen hoitoon satunnaisia sairaalassa piipahteluita lukuunottamatta eikä käsitellyt sitä tosiasiaa että ihmiset kuolevat.


      • Omainen minäkin
        Hoitaja kirjoitti:

        Aivan järkyttävää lukea, miten omaiset kokevat vanhustenhoidon tason Suomessa. Itse olen ollut sairaanhoitajana hoitotyössä 9v, enkä koskaan ole tavannut hoitajaa, joka haluaisi hoitaa potilaista huonosti.

        Tosin valmistumisestani asti olen toiminut erikoissairaanhoidon palveluksessa ja potilaat joita tällä hetkellä hoidan ovat omatoimisia, kirurgisia potilaita.

        Harjotteluajoiltani perusterveydenhuollossa muistan kyllä vaippakierrokset sekä syöttökierrokset, varmasti kaikkia autettiin, jotka eivät itse pystyneet syömään tai juomaan. Tehtiin myös kesken päivän erillisiä juottokierroksia, jolloin tavoitteena oli ainakin 2 dl lisää nesteitä potilaille, jotka eivät itse pystyneet juomaan. Olen kyllä vahvasti sitä mietä, että pahasti dementoituneen, liikuntakyvyttömän ja jalat koukussa makaavan vanhuksen nostaminen g-tuoliin on niin kivuliasta potilaalle, ettei siihen pidä ollenkaan ryhtyä. Ja toimintakykyisten potilaiden motivointi pieniin tehtäviin, kuten ruokapöydän kattamiseen, on niin haastavaa, etten minä siinä ainakaan onnistunut. Eli toimii paremmin teoriassa kuin käytännössä.

        Joten omaiset, kaikki käsiparit ovat avuksi ainakin juuri ruoka-aikoihin. Samoin kiitollisia ollaan ihan siitä, että omaiset ovat vanhuksen seurana, siihen harvoin henkilökunnan aika riittää. Väkisinkin tulee mieleen, että suurin osa täällä kirjoittelevista omaisista ei todellisuudessa ole osallistunut vanhuksen hoitoon satunnaisia sairaalassa piipahteluita lukuunottamatta eikä käsitellyt sitä tosiasiaa että ihmiset kuolevat.

        On tässä tullut oleiltua aika lailla sairaalassa(öitäkin), nimenomaan aloittajan mainitsemassa ilmasuunnassa ja tullut nähtyä,kuultua monenmoista hoitajaa.

        Olen nähnyt kun huonokuntoiselle vanhukselle tuodaan ruokatarjotin viereen ja häivytään paikalta, vaikkei ihminen itse pysty syömään...soittokello potilaan ulottumattomissa...tiuskahdellaan tylysti, vaikka potilas lausuu hyvää tarkoittavaa, käsihygeniakin näyttää joiltakin unohtuvan!!! Ja mikä hauskinta, potilaan oikeuksia tivaavat omaiset saavat kuulla, että ovatkin miltei häiriöksi - pyydetään harventamaan vierailuja tai ainakin lyhentämään vierailujen kestoa?!!

        Voisin luetella paljon muutakin, sellaista joka on suorastaan potilaan huonoa kohtelua, mutta jääköön tähän.Ja lopuksi, janoon ei ketään potilasta saa kuihduttaa!! Ps.ruoka-aikaan on aika mahdoton kaikkien omaisten olla paikalla, eikö henkilökunta saa palkan juuri siitä työstä johon ovat hakeutuneet ja palkan eteen pitää tehdä töitä.


      • Hoitaja
        Omainen minäkin kirjoitti:

        On tässä tullut oleiltua aika lailla sairaalassa(öitäkin), nimenomaan aloittajan mainitsemassa ilmasuunnassa ja tullut nähtyä,kuultua monenmoista hoitajaa.

        Olen nähnyt kun huonokuntoiselle vanhukselle tuodaan ruokatarjotin viereen ja häivytään paikalta, vaikkei ihminen itse pysty syömään...soittokello potilaan ulottumattomissa...tiuskahdellaan tylysti, vaikka potilas lausuu hyvää tarkoittavaa, käsihygeniakin näyttää joiltakin unohtuvan!!! Ja mikä hauskinta, potilaan oikeuksia tivaavat omaiset saavat kuulla, että ovatkin miltei häiriöksi - pyydetään harventamaan vierailuja tai ainakin lyhentämään vierailujen kestoa?!!

        Voisin luetella paljon muutakin, sellaista joka on suorastaan potilaan huonoa kohtelua, mutta jääköön tähän.Ja lopuksi, janoon ei ketään potilasta saa kuihduttaa!! Ps.ruoka-aikaan on aika mahdoton kaikkien omaisten olla paikalla, eikö henkilökunta saa palkan juuri siitä työstä johon ovat hakeutuneet ja palkan eteen pitää tehdä töitä.

        Toki ymmärrän, että ruoka-aikaan kaikkien omaisten on mahdotonta olla paikalla, mutta muutamakin omainen auttaa tilannetta paljon ja edesauttaa sitä, että kaikki vanhukset saisivat ruokansa lämpiminä. Vaikka kaikki osastolla olevat hoitajat yleinsä ruoka-aikana ovat syöttämässä vanhuksia, niin aina on niitä, jotka joutuvat kohtuuttoman kauan odottamaan syöttäjää.

        Huonokuntoiselle potilaalle soittokellon ainoa oikea paikka on potilaan kädessä, josta hän pystyy tarvittaessa apua hälyttämään. Jos pystyy ollenkaan.


      • ainoa
        Hoitaja kirjoitti:

        Toki ymmärrän, että ruoka-aikaan kaikkien omaisten on mahdotonta olla paikalla, mutta muutamakin omainen auttaa tilannetta paljon ja edesauttaa sitä, että kaikki vanhukset saisivat ruokansa lämpiminä. Vaikka kaikki osastolla olevat hoitajat yleinsä ruoka-aikana ovat syöttämässä vanhuksia, niin aina on niitä, jotka joutuvat kohtuuttoman kauan odottamaan syöttäjää.

        Huonokuntoiselle potilaalle soittokellon ainoa oikea paikka on potilaan kädessä, josta hän pystyy tarvittaessa apua hälyttämään. Jos pystyy ollenkaan.

        ... jota on kielletty käymästä laitoksessa olevan läheisen luona. Tarkoitukseni oli vain huolehtia siitä, että hänen elämänsä viimeiset ajat olisivat elämisen arvoisia, kun ei hän itse eikä kukaan muukaan saa lain mukaan kenenkään elämää ennen aikojaan päättää. Henkilökunta oli jyrkästi eri mieltä ja on useasti ja varsin selvästi ilmaissut,että se ei ole oikein.
        Kyllä he osaavat hoitaa - siis kaikki hampaattomat, vaipatettavat, sängyssä makaavat, mutta tavallinen fyysisesti hyväkuntoinen ja liikkuva, vaikka sangen huonomuistinen onkin mahdottoman vaikea ja varsinkin työläs hoidettava. Siksi potilaat pyritään saamaan liikkumattomiksi ja hiljaisiksi vuodepotilaiksi. Siitä se Noutajakin saavuttaa sitten helpommin kuin omin jaloin karkuun juoksevan.


      • järkyttävää
        Hoitaja kirjoitti:

        Aivan järkyttävää lukea, miten omaiset kokevat vanhustenhoidon tason Suomessa. Itse olen ollut sairaanhoitajana hoitotyössä 9v, enkä koskaan ole tavannut hoitajaa, joka haluaisi hoitaa potilaista huonosti.

        Tosin valmistumisestani asti olen toiminut erikoissairaanhoidon palveluksessa ja potilaat joita tällä hetkellä hoidan ovat omatoimisia, kirurgisia potilaita.

        Harjotteluajoiltani perusterveydenhuollossa muistan kyllä vaippakierrokset sekä syöttökierrokset, varmasti kaikkia autettiin, jotka eivät itse pystyneet syömään tai juomaan. Tehtiin myös kesken päivän erillisiä juottokierroksia, jolloin tavoitteena oli ainakin 2 dl lisää nesteitä potilaille, jotka eivät itse pystyneet juomaan. Olen kyllä vahvasti sitä mietä, että pahasti dementoituneen, liikuntakyvyttömän ja jalat koukussa makaavan vanhuksen nostaminen g-tuoliin on niin kivuliasta potilaalle, ettei siihen pidä ollenkaan ryhtyä. Ja toimintakykyisten potilaiden motivointi pieniin tehtäviin, kuten ruokapöydän kattamiseen, on niin haastavaa, etten minä siinä ainakaan onnistunut. Eli toimii paremmin teoriassa kuin käytännössä.

        Joten omaiset, kaikki käsiparit ovat avuksi ainakin juuri ruoka-aikoihin. Samoin kiitollisia ollaan ihan siitä, että omaiset ovat vanhuksen seurana, siihen harvoin henkilökunnan aika riittää. Väkisinkin tulee mieleen, että suurin osa täällä kirjoittelevista omaisista ei todellisuudessa ole osallistunut vanhuksen hoitoon satunnaisia sairaalassa piipahteluita lukuunottamatta eikä käsitellyt sitä tosiasiaa että ihmiset kuolevat.

        jos hautausliikkeet alkaisivat pitämään tilastoja normaalin painoisista vainajista.

        Kyllä nälkä ja jano muuttaa ruumiin.


      • Omainen. .......
        järkyttävää kirjoitti:

        jos hautausliikkeet alkaisivat pitämään tilastoja normaalin painoisista vainajista.

        Kyllä nälkä ja jano muuttaa ruumiin.

        Mun vanhukseni on reilussa viikossa kuihtunut lähes 5kg!!! Saa sädehoitoa/lääkkeitä ja on vakavasti sairaana, ruokahalu sairauden myötä olematon...lääkäri kehoittaa syömään usein pieniä annoksia, mutta kuinka tämä onnistuu, ellei sairaala tarjoa ravitsevaa ruokaa,ns.energiaruokajuomia potilaalle?!! Kyselyyn lisäravinnosta äyskitään, ettei lääkäri ole laittanut listalle kuuluvaksi mitään ylimääräistä!!!! Ja mikäs juttu on tämä, että potilaat joutuvat juomavetensä valuttamaan käsienpesualtaasta??!! Harva meistä muistakaan juo vettä vessan hanasta otettuna!!


      • kokemusta on
        Omainen. ....... kirjoitti:

        Mun vanhukseni on reilussa viikossa kuihtunut lähes 5kg!!! Saa sädehoitoa/lääkkeitä ja on vakavasti sairaana, ruokahalu sairauden myötä olematon...lääkäri kehoittaa syömään usein pieniä annoksia, mutta kuinka tämä onnistuu, ellei sairaala tarjoa ravitsevaa ruokaa,ns.energiaruokajuomia potilaalle?!! Kyselyyn lisäravinnosta äyskitään, ettei lääkäri ole laittanut listalle kuuluvaksi mitään ylimääräistä!!!! Ja mikäs juttu on tämä, että potilaat joutuvat juomavetensä valuttamaan käsienpesualtaasta??!! Harva meistä muistakaan juo vettä vessan hanasta otettuna!!

        Vanhusten hoito on 100 % ala-arvoista sairaaloissa ja hoitolaitoksissa.
        Hoitajat elävät vain jossain huumassa omien asioidensa kanssa ja suunnitellaan vaan iltamenoja ja kekkereitä eivät he paneudu työhönsä ollenkaan.


      • kauhistuin lukemaani

        Mitä äidilles siis tapahtui? Insuliinia liikaa? Nytpä kauhistus iski, sillä pari päivää sitten kuulin että omalle vanhukselleni on alettu antaa insuliinia, sokerit jostain syystä alkaneet nousta.
        Kyllä toivoisin voivani olla jatkuvasti paikan päällä, tietäisn mitä tapahtuu.

        Pyytäkää omaiset tietoonne vanhusten lääkelistat, tarkistakaa mitä heille syötetään, moni nimittäin napsii sellaisia lääkkeitä joita eivät edes tarvitsisi.


      • hoitoalalla
        kauhistuin lukemaani kirjoitti:

        Mitä äidilles siis tapahtui? Insuliinia liikaa? Nytpä kauhistus iski, sillä pari päivää sitten kuulin että omalle vanhukselleni on alettu antaa insuliinia, sokerit jostain syystä alkaneet nousta.
        Kyllä toivoisin voivani olla jatkuvasti paikan päällä, tietäisn mitä tapahtuu.

        Pyytäkää omaiset tietoonne vanhusten lääkelistat, tarkistakaa mitä heille syötetään, moni nimittäin napsii sellaisia lääkkeitä joita eivät edes tarvitsisi.

        Ottakaa selvää milloin laitoksessa jossa omaisenne on, on lääkärinkierto, ja menkää silloin paikalle, voitte tällöin kysyä suoraan lääkäriltä, joka lääkkeet määrää, mihin tarkoitukseen mikäkin lääke on. Joskus lääkemäärä tuntuu kauhealle, varsinkin silloin kun ei tiedä mihin niitä annetaan.


      • .....
        hoitoalalla kirjoitti:

        Ottakaa selvää milloin laitoksessa jossa omaisenne on, on lääkärinkierto, ja menkää silloin paikalle, voitte tällöin kysyä suoraan lääkäriltä, joka lääkkeet määrää, mihin tarkoitukseen mikäkin lääke on. Joskus lääkemäärä tuntuu kauhealle, varsinkin silloin kun ei tiedä mihin niitä annetaan.

        Yhdessä eteläsuomen vanhainkodissa, jossa olen ollut töissä, ei ainakaan lääkäri kierrä vanhusten luona! Lääkäri ja sairaanhoitaja keskustelet kaikki potilaat läpi kansliassa! Minusta se on typerää. Kansiot ja kannettava mukaan ja vanhusten luokse niinkuin sairaalassa.!


    • voisi tehdä

      Selvityspyyntö ja kantelu olisi paikallaan. Tutkitaan kaikki viime vuosina ns. luonnollisen kuoleman saaneiden raportit; etenkin ne, joita ei ole avattu, koska ovat kuolleet sairaalassa.

    • voisi tehdä

      Selvityspyyntö ja kantelu olisi paikallaan. Tutkitaan kaikki viime vuosina ns. luonnollisen kuoleman saaneiden raportit; etenkin ne, joita ei ole avattu, koska ovat kuolleet sairaalassa.

      • Vanhuksen läheinen

        Kantelun voi ja itseasiassa ainakin joissain tapauksissa kannattaa tehdä,jos epäilee hoitovirhettä tms.

        Kannattaisi mainita jo vanhuksen eläessä, että jos vähänkin näyttää hoidon laiminlyönniltä, lähtee virkavirheestä kantelu eteenpäin.Pidetään heikompien puolia vielä kun voidaan.


    • Karjaakin hoidetaan

      On hyvin todennäköistä, että äitisi kuoli juuri janoon.
      Sairaaloissa on niin vähän henkilökuntaa, että ellei vanhus saa syötyä ja juotua normaaliin tahtiin, niin ruoka ja juoma korjataan pois, kun hoitajien pitää ehtiä kotiin, eikä ylitöistä makseta.

      Kuulin karmean jutun siitä, kun eräs vanha mies oli joutunut sairaalaan jonkin pikkujutun tähden. Vaimo meni katsomaan viikon kuluttua ja toisenkin. Vaimo alkoi ihmetellä miksi mies oli mennyt niin huonoksi. Kyseli hoitajiltakin asiaa. Hoitajat sanoivat, että kun ei syö, eikä oikein juokaan. Vaimo jäi paikalle hoitamaan miestään, ja huomasi, että vanhuksia syötettiin ja juotettiin pikavauhtia, tai terveiden nuorten ihmisten tahtia. Ellei ehtinyt syödä ja juoda, vietiin ruuat ja juomat pois.

      Vaimo sanoi, että äläs vie mihinkään, ja alkoi syöttää miestään. Kuukauden kuluttua mies käveli itse sairaalasta pois. Ilman vaimon jatkuvaa paikalla oloa, olisi mies kuollut ilmeisesti ennen aikojaan sairaalan "hoitoon".

      Eli tappaa voi muutenkin, kuin vain insuliinipiikillä.

    • Pöyristynyt

      Omaisille:
      Ottakaa herkemmin yhteys poliisiin ja pyytäkää tutkimaan "onko tapahtunut rikosta." Pelkkä juottamisen ja syöttämisen laiminlyönti tilapäisestikin, voitaneen tulkita tapon yritykseksi.

      - TEHKÄÄ KANTELUITA JA UHATKAA SILLÄ JO HETI, KUN OMAISENNE VIEDÄÄN HOITOLAITOKSEEN. Parempi olisi ottaa asianajaja mukaan samalla kun uhkaatte, että jos on pienintäkin syytä epäillä huonoa hoitoa, niin käräjillä tavataan.

      - VAATIKAA TUTKIMUKSIA POLIISILTA

      - NOSTAKAA KANTEITA SAIRAALOITA VASTAAN

      Ihmisten hoitamisessa TÄTYY OLLA TARKEMPI KONTROLLI. Autojakin huolletaan paremmin.

      • vanhusten hoitaja

        Hohhoijaa...
        Kun ihminen pudistaa päättään, nipistää suunsa kiinni, niin hän hallitsee omaa elämäänsä. Sitä kutsutaan ITSEMÄÄRÄÄMISOIKEUDEKSI.
        Vanhustyötä tekevänä tiedän sen, että usein ihminen ei halua enää syödä, eikä juoda elämänsä loppuvaiheessa. Tämä koskee erityisesti dementoivia sairauksia sairastavia ihmisiä. Siinä ei käräjillä uhkailu auta! Jos käräjille mennään näistä ylläolevista syistä, niin voivoi.


      • Hoitajamaisteriope
        vanhusten hoitaja kirjoitti:

        Hohhoijaa...
        Kun ihminen pudistaa päättään, nipistää suunsa kiinni, niin hän hallitsee omaa elämäänsä. Sitä kutsutaan ITSEMÄÄRÄÄMISOIKEUDEKSI.
        Vanhustyötä tekevänä tiedän sen, että usein ihminen ei halua enää syödä, eikä juoda elämänsä loppuvaiheessa. Tämä koskee erityisesti dementoivia sairauksia sairastavia ihmisiä. Siinä ei käräjillä uhkailu auta! Jos käräjille mennään näistä ylläolevista syistä, niin voivoi.

        Hyvät omaiset ja muut vanhustyötä sivusta seuranneet!

        Kadun, että tulin lukemaan näitä viestejä. Millä muilla aloilla työntekijöitä nimitetään kevyesti tappajahuoriksi ja muiksi murhaajiksi? Alkoi ottaa päähän.

        Tiedän kokemuksesta, että omaisen kuolema tavalla tai toisella on kova paikka, mutta en syyttäisi siitä heti hoitajia tai jopa hoitavaa lääkäriä (ooh!), eiköhän perussairaudellakin ole osuutta asiaan.

        Moni vanhus on kuollut kotiinsa omaisten hyvästä hoidosta huolimatta. Onneksi omaisilla on jatkossakin mahdollisuus näyttää osaamisensa ja välittämisensä oikein arjen käytännön haasteissa.

        Vanhusten omaisilla on mahdollisuus hoitolaitoksissakin osallistua omaistensa syöttämiseen ja ulkoiluttamiseen. Yllättävän usein omaiset "pakenevat karmit kaulassa", kun ruoka-aika lähestyy.

        Parikymmentä vuotta erinomaisella ahkeruudella ja motivaatiolla ehkä sinunkin omaisiasi hoitaneena ja kuntouttaneena kiitän ja kumarran siitä, että autoitte minua päättämään laaja-alaisen koulutukseni ja työkokemukseni siirtämisestä erääseen naapurimaahan. Siellä voin opettaa vanhustyötä, täällä eivät opiskelijat juurikaan halua siihen erikoistua - jostain kumman syystä!


      • ... hoidettiin...
        Hoitajamaisteriope kirjoitti:

        Hyvät omaiset ja muut vanhustyötä sivusta seuranneet!

        Kadun, että tulin lukemaan näitä viestejä. Millä muilla aloilla työntekijöitä nimitetään kevyesti tappajahuoriksi ja muiksi murhaajiksi? Alkoi ottaa päähän.

        Tiedän kokemuksesta, että omaisen kuolema tavalla tai toisella on kova paikka, mutta en syyttäisi siitä heti hoitajia tai jopa hoitavaa lääkäriä (ooh!), eiköhän perussairaudellakin ole osuutta asiaan.

        Moni vanhus on kuollut kotiinsa omaisten hyvästä hoidosta huolimatta. Onneksi omaisilla on jatkossakin mahdollisuus näyttää osaamisensa ja välittämisensä oikein arjen käytännön haasteissa.

        Vanhusten omaisilla on mahdollisuus hoitolaitoksissakin osallistua omaistensa syöttämiseen ja ulkoiluttamiseen. Yllättävän usein omaiset "pakenevat karmit kaulassa", kun ruoka-aika lähestyy.

        Parikymmentä vuotta erinomaisella ahkeruudella ja motivaatiolla ehkä sinunkin omaisiasi hoitaneena ja kuntouttaneena kiitän ja kumarran siitä, että autoitte minua päättämään laaja-alaisen koulutukseni ja työkokemukseni siirtämisestä erääseen naapurimaahan. Siellä voin opettaa vanhustyötä, täällä eivät opiskelijat juurikaan halua siihen erikoistua - jostain kumman syystä!

        Monta näkökulmaa. Monta potilasta. Monta vanhusta. Kaikki yksilöllistä.
        Täällä Porissa, minun äitini käveli sairaalaan itse, päivittämään dikoksiininsa. (Lääkevalmistaja siihen kehoitti koska sen valmistusprosessia muutettiin keväällä 2010 EY.n ympäristölainsäädännön vuoksi.)
        Neljäntenä sairaalassaolo päivänä hänelle tehtiin: elvyttämättäjättämispäätös. 5.n päivänä jätettiin lääkitys kokonaan pois. Korvaukseksi annettiin jotain "oksinormia" piikkeinä. Miksi? Kysyin osastojen ylilääkäriltä. Hän on lopussa, hänelle on tullut jo pitkiä hengityskatkoja. Vastasi lääkäri.
        "Hänellä on ollut ns. pitkiä hengityskatkoja lapsesta asti. Yli 80 v. hän on niiden kanssa pärjännyt"
        -Ai jaa, voin pyörtää päätökseni. Hän saa lääkityksensä takaisin. Vastasi lääkäri.

        3 viikkoa sairaalassa oloa tämän keskustelun jälkeen.

        Osaatko vastata miksi hän meni niin huonoon kuntoon ettei selvinnyt sairaalareissusta? Hän käveli itse sairaalaan, mutta ei sieltä pois.
        Hän nukkui kolmen viikon kuluttua - sairaalassa.


    • narinat pois

      Juu on se semmoista kovaa aikaa kun läheinen on täytynyt viedä toisten hoidettvaksi:Niin ja sitten seurailluttätä nyky hoito rumpaa.En voi arvostella mitenkään kun en itsekkään jaksanut omaistani hoitaa on nyt hoitolaitoksessa.Mutta onhan minullekkin sanottu ettei se tee kipeätä kun kuolee janoon ja kuivuu.Ja saahan se potilas kuulema tehdä housuunsa lastin kun onhan sillä ne vaipat.Joten ole tyytyväinen kyllä hoito on erittäin hyvää kuitenkin.

    • surullista

      Varmasti on paikkoja joissa hoidon laatu on alhaisempaa ja aina porukasta löytyy joku hoitaja kenellä työmotivaatio on mennyt ja on uupumusta, mutta olen varma että jokainen meistä hoitajista koittaa tehdä joka työvuoro parhaansa. Hoitajakaan ei pysty joka paikkaan venymään ja joka asiaa tekemään, kun tukkaputkella saa mennä koko ajan. Mielestäni on turhaa haukkua ja mollata hoitajia, sillä KIIRE josta monet asiat johtuvat johtuu resurssipulasta. Henkilökuntaa ei yksinkertaisesti palkata tarpeeksi osastoille, jolloin hoidosta saataisiin ihanteellista ja jäisi aikaa myös asiakkaiden kanssa seurusteluun ja muuhun viriketoimintaan.

      • Suzi sazi

        Kaikki ei johdu kiireestä vaan väärästä työn organisoinnista ja usein johtamisen taidon puutteesta. Vanhustyön suunnitelmat, strategiat ja visot on erikseen ja kai niillä hyvää tarkoitetaan, mutta tosiasiahan on nykyisin et raha ratkaisee ja kirstunvartijoilla on valta. Näin se ikävä kyllä vaan on. Ja budjettejahan ei koskaa laadita liian suuriksi ainakaan.


    • j j

      varmankinn kuoli janon

    • tyttäresi_

      Apua. mä en IKINÄ vie omaa isääni tai äitiäni sairaalaan..ja jos sinne joutuu esim. keuhkokuumeen vuoksi, olen hänen luonaan joka päivä aamusta iltaan. lupaan äiti ja isä sen sinulle!

    • Väsynyt hoitaja

      Kyllä sitä työssään välillä toivoo, että KUINKA surkeiksi asioiden pitää mennä, että saisi edes YHDEN työntekijän lisää avuksi!? 3 hoitajaa ja 20 potilasta on aivan hirveää! Ei siitä työstä edes nauti ja varmasti itse kullakin menisi motivaatio työstä juurikin surkeiden työolojen vuoksi. :( Minä yritän olla AINA ystävällinen ja välittävä hoitaja ja monesti olen saanutkin kehuja potilailta ja omaisilta, mutta en tiedä jaksanko enää kauaa... Kyllä käy vanhuksia sääliksi, kun eivät TODELLAKAAN saa kaikkea mitä tarvitsisivat! Mutta hoitajat eivät sille ensisijaisesti voi oikein mitään. Uupumuksia tulee ja se ihana ja ystävällinen hoitaja saattaa muuttua stressin alaisena töykeäksi.

      • Angrybird

        Neuvo sinulle: ei kannata polttaa itseään loppuuun. Jos alkaa mennä työnilo tai alkaa mennä selkä tai olka, hae sairaslomaa ja kuntoutusta ennemmin mieluummin kuin myöhemmin. Jos poltat itsesi loppuun niin fyysisesti kuin henkisesti, kukaan ei tule sinua kiittämään siitä. Tämä on sinun loppuelämäsi ja se sisältää muuutakin kuin työntekoa. Pidä huolta itsestäsi ja hemmottele itseäsi että jaksat tässä raskaassa työssä. Kukaan muu sitä ei tee.


    • tosi on.

      No ihan varmasti, mumma porskuttelisi muuten menemään täysiä.

    • vielä virkku mummo

      Näitä viestejä lukiessani tuli mieleeni että onko ihmisarvoista elämää maata laitoksessa omissa ulosteissaan ja hengissä (jotakuin) pidetään lääkkeiden voimalla.Ainakin omalta kohdaltani toivon että siinä vaiheessa saisi piikin tai pillerin että saisi nukahtaa pois kärsimästä.Toivottavasti jo lähitulevaisuudessa on semmoinen mahdollisuus,luulen että moni muu toivoo samaa.

      • ei mummo

        kyllä, toivotaan että asiat menisivät siihen. nykyinen vanhusten hoito on kidutusta.


      • Anonyymi

        Näitä ajatuksia on mullakin. Äitini oli viimeiset viikkonsa tk-osastolla. Yritin joskus vippamukia laittaa huulilleen ja juottaa. Hän nipisti huulensa yhteen. Jokin merkillinen vaisto siinä loppuvaiheessa.? Joku sanoi hänen tehneen päätöksensä. Lääkäri oli samaa mieltä, ettei väkisin hengissä pidetä alta 80v ihmistä.

        Täytän pian 60v eikä yhtään kiinnosta elellä täällä vielä 20v! Kai se eutanasia joskus hyväksytään. Toivon äkkikuolemaa mieluummin kuin kuukausien makuuta kipeänä tai täytenä vihanneksena. Omaisten suruun on turha vedota, tulee se sitten joskus kuitenkin. Parempi muisto äkkikuolleesta jää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näitä ajatuksia on mullakin. Äitini oli viimeiset viikkonsa tk-osastolla. Yritin joskus vippamukia laittaa huulilleen ja juottaa. Hän nipisti huulensa yhteen. Jokin merkillinen vaisto siinä loppuvaiheessa.? Joku sanoi hänen tehneen päätöksensä. Lääkäri oli samaa mieltä, ettei väkisin hengissä pidetä alta 80v ihmistä.

        Täytän pian 60v eikä yhtään kiinnosta elellä täällä vielä 20v! Kai se eutanasia joskus hyväksytään. Toivon äkkikuolemaa mieluummin kuin kuukausien makuuta kipeänä tai täytenä vihanneksena. Omaisten suruun on turha vedota, tulee se sitten joskus kuitenkin. Parempi muisto äkkikuolleesta jää.

        "Kuukausien" ! Tiedätkö / tajuatko sinä, että jotkut makaavat vuositolkulla? - Nm. 5 - 10 vuottakin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kuukausien" ! Tiedätkö / tajuatko sinä, että jotkut makaavat vuositolkulla? - Nm. 5 - 10 vuottakin

        Tiedän. Mun äiti oli alta 2 vuotta osin kotosalla, välillä sairaalassa kunnes sairaalassa sanottiin, etteivät he päästä häntä enää kotiin, jossa siihen aikaan kodinhoitaja kävi 3*pvässä. Niin hän sitten päätyi tk-osastolle viimeisiksi viikoikseen. Ei silloin enää tunnistanut ainakaan minua eikä puhunut mitään.

        Nyt kai kodinhoitajia ei enää olekaan? Siivoukset pitää itse hoitaa tai maksaa siitä. Ruoka voidaan tuoda, onkohan kunnollista? Miten saa ruokapurkit ja lääkkeet auki?


    • sh

      Omaisilla ei ole realistista käsitystä hoidon tasosta. Olen työskennellyt monessa vanhustenhoitopaikassa ja kaikkialla on hoidettu ihmisiä ammattitaidolla ja hyvin.

      Alan ulkopuolisena on helppo tulla arvostelemaan, kun ei ymmärrä esim. sairauksien hoitamisesta mitään.
      Kannattaa lähteä vaikka itse opiskelemaan hoitoalaa tai lukea edes kirjallisuutta. Että ymmärtäisi edes jotain.

    • ei ainakaan sitä

      Vai niin sitäkö se onkin tietämättömyyttä?

    • Anonyymi

      Jestas sentään, aloitus naurattaisi, ellei itkettäisi niin maan prkl:sti. - Nm. Äitiäsi helpotti

    • Anonyymi

      ei ole ihmekkään , tapetaanhan niitä nälkäänkin. Vanhuksen tarvis saada joskus rasvapitoista ruokaa niinhin vähiin lihaksiin muutei niitä anneta vanhainkodeissa. Meidän sotaajan vanhukset tapetaan nälkään. Suomen vankiloissa on paremmat ruuat kuin vanhainkodesissa . Tulee mieleen että valitaanko niihin vain kylmät ihmiset töihin . VANHUSHAN EI TUOTA MITÄÄN mutta minusta se hoitajakaan ei tuota ,kuluttaa vain valtion rahoja, jotka se vanhus on hänelle ansainnut.

    • Anonyymi

      TULEE TUOSSA mieleen että jos äitiskään ei ava suutansa sen takia kun tietää että mitä sieltä tulee KUOLEMAN TIPPA voi hirviä mihin tässä mennään ennenkuin tuo orpon hallitus jo nyt nostaa päätänsä. köyhät ei mennä kyykkyyn mennään polvilleen. TOIVON ETTÄ ORPON ÄITI JOSKUS SIJOITETTAS TAVALLISEEN VANHAIN KOTIIN EIKÄ VALTION. JA RYPEKÖÖN NIISSÄ PASKAVAIPOISSAAN VUOROKAUDEN NIIN EIKÖHÄN SENKIN REIDET ALA TULEHTUMAAN JA KAIKKIEN MUIDENKIN VALTION PÄÄMIESTEN ÄIDIT JA ISÄT.

      • Anonyymi

        NO EIHÄN SITÄ VOI ORPN HALLITUKSESSA KOSKAAN PALJASTAA MUTTA EN MINÄ ANNA PERIKSI MINÄ OLEN SUOMALAISNEN JA SINÄ VAIN , ORPON JHALLITUS EI KOSKAAN SAA JALANSIAA SUOMEN MAA N . HAJOITETAAN HALLITUS TAI EI SIITÄ KOKOOMUSTA EI KOSKAAN SAAAAAA PÄÄSÄÄ SUOMEN RAJOJEN SISÄLLE KUSIPÄÄ HALLITUS . KOYHÄT KYYKKYYN JA EI NE ON POLVILLAAN JO ORPO PIRU EI KOSKAAN SUOMEEN PERUSSUOMALASITEN HALLITUS KOSKA MAAILMAN TILANNE ON TÄMÄ VENÄJÄN RAJA ON TURVATTAVA JA SITÄ EI KOKOOMUS VÄLITÄ NEHÄN MENEE RUOTSIIN JA ME PERUSSUOMALASET JÄÄMME KOSTIMAAHAN
        ANTAA NIIDEN MENNÄ SUOMI ON MEIDÄN JA SE ON ISÄN MAA.


    • Anonyymi

      Aloittaja kertoi juuri totuuden suomen vanhustenhoidosta, tätä tulee nyt moni vanhus saamaan kun uusi sote alkoi. Tätä saa kun suomessa asuu...

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      38
      771
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe