Korkea verenpaine synnytyksen jälkeen

Salla-73

Synnytin kuopuksemme 26.12 ja n. kaksi viikkoa ennen synnytystä oli verenpaineeni jonkun verran koholla, sain toki välissä myös normaaleja arvoja joten syy jäi epäselväksi (jännitys tms.). Synnytyksen jälkeen sairaalassa oli paine 136/85 eli normaali mutta koholla (mun normi paine on siinä 110/65-75 paikkeilla).

Mittasin paineeni lauantaina ja sain todella hyviä arvoja, täysin normaaleja. Ajattelin vielä tänään tsekata ja kas paineet olivatkin taas koholla normaalista. Eka mittaus jopa erittäin korkea, 174/106, 153/95, 139/89 ja alimmillaan sain 125/85.

Esikoisen kanssa mulla oli raskausmyrkytys mutta nyt ei ollut sitä joten mikä mättää? Voiko myrkytys vielä tulla?

Olen kovassa univelassa, olen viimeisen viikon aikana nukkunut n.2h yössä, päivisin en saa unta, kärsin tension neckistä, imetys on täysillä käynnissä joten voivatko nämä seikat olla syynä?

Pelottaa jos myrkytys on tuloillaan vaikka sitä en ennen synnytystä ollut. Harmittaa kovasti kun lauantain paineet olivat niin super hyvät. Mikä mättää? Onko syytä huoleen?

Kovasti kiitollinen vastauksista!

10

10347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kahden äitykkä

      Minulla oli aivan sama homma kuin sinulla; ekassa raskaudessa verenpainetauti (ei ehtinyt raskausmyrkytykseksi asti), toisessa raskaudessa ei mitään, mutta raskauden jälkeen paineet nousi ja oli koholla vielä reilun puoli vuotta synnytyksen jälkeen. Tosin ihan noin korkeat ei paineet olleet, mutta vastaava tapaus muuten. Kysyin asiaa neuvolasta, mutta totesivat, että rasituksen tuomaa paineen nousua vain. Ja nyt, kun lapseni on kohta 11 kk, paineet on taas normaalilla tasolla. Tietenkään en voi varmasti sanoa, mistä sinun tapauksessasi on kyse, mutta tod.näköisesti sinullakin tuo on vain unettomuudesta, synnytyksen tuomasta rasituksesta ja imetyksestä johtuvaa elimistön ylirasitustilaa, joka aiheuttaa korkean verenpaineen. Itselläni tuntui myös huminaa ja painetta päässä, kun oikein tiukille veti. Yllättävän pitkään se vie, ennenkuin kroppa palautuu synnytyksestä, jopa vuosi, niin ainakin asiantuntijat sanovat. Eli ei varmaankaan aihetta huoleen! Onnea vauvan johdosta!!!

    • lukasa

      on ihan normaalia että veren paineet kohoavat raskauden aikana,kun painoa tulee.mutta sinulla tuli liikaa se ei sinäsä haittaa kasvattaa nimittäin vauvan keuhkoja.synnytyksen jälkeen voivat paineet heitellä tressin katkenneiden yö unijen tautta kun vauva nukkuu 8 tunnin yöt ja sinäkin ja kun painosi laskee paineetkin tippuvat.niitä ei kannata seurailla turhaan ollenkaan.paitsi jos lisäksi tulee pään särkyä on viisästa tarkistaa painet.niille ei kumminkaan voi tehdä mitään.kun kyseessä on synnytyksen jälkeen johtuvan tressin tautta ja katkenneiden yö unien tautta kohonneet paineet.odottele rauhassa vauvan kasvaessa niin tilanne palautuu ennlleen kun vauva nukkuu ja sinä kunnolla yöllä ja kun perhe tilanne normaalisoituu ja arkistuu.ei huolta

    • mapee

      raskausmyrkytys on raskausaikaan liittyvä asia eli ei tule enää sen jälkeen.

      Verenpaineet kyllä nousee juuri väsymyksestä ja monesta muustakin asiasta kuten stressistä jne. Jos oireita ei ole niin anna olla mittaamatta. Tiheä mittaaminen vain lisää stressiä yms ja paineet nousee taas senkin takia ja toisaalta vaikka muuten saattaisivat olla alhaalla niin alat jännittää mittausta ja sitten ne taa son koholla.

      Katso vielä pulssi. Jos pulssisi on koholla ja paineet samana aikaan niin niillä on yhteys toisiinsa. Jos taas pulssi on alhainen ja paineet koholla niin ajan kanssa voi alkaa huolestua..

      Jos tuo myrkytys huolettaa niin googleta ja saat tietoa paljon ja kaikki kertoo että kys eon todellakin raskauteen liittyvästä vaivasta.. Synnytyksestä on noin vähän aikaa joten turha hermoilla paineista juuri tähän väliin.. Kun olet nukkunut jonkun yön sillain tavallisesti vauvan kanssa niin mittaa sen jälkeen ja tulos on luultavasti ihan normi..

      • Salla73

        Mapee: myrkytys on raskauden aikainen sairaus mutta saattaa myös tulla synnytyksen jälkeen jopa viikkojen päästä. Tämän asian olen tarkastanut Tyksistä ja jopa netistä löytyy tietoa postpartum preeclampsiasta.

        Tilannettani seuraillaan, ts seuraan itse paineitani. Ne olivat aamulla alkuun korkeat alapaine 93-100 mutta muutaman mittauksen jälkeen laskivat sinne 75 tasolle joten ei varmaan kieli myrkytyksestä, koska silloin ei paine taatusti laske!

        Voiko väsymys vaan nostaa niitä niinkin paljon normaalilta tasolta?


      • Salla73
        Salla73 kirjoitti:

        Mapee: myrkytys on raskauden aikainen sairaus mutta saattaa myös tulla synnytyksen jälkeen jopa viikkojen päästä. Tämän asian olen tarkastanut Tyksistä ja jopa netistä löytyy tietoa postpartum preeclampsiasta.

        Tilannettani seuraillaan, ts seuraan itse paineitani. Ne olivat aamulla alkuun korkeat alapaine 93-100 mutta muutaman mittauksen jälkeen laskivat sinne 75 tasolle joten ei varmaan kieli myrkytyksestä, koska silloin ei paine taatusti laske!

        Voiko väsymys vaan nostaa niitä niinkin paljon normaalilta tasolta?

        Pulssista piti sanoa että se on kyllä ihan normaali.. eli vesittääkö se diagnoosin että paineet johtuisivat väsymyksestä ja stressistä?


      • mapee
        Salla73 kirjoitti:

        Pulssista piti sanoa että se on kyllä ihan normaali.. eli vesittääkö se diagnoosin että paineet johtuisivat väsymyksestä ja stressistä?

        oho! En todella ole törmännyt koskaan tietoon, että myrkytys voisi tulla jälkeenpäinkin, vaikka toisaalta kun ajattelee niin eihän sekään ihan ihme ole.. Aina oppii uutta!

        Niin väsymys nostaa paineita aika paljonkin. Itselläni esim yövuoron lopussa saattaa paineet olla jopa parikymmentä suuremmat kuin normaalisti.

        Kun rasitus jatkuu pitkään ja stressi niin se rasittaa elimistöä ja samalla myös sydän alkaa hakata lujempaa. Eli jos pulssi on koholla paineen lisäksi niin silloin on joko ihan elimellinen vika jossain päin kehoa tai sitten todella elimistö on ylikierroksilla. Normaali syke jättää asiaa vähän auki eli sydän ei tee töitä nopsempaan, mutta jostain syystä sillä on isompi työ pumppaamisessa koska paineet on koholla. Se on siis lopulta sekä hyvä, että huono syystä riippuen. Lähinnä pulssin nopeudella hain sitä, että jos mittaus jännittää niin pulssi kiihtyy sen takia ja paineet nousee.

        Nopea pulssi ja korkeat paineet vaan olisi myös syy mennä jo tutkittavaksi kohtapuoliin lisää sillä kumpikaan ei ole normaalia ja yhdessä ne ovat selvä merkki jostakin poikkeavasta. Kuitenkin kohonnut verenpainehan on vaarallinen vasta kun se on toistuvasti koholla ja pitkään, jopa kuukausien ajan.

        Oma veikkaukseni on edelleen väsymys ja stressi yms uudessa elämänvaiheessa, mutta eipä toisinaan mittaaminen ole pahasta, mutta mittaa vain kerran päivässä ja samana aikaan niin saat todella luotettavaa tulosta. Jos mittaile emiten sattuu ja monene kertaan niin tulokset heittelee isostikin.

        Ja jos vaiva ei todella helpota niin menisin lääkäriin. Ja onhan jälkitarkastuskin edessä ja siellä voit asiasta kertoa. En kamalan kauaa odottelisi jos noita normaaleja tuloksia ei välillä tule myös kun elämäntilanne on rauhallisempi eli on saanut levättyäkin jne.

        Itselläni pumppuoireet, niin pulssi kuin satunnaiset paineet ja tykytys, alkoivat äippälomalla ja niiden syyksi selvisi kilpirauhanen! Eli elimistö on jännä laitos?


      • Salla73
        mapee kirjoitti:

        oho! En todella ole törmännyt koskaan tietoon, että myrkytys voisi tulla jälkeenpäinkin, vaikka toisaalta kun ajattelee niin eihän sekään ihan ihme ole.. Aina oppii uutta!

        Niin väsymys nostaa paineita aika paljonkin. Itselläni esim yövuoron lopussa saattaa paineet olla jopa parikymmentä suuremmat kuin normaalisti.

        Kun rasitus jatkuu pitkään ja stressi niin se rasittaa elimistöä ja samalla myös sydän alkaa hakata lujempaa. Eli jos pulssi on koholla paineen lisäksi niin silloin on joko ihan elimellinen vika jossain päin kehoa tai sitten todella elimistö on ylikierroksilla. Normaali syke jättää asiaa vähän auki eli sydän ei tee töitä nopsempaan, mutta jostain syystä sillä on isompi työ pumppaamisessa koska paineet on koholla. Se on siis lopulta sekä hyvä, että huono syystä riippuen. Lähinnä pulssin nopeudella hain sitä, että jos mittaus jännittää niin pulssi kiihtyy sen takia ja paineet nousee.

        Nopea pulssi ja korkeat paineet vaan olisi myös syy mennä jo tutkittavaksi kohtapuoliin lisää sillä kumpikaan ei ole normaalia ja yhdessä ne ovat selvä merkki jostakin poikkeavasta. Kuitenkin kohonnut verenpainehan on vaarallinen vasta kun se on toistuvasti koholla ja pitkään, jopa kuukausien ajan.

        Oma veikkaukseni on edelleen väsymys ja stressi yms uudessa elämänvaiheessa, mutta eipä toisinaan mittaaminen ole pahasta, mutta mittaa vain kerran päivässä ja samana aikaan niin saat todella luotettavaa tulosta. Jos mittaile emiten sattuu ja monene kertaan niin tulokset heittelee isostikin.

        Ja jos vaiva ei todella helpota niin menisin lääkäriin. Ja onhan jälkitarkastuskin edessä ja siellä voit asiasta kertoa. En kamalan kauaa odottelisi jos noita normaaleja tuloksia ei välillä tule myös kun elämäntilanne on rauhallisempi eli on saanut levättyäkin jne.

        Itselläni pumppuoireet, niin pulssi kuin satunnaiset paineet ja tykytys, alkoivat äippälomalla ja niiden syyksi selvisi kilpirauhanen! Eli elimistö on jännä laitos?

        Kiitos Mapee!

        Jotenkin epäilen että mulla olisi oikein joku vika (toksemian lisäksi). Paineet ovat olleet niin hyvät ennen raskautta ja raskauden aikana (paitsi ne 2 vikaa viikkoa).

        Olen aivan loppu, eilen paineet olivat 145/93 luokkaa ja sain ne laskemaan 8 alkaviksi mutta en sen alemmaksi. Nukuin 2h äsken ja olo on aivan kamala kun oli pakko herätä (neuvola).

        Olen sitä mieltä että väsymys on oltava syynä, vaikkakin syke on välillä todella hyvä vaikka paineet koholla. Syke voi olla 60! Mistä tämä sitten kertoo`?


      • zusan
        Salla73 kirjoitti:

        Kiitos Mapee!

        Jotenkin epäilen että mulla olisi oikein joku vika (toksemian lisäksi). Paineet ovat olleet niin hyvät ennen raskautta ja raskauden aikana (paitsi ne 2 vikaa viikkoa).

        Olen aivan loppu, eilen paineet olivat 145/93 luokkaa ja sain ne laskemaan 8 alkaviksi mutta en sen alemmaksi. Nukuin 2h äsken ja olo on aivan kamala kun oli pakko herätä (neuvola).

        Olen sitä mieltä että väsymys on oltava syynä, vaikkakin syke on välillä todella hyvä vaikka paineet koholla. Syke voi olla 60! Mistä tämä sitten kertoo`?

        Itse sairastin viime keväänä toksemian ennen ja jälkeen synnytyksen. Söin n.kuukauden verran synnytyksen jälkeen verenpainelääkkeitä. Mittailen verenpaineita kotimittarilla ja välillä ne ovat edelleenkin koholla. Yläpaine saattaa olla iltaisin 145-155 ja alapaine 85-90. Pulssi 80-90. Olen kohta ihan finaalissa tämän asian kanssa varsinkin kun olen käynyt lukemassa netistä mitä kaikkea pitkään koholla ollut verenpaine aiheuttaa. Toksemian aikana minulla saattoi olla alhainen pulssi vaikka verenpaineet olivat koholla. Jatkuva väsymys, imetys, stressi aiheuttavat heittoja verenpaineessa. Kun nämät lieveilmiöt (imetys) on loppunut aion mennä tarkempiin tutkimuksiin. Minulle painotettiin neuvolassa, että synnytyksen jälkeinen tila ja elämänmuutokset väsymyksineen voivat jo pelkästään aiheuttaa heittoja verenpaineisiin. Niitä täytyy kuitenkin seurata.


    • Anonyymi

      Kokeilen

    • Anonyymi

      Joo siis kokeilin saanko kirjoitettua ilman rekisteröitymistä. Haluan viestittää, että on olemassa erittäin harvinainen, mutta toisaalta alidiagnosoitu oireyhtymä synnytyksen jälkeen; Synnytyksen jälkeen tuleva aivojen korjaantuva vasokonstriktio-oireyhtymä. Tarkoittaa siis, että aivojen verisuonet supistavat ja verenpaine nousee hengenvaarallisiin lukemiin.

      Olen ollut yliopistollisessa sairaalassa 2 kertaa synnytyksen jälkeen hoidettavana. Kova päänsärky alkoi n. 2 vk synnytyksen jälkeen ja paheni makuulla. Pulssi oli alkuksi hurjan matala. Voimakkaillakaan migreenilääkkeillä ei ollut tehoa ja kun särkyä oli jatkunut puoli viikkoa pääsin neurologialle tutkimuksiin. Siellä CT:stä katsottiin mikä vialla. Minut otettiin osastohoitoon ja sain täsmälääkkeen verenpaineeseeni. Kyllä paineita kannattaa mitata synnytyksen jälkeenkin. Silloinkin voi tulla probleemia, vaikka kaikki vain laittaisivat kotiin ja pistävät kaiken väsymyksen piikkiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3821
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      593
      3595
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3552
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2231
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      53
      2219
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      321
      1967
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1947
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1756
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1413
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1352
    Aihe