proseminaari

kuinka nopeasti?

Toivoisin vastauksia kaikilta kynnelle kykeneviltä joilla vähänkään on kokemusta. Proseminaarityöni tekemnen takkuaa pahasti. Aihetta olen vaihtanut jo kolmasti, eikä nyt tunnu enää mikään sopivalta. Tutkielman pitäisi olla valmis n. kolmen viikon päästä. Onko vinkkejä tehostamaan projektiani? Kauanko teillä muilla on hommaan kulunut aikaa?

Kiitos etukäteen!

6

1316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvoa

      1. Päätä aihe. Älä vaihda sitä enää.
      2. Etsi lähdemateriaalia. Netistä ja kirjastojen luetteloista löytyy, sekä aikaisempien aihetta käsittelevien tutkimusten lähdeluetteloista.
      3. Tee alustava sisällysluettelo - vai onko sinulla jo valmis tutkimussuunnitelma?
      4. Rupea kirjoittamaan vaikka heti, viimeistään huomenna. Sinulla alkaa olla kiire. Kirjoita lähdeluetteloon lähteet sitä mukaa kuin viittaat niihin tekstissä. Noudata annettuja asettelu-, fontti- yms. standardeja.
      5. Sitä mukaa kun saat lukuja tai osia valmiiksi, lueta ne jollakulla ja pyydä heiltä korjaus- ja lisäysehdotuksia.
      6. Mieti, mitä voisit panna liitteeksi. Pari kolme hyvää liitesivua on aina paikallaan ja lisää sivumäärää.
      7. Jätä muut hommat sivuun ja keskity tähän projektiin. Kolmen viikon kuluttua se on ohi, ja sitten on aikaa muulle.
      8. Ai niin, tärkein oli unohtua. Jätä esitelmä sisälle määräpäivään mennessä.

      • kuinka nopeasti?

        Kiitos!
        Toivottavasti ehdin vielä, työn ohella kun tuota väsään. Näistä ohjeista on varmasti apua.
        Lisää vinkkejä vielä, jos joku keksii!


      • neuvoa
        kuinka nopeasti? kirjoitti:

        Kiitos!
        Toivottavasti ehdin vielä, työn ohella kun tuota väsään. Näistä ohjeista on varmasti apua.
        Lisää vinkkejä vielä, jos joku keksii!

        kannata haaskata energiaa sen miettimiseen, ehtiikö työ valmiiksi vai ei, vaan paahtaa täysillä. Ei muutenkaan kannata enää tässä vaiheessa paljon miettiä syntyjä syviä esim. sitä, onko aihe tai lähestymistapa varmasti oikea tms. Yhtä oikeaa ei ole olemassakaan.
        Saisitko töistä muutaman päivän vapaata, onko pitämättömiä lomapäiviä tms.? Kannattaisi varmaan pitää ne nyt. Luulisi, että työnantaja joustaisi hiukan tällaisessa tilanteessa. Ellet voi pitää vapaapäiviä, on illat kirjoitettava sitä intensiivisemmin. Muut harrastukset on jätettävä väliin. Onneksi aika ei ole kovin pitkä.
        Suunnittele aina illalla lopuksi se, mitä seuraavana päivänä on tehtävä. Pitääkö käydä kirjastossa tms., ettei tule sellaista tilannetta, että on lauantai-iltapäivä, kirjastot kiinni ja välttämätön lähdeteos kirjastossa. Tee listoja ja yliviivaa valmiiksi tulleet kohdat. Sillä lailla näet, kuinka homma etenee.
        Millä sivulla olet ja kuinka pitkä työstäsi tulee?
        Ei muuta kuin onnea. Kyllä sinä sen valmiiksi saat. Ja muista, ettei kysymyksessä ole maatamullistava uusi keksintö, joka pelastaa ihmiskunnan, vaan yksi opintosuoritus muiden joukossa.


    • ******

      proseminaarityöni viimeksi paljolti viimeisten parin päivän / viimeisen vuorokauden aikana. Sitä ennen olin toki miettinyt aihetta jo pitkään ja myös kirjoitellut ideoita ylös.

      Mikä on pointtini? Työn puhtaaksi kirjoittaminen sujuu kuin itsestään, kunhan olet löytänyt hyvän, kiinnostavan aiheen ja hyvän aineiston.

      Jos et millään keksi kunnolla motivoivaa aihetta, niin ehkä sitten on parasta valita ainakin sellainen, johon löytyy sopiva aineisto. Mutta itse lähtökohtaisesti pohdin huolella kiinnostavaa aihetta, josta kirjoitan innolla ja minulla on siitä todella sanottavaa. Jos et ole motivoinut, se varmasti näkyy tuloksessa. Ei saa kaikkea itsestäsi irti, vaikka hyvän arvosanan rutiinitasolla saisikin.

      • neuvoa

        Seminaarityön puhtaaksikirjoittamisen jättäminen viimeiseen vuorokauteen ei ole kovinkaan hyvä eikä tehokas tapa, vaikka sanotaankin, että deadline on paras muusa. Aina voi sattua jotakin odottamatonta, mikä estää kirjoittamisen. Sitä paitsi useimmat meistä haluavat lopuksi vielä käydä kokonaisuuden läpi kaikessa rauhassa.
        Aloittajalla on enää pari viikkoa aikaa kirjoittaa työtään. Se jää pakostakin viime tippaan. Hyvä, että rohkaiset kertomalla oman succes storysi, mutta tässä tapauksessa en viivyttelisi enää hetkeäkään. Tässä vaiheessa ei kannata myöskään enää stressata arvosanalla.
        Kannattaa muistaa, että paras seminaarityö on sittenkin valmis seminaarityö.
        Tämä on kolme seminaarityötä ja yhden gradun kirjoittaneen mielipide.


    • kahvia ja tupakkaa

      Sinulla näyttää olevan "valkean paperin kammo". Valitse aihe ja tee se väkisin valmiiksi. Älä edes mieti voiko sitä palauttaa, vaan palauta työsi ajallaan. Viiden vuoden kuluttua et muista edes aihetta. Mulla meni vähän yli viikko.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      422
      1806
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      183
      1444
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1388
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      142
      1333
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      960
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      956
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      913
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe