Olympus SP550UZ ja sisäinen salama

Tietämätöön

Oon mietiskelly Olympus sp550uz ostoa mut jäi mietityttämään sisäinen salama...

Kameraa käytän lähinnä treenimielessä agilitykisojen harjoitusten valokuvaamiseen kisojen videokuvaamiseen (noin 1-2 min pätkiä muutama).

Nyt on käytössä taskumallin digikamera, joka ei kuitenkaan riitä, koska joutuu odottamaan liian kauan kameran valmistautumista, että tilanteet (esim. estehypyn kuvaaminen) menevät ohi. Ja ainakin tämän Olympuksen kameran kuvaus vaikutti siltä, että se voisi sopia käyttötarkoitukseeni.

Miten tuo sisäinen salama pelittää? Saako riittävän hyviä kuvia otettua vain riittävässä valaistuksessa? Saako kameraan erillistä salamaa lainkaan ja jos niin onko kuinka kallis?

Kiitos vastauksistanne jo etukäteen =).

13

3928

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaa käydä jossain kaupassa testaamassa sitä, tai vastaavaa mallia.
      Yleensä pokkareissa ei tarkennus ole mitään huippuluokkaa, mutta onhan niissäkin eroja.

Estehyppyjä on kyllä vaikea kuvata pokkareilla, mutta tietenkin jos tarkentaa valmiiksi esteeseen ja pitää tarkennuksen siinä ja nappasee kuvan kun koira on kohdallaan, niin saattaahan se onnistua vaikka tuolla vanhallakin kameralla.

Sisäiset salamat eivät useinkaan ole kovin kummosia, eivät edes järjestelmäkameroissa.
      Ulkoinen salama on hyvä ratkaisu, mutta sitä ei noihin olympuksiin saa.
      Ite suosittelisin Canon powershot G7/G9/S5 IS. Nissä on isompi kenno, kuin olympuksen kamerassa, joten saa valoisampia kuvia ilman ettää kuvista tulee yhtä rakeisia.
      Lisäksi kyseisiin powershotteihin saa ulkoisen salaman (en ole varma käyvätkö halvat ~150€ hintaiset sigman ym. valmistajien) ja Canonin omat esim. Speedlite 430EX maksaa n.250€.

• KlausL

MikroBitti No: 6-7/2007 arvosteli pitkäputkiset pokkarit ja siellä SP550UZ sai toiseksi parhaat arvosanat.Olen itse ostamassa samaa mallia, tosin uudempikin on jo saatavilla, siis 560UZ. Eroa on vain kennossa joka on 560:ssä 1 mp suurempi eli 8 megapikseliä. Hintaero 7.2 mp:n ja 8.0 mp:n välillä kapenee koko ajan, parhaimmillaan se on 15 euron luokkaa nettikapoissa. Olympus latautuu verkkaisesti mutta toisaalta: Esim herkkyysasetuksilla ISO 1600 saa huonossa valaistuksessakin vielä kelpo kuvia, ilman salamaa. Salama on SP550UZ:ssa omaa luokkaansa, paras kaikista vertailukameroista. Lisäksi 18 x tele antaa mahdollisuuksia vaikka mihin. Sanoisin että kelpo kamera, hinta on tippunut jo siinä 350 euron pintaan. Kaverinikin suositteli joten uskon että rahalleen saa kelpo vastineen.

• tietämätöön

Menin ja ostin tuon Olympuksen 550:n. Kokeilin tuota 560:stäkin... mutta hinta ratkaisi kuitenkin.

Nyt tänään vähän tuli kokeiltua mutta tositoimissa sitten näkee paremmin kun on ehtinyt enemmän perehtyä kameran toimintoihin. Ainakin sisätiloissa tulee tosi hyviä kuvia myös tuolla 15 kuvan sarjalla.

Mulla on nyt käytössä siinä 256 muistikortti (siirsin vanhasta kamerasta)... Niitä näkyy olevan ainakin 1 ja 2 megaisia... Mitä suosittelette? Tuolla pienellä tuskin pärjää...

• Imppa Juvonen

riittää ISO400 asetuksella hyvin 6 metriin asti. Hintakin on vain 299,- joten kyllä on kannattava ostos!

• tietämätöön kirjoitti:

Menin ja ostin tuon Olympuksen 550:n. Kokeilin tuota 560:stäkin... mutta hinta ratkaisi kuitenkin.

Nyt tänään vähän tuli kokeiltua mutta tositoimissa sitten näkee paremmin kun on ehtinyt enemmän perehtyä kameran toimintoihin. Ainakin sisätiloissa tulee tosi hyviä kuvia myös tuolla 15 kuvan sarjalla.

Mulla on nyt käytössä siinä 256 muistikortti (siirsin vanhasta kamerasta)... Niitä näkyy olevan ainakin 1 ja 2 megaisia... Mitä suosittelette? Tuolla pienellä tuskin pärjää...

Siitä paskoja noi olympukset, että käyttävät kalliita ja hitaita xD muistikortteja, joita eivät monet valmistajat käytä.

1 ja 2 megasia ei ole, mutta 1 ja 2 gigasia kylläkin.
        Suosittelen ostamaan 2GB kokoisen kortin M- tai H-type, riippuen mitä haluat.

H-type kortit ovat nopeampi, mutta pari euroa kalliimpia.

• 550
        tietämätöön kirjoitti:

ite ostin 1Gigasen johon mahtuu 50-500 kuvaa kuvanlaadusta riippuen. hintaa oli 22€

• Turust
        Imppa Juvonen kirjoitti:

riittää ISO400 asetuksella hyvin 6 metriin asti. Hintakin on vain 299,- joten kyllä on kannattava ostos!

Nykyisin on saatavana langattomia lisäsalamalaitteita 20 € ylöspäin.

Laittettaessa tuo lisäsalama 5-6 m päähän saadaan heti n. 10 metrille lisävalaistus.

• kohinasuttua

Olympuksilla aikamoista kohinasuttua heikossa valaistuksessa.

• 550

Olen muutaman viikon opetellut ko.kameran käyttöä ja tuntuu tosi hyvältä. Sain ihan hyvät kuvat esim. koulun joulujuhlasta, josta ei yleensä kuvat ole onnistunu. Agilitykisoihin voi olla kans ihan hyvä esim. sarjakuvaus 15kuvaa/sek. tosin silloin ei salama ole käytössä.
      käyttöohjeessa on asetukset ulkopuoliselle salamalle, mutta ei siinä salamakenkää ole. pitäis varmaan kysyä Olympukselta, jouduin muuten tilaamaan kunnon käyttöohjeen sieltä kun ei ollu myyntipakkauksessa.

• tietämätöön

Nyt on muistikortti hommattuna. Paikallisessa liikkeessä sanoivat, että vain Olympuksen omat kortit toimii ja halppisversiot toimii jos sattuu... siellä Olympuksen oma 2gigainen kortti maksoi 49 e. Samanlainen kortti ostettiin sitten Gigantista hintaan 39e.

Nyt täytyy ruveta testailemaan kameraa sitten tosissaan. Ainakin sisätiloissa on saanu nyt tosi hyviä kuvia.

Mun mielestä toi 550 on helppokäyttöinen ja viä ku saa suomeksi lukea. Meillä on vanha kamera mini u -pokkari-Olympus ja se on jotenki samantapainen valikoiltaan, mut siinä on kaikki niin tiivistettyä,eikä minkäänlaista kunnon käyttöohjetta. Sen mini-mju:nkans oli pitkän aikaa ihan sormi suus ku ei osannu etsiä perustoimintoja enkä kyl vieläkään osaa etsiä kaikkia tarpeellisia toimintoja siitä.

• 550
        tietämätöön kirjoitti:

Nyt on muistikortti hommattuna. Paikallisessa liikkeessä sanoivat, että vain Olympuksen omat kortit toimii ja halppisversiot toimii jos sattuu... siellä Olympuksen oma 2gigainen kortti maksoi 49 e. Samanlainen kortti ostettiin sitten Gigantista hintaan 39e.

Nyt täytyy ruveta testailemaan kameraa sitten tosissaan. Ainakin sisätiloissa on saanu nyt tosi hyviä kuvia.

Mun mielestä toi 550 on helppokäyttöinen ja viä ku saa suomeksi lukea. Meillä on vanha kamera mini u -pokkari-Olympus ja se on jotenki samantapainen valikoiltaan, mut siinä on kaikki niin tiivistettyä,eikä minkäänlaista kunnon käyttöohjetta. Sen mini-mju:nkans oli pitkän aikaa ihan sormi suus ku ei osannu etsiä perustoimintoja enkä kyl vieläkään osaa etsiä kaikkia tarpeellisia toimintoja siitä.

saitko suomenkielisen ohjeen? Ite jouduin tilaan ohjeen Olympukselta kun verkkokaupalla ei ollu tarjota kuin sellanen pikaohje.

• tietämätöön
        550 kirjoitti:

saitko suomenkielisen ohjeen? Ite jouduin tilaan ohjeen Olympukselta kun verkkokaupalla ei ollu tarjota kuin sellanen pikaohje.

...on se Guide toiminto, niin sieltä saa kameran vaihdettua suomenkieliseksi ja kyllä myös mukana paketissa tuli suomenkielinen opas.

• tännekin ohje
        tietämätöön kirjoitti:

...on se Guide toiminto, niin sieltä saa kameran vaihdettua suomenkieliseksi ja kyllä myös mukana paketissa tuli suomenkielinen opas.

verkkokauppa.comista, se tulostettava pikaohje ja pakkauksessa oleva kunnon opas.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3603
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2449
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2274
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2047
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1489
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe