Teologianmaisterille (300 op) maksetaan musiikinmaisteria (330 op) enemmän, vaikka musiikinmaisterin opinnot ovat laajemmat. Joissakin seurakunnissa myös ns. A-kanttori (musiikinmaisteri 330 op n.60-100 op) saa vähemmän liksaa. Aika mielenkiintoista...
Kirkon palkat, tasa-arvoisiako?
23
3878
Vastaukset
- !!!!!!!!Kannattanee herätellä kirkon sisällä keskustelu palkoista, koska siellä vain harvat sopivat palkoista markkinoiden mukaan. 
 Jopa kuntasektorilla kilpailutetaan palkkaa, mutta kirkossa harvoin.
- välttämättämaisterinpapereita tarvita...? 
 Papithan ovat myös "sielunhoitajia" paasaamisen lisäksi. Tämä lienee vaativampaa hommaa kun parvella soittelu?- kirkkomuusikkoHuomaan, ettet ole asiaan liiemmin perehtynyt. 
 Ensiksi täytyy todeta, että maisterin paperit vaaditaan melkeinpä valtaosaan kanttorin virkoja. Joihinkin virkoihin (kuten tuomiokirkot) vaaditaan myös ns. A-pätevyys, joka tarkoitaa minimissään 393 op opintoja. Tämä A-pätevyys tarkoittaa yli 1,5 vuotta enemmän opintoja, kuin seurakuntapastori (teologianmaisteri).
 Kirkkourut ovat ehkä vaativin instrumentti mitä on, näin on ainakin väitetty vertailtaessa urkuja muihin soittimiin. Jo pelkkä urkukappaleiden harjoittelu vie aikaa monin verroin enemmän kuin saarnan teko.
 Kanttori johtaa kirkkojärjestyksen mukaan seurakunnan musiikkitoimintaa (järjestää mm. seurakunnan konsertit, konsertoi itse, johtaa kuoroja, valitsee kuorojen ohjelmistot, sovittaa, mahd. säveltää, vastaa soittimien huollosta, virittää itse mm. urkujen kieliäänikerrat, laatii toimintasuunnitelman ja budjetin, hoitaa jumalanpalvelusten ja toimitusten musiikit jne. jne.). Täytyy myös todeta, että koko ammattiin pääsy vaatii lahjakkuutta ja kovaa harjoittelua instrumenttien parissa (mm. laulu, urut, kuoronjohto, piano). Lisäksi kanttorillakin on sielunhoidollisia velvoitteita, kuten kaikilla seurakunnan työntekijöillä.
 Jos näkisinkin, että papin työ on vaativampaa ja aikaa vievämpää, en valittaisi asiasta ollenkaan.
 Mielestäni on kuitenkin perin outoa, kun kirkko saarnaa tasa-arvosta, muttei toteuta sitä kun kyseessä on työn vaativuus ja palkkaus. Kuten edellä totesin, on kanttorin virka opinnoiltaan seurakunnan vaativin virka.
- Teologian maisterikirkkomuusikko kirjoitti:Huomaan, ettet ole asiaan liiemmin perehtynyt. 
 Ensiksi täytyy todeta, että maisterin paperit vaaditaan melkeinpä valtaosaan kanttorin virkoja. Joihinkin virkoihin (kuten tuomiokirkot) vaaditaan myös ns. A-pätevyys, joka tarkoitaa minimissään 393 op opintoja. Tämä A-pätevyys tarkoittaa yli 1,5 vuotta enemmän opintoja, kuin seurakuntapastori (teologianmaisteri).
 Kirkkourut ovat ehkä vaativin instrumentti mitä on, näin on ainakin väitetty vertailtaessa urkuja muihin soittimiin. Jo pelkkä urkukappaleiden harjoittelu vie aikaa monin verroin enemmän kuin saarnan teko.
 Kanttori johtaa kirkkojärjestyksen mukaan seurakunnan musiikkitoimintaa (järjestää mm. seurakunnan konsertit, konsertoi itse, johtaa kuoroja, valitsee kuorojen ohjelmistot, sovittaa, mahd. säveltää, vastaa soittimien huollosta, virittää itse mm. urkujen kieliäänikerrat, laatii toimintasuunnitelman ja budjetin, hoitaa jumalanpalvelusten ja toimitusten musiikit jne. jne.). Täytyy myös todeta, että koko ammattiin pääsy vaatii lahjakkuutta ja kovaa harjoittelua instrumenttien parissa (mm. laulu, urut, kuoronjohto, piano). Lisäksi kanttorillakin on sielunhoidollisia velvoitteita, kuten kaikilla seurakunnan työntekijöillä.
 Jos näkisinkin, että papin työ on vaativampaa ja aikaa vievämpää, en valittaisi asiasta ollenkaan.
 Mielestäni on kuitenkin perin outoa, kun kirkko saarnaa tasa-arvosta, muttei toteuta sitä kun kyseessä on työn vaativuus ja palkkaus. Kuten edellä totesin, on kanttorin virka opinnoiltaan seurakunnan vaativin virka.Nyt minun täytyy kertoa sinulle asioiden oikea laita: tuomiokirkkoseurakunnasta on mahdollista saada kanttorin virka ilman kertomaasi A-pätevyyttä eli korkeakoulutason tutkintoa. AMK-tasoisella tutkinnolla (joka ei ole verrattavissa teologian maisteriin) voit saada viran. 
 Itse arvostan kirkkomuusikoita ja Sibeliusakatemiasta valmistuneen kuuluu saada samansuuruinen palkka kuin teologian maisterin!
- Teologian maisterikirkkomuusikko kirjoitti:Huomaan, ettet ole asiaan liiemmin perehtynyt. 
 Ensiksi täytyy todeta, että maisterin paperit vaaditaan melkeinpä valtaosaan kanttorin virkoja. Joihinkin virkoihin (kuten tuomiokirkot) vaaditaan myös ns. A-pätevyys, joka tarkoitaa minimissään 393 op opintoja. Tämä A-pätevyys tarkoittaa yli 1,5 vuotta enemmän opintoja, kuin seurakuntapastori (teologianmaisteri).
 Kirkkourut ovat ehkä vaativin instrumentti mitä on, näin on ainakin väitetty vertailtaessa urkuja muihin soittimiin. Jo pelkkä urkukappaleiden harjoittelu vie aikaa monin verroin enemmän kuin saarnan teko.
 Kanttori johtaa kirkkojärjestyksen mukaan seurakunnan musiikkitoimintaa (järjestää mm. seurakunnan konsertit, konsertoi itse, johtaa kuoroja, valitsee kuorojen ohjelmistot, sovittaa, mahd. säveltää, vastaa soittimien huollosta, virittää itse mm. urkujen kieliäänikerrat, laatii toimintasuunnitelman ja budjetin, hoitaa jumalanpalvelusten ja toimitusten musiikit jne. jne.). Täytyy myös todeta, että koko ammattiin pääsy vaatii lahjakkuutta ja kovaa harjoittelua instrumenttien parissa (mm. laulu, urut, kuoronjohto, piano). Lisäksi kanttorillakin on sielunhoidollisia velvoitteita, kuten kaikilla seurakunnan työntekijöillä.
 Jos näkisinkin, että papin työ on vaativampaa ja aikaa vievämpää, en valittaisi asiasta ollenkaan.
 Mielestäni on kuitenkin perin outoa, kun kirkko saarnaa tasa-arvosta, muttei toteuta sitä kun kyseessä on työn vaativuus ja palkkaus. Kuten edellä totesin, on kanttorin virka opinnoiltaan seurakunnan vaativin virka.Luinpas kirjoituksesi kokonaan ja täytyy oikaista toinenkin asia: mielestäni kanttorin ja papin työtä ei voida verrata keskenään, sillä kummankin vastuulla on aivan erilaiset tehtävät. 
 En väheksy lainkaan kanttoreiden harjoittelumäärää ym. mutta kelvollisen saarnan tekoon menee yksi työpäivä kokonaisuudessaan. Pidempäänkin voi mennä, jos olisi aikaa pohtia ja meditoida saarnatekstiä.
 Sinä kuulostat hyvin katkeralta papeille? :) Mikä estää sinua hakemasta teologiseen? Sittenpähän voit tehdä tuota papin työtä ns.vasemmalla kädellä, kun se on niin helppoa;) Katsotaan sitten mielenkiinnolla, kun nouset saarnapönttöön=)
 Tsemppiä, älä viitsi kadehtia, kun et selvästi asiasta tiedä..Oletko oikeasti kirkkomuusikko? Taidat nyt huijata meitä=)
- kirkkomuusikkoTeologian maisteri kirjoitti:Nyt minun täytyy kertoa sinulle asioiden oikea laita: tuomiokirkkoseurakunnasta on mahdollista saada kanttorin virka ilman kertomaasi A-pätevyyttä eli korkeakoulutason tutkintoa. AMK-tasoisella tutkinnolla (joka ei ole verrattavissa teologian maisteriin) voit saada viran. 
 Itse arvostan kirkkomuusikoita ja Sibeliusakatemiasta valmistuneen kuuluu saada samansuuruinen palkka kuin teologian maisterin!Kiitos huomautuksesta. Tarkennan: Tuomiokirkkoseurakunnassa on tietämykseni mukaan ainakin 1 A-virka, näin olen kuullut. Alunperin A-virat luotiin nimenomaan tuomiokirkkoseurakuntiin. 
 (Tämä tieto ei ole tarkistettu mistään)
 Toki B- ja C-virkojakin voi A-viran lisäksi tuomiokirkkoseurakunnassa olla.
- kirkkomuusikkoTeologian maisteri kirjoitti:Luinpas kirjoituksesi kokonaan ja täytyy oikaista toinenkin asia: mielestäni kanttorin ja papin työtä ei voida verrata keskenään, sillä kummankin vastuulla on aivan erilaiset tehtävät. 
 En väheksy lainkaan kanttoreiden harjoittelumäärää ym. mutta kelvollisen saarnan tekoon menee yksi työpäivä kokonaisuudessaan. Pidempäänkin voi mennä, jos olisi aikaa pohtia ja meditoida saarnatekstiä.
 Sinä kuulostat hyvin katkeralta papeille? :) Mikä estää sinua hakemasta teologiseen? Sittenpähän voit tehdä tuota papin työtä ns.vasemmalla kädellä, kun se on niin helppoa;) Katsotaan sitten mielenkiinnolla, kun nouset saarnapönttöön=)
 Tsemppiä, älä viitsi kadehtia, kun et selvästi asiasta tiedä..Oletko oikeasti kirkkomuusikko? Taidat nyt huijata meitä=)Olen kirkkomuusikko. En ole katkera papistolle, ainoastaan tämänhetkiselle palkkaratkaisulle. Myös seurakuntani teologit ovat tasa-arvoisen palkkaratkaisun kannalla, joten papistolle ei mielestäni tarvitse olla katkera. Palkkaratkaisun tuloksena samassa veneessä ovat myös seurakuntamme kappalaiset, joilla myös 601. 
 Kaikki teologit eivät näemmä arvosta kirkkomuusikoita ja tästä syystä kirjoitankin joskus hiukan provosoivasti.
 Uuden palkkausjärjestelmän periaatehan oli tarkastella objektiivisesti virkojen vaativuutta, johon kuuluu mm. koulutus. Esko Jossaksen (AKI:n toiminnanjohtaja) mukaan koulutus on KESKEINEN palkkauksen peruste ja se on huomioitava. Eipä vaan huomioitu.
- kirkkomuusikkoTeologian maisteri kirjoitti:Luinpas kirjoituksesi kokonaan ja täytyy oikaista toinenkin asia: mielestäni kanttorin ja papin työtä ei voida verrata keskenään, sillä kummankin vastuulla on aivan erilaiset tehtävät. 
 En väheksy lainkaan kanttoreiden harjoittelumäärää ym. mutta kelvollisen saarnan tekoon menee yksi työpäivä kokonaisuudessaan. Pidempäänkin voi mennä, jos olisi aikaa pohtia ja meditoida saarnatekstiä.
 Sinä kuulostat hyvin katkeralta papeille? :) Mikä estää sinua hakemasta teologiseen? Sittenpähän voit tehdä tuota papin työtä ns.vasemmalla kädellä, kun se on niin helppoa;) Katsotaan sitten mielenkiinnolla, kun nouset saarnapönttöön=)
 Tsemppiä, älä viitsi kadehtia, kun et selvästi asiasta tiedä..Oletko oikeasti kirkkomuusikko? Taidat nyt huijata meitä=)Vertaukseni urkukappaleen harjoittelusta saarnan tekoon oli lähinnä heitto, ja sen tarkoitus oli kertoa, että myös harjoittelu vie aikaa. Ja jos saarna valmistuu päivässä, olen ainakin isojen Bachien osalta oikeassa (vrt. esityskunnossa 2vk- 1kk kuluttua, riippuen muista töistä), pienempi teos vie tietty vähemmän aikaa ja valmistuu muutamassa päivässä. Ai niin, voihan aina soittaa prima vista, muttei se ole kuulijan kannalta parasta mihin soittajana pystyn. 
 Jos provosoiva tekstini herätti ajatuksen, etten arvosta papistoa, pyydän anteeksi. Arvostan moniakin teologeja, mutta en niitä, jotka kuvittelevat pelkillä lipereillä ansaitsevansa palkkansa ja arvostuksensa.
 P.S. Voit itsekin tulla soittamaan jumalanpalveluksen loppusoittoineen, kun se kerran on niin helppoa.
- kirkkomuusikkokirkkomuusikko kirjoitti:Vertaukseni urkukappaleen harjoittelusta saarnan tekoon oli lähinnä heitto, ja sen tarkoitus oli kertoa, että myös harjoittelu vie aikaa. Ja jos saarna valmistuu päivässä, olen ainakin isojen Bachien osalta oikeassa (vrt. esityskunnossa 2vk- 1kk kuluttua, riippuen muista töistä), pienempi teos vie tietty vähemmän aikaa ja valmistuu muutamassa päivässä. Ai niin, voihan aina soittaa prima vista, muttei se ole kuulijan kannalta parasta mihin soittajana pystyn. 
 Jos provosoiva tekstini herätti ajatuksen, etten arvosta papistoa, pyydän anteeksi. Arvostan moniakin teologeja, mutta en niitä, jotka kuvittelevat pelkillä lipereillä ansaitsevansa palkkansa ja arvostuksensa.
 P.S. Voit itsekin tulla soittamaan jumalanpalveluksen loppusoittoineen, kun se kerran on niin helppoa.Sama arvostukseni puute kohtaa myös kanttoreita, jotka pelkällä kanttorin tittelillä ratsastavat. (toivottavasti en itse kuulu tähän joukkoon) :) 
 Kukin viranhaltija hoitakoon työnsä niin hyvin kuin pystyy. Tarkoitukseni ei ollut vähätellä esim. saarnan tekoa tai vaikkapa rippikoulutyön vaativuutta, asia oli nyt vertauksena, koska palkkaratkaisuissa oli toimittu niin kuin oli toimittu. Tasokkaan kirkkomusiikin itsestään selvänä pitäminen on vaan alkanut jurppia. Tosiasia nimittäin on, että MYÖS musiikki vaatii koulutusta, jatkuvaa ammattitaidon ylläpitoa ja mielellään kehittämistä.
 Minusta ei ole saarnaamaan, muttei monesta teologistakaan soittamaan. Sama arvostus tutkintojen ja työtehtävien mukaan.
- AnonyymiKyllä, papilta vaaditaan monipuolisia vuorovaikutustaitoja, kuolleen omaisten tapaaminen, 
 hautajaisten suunnittelu, ristiäiset, häät jne...
 
- jeesustelijoille!kirkon työ on kutsumusta,pyhä henki ja muu vitun hölynpöly riittää korvaamaan maallisen mammonan. 
 urku auki vain ruokapalkalla,fariseukset!- kirkkomuusikkoEn olekaan mitään kuuta taivaalta vaatimassa, vaan tasa-arvoa kirkon sisäiseen palkkaukseen. Kirkon palkathan eivät ole kilpailukykyisiä, jos verrataan opintojen laajuuksia ja palkkoja. Viikonlopputöistä ei todellakaan tule minkäänlaisia lisiä, kuten yleinen luulo on. 
 
- Musiikin opettajaHiukan ulkopuolisena, kylläkin seurakunnan toiminnassa mukana olevana, sanoisin että koen papin työn jotenkin aika keskeisenä seurakunnassa. 
 Minusta kirkko on hukassa. Lukuisilla uusilla toimintamuodoilla mielistellään ihmisiä ja henkilökunta paisuu. Rahaa tuntuu piisaavan. Minusta pitäisi keskittyä ydintoimintaan: opetus, evankeliumi, messu, diakoniatyö, lähetystyö...(luultavasti ei jäänyt mitään olennaista). Ja tässä valossa papin työ eri muodoissa on kaikkein keskeisin. Papin tulee kantaa keskeisin vastuu, että kirkon sanoma tulee kuulluksi oikeana. Ja palkkaus tulisi olla vastuun mukainen. Minusta tasa-arvopuheet ei sovi tähän keskusteluun laisinkaan.
 Arvostan vilpittömästi kanttorin ammattia ja työtä ja etenkin urkujen soittotaitoa. Arvostan etenkin suuren "evankelistan" J.S.Bachin esimerkkiä kirkkomuusikkona. Ymmärrän musiikin suuren merkityksen seurakunnassa. Olen lukuisia kertoja ollut avustamassa, soittamassa ja laulamassa, messuja ym. tilaisuuksia.
 Kaikkea hyvää!- kirkkomuusikkoJos kirkossa ei olisikaan A-virkoja, tai A-virkoihin ei vaadittaisi koko seurakunnan laajimpia opintoja, ymmärtäisin vastauksesi, mutta kun piispain kokous on päättänyt näin viisaudessaan, niin eletään sen mukaan. 
 Mielestäni myös työmäärä on hyvä mittari ja peruste palkalle (vrt. seurakunnassamme yli kaksi kertaa enemmän teologeja => kanttorit tekevät kaksinkertaisesti mm. siunauksia, vihkimisiä, laitoshartauksia, jumalanpalveluksia). Lisäksi kirkkojärjestyksen mukaan kanttori johtaa koko seurakunnan musiikkitoimintaa. Ja voin itsekin musiikinopettaja toimineena sanoa, että töitä ja VASTUUTA riittää!
- parvelta pois!Mielenkiintoinen ketju, etten sanoisi. Pari omaa ajatusta siis jatkoksi: 
 Ensimmäisenä sanoisin, että kaikki musiikinopettajat sun muut ei-ammattilaiset voisivat kyllä mielestäni pysyä mieluiten pois sieltä urkuparvelta. Ainakin silloin, kun on muita kuulemassa. Ei nimittäin ole kuin pari vuotta siitä, kun yksissä häissä oli tällainen musiikinopettaja häämarsseja vinguttamassa. Ja just vinguttamiselta se kyllä kuulostikin. Ammattitaitoinen lukkari olisi ollut niissäkin vihkiäisissä poikaa, harmitti hääparin puolesta. Jopa itse saatoin helposti todeta, vaikka en kummoinen musiikkimies olekaan, että ei ne mengelsonit ja ruususet kyllä kovin kummoisesti kyseiseltä "urkurilta" taittuneet.
 Mitä taas varsinaiseen aiheeseen eli palkkaukseen tulee, niin ei voi kuin ihmetellä, että millähän se kirkko sitten mahtaa oikeastaan perustella sitä, että paremmin koulutetut ammattimiehet pistetään vähemmän koulutettuja huonommalle palkalle. Katselin nimittäin noita opintopistevaatimuksia ja selkeät erothan noissa näyttäisi olevan ja kanttoreiden hyväksi.
 Väkisinkin tulee mieleen, että kuinkahan paljon se kirkko loppujen lopuksi sitten on aikojen kuluessa muuttunut? Kyllähän sen jokainen tietää, mitä sieltä historiasta kirkonkin kohdalta löytyy. Lieneekö niin, että nykyisin kun ei papisto enää oikein lainkaan puolesta saa poltella esimerkiksi ihmisiä roviolla, niin omahyväisyyttä harrastetaan sitten muilla areenoilla?
 Säännöllisenä kirkossa kävijänä kun on huomannut saarnatuoliin nykyisin kiipeävän toinen toistaan kummallisempaa tuhisijaa, niin täytyy kyllä sanoa, että mieluiten senkin ajan kuuntelisi kunnollista urkujen jytinää. On meinaan saarnat sen verran sanomaltaan ja esitystavaltaan alamittaisiksi viime vuosina käyneet.
- Musiikin opettajaparvelta pois! kirjoitti:Mielenkiintoinen ketju, etten sanoisi. Pari omaa ajatusta siis jatkoksi: 
 Ensimmäisenä sanoisin, että kaikki musiikinopettajat sun muut ei-ammattilaiset voisivat kyllä mielestäni pysyä mieluiten pois sieltä urkuparvelta. Ainakin silloin, kun on muita kuulemassa. Ei nimittäin ole kuin pari vuotta siitä, kun yksissä häissä oli tällainen musiikinopettaja häämarsseja vinguttamassa. Ja just vinguttamiselta se kyllä kuulostikin. Ammattitaitoinen lukkari olisi ollut niissäkin vihkiäisissä poikaa, harmitti hääparin puolesta. Jopa itse saatoin helposti todeta, vaikka en kummoinen musiikkimies olekaan, että ei ne mengelsonit ja ruususet kyllä kovin kummoisesti kyseiseltä "urkurilta" taittuneet.
 Mitä taas varsinaiseen aiheeseen eli palkkaukseen tulee, niin ei voi kuin ihmetellä, että millähän se kirkko sitten mahtaa oikeastaan perustella sitä, että paremmin koulutetut ammattimiehet pistetään vähemmän koulutettuja huonommalle palkalle. Katselin nimittäin noita opintopistevaatimuksia ja selkeät erothan noissa näyttäisi olevan ja kanttoreiden hyväksi.
 Väkisinkin tulee mieleen, että kuinkahan paljon se kirkko loppujen lopuksi sitten on aikojen kuluessa muuttunut? Kyllähän sen jokainen tietää, mitä sieltä historiasta kirkonkin kohdalta löytyy. Lieneekö niin, että nykyisin kun ei papisto enää oikein lainkaan puolesta saa poltella esimerkiksi ihmisiä roviolla, niin omahyväisyyttä harrastetaan sitten muilla areenoilla?
 Säännöllisenä kirkossa kävijänä kun on huomannut saarnatuoliin nykyisin kiipeävän toinen toistaan kummallisempaa tuhisijaa, niin täytyy kyllä sanoa, että mieluiten senkin ajan kuuntelisi kunnollista urkujen jytinää. On meinaan saarnat sen verran sanomaltaan ja esitystavaltaan alamittaisiksi viime vuosina käyneet."Ensimmäisenä sanoisin, että kaikki musiikinopettajat sun muut ei-ammattilaiset voisivat kyllä mielestäni pysyä mieluiten pois sieltä urkuparvelta." 
 Jos tarkoitat urkujen soittoa, olen samaa mieltä.En soita kirkkourkuja.Se kuuluu ammattilaisille. Kyllä homman pitää aina musiikissa toimia ennen kuin mennään esiintymaan. Sen sijaan olen kyllä soittanut seurakunnan tilaisuuksissa useita muita instrumentteja, joihin olen saanut koulutuksen. Ja ihan siellä edessä, en siis urkuparvella:)
 "Suutari pysyköön lestissään"
- Anonyymikirkkomuusikko kirjoitti:Jos kirkossa ei olisikaan A-virkoja, tai A-virkoihin ei vaadittaisi koko seurakunnan laajimpia opintoja, ymmärtäisin vastauksesi, mutta kun piispain kokous on päättänyt näin viisaudessaan, niin eletään sen mukaan. 
 Mielestäni myös työmäärä on hyvä mittari ja peruste palkalle (vrt. seurakunnassamme yli kaksi kertaa enemmän teologeja => kanttorit tekevät kaksinkertaisesti mm. siunauksia, vihkimisiä, laitoshartauksia, jumalanpalveluksia). Lisäksi kirkkojärjestyksen mukaan kanttori johtaa koko seurakunnan musiikkitoimintaa. Ja voin itsekin musiikinopettaja toimineena sanoa, että töitä ja VASTUUTA riittää!”Kanttorit tekevät kaksinkertaisesti siunauksia....” 
 Pappi soittaa omaisille, tapaa omaiset, kirjoittaa siunauspuheen, valitsee musiikin omaisten kanssa ja toimittaa siunauksen.
 Kanttori katsoo varauskirjasta hänelle tuttuakin tutummat virret ja soitot (nämä on pappi sinne katrinaan/primeen kirjoittanut ettei kanttorin tarvitse kuin ne sieltä katsoa)
 — ja ihan valmiista nuoteista soitetaan, tai ulkomuistista, mitään ei tarvitse itse kehittää/säveltää/miettiä.
 Vai tuplatyöt!!!!!
 
- zsuntioKannatan tasa-arvoista palkkaamista heti kun myös nostatte suntion palkan samalle tasolle omanne kanssa. Ilman suntioita te, arvoisat papit ja kanttorit, ette saisi kirkossa mitään aikaiseksi. tämä on niin monesti käytännössä todettu ja silti niin unohdettu asia. - hgfdhgdfdgMun isä oli suntio, kummisetä pappi ja en taida ihan samaa mieltä olla. 
 
- gdggdgMinun mielestäni palkkaa ei pidä maksaa opintopisteistä, vaan työn vaativuuden mukaan. Näin maallikosta tuntuisi, että papin virassa, missä käydään ihmisten kotona, olisi enemmän vaativuutta. Rippinuorista en tiedä, onko vastuuta enemmän papilla vai kanttorilla. Molempi oli omien poikieni leirilllä. - AnonyymiPappi ON AINA vastuussa leiristä. 
 
- Anonyymileipäpapille tietystikin maksetaan palkkaa. 
 Mutta ne parhaa saarnamiehet ovat toista maata.
 https://www.youtube.com/watch?v=16hdjyP4Zjc
- AnonyymiEi ole. Huonoinpia palkkatasoa, etenkin hautausmaa yms. ei suoraan uskonnollisilla työntekijöillä. Seurakuntien työilmapiirit vielä kaikenlisäksi ehkä pahimpia Suomessa. Kirkoilla olisi hyvin varaa maksaa kunnollisia palkkoja siitä kärsimyksestä, mutta ei ihmiset ole heille minkään arvoisia. 
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset727467
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti845684
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut393816
- Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessäänmutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät163120
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1112945
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral962785
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k422760
- Anteeksi TAamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa132111
- En mä tahallani ole näin hankala.Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta161836
- Harmittaako mies, että yhteys katkesi?Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?2431713