Mulle tulee tosi helposti matkapahoinvointia ja se on hirvein tunne mitä olen kokenu. Bussissa en voi matkusta kuin korkeintaan tunnin,lääkkeet auttaa huononlaisesti ja pelkoni luultavasti ruokkii oksettamisen tuloa.Ja kun paha olo sitten tulee iskee paniikki koska mulla on oksennusfobia. Olen kohta lähdössä lentomatkalle koska en haluaisi antaa pelon rajoittaa elämääni mutta lentokone se vasta onkin paha paikka koska sieltäpä en pääsekään kesken matkan pois jos pahoinvointi ja paniikki iskee. En tiedä palaanko matkalat selväjärkisenä takaisin. Voiko kukaan täällä roikkujista pahoin lentokoneessa? Se ei kai ole niinkään yleistä kun bussissa..?
MATKAPAHOINVOINTI
15
22849
Vastaukset
- tietäjä
ajattelet vain jotain tiettyä asiaa...
esim. luet kirjaa keskittyneesti..
se auttaa jo paljon... eli koitat pitää ajatukset pahoinvoinnista poissa...
ja sitten vähän fysiikasta opittua:
elikkäs matkapahoinvointi johtuu yleensä esim. autossa jos ikkuna on hieman raolla ja sieltä pääsee renkaiden synnyttämää ääntä mitä ei ihminen kuule...
eli ääni on alle 20Hz. tämä aiheuttaa pahoinvointia..
joten jos bussissa on ikkuna auki niin se vaikuttaa... ja pyri istumaan mahdollisimman edessä..
ja lentokoneessa suosittelen taas keskirivin paikkoja (siten että istut siipien kohdalla) sillä ääni ja melu taso on siinä kohti pienin mahdollinen..
edessä ja takana maha kärsii eniten.
ja yksi mikä on niin epäilisin että sulla menee tasapaino astit sekaisin... (sama ku on huvipuisto laitteessa niin tasapaino asti menee sekasin ja voi synnyttää pahaa oloa)..
en sitte tiiä onko varsinaisesti mitään mikä tuohon auttas...
ja sitte tietty semmonen ku hengittäminen on tärkee.. rauhallinen ja tasanen hengitys auttaa pahoin vointiin jotenkuten..
mitäköhän muuta viellä keksis...
ku en lääkäri ole niin en enempää osaa auttaa...
(kirjoittaja toimi 16v. jätkä... :=) )
(niin ja pahoin vointi lentokoneessa ei ehkä ole niin yleistä, mutta normaalia.. mutta ei sulla varsinaisesti tule pahaolo jos muistat hengittää ja lento sujuu hyvin eikä ole kauheasti turbulenssia.. Noususta en tiedä mitä se suhun vaikuttaa mutta suhtaudu positiivisesti ja iloisin mielin ja koita pitää ajatukset muualla..
sen uskoisin auttavan jo pitkälle.)- yökkö
seuraavat konstit; postafen niminen matkapahoinvointi lääke on melko voimakas,saa ilman reseptiä,se on ns punaisen kolmion lääke,eli huonoja puolia on aika voimakas väsymys -mikä sitten taas toisaalta jännityksen suhteen saattaa olla hyväkin,sillä olo on väkisinkin rento ja unelias. kesto on myös pitkävaikut. 12 tuntia. pitempään käytettynä olen huomannut tehon laskevan jonkunverran,mutta aika pitkän käytön jälkeen vasta (minä syön postafenia myös muuhun kuin matkapahoinvointiin,lääkärin määräyksestä) lääkäriltä saa myös reseptillä käsikauppa lääkkeitä vahvempia,ehkä sinun kannattaisi hakea sellaisia ennen matkaa? Mitä psyykkisiin juttuihin tulee,kokeilepa seuraavaa; pujota ranteeseen rannekoru,kumilenkki,hiuslenkki tai vast. ja heti kun ajatukset alkavat liikkua pahoinvoinnissa, "hypellä" tätä juttua ranteessasi ja tyhjää ajatukset,korkeintaan ajattelet,että paha olo keskeytyy ja lakkaat,jos teet niin. Se perustuu siihen,että aivot hämääntyvät hetkeksi; niiden lähettämä pahoinvointi impulssi katkeaa,koska teet fyysisesti jotakin muuta.Näin voit pidemmän päälle todellakin huijata elimistöäsi:kun joka kerran kun ajatukset karkaavat pahaanoloon,toistat tuon,lopulta pahaolo todellakin katkeaa jo pelkästä kumilenkin (tai vast.)renkaamisesta.kyseisen neuvon sain neurologilta,ja on kyllä auttanut.Käytännön neuvoja sitten varsinaiseen matkapahoinvointiin; nojaa päätä taaksepäin,leuka hieman pystyssä ;nesteet korvan tasapainokeskuksessa pysyvät näin paikallaan, katso autossa jotakin kiinteää,kaukaista pistettä, eliminoi näin liikkuvat kohteet,jotka saattavat aiheuttaa pahoinvointia.Todella kylmä juoma,erityisesti cola-juoma,pieninä kulauksina matkan aikana saattaa auttaa-auttaa ainakin minulla lievemmissä tapauksissa. Luontais hoitona inkivääri auttaa aika hyvin matkapahoinvointiin; ripaus inkivääriä veteen ja juo se ennen matkaa,inkivääriä saa myös kapseleina, runsaasti inkivääriä sisältävät piparit ovat hyvä matkasyöminen. Myös minttu ja vadelma mm teenä tai tuoksuna auttavat pahoinvointiin,samoin vanilia; arvaa roikkuuko autossani vanilian tuoksuinen ilmanraikastin? ;) toivottavasti näistä oli jotakin apua,olen kärsinyt matkapahoinvoinnista sekä sairauden aiheuttamasta yökötyksestä vuosia,joten kaikkea on tullut kokeiltua,nämä ehkä kaikkein järkevimmät ja tehokkaimmat keinot!
- matkapahoinvointi
yökkö kirjoitti:
seuraavat konstit; postafen niminen matkapahoinvointi lääke on melko voimakas,saa ilman reseptiä,se on ns punaisen kolmion lääke,eli huonoja puolia on aika voimakas väsymys -mikä sitten taas toisaalta jännityksen suhteen saattaa olla hyväkin,sillä olo on väkisinkin rento ja unelias. kesto on myös pitkävaikut. 12 tuntia. pitempään käytettynä olen huomannut tehon laskevan jonkunverran,mutta aika pitkän käytön jälkeen vasta (minä syön postafenia myös muuhun kuin matkapahoinvointiin,lääkärin määräyksestä) lääkäriltä saa myös reseptillä käsikauppa lääkkeitä vahvempia,ehkä sinun kannattaisi hakea sellaisia ennen matkaa? Mitä psyykkisiin juttuihin tulee,kokeilepa seuraavaa; pujota ranteeseen rannekoru,kumilenkki,hiuslenkki tai vast. ja heti kun ajatukset alkavat liikkua pahoinvoinnissa, "hypellä" tätä juttua ranteessasi ja tyhjää ajatukset,korkeintaan ajattelet,että paha olo keskeytyy ja lakkaat,jos teet niin. Se perustuu siihen,että aivot hämääntyvät hetkeksi; niiden lähettämä pahoinvointi impulssi katkeaa,koska teet fyysisesti jotakin muuta.Näin voit pidemmän päälle todellakin huijata elimistöäsi:kun joka kerran kun ajatukset karkaavat pahaanoloon,toistat tuon,lopulta pahaolo todellakin katkeaa jo pelkästä kumilenkin (tai vast.)renkaamisesta.kyseisen neuvon sain neurologilta,ja on kyllä auttanut.Käytännön neuvoja sitten varsinaiseen matkapahoinvointiin; nojaa päätä taaksepäin,leuka hieman pystyssä ;nesteet korvan tasapainokeskuksessa pysyvät näin paikallaan, katso autossa jotakin kiinteää,kaukaista pistettä, eliminoi näin liikkuvat kohteet,jotka saattavat aiheuttaa pahoinvointia.Todella kylmä juoma,erityisesti cola-juoma,pieninä kulauksina matkan aikana saattaa auttaa-auttaa ainakin minulla lievemmissä tapauksissa. Luontais hoitona inkivääri auttaa aika hyvin matkapahoinvointiin; ripaus inkivääriä veteen ja juo se ennen matkaa,inkivääriä saa myös kapseleina, runsaasti inkivääriä sisältävät piparit ovat hyvä matkasyöminen. Myös minttu ja vadelma mm teenä tai tuoksuna auttavat pahoinvointiin,samoin vanilia; arvaa roikkuuko autossani vanilian tuoksuinen ilmanraikastin? ;) toivottavasti näistä oli jotakin apua,olen kärsinyt matkapahoinvoinnista sekä sairauden aiheuttamasta yökötyksestä vuosia,joten kaikkea on tullut kokeiltua,nämä ehkä kaikkein järkevimmät ja tehokkaimmat keinot!
Kiitoksia neuvoista,tuntuu jo tosi hyvältä sekin että joku on empaattinen,suurin osa ihmisistä kun ei tällaista vaivaa oikein ymmärrä.
Olen kuullut Postafenista ennenkin hyvää,taidan kokeilla sitä vaikka yleensä en rseptittömiin lääkkeisiin kauheasti luota..
Olen aiemmin syönyt lääkärin määräämää Metopramia mikä on tehonnut ensinnä hyvin mutta nykyään ei oikein tahdo auttaa,olen vissiin tottunut siihen..
- Minttu
Olen siinä mielessä kohtalontoveri, että minullakin on oksennusfobia ja pelkään sen vuoksi matkustamista, mutta enää en tule matkapahoinvointiseksi niin usein kuin pienenä (mutta silti pelkään matkustamista oksennusfobiani takia).
Pienenä en yhteen aikaan suostunut millään menemään laivalle, koska laivalla tulin aina huonovointiseksi ja oksensin.
Ja se on hyvin totta, että huono olo tulee helposti varsinkin silloin, kun pelkää, että se tulee.
Joku suositteli kirjan lukemista, mutta minulle se ei ainakaan sovi, sillä minulle tulee huono olo, jos luen tai katson jotain kuvaa yms. tai teen jotain pää vähänkään alas päin painettuna.
Luokkaretkellä, kun bussissa yllätti huono olo, niin jouduin/pääsin istumaan bussin etuosaan. Minulla se auttoi ainakin vähän, ja siinä mielessä myös oli helpompaa olla, koska ei kuulunut muuiden oppilaiden meteliä niin hyvin (kaikki olivat bussin takaosassa, koska meitä oli luokkaretkellä ehkä vähän alle puolet koko luokasta)ja ei varsinkaan joutunut haistelemaan sipsien, karkkien, limsojen yms. hajua.- minni
minullakin on oksennusfobia...se alkoi siitä kun minulle tuli vuosia sitten mahaan jotain vikaa oli aina paha olo ja vatsakipeenä...syy selvisi, mutta sille ei oikein voida tehdä mitään.Nykyään en pysty kulkemaan kuin omalla autolla..julkisilla en ole kulkenut 4 vuoteen...alan täristä jo ajatuksesta että pitäis mennä bussiin tai metroon. Junalla olen kyllä kulkenut ja lentokoneela.Voi että olisi niin ihana päästä tästä vaivasta eroon...tai edes helpottaa sitä jollain....
- ---
minni kirjoitti:
minullakin on oksennusfobia...se alkoi siitä kun minulle tuli vuosia sitten mahaan jotain vikaa oli aina paha olo ja vatsakipeenä...syy selvisi, mutta sille ei oikein voida tehdä mitään.Nykyään en pysty kulkemaan kuin omalla autolla..julkisilla en ole kulkenut 4 vuoteen...alan täristä jo ajatuksesta että pitäis mennä bussiin tai metroon. Junalla olen kyllä kulkenut ja lentokoneela.Voi että olisi niin ihana päästä tästä vaivasta eroon...tai edes helpottaa sitä jollain....
minullakin on oksennusfobia :D matkalle lähdossä tuossa 4 kuukauden päästä intiaan. niin hieman tuo lentokone pelottaa... kun en ole koskaan aikaisemmin ollut... mutta bussi matkoilla tosiaan auttaa se matkapahoinvointi lääke... :)
- purjehtija m34
Matkapahoinvointi eli meritauti johtuu siitä että välikorvassa oleva tasapainoelin menee "sekaisin" kun ajoneuvon sisällä oltaessa ihmisen fyysinen asento, kiihtyvyys ym ei vastaa näköhavaintoa.
Siis bussissa/henkilöautossa etupenkissä istuminen auttaa ainoastaan jos malttaa katsoa tietä eteenpäin. Päätä ei myöskään kannata painaa alaspäin.
Ylös-alas liike on pahinta. Tämän vuoksi varsinkin laivalla tulee helposti pahoinvoivaksi.
Ikävä kyllä joillakin meistä on taipumus matkapahoinvointiin ja toisilla ei, sitä ei voi muuksi muuttaa.
Itse en todellakaan pysty esim. lukemaan kirjaa/lehteä bussissa, siitä huolimatta harrastan avomerikilpapurjehdusta, jopa ruuanlaitto ja tiskaus onnistuu merellä.
Älä sinäkään siis lannistu :)
Siis: paras vaihtoehto on katse tien pinnassa tai taivaanrannassa tai vaihtoehtoisesti silmät kiinni jolloin ei myöskään synny tasapainoelimen ja näköhavainnon "ristiriitaa". Itse toimin niin merellä vapaavuoron alkaessa, että riisun päällysvaatteet silmät kiinni ennen nukkumaan menoa.
Olen hyvällä menestyksellä käyttänyt Postafen-lääkettä. Sen teho on parhaimmillaan vasta noin tunti ottamisen jälkeen. Olen täysin vakuuttunut siitä, että vähintään yhtä tärkeä on positiivinen asenne ja pahoinvoinnin pelon korvaaminen muilla ajatuksilla.
Tsemppiä :) - Spaniel1
Tuolta löytyy vinkkejä matkapahoinvoinnin ennaltaehkäisyyn. ei mitään ihmekeinoja mutta hyviä vinkkejä joita ei välttämättä ite hoksais....http://www.pahoinvointi.fi/pages/matkapahoinvointi.php
- Hjelppiä
Tänään tehtiin pikku automatka. Aluksi ei ollut minkään laisia matkapahoinvointi oireita mutta tunnin jälkeen alkoi olla jo huono-olo. Oksetti ja sun muuta. Oloa ei parantanut tiessä olevat montut ja töyssyt. Paha olo helpotti jotenkin kun aukaisi ikkunan ja nukkui. Joten voiko matkapahoinvoinnista päästä yli?
14v Heppu kysyy. - Laura B.
Mulla tullut lapsesta asti joskus voimakastakin matkapahoinvointia, ei oksentamiseen asti mutta tulee pyörryttävä ja oksettava olo. Varsinkin henkilöautossa, ei niin paljon isoissa kulkuvälineissä kuten lentokoneessa tai bussissa. Se on pahin jos on töyssyinen ja mutkainen tie.
Mulla ainakin on varmaan jotain geneettistä tasapainoelimessä, koska äidillä on ihan sama juttu.
Olen huomannut, että tyhjällä vatsalla tulee paljon pahempi olo. Siis kannattaa syödä hyvin ennen matkaa, ja ennen matkaa ja sen aikana varsinkin juoda tarpeeksi. Kuivumisestakin tulee oma paha olonsa ja päänsärkynsä, ainakin mulle. Siitä pahenee jos on liian kuuma autossa tai aurinko porottaa suoraan kohti.
Helpottaa, jos istuu edessä, ja katsoo kaukaisuuteen yhteen pisteeseen niin kauan kuin voi, eli ei lue kaikkia mahdollisia kylttejä ja mainoksia, eikä anna silmien vilistää kaiken mahdollisen maiseman mukana. Ei myöskään kannata räplätä puhelinta tai lukea kirjaa, lehteä tms., siitä se vasta hirveä olo tulee, eli parempi seurata rauhallisesti tietä tai maisemaa kaukaisuudessa, mikä ei liiku niin paljoa.
Ihmeellistä kyllä, kun itse ajan, ei tule yhtään paha olo. Joskus siis auttaa, kun kuvittelen itse ajavani, ja ohjaavani autoa kulmien ympäri jne. En siis tunne olevani auton heiteltävänä, vaan kuvittelen että olen itse ohjaimissa.
Paras konsti minulle on kuitenkin akupisteen paineleminen, joka on peukalon ja etusormen luun välisessä "pehmeässä" paikassa. Sen voi löytää painelemalla kys aluetta ja kun tuntee lievää kipua/painetta, siinä on akupiste. Äiti opetti jo lapsena, että sillä tavalla voi helpottaa pääkipua. Jos siis määrätietoisesti painelen sitä pistettä jatkuvasti matkan aikana, paha olo vähenee välittömästi, huomattavasti.
Olen koittanut vuosia sitten myös jotain noita kolmiolääkkeitä, mutta niistä tulee melkein yhtä paha olo kuin ilman. Luin, että inkivääri auttaisi matkapahoinvointiin, kerran tehtiin teetä, missä oli jauhettua inkivääriä ja sitruunamehua, no se auttoi yleiseen pahoinvointiin, eli ehkä myös matkalle.
Ja kuten joku edellä mainitsi, hengittäminen on tärkeää. Keskittyy siis hengittämään syvään ja rauhallisesti, niin se jo auttaa.
Joskus sitä vaan ei saa lievitettyä. Silloin, jos autolla on liikkeellä voi pyytää pysähtymään silloin tällöin lyhyille tauoille, pieni jaloittelu ja raittiin ilman syvään hengittäminen auttaa paljon.- pahoinvoiva
Olen kuullut, että jos laittaa pumpulia toiseen korvaan, tasapainoeli hämäytyy ja paha olo ei tule. Olen lähdössä luokkaretkelle ja joudumme istumaan 2 ja puoli tuntia bussissa. Minulla ei ole henkilöautossa niin paljon pahoinvointia kuin bussissa, joten matka jännittää... Kannattaako käyttää samaan aikaan esim. laastaria, lääkettä ja vaikka inkivääriä?
- saborapharman
Sabora Pharma tarjoaa uudella sivustollaan vinkkejä vatsataudin hoitoon: http://www.hyvavointi.fi/vatsatauti
- sss111
Myös Sabora Pharma tarjoaa keskustelualustan aiheen tiimoilta sekä apua matkapahoinvointiin. Lue lisää os. http://www.hyvavointi.fi/matkapahoinvointi
- jeejejjejee
Kokeile ihan inkivääriä matkapahoinvointiin. Toimii yhtä hyvin kuin myrkyt joita saa apoteekista..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202223Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021207- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53905- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642