Kiinnijuuttunut mutteri - APUA

tojoilija

Olen tässä aattoiltana vaihtanut koslaan uutta etuputkea. Pakosarjassa on kolme vaarnapulttia, joihin putki on muttereilla kiinnitetty. Olen spreijannut muttereihin CRC:n irroitusainetta ja antanut sen vaikuttaa pari tuntia. Kokeilin avata muttereita ja tietenkin kävi taas niin, että kaksi muttereista aukesi, mutta yksi ei sit suostunutkaan aukeamaan. Ja se on tietysti just se mutsku mikä on kaikista hankalimmmassa paikassa, johon ei pääse käsiksi muuten kuin alakautta kahdella jatkovarrella varustetulla hysyllä. Lämmittäminen punaiseksi olisi tietysti yks konsti, mutta kun en omista kaasuvehkeitä niin siitäkään ei ole nyt apua. Siispä, miten tollasen mutterin saa auki niin ettei vaarnapultti katkee? Siitähän se vasta savotta syntyy, kun sen vetäisee poikki. Hyvät neuvot on nyt hakusessa. Jos kellä sellaisia on, niin kertokaa ihmeessä. Kiitos, ja hyvää uutta vuotta.

12

7181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ari

      Kokeile sitten kylmäspraytä.
      Sekin auttaa moneen paikkaan

    • ja lisää irrotusainetta

      Ihan alkajaisiksi voisit kiertää ne kaksi auennutta mutteria tiukkaan takaisin. Se kolmas mutteri saattaa vaikka olla auki mutta koko pakosarja nojaa parhaillaan siihen mikä ei ainakaan helpota mutterin avaamista.

      Yleensäkin se hankalimmassa paikassa oleva mutteri kannattaisi avata ensimmäisenä eikä suinkaan jättää viimeiseksi.

      Sitten vaan CRC:tä yön yli ja aamulla uusi yritys. Jos ei aukea, vie pakoputkia vaihtavaan firmaan. Pikku paja tuskin kehtaa veloittaa viiden minuutin työstä ihan mahdottomia. Halvemmaksi tulee kuin irrottaa kansi katkenneen vaarnapultin takia.

      • mekaanikko

        tarvitse irroitaa jos sattuu katkeemaa, saa sen pätkän pois mutta vaatii ammattitaitoa eikä poro peukaloa!!!!!!!!!


    • mekaanikko

      pakosarja kannesta irti jos crc-irroitusöljy, kylmä sprey ei auta, ellet halua viedä korjaamolle missä irroittava se sinulle. Jos päätät ottaa pakosarjan irti niin yksi konsti on hioa rälläkällä varovasti mutterin reuna yhdestä kohtaa lähes kierteille asti vahingoittamatta pahemmin vaarnapultin kierteitä, lähtee takuuna mutteri irti. Putsaa vaarnapulttien kierteet kierrepakalla jos sinulla on sellain, ellei ole niin teräsharjalla. Laita kierteisiin alumiinirasvaa niin ei ruotu uudestaan kiinni. Laita putken ja pakosarjan mutterit uudet kuparimutteri, lisäksi tarvitset uuden pakosarjatiivisteen.

    • tojoilija

      Kyl tässä nyt sillee kävi että ritsa on vietävä pajalle sen yhden helvetin mutterin takia. Sinne pultille ja mutterille on suihkuteltu crc:tä tasaisin välein myös tänään. On väännetty ja lyöty napakoilla vasaraniskuilla hylsyn vääntimen vartta, mutta kun ei aukee niin ei. Kyllähän siinä jotain tapahtuis kun tarpeeks kovaa vääntäis, mutta enempää voimaa ei uskalla käyttää, jottei se saakelin pultti katkeis. Otin muuten piruuttani irti toisen niistä muttereista jotka aukes ja se tuli pois vaarnoineen päivineen.

      • haperoita muttereita

        Yksi konsti on vielä kokeilematta eli mutterinmurtaja. Mikäli aparaatti ei ole tuttu niin kyseessä on halpakaupoista muutamalla eurolla löytyvä työkaluteräksestä valettu lenkki jonka sisään työntyy kierretangon avustuksella karkaistu kiila.

        Pakosrajan pultit ovat yleensä aika heppoisia pitkän lämpörasituksen ja korroosion takia eivätkä ne muutenkaan ole kovin suuria joten tuommoisen halkaiseminen sujuu oikean kokoisella työkalulla melkoisen helposti.

        Mikäli ne vaarnapultit lähtevät sovinnolla irti niin merkkiliikkeestä kannattaa ostaa uudet samalla kun haet mutteritkin. Säästää paljon vaivaa jatkossa jos ja kun itse tehtyä pakoputkiremonttia saa jälkikäteen korjailla....


      • kokenut
        haperoita muttereita kirjoitti:

        Yksi konsti on vielä kokeilematta eli mutterinmurtaja. Mikäli aparaatti ei ole tuttu niin kyseessä on halpakaupoista muutamalla eurolla löytyvä työkaluteräksestä valettu lenkki jonka sisään työntyy kierretangon avustuksella karkaistu kiila.

        Pakosrajan pultit ovat yleensä aika heppoisia pitkän lämpörasituksen ja korroosion takia eivätkä ne muutenkaan ole kovin suuria joten tuommoisen halkaiseminen sujuu oikean kokoisella työkalulla melkoisen helposti.

        Mikäli ne vaarnapultit lähtevät sovinnolla irti niin merkkiliikkeestä kannattaa ostaa uudet samalla kun haet mutteritkin. Säästää paljon vaivaa jatkossa jos ja kun itse tehtyä pakoputkiremonttia saa jälkikäteen korjailla....

        ja kasatessa grafiittivaseliinia jengoihin.


    • tojoilija

      Näköjään aikaisemmin ruiskitut crc:t tehos sit vähän pidemmällä aikavälillä. Tänään iltapäivällä mutteri lähti auki. Uus putki on paikallaan ja katiska kondiksessa.

      • peenaa

        ...pitkäjänteisyydestäsi. Moni olisi jo katkaissut sen pultin:)


    • vanhajuoppo_66

      Osta se max 20erkkiä maksava toho, kertakäyttöpullolla oleva ja siitä on iloa pitkäksikin aikaa ja varmasti lähtee pultit auki ja todella hyvä jarruputkien/letkujen irroituksessa.

      • Toho on..

        Alkujaan tuotemerkki, ja aivan liian järeä autohommiin. Niillähän yleensä liimaillaan kattohuopia ja betonisia reunakiviä bitumilla.

        Varmasti edellinen kirjoittaja tarkoitti pienoispoltinta joka toimii kertakäyttöisillä nestekaasupatruunoilla (sellaisilla öljynsuodattimen näköisillä, retkeilijöille tutuilla) ja näitä, sekä polttimia että säiliöitä saa boltemoista ja honkongeista ym. ihan muutamalla eurolla.

        Oikein varsinaisella TOHO:lla jos ryhtyy henkilöautohommiin niin siinä palaa kyllä toyotat sekä itseltä että naapurilta tallien lisäksi, ja lopulta palaa vaimolta päreet..


      • vanhajuoppo_66
        Toho on.. kirjoitti:

        Alkujaan tuotemerkki, ja aivan liian järeä autohommiin. Niillähän yleensä liimaillaan kattohuopia ja betonisia reunakiviä bitumilla.

        Varmasti edellinen kirjoittaja tarkoitti pienoispoltinta joka toimii kertakäyttöisillä nestekaasupatruunoilla (sellaisilla öljynsuodattimen näköisillä, retkeilijöille tutuilla) ja näitä, sekä polttimia että säiliöitä saa boltemoista ja honkongeista ym. ihan muutamalla eurolla.

        Oikein varsinaisella TOHO:lla jos ryhtyy henkilöautohommiin niin siinä palaa kyllä toyotat sekä itseltä että naapurilta tallien lisäksi, ja lopulta palaa vaimolta päreet..

        Tuon , harvemmin niissä oikeissa tohoissa on "kertakäyttöisiäpulloja".
        Muuten yllättävän tehokkaita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3342
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3147
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      2546
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2528
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1943
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1840
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1455
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1179
    Aihe