2008

kirjasalo

Hyvää Uutta Vuotta 2008.

11

675

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjasalon soittokunta

      Hyvää Uutta Vuotta 2008!

      Inkerin kulttuuriseuran sivuilla Virtuaali-Inkerin Lempaalan alueen kuvissa on Pohjois-Inkerin rykmentin soittokunnasta valokuva, jossa takarivin miehistä yhden oletan olevan sukulaiseni. Tunteeko kukaan näitä henkilöitä?

      Oletan, että nimimerkin "Kirjasalo" vuoksi tiedät enemmänkin alueesta ja historiasta?

      • Kirjasalo

        Anteeksi jos joudun tuottamaan sinulle pettymyksen mutta minulla ei ole tietoa kirjasalosta enempää, kuin mitä olen lukenut isäni ja hänen isän kuulustelupöytäkirjoista ajalta kun he tulivat salatein suomeen. He kyllä olivat Kirjasalossa syntyneet.


      • tarina naapurikylästä
        Kirjasalo kirjoitti:

        Anteeksi jos joudun tuottamaan sinulle pettymyksen mutta minulla ei ole tietoa kirjasalosta enempää, kuin mitä olen lukenut isäni ja hänen isän kuulustelupöytäkirjoista ajalta kun he tulivat salatein suomeen. He kyllä olivat Kirjasalossa syntyneet.

        Näinhän se useimmiten on. Tiedot ovat vähäisiä.

        Oma isäni tuli veljensä kanssa Karjalan kannaksen puolelle (Suomeen) 1917-18. Muu perhe jäi Lempaalaan. Olettaisin, että tuo valokuva on vuosilta 1919-21 ja on mahdollista, että takarivin keskimmäinen sotilas on setäni.
        Isäni perhe oli todennäköisesti Maaselistä, siis Kirjasalon viereisestä kylästä? Ainakin isäni sisar oli syntynyt Maaselissä.
        Terveisiä


      • kirjasalo
        tarina naapurikylästä kirjoitti:

        Näinhän se useimmiten on. Tiedot ovat vähäisiä.

        Oma isäni tuli veljensä kanssa Karjalan kannaksen puolelle (Suomeen) 1917-18. Muu perhe jäi Lempaalaan. Olettaisin, että tuo valokuva on vuosilta 1919-21 ja on mahdollista, että takarivin keskimmäinen sotilas on setäni.
        Isäni perhe oli todennäköisesti Maaselistä, siis Kirjasalon viereisestä kylästä? Ainakin isäni sisar oli syntynyt Maaselissä.
        Terveisiä

        Minun isän ja hänen isä tulivat suomeen 1932-1933. Kun olot muuttuivat kestämättömiksi.


      • Inkernkulttuuri
        tarina naapurikylästä kirjoitti:

        Näinhän se useimmiten on. Tiedot ovat vähäisiä.

        Oma isäni tuli veljensä kanssa Karjalan kannaksen puolelle (Suomeen) 1917-18. Muu perhe jäi Lempaalaan. Olettaisin, että tuo valokuva on vuosilta 1919-21 ja on mahdollista, että takarivin keskimmäinen sotilas on setäni.
        Isäni perhe oli todennäköisesti Maaselistä, siis Kirjasalon viereisestä kylästä? Ainakin isäni sisar oli syntynyt Maaselissä.
        Terveisiä

        Ensinnäkin hyvää uutta vuotta kaikille keskustelijoille!

        Isäsi tuli Suomeen, mutta tiedätkö, mitä Lempaalaan jääneelle perheelle kävi? Pystyikö isäsi pitämään yhteyttä rajan taakse vai hävisivätkö yhteydet?


      • Kalle
        Inkernkulttuuri kirjoitti:

        Ensinnäkin hyvää uutta vuotta kaikille keskustelijoille!

        Isäsi tuli Suomeen, mutta tiedätkö, mitä Lempaalaan jääneelle perheelle kävi? Pystyikö isäsi pitämään yhteyttä rajan taakse vai hävisivätkö yhteydet?

        Ei heistä minulla ei ole mitään varmaa tietoa.


      • Perhe hajosi
        Inkernkulttuuri kirjoitti:

        Ensinnäkin hyvää uutta vuotta kaikille keskustelijoille!

        Isäsi tuli Suomeen, mutta tiedätkö, mitä Lempaalaan jääneelle perheelle kävi? Pystyikö isäsi pitämään yhteyttä rajan taakse vai hävisivätkö yhteydet?

        Oma isäni tuli veljensä kanssa Suomeen 1917 tai 1918. He olivat käyneet salaa kotonaan myöhemmin, mutta siellä ei ollut enää ketään. Myös isän kaksi muuta veljeä olivat olleet Suomessa, mutta he palasivat takaisin. Isä ja setäni eivät koskaan kertoneet, mitä kotona tapahtui, mutta vanhin serkkuni on kertonut isänsä nähneen kuinka isoisä oli ammuttu kotonaan. Oliko vuodet 1918-20 vai myöhemmin, siitä en ole varma. Ainakin isän kaksi veljeä ja sisar elivät vielä 1940-luvun vaiheilla. Sisar oli kahden lapsensa kanssa tullut sotaa pakoon Viron kautta Suomeen. Heidät palautettiin Venäjälle inkeriläisten palautusten yhteydessä. Sen jälkeen ei kenestäkään heistä ei ole mitään tietoa. Luulen kuitenkin, että isäni ja hänen veljensä olivat tietoisia, mitä rajan takana oli tapahtunut, mutta siitä ei kerrottu oman perheen lapsille eikä yleensä kellekään.


      • Inkerinkulttuuri
        Perhe hajosi kirjoitti:

        Oma isäni tuli veljensä kanssa Suomeen 1917 tai 1918. He olivat käyneet salaa kotonaan myöhemmin, mutta siellä ei ollut enää ketään. Myös isän kaksi muuta veljeä olivat olleet Suomessa, mutta he palasivat takaisin. Isä ja setäni eivät koskaan kertoneet, mitä kotona tapahtui, mutta vanhin serkkuni on kertonut isänsä nähneen kuinka isoisä oli ammuttu kotonaan. Oliko vuodet 1918-20 vai myöhemmin, siitä en ole varma. Ainakin isän kaksi veljeä ja sisar elivät vielä 1940-luvun vaiheilla. Sisar oli kahden lapsensa kanssa tullut sotaa pakoon Viron kautta Suomeen. Heidät palautettiin Venäjälle inkeriläisten palautusten yhteydessä. Sen jälkeen ei kenestäkään heistä ei ole mitään tietoa. Luulen kuitenkin, että isäni ja hänen veljensä olivat tietoisia, mitä rajan takana oli tapahtunut, mutta siitä ei kerrottu oman perheen lapsille eikä yleensä kellekään.

        Näitä vaiettuja, riipaisevia tarinoita riittää valitettavan paljon. Joskus aikoinani kuvittelin, että oma äitini oli ainoa, joka vaikeni muistoistaan. Mutta inkeriläisten vaiettu historia on luultua suurempi.


      • fghjkl
        Inkerinkulttuuri kirjoitti:

        Näitä vaiettuja, riipaisevia tarinoita riittää valitettavan paljon. Joskus aikoinani kuvittelin, että oma äitini oli ainoa, joka vaikeni muistoistaan. Mutta inkeriläisten vaiettu historia on luultua suurempi.

        Onko näitä todellisuuteen pohjautuvia asia tietoja kukaan koskaan koonnut kirjaksi?
        Ellei niin kannattasi koota talteen. Kallisarvoista historiaa ovat nekin....


      • kertojia
        fghjkl kirjoitti:

        Onko näitä todellisuuteen pohjautuvia asia tietoja kukaan koskaan koonnut kirjaksi?
        Ellei niin kannattasi koota talteen. Kallisarvoista historiaa ovat nekin....

        Tapahtumien kokeneita kertojia on enää kovin vähän. Tieto on muistoja ja lauseita sieltä täältä. Ei kovin tarkkoja.
        Olen viettänyt lapsuuteni 1940-luvulla. Ensimmäiset kuulemani kertomukset olivat juuri silloin päättyneestä sodasta ja evakkomatkasta Heinjoelta pois. Ne tapahtumat ja päivän huolet olivat päällimmäisenä, isän kokemat aikaisemmat tapahtumat peittyivät viimeisimpien kokemusten alle.
        Muistan, että isä olisi halunnut selvittää perheensä kohtalon, kuitenkin se aina jäi. Eikä olisi ollut kai 50-60-luvuilla mahdollistakaan.
        Ja nyt kun itse olisin halunnut kuulla niistä, ei kertojaa enää ole.
        Eli jos vielä iäkkäät Inkerissä syntyneet ihmiset olisivat omat elämänvaiheensa halukkaita muuttamaan tekstiksi, löytyisi varmasti sellainen taho, joka ne kokoaisi laajemmaksi kokonaisuudeksi.
        (Esim. Inkerin kulttuuriseura ?)


      • Inkerinkulttuuri
        kertojia kirjoitti:

        Tapahtumien kokeneita kertojia on enää kovin vähän. Tieto on muistoja ja lauseita sieltä täältä. Ei kovin tarkkoja.
        Olen viettänyt lapsuuteni 1940-luvulla. Ensimmäiset kuulemani kertomukset olivat juuri silloin päättyneestä sodasta ja evakkomatkasta Heinjoelta pois. Ne tapahtumat ja päivän huolet olivat päällimmäisenä, isän kokemat aikaisemmat tapahtumat peittyivät viimeisimpien kokemusten alle.
        Muistan, että isä olisi halunnut selvittää perheensä kohtalon, kuitenkin se aina jäi. Eikä olisi ollut kai 50-60-luvuilla mahdollistakaan.
        Ja nyt kun itse olisin halunnut kuulla niistä, ei kertojaa enää ole.
        Eli jos vielä iäkkäät Inkerissä syntyneet ihmiset olisivat omat elämänvaiheensa halukkaita muuttamaan tekstiksi, löytyisi varmasti sellainen taho, joka ne kokoaisi laajemmaksi kokonaisuudeksi.
        (Esim. Inkerin kulttuuriseura ?)

        Itse asiassa parhaillaan on tekeilla juttu, johon mahtuu muistoja ja muistelmia (anteeksi oikeiden kirjainten puuttuminen talla kertaa. Mieluiten nyt Pohjois-Inkerista. Muistojen ei tarvitse olla taydellisia elamantarinoita, riittaa kun on hippu sielta toinen taalta.

        Mielellaan niita vastaanotetaan joko meilina [email protected] tai jutustelemalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2896
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2450
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2049
    5. 171
      1862
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1856
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      134
      1546
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe