onko kenenkään koira saanut lämpöhalvausta,millaiset ovat oireet?missä tilanteessa halvaus tuli,tai mitä käytit ensiapuna?
koiran lämpöhalvaus
7
4745
Vastaukset
- Hau
Ei ole omat saaneet, mutta tässä; koira nuukahtanut, unelias.
Ensihoitona tehokas viilennys, ja sitten hopskops eläinlääkäriin. Ennaltaehäisy paras juttu; koiralla oltava aina varjopaikka, ei koskaan koiraa jätetä aurinkopaikassa autoon.
Jos koira matkustaa esim. auton takaosassa, voi peitteen alle lattialle laittaa "kylmäkalleja".
Ainoa lämpöhalvaustapaus, jonka olen nähnyt johti koiran kuolemaan eläinlääkärin ripeästä toiminnasta huolimatta. Koira autossa, sillä oli vettä mutta ei kestänyt lämpötilan nousua. Omistajan mukaan siettänyt aiemminkin saman ajan autossa.- manna
no meillä ei pentu ( puolivuotias) ollu edes pihalla vaan riehui iloisesti kun tulin töistä kotiin,ulkona oli käytetty vain pikaisesti kun tosiaa oli niin kuuma.soitin silloin jo eläinlääkärillekkin joka antoi nuo viilennys ohjeet.koira virkosi melko nopsasti kun käärittiin se märkään pyyhkeeseen.vettäkin koiralla on koko ajan saatavana. onneksi ei pienelle cavalier tytöllemme käynyt kuinkaan!!!
- koiranystävä
kääpiökoirani meni porukan kanssa nyt mukana uimaretkelle kokopäiväretkelle ja on todella kuuuma päivä ja se on kuin hiekkakuoppa joten sielä ei tuule,
Pelottaa.
sielä voi olla 30 astettä kuuma ja yli.
Jos menen kohta hakemaan sen kotiin kesken retkipäivän, joka kestäisi muutenkin varmasti iltaan asti.- Miksi et
soittaisi niille ja kehottaisi pitämään huolta että koira juo paljon eivätkä riehuta sitä siellä liikaa? Koira jos itsekin nauttii uimisesta, niin lienee viilentävä itse itseään vedessä.
- Lämpöä lämpöä
Meillä sai koira lämpöhalvauksen viime kesänä. Mies oli antanut koiran olla itsekseen pihalla helteellä. Pihassa oli kyllä varjoa ja viileää vettä oli tarjolla. Tämä pänkki vaan haluaa jostain kumman syystä maata auringossa. Tulin kotiin ja ihmettelin, kun koira makaa kyljellään eikä tule vastaan. Kiirehdin katsomaan ja koira oli jo niin vetelä että silmät vaan enää liikkui. Kiireesti pyyhe märäksi kylmällä vedellä ja koiran ympärille. Siitä sitten kannoin viileään suihkuun ja pikku hiljaa tytsy sitten virkosi. En vienyt eläinlääkäriin, vaikka jälkikäteen tulikin mieleen, että olisi varmaan pitänyt. Ei tullut mitään jälkiseuraamuksia, vaan koira toipui hyvin. Mies sai kylläkin hirveät huudot vaikkei tietenkään tahallaan aiheuttanut lämpöhalvausta. :) Muistanee nykyään ettei koiraa jätetä kuumalla kelillä vahtimatta pihalle, vaikka siellä varjoa onkin...
- Tällaista kuulin
Usein nähdään tuolla lenkkipoluilla eräs koira omistajineen. Muutama päivä meni, ettei nähty. Koira oli saanut lämpöhalvauksen. Hyvä, että selvisi ilman nesteytystä. Tämä isäntä kertoi, että eläinlääkäri oli sanonut, että koiraa ei kannata laittaa autoon ja tuoda sitä heille, mikäli ei aivan paha tilanne ole. Koira voi kuulemma mennä ilmastoidussakin autossa huonompaan kuntoon, jos sitä aletaan raahamaan eläinlääkäriin.
Eläinlääkäri oli puhelimessa antanut ohjeet, että sumutinpullolla suihkuttaa pieniä määriä nieluun vaikkapa laihalla lihaliemellä terästettyä vettä ja ehdottomasti ei saa alkaa suihkuttelemaan turkkia (jää)kylmällä suihkulla. Ruumiinlämpö pitää alkaa palauttamaan vähitellen pikku hiljaa normaaliksi.
Millaisia ohjeita te olette saaneet?- Lämpöä lämpöä..
Ohjeitahan olen kuullut jos jonkinlaisia. Itse kaksi koiraa virvoitelleena olen huomannut parhaaksi avuksi viileään veteen kastellun pyyhkeen ja siitä sitten viileään suihkuun. Kylmään suihkuun ei saa viedä, mm. pumppu voi pettää. Ja sitten pikku hiljaa juotetaan viileää vettä.
Toinen koira sai lämpöhalvauksen kun olin itse pieni. Ei järki sanonut ettei koiraa saa riehututtaa helteellä auringossa, koira kun ei sitä itse tajunnut. Toisen tosiaan aiheutti mieheni antamalla koiran itse päättää oleilustaan pihalla. Eläinlääkäriin en helposti lähde raahaamaan, sillä matka on pitkä ja täällä päivystävä ell on sellainen etten sinne mielellään vie. Toki aina lähdetään, jos tilanne sen vaatii (ettei joku vaan keksi etten vie koiraani tarpeen vaatiessa eläinlääkäriin), mutta päivystysaikaa harkitsen tilanteen tarkkaan. Ell jolla muuten käytän on kyllä ehdoton huippu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809