V70 jäähdytyksessä häikkää

Nimetön

Kyseessä on vm -98 tdi ml 394 tkm ajettu suomi-volvo. Kun auton käynnistää ja menee pudistamaan ulkopuolelta lumet (eli auto on kylmänä tyhjäkäynnillä useitä minuutteja) lämmöt nousevat mittarin mukaan normaaliin ja moottorin sähkövikavalo syttyy.Kone ja nesteet eivät kuiten ole lähelläkään normaalia lämpötilaa.Kun auton sammuttaa syylärin tuuletin jää puhaltamaan useiksi minuuteiksi (kylmää konetta!!). Kun auton käynnistää uudestaan lämpömittari on nollilla (näyttää oikein) mutta vikavalopalaa vielä. Kun autolla lähtee ajamaan ja lämmöt nousevat normaalisti oikealle tasolle vikavalo sammuu.Kaikki muu toimii myös normaalisti.
Tätä ongelma ei ilmene,kun auton käynnistää kylmänä (seissyt esim yön yli) ja lähtee heti ajamaan.

Nesteet vaihdoin kk sitten juuri tämän vian takia,mutta se ei vaikuttanut mitään.

Onko kukaan törmännyt samaan ongelmaan, ja mistä vikaa vois etsiä?Voisiko vika olla termostaatissa?Onko paha vaihtaa?

11

6309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • volvo_puranen

      Vaihda termari kun tämä on ensi homma jolla saat lämpömittarin osoittimen osoittamaan puoltaavälia pysyvästi.Käy ensiksi ostamassa termari sopiva maksaa Motonetissa
      TDi 88° yleensä Ø67mm. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6081 12.50 ???
      TDi 88° jos Ø54mm. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6012 5.90 ???
      TDi Tiiviste jos Ø67mm. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6111 0.90 ???
      TDi Tiiviste jos Ø54mm. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6118 0.90
      Termari sijaitsee siellä alavesiletkussa .Nesteet joudut laskemaan pois ja varmaakin kannattaa laittaa uudet nesteet tilalle .Muistat varmaakin mitä nestettä vaihdot koneeseen.

      • -98

        Lämmöt pysyvät kyllä puolessa välissä normaalisti,eikä sinne nousemiseen tarvi ajaa kuin noin 5km (maantie/riippuu pakkasesta).Mutta voihan olla,että termari on juminu..eihän nekään oo ikuisia.

        Lähtisin kuiten tonne sähkövikapuolelle.Olisko esim rele mahdollisesti menny?Onko jäähdytyspuolella sellasia kriittisiä sulakkeita (esim hapettuneet), jotka vaikuttais tohon ongelmaan?


      • volvo_puranen
        -98 kirjoitti:

        Lämmöt pysyvät kyllä puolessa välissä normaalisti,eikä sinne nousemiseen tarvi ajaa kuin noin 5km (maantie/riippuu pakkasesta).Mutta voihan olla,että termari on juminu..eihän nekään oo ikuisia.

        Lähtisin kuiten tonne sähkövikapuolelle.Olisko esim rele mahdollisesti menny?Onko jäähdytyspuolella sellasia kriittisiä sulakkeita (esim hapettuneet), jotka vaikuttais tohon ongelmaan?

        Kuten olen tuolla 850 osastolla kertonut vaihtakaa niitä sulakkeita aina kerralla uusiin maksaa uudet sulakkeet jotain 2€ pintaa ja helppo vaihtaa ota vanha laita uusi jossa sama arvo sulakkeessa.Tietenkin tarvitsee käydä tarvike kaupassa laskea 36 sulaketta ja niihin sitten ampeerit oikeat.Releistä eikös siinä syylärin luona ole niitä releitä tuulettimille.
        Minulla on sellainen homma tässä korjauksessa että aina laitetaan 1 linja kuntoon ja sitten siirrytään toisen linja kimppuun jos vika ei häviä.
        Seikat jotka aiheuttavat moottorin ylikuumenemista.
        Nestemäärä alhainen
        painekorkki viallinen
        termostaatti viallinen
        Jäädytin tukossa
        Vesipumppu viallinen
        Tuuletin mekanismi jokin häikkä lämpötunnistin viallinen tai lämpömittari ei näytä oikeita arvoja.
        Ilmatasku jäähdytysjärjestelmässä (ilmaa kone).
        Lue ja omaksu.


    • se lämpömittarin

      anturi käsiisi

    • Esra

      ÄLÄ USKO Volvo-Purasta. Se on aivan kunnossa se sinun autosi. Noin sen kuuluu toimiakin. Lue käyttöohjekirjasta: Autolla on heti lähdettävä käynnistyksen jälkeen ajamaan, jolloin kyseistä "pakokaasupäästöissä vikaa" vikatilannetta ei synny.
      Se ilmiö on ko. mallin ominaisuus eikä mikään vika.

      • volvo_puranen

        Vai ei 400tkm ajetussa autossa voi mennä termari rikki.Mielenkiintoista.


      • Esra
        volvo_puranen kirjoitti:

        Vai ei 400tkm ajetussa autossa voi mennä termari rikki.Mielenkiintoista.

        Termostaatti kun V70TDI:ssä menee rikki, se alkaa avautua liian aikaisin. Moottori käy kylmänä, lämpömittarikin jää näyttämään vajaata, kun termostaatti on riittävän "rikki". Näinhän ei ollut alkuperäisen kysyjän tapauksessa, vaan siinä mittari yhtäkkiä pomppaa näyttämään kylmästä normaalia samalla hetkellä, kun lambda-valo syttyy ja jäähdytysflekti alkaa pyöriä, vaikka kone on kylmä. Termostaatti voi hyvinkin olla rikki, eli se avautuu liian aikaisin, mutta sillä ei ole mitään tekemistä kerrotun ilmiön, siis ominaisuuden kanssa, joka johtuu MSA15.7-moottorinohjaimen ohjelmistosta.


      • I_Rot
        Esra kirjoitti:

        Termostaatti kun V70TDI:ssä menee rikki, se alkaa avautua liian aikaisin. Moottori käy kylmänä, lämpömittarikin jää näyttämään vajaata, kun termostaatti on riittävän "rikki". Näinhän ei ollut alkuperäisen kysyjän tapauksessa, vaan siinä mittari yhtäkkiä pomppaa näyttämään kylmästä normaalia samalla hetkellä, kun lambda-valo syttyy ja jäähdytysflekti alkaa pyöriä, vaikka kone on kylmä. Termostaatti voi hyvinkin olla rikki, eli se avautuu liian aikaisin, mutta sillä ei ole mitään tekemistä kerrotun ilmiön, siis ominaisuuden kanssa, joka johtuu MSA15.7-moottorinohjaimen ohjelmistosta.

        Sitä tässä itekki oon miettyny,kun tuo nostaa lämmöt ajossa kovemmallaki pakkasella (-20) ilaman suojia sen lämmön ihan normiin.Eli ei se termarissa taida vika olla. Onko sitten mahdollista,että toi vakio- "ominaisuus" tekis vahinkoa koneelle?Esim kansi vääntyy tms.?


      • Esra
        I_Rot kirjoitti:

        Sitä tässä itekki oon miettyny,kun tuo nostaa lämmöt ajossa kovemmallaki pakkasella (-20) ilaman suojia sen lämmön ihan normiin.Eli ei se termarissa taida vika olla. Onko sitten mahdollista,että toi vakio- "ominaisuus" tekis vahinkoa koneelle?Esim kansi vääntyy tms.?

        Valitettavasti en nyt ymmärrä kysymystäsi.
        Kun kyse on lohkolämmitetystä autosta, jolla ei startin jälkeen heti lähdetä liikkeelle ja sen seurauksena lambda-valo syttyy noin 5 min tyhjäkäynnin jälkeen, flekti käynnistyy, lämpömittari pomppaa "normaaliin" jne., eihän siitä kansi mihinkään väänny, kun mikään ei edes lämpene. Kannen vääntyminenhän liittyy moottorin ylikuumenemiseen joko vajaan jäähdytysnestemäärän takia tai kaasu pohjassa ajon jälkeisen äkkisammutuksen takia, jolloin nestekierto lakkaa liian nopeasti ja punahehkuinen pakosarja lämmittää kannen reunaa ja siten vääntää sitä (noin yksinkertaistettuna).

        20 asteen pakkasessa moottorin lämpö nousee tarmostaatin avautumislämpötilaan vain, jos ajetaan yli 80 km/h, kun sisäpuhallin lykkää täysillä kuumaa sisätiloihin. Pahvilla nokassa ei ole mitään käytännön merkitystä asiaan, niin paljon ilman virtausteitä jää pahveista huolimatta. Pahvilla on suunnilleen sama vaikutus, kuin 1 km/h nopeuden nostolla ilman pahvia.

        Lämpömittari taas toimii idioottimaisesti: se näyttää "normaalia" jo 70 asteen lämpötilalla. Siitä ei siis voi päätellä, onko termostaatti jo väsynyt ja vaihtokunnossa. Auton sisälämpimyydessä on melkoinen ero, kun väsähtänyt (70 asteessa avautuva) termostaatti vaihdetaan uuteen (87°C).


      • muuttaa ..ongelma
        I_Rot kirjoitti:

        Sitä tässä itekki oon miettyny,kun tuo nostaa lämmöt ajossa kovemmallaki pakkasella (-20) ilaman suojia sen lämmön ihan normiin.Eli ei se termarissa taida vika olla. Onko sitten mahdollista,että toi vakio- "ominaisuus" tekis vahinkoa koneelle?Esim kansi vääntyy tms.?

        Ei termostaatilla ole mitään tekemistä asiasi kanssa. Termostaatti kiinni pitkään kylmänä. Vasta klun kone alkaa lämmetä n. 80-85 astetta alkaa avautumaan.

        Termostaatti toiminut viimeiset yli 50 vuotta, niin päin, että jos tulee vikaa, se jää auki, eli silloin ei lämmöt nouse koneessa.
        Jousi puskettaa kokoajan termostaattia auki, ja säätöelin lyö vastaan. Jos säätöelimestä tulee vaha pois, silloin jousi puskee auki. Ja taas kun kone alkaa lämmetä riittävästi lämpöelin puskee termostaatin laipaa auki.

        Joskus silloin ennen oli toisinpäin toimiva termostaatti, kun tuli vahat ulos säätöelimestä, silloin jää termostatti kiinni, ja kiuhautti koneen, tunnetuin seurauksin.

        Joskus saatta olla lohkolämmitin, niin lähellä jämpöanturia, että se häiriköi hetken.

        Mutta...mutta, nyttemmin tehty saaste hommien takia, ettei olsi juuri tätä ihan kylmänä käyttöä paikallaan, kun ei katalysaattorit vielä siinä lämpeä riittävästi. Tekee sitten noinkin. Ja kun vielä kone rikkaalla seoksella kylmänä. ns. käynnistys suutin vielä mukana. kylmäkäynnistyksessä.


    • volvo v70 tdi 1997

      minulla on aivan sama ongelma joka ei oikeastaan ole ongelma vaan häiritsee vaan kun en tiedä miksi valo palaa ja lämmöt ovatkin yhtäkkiä nousseet kovassa pakkasessa termari jutut voitte tosiaan unohtaa kokonaan ei termarissa vikaa ole jos auton saa normaalisti lämpimäksi. Mutta kun jätät auton pitkäksi aikaa tyhjäkäynnille auto pelkää että moottorista nouseva lämpö lämmittää konetilassa olevaa polttoaine suodatinta liikaa ja räjäyttää sen ja aiheuttaa niin sanotun hälytys tilan. luultavasti ongelma on kesälläkin mutta kukapa sitä helteellä jättää autonsa pitkäksi aikaa tyhjäkäynnille

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4562
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe