V70 jäähdytyksessä häikkää

Nimetön

Kyseessä on vm -98 tdi ml 394 tkm ajettu suomi-volvo. Kun auton käynnistää ja menee pudistamaan ulkopuolelta lumet (eli auto on kylmänä tyhjäkäynnillä useitä minuutteja) lämmöt nousevat mittarin mukaan normaaliin ja moottorin sähkövikavalo syttyy.Kone ja nesteet eivät kuiten ole lähelläkään normaalia lämpötilaa.Kun auton sammuttaa syylärin tuuletin jää puhaltamaan useiksi minuuteiksi (kylmää konetta!!). Kun auton käynnistää uudestaan lämpömittari on nollilla (näyttää oikein) mutta vikavalopalaa vielä. Kun autolla lähtee ajamaan ja lämmöt nousevat normaalisti oikealle tasolle vikavalo sammuu.Kaikki muu toimii myös normaalisti.
Tätä ongelma ei ilmene,kun auton käynnistää kylmänä (seissyt esim yön yli) ja lähtee heti ajamaan.

Nesteet vaihdoin kk sitten juuri tämän vian takia,mutta se ei vaikuttanut mitään.

Onko kukaan törmännyt samaan ongelmaan, ja mistä vikaa vois etsiä?Voisiko vika olla termostaatissa?Onko paha vaihtaa?

11

7483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • volvo_puranen

      Vaihda termari kun tämä on ensi homma jolla saat lämpömittarin osoittimen osoittamaan puoltaavälia pysyvästi.Käy ensiksi ostamassa termari sopiva maksaa Motonetissa
      TDi 88° yleensä Ø67mm. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6081 12.50 ???
      TDi 88° jos Ø54mm. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6012 5.90 ???
      TDi Tiiviste jos Ø67mm. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6111 0.90 ???
      TDi Tiiviste jos Ø54mm. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6118 0.90
      Termari sijaitsee siellä alavesiletkussa .Nesteet joudut laskemaan pois ja varmaakin kannattaa laittaa uudet nesteet tilalle .Muistat varmaakin mitä nestettä vaihdot koneeseen.

      • -98

        Lämmöt pysyvät kyllä puolessa välissä normaalisti,eikä sinne nousemiseen tarvi ajaa kuin noin 5km (maantie/riippuu pakkasesta).Mutta voihan olla,että termari on juminu..eihän nekään oo ikuisia.

        Lähtisin kuiten tonne sähkövikapuolelle.Olisko esim rele mahdollisesti menny?Onko jäähdytyspuolella sellasia kriittisiä sulakkeita (esim hapettuneet), jotka vaikuttais tohon ongelmaan?


      • volvo_puranen
        -98 kirjoitti:

        Lämmöt pysyvät kyllä puolessa välissä normaalisti,eikä sinne nousemiseen tarvi ajaa kuin noin 5km (maantie/riippuu pakkasesta).Mutta voihan olla,että termari on juminu..eihän nekään oo ikuisia.

        Lähtisin kuiten tonne sähkövikapuolelle.Olisko esim rele mahdollisesti menny?Onko jäähdytyspuolella sellasia kriittisiä sulakkeita (esim hapettuneet), jotka vaikuttais tohon ongelmaan?

        Kuten olen tuolla 850 osastolla kertonut vaihtakaa niitä sulakkeita aina kerralla uusiin maksaa uudet sulakkeet jotain 2€ pintaa ja helppo vaihtaa ota vanha laita uusi jossa sama arvo sulakkeessa.Tietenkin tarvitsee käydä tarvike kaupassa laskea 36 sulaketta ja niihin sitten ampeerit oikeat.Releistä eikös siinä syylärin luona ole niitä releitä tuulettimille.
        Minulla on sellainen homma tässä korjauksessa että aina laitetaan 1 linja kuntoon ja sitten siirrytään toisen linja kimppuun jos vika ei häviä.
        Seikat jotka aiheuttavat moottorin ylikuumenemista.
        Nestemäärä alhainen
        painekorkki viallinen
        termostaatti viallinen
        Jäädytin tukossa
        Vesipumppu viallinen
        Tuuletin mekanismi jokin häikkä lämpötunnistin viallinen tai lämpömittari ei näytä oikeita arvoja.
        Ilmatasku jäähdytysjärjestelmässä (ilmaa kone).
        Lue ja omaksu.


    • se lämpömittarin

      anturi käsiisi

    • Esra

      ÄLÄ USKO Volvo-Purasta. Se on aivan kunnossa se sinun autosi. Noin sen kuuluu toimiakin. Lue käyttöohjekirjasta: Autolla on heti lähdettävä käynnistyksen jälkeen ajamaan, jolloin kyseistä "pakokaasupäästöissä vikaa" vikatilannetta ei synny.
      Se ilmiö on ko. mallin ominaisuus eikä mikään vika.

      • volvo_puranen

        Vai ei 400tkm ajetussa autossa voi mennä termari rikki.Mielenkiintoista.


      • Esra
        volvo_puranen kirjoitti:

        Vai ei 400tkm ajetussa autossa voi mennä termari rikki.Mielenkiintoista.

        Termostaatti kun V70TDI:ssä menee rikki, se alkaa avautua liian aikaisin. Moottori käy kylmänä, lämpömittarikin jää näyttämään vajaata, kun termostaatti on riittävän "rikki". Näinhän ei ollut alkuperäisen kysyjän tapauksessa, vaan siinä mittari yhtäkkiä pomppaa näyttämään kylmästä normaalia samalla hetkellä, kun lambda-valo syttyy ja jäähdytysflekti alkaa pyöriä, vaikka kone on kylmä. Termostaatti voi hyvinkin olla rikki, eli se avautuu liian aikaisin, mutta sillä ei ole mitään tekemistä kerrotun ilmiön, siis ominaisuuden kanssa, joka johtuu MSA15.7-moottorinohjaimen ohjelmistosta.


      • I_Rot
        Esra kirjoitti:

        Termostaatti kun V70TDI:ssä menee rikki, se alkaa avautua liian aikaisin. Moottori käy kylmänä, lämpömittarikin jää näyttämään vajaata, kun termostaatti on riittävän "rikki". Näinhän ei ollut alkuperäisen kysyjän tapauksessa, vaan siinä mittari yhtäkkiä pomppaa näyttämään kylmästä normaalia samalla hetkellä, kun lambda-valo syttyy ja jäähdytysflekti alkaa pyöriä, vaikka kone on kylmä. Termostaatti voi hyvinkin olla rikki, eli se avautuu liian aikaisin, mutta sillä ei ole mitään tekemistä kerrotun ilmiön, siis ominaisuuden kanssa, joka johtuu MSA15.7-moottorinohjaimen ohjelmistosta.

        Sitä tässä itekki oon miettyny,kun tuo nostaa lämmöt ajossa kovemmallaki pakkasella (-20) ilaman suojia sen lämmön ihan normiin.Eli ei se termarissa taida vika olla. Onko sitten mahdollista,että toi vakio- "ominaisuus" tekis vahinkoa koneelle?Esim kansi vääntyy tms.?


      • Esra
        I_Rot kirjoitti:

        Sitä tässä itekki oon miettyny,kun tuo nostaa lämmöt ajossa kovemmallaki pakkasella (-20) ilaman suojia sen lämmön ihan normiin.Eli ei se termarissa taida vika olla. Onko sitten mahdollista,että toi vakio- "ominaisuus" tekis vahinkoa koneelle?Esim kansi vääntyy tms.?

        Valitettavasti en nyt ymmärrä kysymystäsi.
        Kun kyse on lohkolämmitetystä autosta, jolla ei startin jälkeen heti lähdetä liikkeelle ja sen seurauksena lambda-valo syttyy noin 5 min tyhjäkäynnin jälkeen, flekti käynnistyy, lämpömittari pomppaa "normaaliin" jne., eihän siitä kansi mihinkään väänny, kun mikään ei edes lämpene. Kannen vääntyminenhän liittyy moottorin ylikuumenemiseen joko vajaan jäähdytysnestemäärän takia tai kaasu pohjassa ajon jälkeisen äkkisammutuksen takia, jolloin nestekierto lakkaa liian nopeasti ja punahehkuinen pakosarja lämmittää kannen reunaa ja siten vääntää sitä (noin yksinkertaistettuna).

        20 asteen pakkasessa moottorin lämpö nousee tarmostaatin avautumislämpötilaan vain, jos ajetaan yli 80 km/h, kun sisäpuhallin lykkää täysillä kuumaa sisätiloihin. Pahvilla nokassa ei ole mitään käytännön merkitystä asiaan, niin paljon ilman virtausteitä jää pahveista huolimatta. Pahvilla on suunnilleen sama vaikutus, kuin 1 km/h nopeuden nostolla ilman pahvia.

        Lämpömittari taas toimii idioottimaisesti: se näyttää "normaalia" jo 70 asteen lämpötilalla. Siitä ei siis voi päätellä, onko termostaatti jo väsynyt ja vaihtokunnossa. Auton sisälämpimyydessä on melkoinen ero, kun väsähtänyt (70 asteessa avautuva) termostaatti vaihdetaan uuteen (87°C).


      • muuttaa ..ongelma
        I_Rot kirjoitti:

        Sitä tässä itekki oon miettyny,kun tuo nostaa lämmöt ajossa kovemmallaki pakkasella (-20) ilaman suojia sen lämmön ihan normiin.Eli ei se termarissa taida vika olla. Onko sitten mahdollista,että toi vakio- "ominaisuus" tekis vahinkoa koneelle?Esim kansi vääntyy tms.?

        Ei termostaatilla ole mitään tekemistä asiasi kanssa. Termostaatti kiinni pitkään kylmänä. Vasta klun kone alkaa lämmetä n. 80-85 astetta alkaa avautumaan.

        Termostaatti toiminut viimeiset yli 50 vuotta, niin päin, että jos tulee vikaa, se jää auki, eli silloin ei lämmöt nouse koneessa.
        Jousi puskettaa kokoajan termostaattia auki, ja säätöelin lyö vastaan. Jos säätöelimestä tulee vaha pois, silloin jousi puskee auki. Ja taas kun kone alkaa lämmetä riittävästi lämpöelin puskee termostaatin laipaa auki.

        Joskus silloin ennen oli toisinpäin toimiva termostaatti, kun tuli vahat ulos säätöelimestä, silloin jää termostatti kiinni, ja kiuhautti koneen, tunnetuin seurauksin.

        Joskus saatta olla lohkolämmitin, niin lähellä jämpöanturia, että se häiriköi hetken.

        Mutta...mutta, nyttemmin tehty saaste hommien takia, ettei olsi juuri tätä ihan kylmänä käyttöä paikallaan, kun ei katalysaattorit vielä siinä lämpeä riittävästi. Tekee sitten noinkin. Ja kun vielä kone rikkaalla seoksella kylmänä. ns. käynnistys suutin vielä mukana. kylmäkäynnistyksessä.


    • volvo v70 tdi 1997

      minulla on aivan sama ongelma joka ei oikeastaan ole ongelma vaan häiritsee vaan kun en tiedä miksi valo palaa ja lämmöt ovatkin yhtäkkiä nousseet kovassa pakkasessa termari jutut voitte tosiaan unohtaa kokonaan ei termarissa vikaa ole jos auton saa normaalisti lämpimäksi. Mutta kun jätät auton pitkäksi aikaa tyhjäkäynnille auto pelkää että moottorista nouseva lämpö lämmittää konetilassa olevaa polttoaine suodatinta liikaa ja räjäyttää sen ja aiheuttaa niin sanotun hälytys tilan. luultavasti ongelma on kesälläkin mutta kukapa sitä helteellä jättää autonsa pitkäksi aikaa tyhjäkäynnille

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      159
      8068
    2. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      102
      7333
    3. Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle

      Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht
      Maailman menoa
      2
      7306
    4. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      35
      7230
    5. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      21
      7078
    6. Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta

      Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t
      Maailman menoa
      85
      6826
    7. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      112
      6512
    8. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      23
      6334
    9. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      84
      5700
    10. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      47
      5488
    Aihe