REHELLISTÄ TIETOA JA KOKEMUSTA DSG:STÄ

Mä vaan

Eli vanhemillani on 1.4 140hv TSI GolfPlus DSG-vaihteistolla ja jatkuvasti saa kuulla nurinaa että oli virhe osto ja että on huonompi kuin tavallinen automaatti. Vikana on se että auto kuulemma nyökkii ja nykii/hyökkii liikkeelle lähdettäessä ja peruuteltaessa. En sitten tiedä onko automaatin vika vai johtuuko tottumattomuudesta uuteen autoon. On ollut heillä noin 2 kk:tta ja ajettu on vasta jotain 1000 km:a. Vika saattaa olla myös kuskissa sillä autona ajaa äitini joka on jo 70-vuotias rouva.

Mutta aina vertaavat edelliseen Honda CR-V maasturiin (SE OLI 2.0 LITRAINEN NORMIKONEELLINEN AUTO PERINTEISELLÄ AUT.VAIHTEISTOLLA) että se ei nykinyt eikä hyökkinyt jne. ja että kuinka perinteinen automaatti on parempi jne jne. LISÄKSI SIITÄ TULEE AINA KOMMENTTIA ETTÄ KUN AUTO ON P-ASENNOSSA ESIM. VALOISSA AUTO LIIKKUU KOKOAJAN ETEENPÄIN JA JALKA TÄYTYY PITÄÄ JARRULLA KUN KUULEMMA MUISSA AUTOMAATTIVAIHTEISISSA AUTOISSA EI JALKAA TARVITSE PITÄÄ PYSÄHDYKSISSÄ TASAMAALLA JARRULLA MUTTA GOLFISSA PITÄÄ NÄIN TEHDÄ.

Myös kulutus ei ole sitä mitä luvataan. Kuulemma ei mene läheskään niin pienillä menovesillä mitä luvataan vaan on paljon janoisempi yhdistelmä kuin mitä paperilla väitetään.

Miten on onko vika kuskissa? Onko DSG oikeasti hyvä ja onko siinä tollaisia HUONOJA PUOLIA kuin vanhempani sanovat?

Entä onko TSI kuitenkin janoinen peli ja nyökkiikö/hyökkiikö ajossa? kannattaako kyseistä yhdistelmää TSI DSG edes harkita?

JA HUOM TÄMÄ EI OLE PROVO VAAN IHAN TOSI JUTTU.

29

14769

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mie vaaan

      "Vikana on se että auto kuulemma nyökkii ja nykii/hyökkii liikkeelle lähdettäessä ja peruuteltaessa."

      Voisikohan "vika" olla siinä, että autossa on vähän reilummin vääntöa jo alakierroksista lähtien. Kokeile seuraavaa liikkeelle lähdössä; Nostetaan jalka jarrulta kevyesti, auto lähtee liikkeelle, annetaan auton liikahtaa selvästi liikkeelle, painetaan kaasua rauhallisesti, ilman kiirettä.

      "AUTO ON P-ASENNOSSA ESIM. VALOISSA AUTO LIIKKUU KOKOAJAN ETEENPÄIN JA JALKA TÄYTYY PITÄÄ JARRULLA KUN KUULEMMA MUISSA"

      Kun autolla pysähdytään esim. liikennevaloihin, vaihdekeppiin EI kosketa. Auto pidetään paikallaan jarrua painaen. Ei hampaat irvessä, kyllä kevyempi polkeminen riittää.
      Automaatin vaihdekeppiin kosketaan vain silloin kun autolla halutaan lähteä liikkeelle tai pannaan auto parkkiin. Muulloin keppiin EI tarvitse koskea.

      "Myös kulutus ei ole sitä mitä luvataan. Kuulemma ei mene läheskään niin pienillä menovesillä mitä luvataan vaan on paljon janoisempi yhdistelmä kuin mitä paperilla väitetään."

      Kyllä se vika tuntuu olevan enemmän käyttäjässä, jo edellämainittujen ongelmien johdosta. Taisi tulla valittua vaan hieman liian tehokas ja "vieras" peli vanhemmillesi. Todennäköisesti ihan tavallinen 1.6 automaatti olisi ollut sopivampi vanhemmillesi.
      Kompressorin ja turbon yhdistelmään pitää tottua perinteisten vapareiden jälkeen. Lisää ajoa, niin kyllä se siitä.

      • Mä vaan

        Huomiotua


        Vaihtaa pehmeästi/nykäyksettä ja ajossa maantiellä ei helposti huomaa mikä vaihde milloinkin on päällä.

        Itse ajoin miten koeajolenkin "miten sattuu tyylillä" eli muutama lenkki kaupugilla ja maantiellä 80-100km/h nopeuksilla jonkin matkaa välillä rivakasti kiihdytellen ja välillä räväkämmin. keskikulutus oli 6.9 kun omalla 1.6 manuaali mpi:llä
        se on huomattavasti enemmän. Hinaalla ajolla, rauhallisesti ja tasaisesti kaasua käyttäen kulutus oli minusta kyllä melko alhainen. Mutta räväkällä/nykivällä/epävarmalla ja rauhattomalla kaasukäytöllä menovettä varmasti menee enempi.

        Auto nykii/nyökkii ja pyörät tahtoo ruopasta silloin vain jos kiihdyttelee yhtäkkiä rauhallisesta ajosta nopeampaan ja tekee nopeita kiihdytyksiä/yrittää lähteä rajusti liikkeelle. Muuten ei hyöki tai nyi jos rauhallisesti ajelee.

        Ainoa miinus tulee liikkeelle lähdössä ja sekin on varmaan minun kokemattomuutta. En tiedä johtuuko TSI:stä vai DSG-laatikosta niin auto tuntuu lähtevän jurraten valoista liikkeelle ja aluksi tuntuu ettei juurikaan tapahdu mitään tai että kone arpoo liikkeelle lähtiessä jonkun melko suuren vaihteen nopeasti päälle kun ensimetreillä meno tuntuu nuhaiselta mutta sitten alkaa tapahtua ja vääntöä tulee peliin ja kone kiertää hienosti.
        Samoin joskus kun ajelee 50-60km/h nopeutta tuntui että mentiin aika isolla vaihteella...

        Käyntiääni on TSI:ssä tyhjäkäynnillä hiljaisempi sekä nätimpi kuin 1.6 MPI:n pörinä


        Sen huomasin itsekin että esim. jos pysähtyy ylämäkeen valoihin D-asenolla ja ottaa jalan pois jarrulta niin auto valuu taaksepäin vaikka kuinka. Muut automaatit ei kuulemma tätä tee. Itsellä ei kokemusta. Ei tarvitse olla jyrkkäkään mäki kun valui taaksepäin. Lisäksi auto liikahtaa hieman kun pysähtyy&sammuttaa auton ja laittaa valitsimen P-asentoon. Tällästä liikkumista ei kuulemma ole ollut muissa.

        1.6 automaattia he meinasivatkin ensin hankkia mutta kun myyjä suoritteli 1.4 TSI DSG yhdistelmää pienemmän kulutuksen, pienemmän vakuutusmaksun, jakopään ketjun sekä pienempien CO-päästöjen takia niin vaklinta osui sitten tuohon TSI:hin. Lisäksi 1.6 automaattia ei tainnut edes olla silloin jostain syystä saatavilla...


      • Mie vaaan
        Mä vaan kirjoitti:

        Huomiotua


        Vaihtaa pehmeästi/nykäyksettä ja ajossa maantiellä ei helposti huomaa mikä vaihde milloinkin on päällä.

        Itse ajoin miten koeajolenkin "miten sattuu tyylillä" eli muutama lenkki kaupugilla ja maantiellä 80-100km/h nopeuksilla jonkin matkaa välillä rivakasti kiihdytellen ja välillä räväkämmin. keskikulutus oli 6.9 kun omalla 1.6 manuaali mpi:llä
        se on huomattavasti enemmän. Hinaalla ajolla, rauhallisesti ja tasaisesti kaasua käyttäen kulutus oli minusta kyllä melko alhainen. Mutta räväkällä/nykivällä/epävarmalla ja rauhattomalla kaasukäytöllä menovettä varmasti menee enempi.

        Auto nykii/nyökkii ja pyörät tahtoo ruopasta silloin vain jos kiihdyttelee yhtäkkiä rauhallisesta ajosta nopeampaan ja tekee nopeita kiihdytyksiä/yrittää lähteä rajusti liikkeelle. Muuten ei hyöki tai nyi jos rauhallisesti ajelee.

        Ainoa miinus tulee liikkeelle lähdössä ja sekin on varmaan minun kokemattomuutta. En tiedä johtuuko TSI:stä vai DSG-laatikosta niin auto tuntuu lähtevän jurraten valoista liikkeelle ja aluksi tuntuu ettei juurikaan tapahdu mitään tai että kone arpoo liikkeelle lähtiessä jonkun melko suuren vaihteen nopeasti päälle kun ensimetreillä meno tuntuu nuhaiselta mutta sitten alkaa tapahtua ja vääntöä tulee peliin ja kone kiertää hienosti.
        Samoin joskus kun ajelee 50-60km/h nopeutta tuntui että mentiin aika isolla vaihteella...

        Käyntiääni on TSI:ssä tyhjäkäynnillä hiljaisempi sekä nätimpi kuin 1.6 MPI:n pörinä


        Sen huomasin itsekin että esim. jos pysähtyy ylämäkeen valoihin D-asenolla ja ottaa jalan pois jarrulta niin auto valuu taaksepäin vaikka kuinka. Muut automaatit ei kuulemma tätä tee. Itsellä ei kokemusta. Ei tarvitse olla jyrkkäkään mäki kun valui taaksepäin. Lisäksi auto liikahtaa hieman kun pysähtyy&sammuttaa auton ja laittaa valitsimen P-asentoon. Tällästä liikkumista ei kuulemma ole ollut muissa.

        1.6 automaattia he meinasivatkin ensin hankkia mutta kun myyjä suoritteli 1.4 TSI DSG yhdistelmää pienemmän kulutuksen, pienemmän vakuutusmaksun, jakopään ketjun sekä pienempien CO-päästöjen takia niin vaklinta osui sitten tuohon TSI:hin. Lisäksi 1.6 automaattia ei tainnut edes olla silloin jostain syystä saatavilla...

        DSG vaihteisto poikkeaa tekniseltä rakenteeltaan aika paljon ns. vanhoista "neste" automaattivaihteistoista.

        http://autowiki.fi/index.php/Automaattivaihteisto

        Volkkarin DSG on kaiketi kutsuttavissa kuivaksi automaattivaihteistoksi, jossa on 2 kytkintä.

        http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw4.nsf/0/BE1EE66A79D63B3DC225728F004AA01B?OpenDocument

        Tämä tosiasia aiheuttaa käytännön eroja näiden kahden vaihteistotyypin välillä.

        "Auto nykii/nyökkii ja pyörät tahtoo ruopasta silloin vain jos kiihdyttelee yhtäkkiä rauhallisesta ajosta nopeampaan ja tekee nopeita kiihdytyksiä/yrittää lähteä rajusti liikkeelle."

        Tämä ero johtunee pääosin rakenne eroista. Vanha perinteinen automaatti luistaa aina kun lähdetään liikkeelle tai kiihdytellään, DSG ottaa kiinni heti, kuten tavallinen manuaali. Tästä myös johtuu ero polttoaineen kulutuksessa DSG:n eduksi.

        "En tiedä johtuuko TSI:stä vai DSG-laatikosta niin auto tuntuu lähtevän jurraten valoista liikkeelle ja aluksi tuntuu ettei juurikaan tapahdu mitään tai että kone arpoo liikkeelle lähtiessä jonkun melko suuren vaihteen nopeasti päälle kun ensimetreillä meno tuntuu nuhaiselta mutta sitten alkaa tapahtua ja vääntöä tulee peliin ja kone kiertää hienosti."

        DSG "syöttää" varsin nopeassa tahdissa suuren vaihteen juuri polttoainetaloudellisuuden takia. Paras apu tähän on tasainen reipas kiihdytys liikkeelle lähdettäessä. Kannattaa myös kokeilla kumpi vaihde sopii omaan etenemiseen paremmin; D=taloudellista, normaalia ajotapaa varten. Paras maanteillä. Vai onko S=sporttinen se "oma" vaihde. S sopii paremmin keskustapyöritykseen.

        "auto valuu taaksepäin vaikka kuinka."

        Tämä lienee DSG:n ominaisuus. Osa kuskeista on valitellut tätä ominaisuutta, mutta oman turvallisuuden kannalta olisi aina parempi painaa jarrua kun ollaan pysähdyksissä.

        "auto liikahtaa hieman kun pysähtyy&sammuttaa auton ja laittaa valitsimen P-asentoon."

        Samaa tekee myös VW:n multitronic, joten ominaisuudesta lienee kysymys.

        Toivottavasti vanhuksesi jaksavat totutella DSG:n toimintaan. Ajan ja kilometrien myötä UUSIIN ominaisuuksiin tottuu.

        Jos tilanne on heille kuitenkin ylitsepääsemätön, niin voithan sinä ottaa tämän "riesan" itsellesi, veloituksetta tietenkin ;).


      • Anonyymi
        Mie vaaan kirjoitti:

        DSG vaihteisto poikkeaa tekniseltä rakenteeltaan aika paljon ns. vanhoista "neste" automaattivaihteistoista.

        http://autowiki.fi/index.php/Automaattivaihteisto

        Volkkarin DSG on kaiketi kutsuttavissa kuivaksi automaattivaihteistoksi, jossa on 2 kytkintä.

        http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw4.nsf/0/BE1EE66A79D63B3DC225728F004AA01B?OpenDocument

        Tämä tosiasia aiheuttaa käytännön eroja näiden kahden vaihteistotyypin välillä.

        "Auto nykii/nyökkii ja pyörät tahtoo ruopasta silloin vain jos kiihdyttelee yhtäkkiä rauhallisesta ajosta nopeampaan ja tekee nopeita kiihdytyksiä/yrittää lähteä rajusti liikkeelle."

        Tämä ero johtunee pääosin rakenne eroista. Vanha perinteinen automaatti luistaa aina kun lähdetään liikkeelle tai kiihdytellään, DSG ottaa kiinni heti, kuten tavallinen manuaali. Tästä myös johtuu ero polttoaineen kulutuksessa DSG:n eduksi.

        "En tiedä johtuuko TSI:stä vai DSG-laatikosta niin auto tuntuu lähtevän jurraten valoista liikkeelle ja aluksi tuntuu ettei juurikaan tapahdu mitään tai että kone arpoo liikkeelle lähtiessä jonkun melko suuren vaihteen nopeasti päälle kun ensimetreillä meno tuntuu nuhaiselta mutta sitten alkaa tapahtua ja vääntöä tulee peliin ja kone kiertää hienosti."

        DSG "syöttää" varsin nopeassa tahdissa suuren vaihteen juuri polttoainetaloudellisuuden takia. Paras apu tähän on tasainen reipas kiihdytys liikkeelle lähdettäessä. Kannattaa myös kokeilla kumpi vaihde sopii omaan etenemiseen paremmin; D=taloudellista, normaalia ajotapaa varten. Paras maanteillä. Vai onko S=sporttinen se "oma" vaihde. S sopii paremmin keskustapyöritykseen.

        "auto valuu taaksepäin vaikka kuinka."

        Tämä lienee DSG:n ominaisuus. Osa kuskeista on valitellut tätä ominaisuutta, mutta oman turvallisuuden kannalta olisi aina parempi painaa jarrua kun ollaan pysähdyksissä.

        "auto liikahtaa hieman kun pysähtyy&sammuttaa auton ja laittaa valitsimen P-asentoon."

        Samaa tekee myös VW:n multitronic, joten ominaisuudesta lienee kysymys.

        Toivottavasti vanhuksesi jaksavat totutella DSG:n toimintaan. Ajan ja kilometrien myötä UUSIIN ominaisuuksiin tottuu.

        Jos tilanne on heille kuitenkin ylitsepääsemätön, niin voithan sinä ottaa tämän "riesan" itsellesi, veloituksetta tietenkin ;).

        Kaikki vwautot ovat sanalla sanottuna paskoja ja jälkimarkkinointi(takuu)vielä paskempi,miltei olematon 7 VW:tä omistaneena tiedän tämän todeksi.


    • viime vuonna

      Viime vuonna oli jossain koeajoartikkelissa maininta että DSG on hyökkäilyyn taipuvainen keskustapyörityksissä, eli paikoissa jossa pitää väistellä muita autoja ja jalankulkijoita eli välillä hiljentää ja välillä pääsee pätkän ajamaan eli olisiko se tuota aiemmin mainittua väärä pykälä päällä ongelmaa, kun tulee tälläistä pumppaamista.

      Tuohan lienee hoidettavissa ohjelmalla kuntoon, että ottaa pehmeämmin "kiinni", mutta kestääkö kytkinlevyt pitkään?

    • Innovaatiokonsultti

      DSC on teknisesti looginen ja hyvä. mutta ottakaa nyt huomioon, että kun puhutte sen ongelmista, niin käytännössä puhutte ohjelmoinnin toteutuksesta.

      En ole perillä, miten VW on nykyisen moottorinohjauksen toteuttanut, mutta on selvää että mikäli kaasupoljin yhä ohjaa moottorin kierroksia, ei nykäyksistä päästä kovin helposti eroon.

      Ainut toimiva systeemi on käyttää polkimen asentoa säätämään suoraan nopeutta ja moottori ja vaihteisto sopivat käytettävät kierrokset ja vaihteet keskenään. Yllättäen eräissä traktoreissa tämä on jo hoidettu ja kokeneet kertovat ajamisen muuttuneen erittäin helpoksi (traktoreissa on todella paljon vaihteita kun kertojiakin on useampia peräkkäin) ja lisäksi polttoaineen kulutus on pudonnut huomattavasti.

      Ei muuten ole täysin poissuljettua että jokaiselle vaihteelle tulisi oma kytkin (ei se kustannuksia niin paljon nosta). Systeemi on helpoin tehdä pienillä kartiokytkimillä (eivät vie tilaa). Kartiokytkin ei juuri luista, joten yksi tavanomaisen tyyppinen pääkytkin tarvitaan silti.

      Luultavasti jopa amerikkalaiset luopuvat perinteisistä automaateista melko pian, sillä jatkuvasti nousevat polttoainekustannukset muuttavat sielläkin autoilua lähivuosina.

    • ostaa!

      Olisi aikuisen ihmisen pitänyt osata päättää asia koeajon jälkeen eikä jälkikäteen narista. Ja jos on pätäkkää niin eikun uusikorisin CRV automaattibensa vaan alle. Ja siihen sankkotolkulla vaan bensaa.

      Itsellä -07 Golf TSI Sportline DSG, ja olen tyytyväinen. Totta hemmetissä auto hyökkää jos kaasua painaa reilusti ja nopeasti jarrun vapautuksen jälkeen, se on näet se alavääntö ja teho joka sen tekee. Ja koska kyse ei ole monentinmuuntimellisesta perinteisestä automaatista, ei tuo vääntö/teho huku vaihteiston nestekytkimen luistoon vaan voima on hereillä koko ajan. Plussaa sitten onkin manuaalia vastaavat suoritusarvot ja kulutukset. Ja sen sanon että lievemmällä liikkeellelähdön kaasunkäytöllä ei hyökköile eikä tempoile, vaan meno on tasaista. Ja liikkeellelähdön jälkeen vaihdot ovat pehmeitä eikä ainakaan TSI:ssä mitään erikoista vaihteiden arvontaa tapahdu, eli meno on mukavuuden osalta perinteisen automaatin tasoista. Pakittaessa on pieni viive jos alkaa pakittaa heti salamannopeasti, sen olen huomannut. Vaan jos sekunnin odottaa, ei ole viivettä.

      Kokonaisuutena olen 100% tyytyväinen. Muut seuraavat perässä VAG:ta (BMW, Ford, Volvo).

      • meneekin noin

        --Itsellä -07 Golf TSI Sportline DSG, ja olen tyytyväinen. Totta hemmetissä auto hyökkää jos kaasua painaa reilusti ja nopeasti jarrun vapautuksen jälkeen, se on näet se alavääntö ja teho joka sen tekee.--

        DSG on susi turha yrittää selitellä mutta mitä siinä tilanteessa muutakaan tekisit kun tuollaisen on erehtynyt ostamaan.


      • KATEELLINEN
        meneekin noin kirjoitti:

        --Itsellä -07 Golf TSI Sportline DSG, ja olen tyytyväinen. Totta hemmetissä auto hyökkää jos kaasua painaa reilusti ja nopeasti jarrun vapautuksen jälkeen, se on näet se alavääntö ja teho joka sen tekee.--

        DSG on susi turha yrittää selitellä mutta mitä siinä tilanteessa muutakaan tekisit kun tuollaisen on erehtynyt ostamaan.

        Normiliikenteessä ajettaessa TSI DSG yhdistelmällä riittä melko maltillinen kaasunkäyttö johon kaikki ko. yhdistelmää testanneet eivät ole tottuneet omissa autoissaan käyttämään ja sitten valitetan että auto hyökkäilee.
        Muut automerkit kehittelevät samalaisia juttuja ja joillakin merkeillä vastaavia alkaa löytyä.
        TSI DSG systeemin arvosanaksi tulee 10
        sanoo kateelliset mitä tahansa.
        Suosittelen koeajoa.


    • dsg rules

      Minulla on tuo mainittu DSG vaihteisto 1,9 TDI:ssä, jossa se ainakin toimii kuin unelma. En ole juuri mitään noista kuvaamistasi ilmiöistä. Joskus peruuttaessa, etenkin ylämäkeen, vaatii alkuun reippaampaa kaasua ennen kuin veto kytkeytyy, mutta en näkisi sitä suureksi haitaksi.

      Melko varmasti bensakone käyttäytyy tuon vaihteiston yhteydessä eri luonteisesti, etenkin kun niitä kierroksia pitää olla pannuhuoneessa ennen kuin mitään alkaa tapahtua. Dieselin vääntö alakierroksilta alkaen on vahvaa ja tuo 6-pykläinen dsg-laatikko (laatikosto ;=)) osaa ottaa sen parhaan hyödyn irti pannusta.

      Eli kannattaisi kokeilla tuota dsg:tä nimenomaan dieselissä, veikkaan että yllätyt.

      • bensakoneiden

        kierroksiin.
        Ei ainakaan 1.4 TSI eikä 2.0 TFSI koneissa tarvitse ihmeemmin kierroksia käyttää koska niistä löytyy vääntöä myös pienillä kierroksilla ja laajalla kierroslukualueella.
        1.4 103 kW TSI 220/1500-4000 (kierroksilla 1500 siis alkaa maksimivääntö ja jatkuen tasaisesti aina 4000 kierrokseen.
        2.0 turbo FSI 280/1800-5000
        1.9 TDI PowerDiesel 250/1900
        Esimerkkinä oli Jetta.
        Kokemusta 1.4 TSI koneesta ja DSG laatikosta.
        Siinä on peli josta voima ei ihan heti lopu.
        Tosin eihän se kuitenkaan mikään raketti ole jos kiihtyvyydestä puhutaan mutta ripeä perheauto kuitenkin.


    • löytyy dsg:stä

      Ajoin reilun vuoden Touran 1.4tsi140hv dsg (25tkm), nyt välipäivistä on alla ollut golf gt 2.0tdi170hv dsg(3500km).

      Kummassakin autossa olen huomannut tietyt samat ominaisuudet jotka eroavat tavallisista automaateista.
      Varsinkin 1.4tsi:t ja tehokkaammat dieselit ovat alaväännöltään niin muikeita, että tavallisen automaatin (varsinkin mikäli se on jenkki/japsi) kanssa ajamaan tottuneet voivat yllättyä siitä, kuinka nopeasti auto vastaa kaasuun. Sehän johtuu vaihteiston nopeudesta sekä mahtavasta väännöstä.

      Vaihteisto "nyökkää" pysäköitäessä, mikäli vaihteensiirrin siirretään hyvin nopeasti pysähtymisen jälkeen p asentoon. Normaalinopeudella pysäköitäessä ilmiö on pienempi, varsinkin jos välillä on laitettu parkille. Ominaisuus tuntuu häviävän käytön myötä, sillä touranissa se tuntui häviävän, kun taas golffissa se ominaisuus taas on tallella.

      Auto ei ylämäessä aina pysy paikallaan ilman jarrua, tämähän selitetään jo manuaalissa ja johtuu dsg:n rakenteesta. Tasaisella ja pikkumäissä pysyy kyllä p-asennossa paikallaan, d-asennolla ei tietenkään.

      Juuri missään autoissa valmistajan ilmoittamat lukemat eivät ole saavutettavissa käytännössä, kulutusmittaukset tehdään sertifioiduissa laboratorioissa, ei käytännön olosuhteissa. Kulutus on silti varmasti pienempi kuin siinä hondassa. teho vääntö/kulutus on erittäin kilpailukykyinen arvo.

      Sanoisin että tuossa suurin tekijä on vähäinen ajomäärä, (tuo ajomäärähän enteilee alle 10tkm vuodessa, eli tosi vähän) sekä vanhojen ihmisten tottumus ja ajotyyli, johon sporttisesti viritetty moottori vaihteisto ei ehkä ole paras yhdistelmä.
      Kunhan äitisi tottuu siihen, niin nurina vähenee.. Ehkä paremmin soveltuisi tehottomampi kone 4-lovisella automaatilla. Koita selittää moottorin vaihteiston ominaisuuksia juuri niin, että kyseisen vaihteiston on tarkoitus olla erilainen kuin tavallisen, nimenomaan sporttisemman ja terävemmän.

      • kokemuksia,

        "Vaihteisto "nyökkää" pysäköitäessä, mikäli vaihteensiirrin siirretään hyvin nopeasti pysähtymisen jälkeen p asentoon."
        Olet ilmeisesti laittanut parkin (p) vauhdissa päälle, niinhän ei saisi tehdä.
        "Normaalinopeudella pysäköitäessä ilmiö on pienempi, varsinkin jos välillä on laitettu parkille"
        Olet siis laittanut vaihteiston asentoon p ja sen jälkeen asentoon p ??
        "Ominaisuus tuntuu häviävän käytön myötä, sillä touranissa se tuntui häviävän, kun taas golffissa se ominaisuus taas on tallella"
        Opit siis ajamaan Tourania, mutta Golffissa oppiminen on vielä kesken.
        "Auto ei ylämäessä aina pysy paikallaan ilman jarrua, tämähän selitetään jo manuaalissa ja johtuu dsg:n rakenteesta. Tasaisella ja pikkumäissä pysyy kyllä p-asennossa paikallaan, d-asennolla ei tietenkään"
        P asennossa auto pitäisi pysyä paikoillaan mäessä kuin mäessä, tosin sen jälkeen kun vaihteisto on lukkiutunut, se saattaa liikuttaa autoa 0-5 cm. D asennossa (tietysti ajossa) auto pysyy paikallaan pienessä mäessä mutta isommat mäet joutuu hoitamaan joko käsijarrulla tai vasemman jalan jarrutuksella.
        "Juuri missään autoissa valmistajan ilmoittamat lukemat eivät ole saavutettavissa käytännössä"
        Omien kokemusten perusteella uskon pääseväni normaalissa maantieajossa (ei moottoritietä) 5,5 litran kulutukseen satasella mikäli ilmastointia ei käytetä.


      • muttei tietoa
        kokemuksia, kirjoitti:

        "Vaihteisto "nyökkää" pysäköitäessä, mikäli vaihteensiirrin siirretään hyvin nopeasti pysähtymisen jälkeen p asentoon."
        Olet ilmeisesti laittanut parkin (p) vauhdissa päälle, niinhän ei saisi tehdä.
        "Normaalinopeudella pysäköitäessä ilmiö on pienempi, varsinkin jos välillä on laitettu parkille"
        Olet siis laittanut vaihteiston asentoon p ja sen jälkeen asentoon p ??
        "Ominaisuus tuntuu häviävän käytön myötä, sillä touranissa se tuntui häviävän, kun taas golffissa se ominaisuus taas on tallella"
        Opit siis ajamaan Tourania, mutta Golffissa oppiminen on vielä kesken.
        "Auto ei ylämäessä aina pysy paikallaan ilman jarrua, tämähän selitetään jo manuaalissa ja johtuu dsg:n rakenteesta. Tasaisella ja pikkumäissä pysyy kyllä p-asennossa paikallaan, d-asennolla ei tietenkään"
        P asennossa auto pitäisi pysyä paikoillaan mäessä kuin mäessä, tosin sen jälkeen kun vaihteisto on lukkiutunut, se saattaa liikuttaa autoa 0-5 cm. D asennossa (tietysti ajossa) auto pysyy paikallaan pienessä mäessä mutta isommat mäet joutuu hoitamaan joko käsijarrulla tai vasemman jalan jarrutuksella.
        "Juuri missään autoissa valmistajan ilmoittamat lukemat eivät ole saavutettavissa käytännössä"
        Omien kokemusten perusteella uskon pääseväni normaalissa maantieajossa (ei moottoritietä) 5,5 litran kulutukseen satasella mikäli ilmastointia ei käytetä.

        En ole laittanut vauhdissa parkkia päälle. Selitykseni oli ehkä hieman epäselvä, yritän uudestaan.. Siis, mikäli tullaan parkkiruutuun kohtuullista nopeutta, tehdään voimakas pysäytys ja heti kun auto on pysähtynyt laitetaan valitsin parkille, auto nyökkää. Huollossakin kyseinen ominaisuus tiedetään ja siellä sanotaan ominaisuuden heikentyvän. Tarkkaan ei huollossakaan tiedetty mistä ominaisuus johtuu.

        Tarkoitin sanoa että jos välillä on käytetty pakilla, pahoittelen typoa.

        Osaan kyllä ajaa seka tourania ja taas golfia, koska työkin liittyy autoihin tule erilaisilla autoilla ajettua, kyllä nuo vag-konsernin tuotteet on aika tuttuja. Koko konsernista löytyy yksi merkki jolla en ole ajanut, bugatti..

        Dsg vaihteistossa auto ei muuten normaalissa ylämäessä pysy d:llä paikallaan, eikä ylämäen tarvitse edes olla jyrkkä. P-asennolla se tietysti pysyy mäessä kuin mäessä. Kyse oli aloittajankin kritisoimasta d-asennolla ajosta, eli auto ei pysy paikallaan mäessä mikäli jarrua ei paineta. Ominausuus joka ei oikeastaan pitäisi häiritä.

        Tuntuu että et ole edes ajanut dsg-vaihteistolla, vaikka haaveilet sellaisesta vuoden 89 jetassa..

        Millä autolla uskot tuohon kulutukseen pääseväsi? Golf 2.0tdi dsg vai touran 1.4tsi dsg?
        Maantieajossa pieni kulutus on helppo saavuttaa, mutta ajossa joka sisältää pk-seudun kaupunkiliikenteessä suhailua on vaikea saavuttaa kaupunki-tai yhdistettyä kulutusta.


      • Mä vaan
        muttei tietoa kirjoitti:

        En ole laittanut vauhdissa parkkia päälle. Selitykseni oli ehkä hieman epäselvä, yritän uudestaan.. Siis, mikäli tullaan parkkiruutuun kohtuullista nopeutta, tehdään voimakas pysäytys ja heti kun auto on pysähtynyt laitetaan valitsin parkille, auto nyökkää. Huollossakin kyseinen ominaisuus tiedetään ja siellä sanotaan ominaisuuden heikentyvän. Tarkkaan ei huollossakaan tiedetty mistä ominaisuus johtuu.

        Tarkoitin sanoa että jos välillä on käytetty pakilla, pahoittelen typoa.

        Osaan kyllä ajaa seka tourania ja taas golfia, koska työkin liittyy autoihin tule erilaisilla autoilla ajettua, kyllä nuo vag-konsernin tuotteet on aika tuttuja. Koko konsernista löytyy yksi merkki jolla en ole ajanut, bugatti..

        Dsg vaihteistossa auto ei muuten normaalissa ylämäessä pysy d:llä paikallaan, eikä ylämäen tarvitse edes olla jyrkkä. P-asennolla se tietysti pysyy mäessä kuin mäessä. Kyse oli aloittajankin kritisoimasta d-asennolla ajosta, eli auto ei pysy paikallaan mäessä mikäli jarrua ei paineta. Ominausuus joka ei oikeastaan pitäisi häiritä.

        Tuntuu että et ole edes ajanut dsg-vaihteistolla, vaikka haaveilet sellaisesta vuoden 89 jetassa..

        Millä autolla uskot tuohon kulutukseen pääseväsi? Golf 2.0tdi dsg vai touran 1.4tsi dsg?
        Maantieajossa pieni kulutus on helppo saavuttaa, mutta ajossa joka sisältää pk-seudun kaupunkiliikenteessä suhailua on vaikea saavuttaa kaupunki-tai yhdistettyä kulutusta.

        vedä jyrkässä mäessä eteenpäin kun kaasun höllää vaan se valuu taaksepäin...Tasasella se kyllä vetää itsekseen eteenpäin vaikka ei painaisi kaasua!


      • olla
        muttei tietoa kirjoitti:

        En ole laittanut vauhdissa parkkia päälle. Selitykseni oli ehkä hieman epäselvä, yritän uudestaan.. Siis, mikäli tullaan parkkiruutuun kohtuullista nopeutta, tehdään voimakas pysäytys ja heti kun auto on pysähtynyt laitetaan valitsin parkille, auto nyökkää. Huollossakin kyseinen ominaisuus tiedetään ja siellä sanotaan ominaisuuden heikentyvän. Tarkkaan ei huollossakaan tiedetty mistä ominaisuus johtuu.

        Tarkoitin sanoa että jos välillä on käytetty pakilla, pahoittelen typoa.

        Osaan kyllä ajaa seka tourania ja taas golfia, koska työkin liittyy autoihin tule erilaisilla autoilla ajettua, kyllä nuo vag-konsernin tuotteet on aika tuttuja. Koko konsernista löytyy yksi merkki jolla en ole ajanut, bugatti..

        Dsg vaihteistossa auto ei muuten normaalissa ylämäessä pysy d:llä paikallaan, eikä ylämäen tarvitse edes olla jyrkkä. P-asennolla se tietysti pysyy mäessä kuin mäessä. Kyse oli aloittajankin kritisoimasta d-asennolla ajosta, eli auto ei pysy paikallaan mäessä mikäli jarrua ei paineta. Ominausuus joka ei oikeastaan pitäisi häiritä.

        Tuntuu että et ole edes ajanut dsg-vaihteistolla, vaikka haaveilet sellaisesta vuoden 89 jetassa..

        Millä autolla uskot tuohon kulutukseen pääseväsi? Golf 2.0tdi dsg vai touran 1.4tsi dsg?
        Maantieajossa pieni kulutus on helppo saavuttaa, mutta ajossa joka sisältää pk-seudun kaupunkiliikenteessä suhailua on vaikea saavuttaa kaupunki-tai yhdistettyä kulutusta.

        kyse mäen jyrkkyydestä missä kestää ja missä ei.
        Sanoisinko että loivassa mäessä kestää mutta jyrkässä ei, mutta selvä on että jonkunlaisessa mäessä kuitenkin pysyy paikallaan.
        Autoni on Jetta TSI DSG jolla ajoin kesällä kulutuksella 5,7 satasella ja uskon että pystyn 5,5 kulutukseen jos en käytä ilmastointia.
        Kaupunkikulutus on 9-9,5 mikä luultavasti vasta tehtaan ilmoitusta (en muista enkä jaksa tarkastaa)
        En ole havainnut minkänlaista nyökkäystä kun nopeasti laittaa parkille, täytyy testata vielä.


      • vanha Jetta
        olla kirjoitti:

        kyse mäen jyrkkyydestä missä kestää ja missä ei.
        Sanoisinko että loivassa mäessä kestää mutta jyrkässä ei, mutta selvä on että jonkunlaisessa mäessä kuitenkin pysyy paikallaan.
        Autoni on Jetta TSI DSG jolla ajoin kesällä kulutuksella 5,7 satasella ja uskon että pystyn 5,5 kulutukseen jos en käytä ilmastointia.
        Kaupunkikulutus on 9-9,5 mikä luultavasti vasta tehtaan ilmoitusta (en muista enkä jaksa tarkastaa)
        En ole havainnut minkänlaista nyökkäystä kun nopeasti laittaa parkille, täytyy testata vielä.

        Minulla ollut nyt muutaman päivän Jetta TSI DSG ajossa, ja kyllä auto lähes poikkeuksetta liikahtaa muutaman sentin joko eteen- tai taaksepäin vaihdekeppiä P-asentoon laitettaessa. Yleensä olen tehnyt tämän melko rauhallisesti, 1-2 sekuntia pysähtymisen jälkeen.


      • Innovaatiokonsultti
        vanha Jetta kirjoitti:

        Minulla ollut nyt muutaman päivän Jetta TSI DSG ajossa, ja kyllä auto lähes poikkeuksetta liikahtaa muutaman sentin joko eteen- tai taaksepäin vaihdekeppiä P-asentoon laitettaessa. Yleensä olen tehnyt tämän melko rauhallisesti, 1-2 sekuntia pysähtymisen jälkeen.

        Ei se ole mikään ihme, jos liikahtaa, sillä eikös tuo ole tehty sillä perinteisellä mekaanisella tapilla. Tappi siis menee reikään vain kun akseli on tietyssä asennossa.

        Se ettei auto pysy mäessä paikallaan ilman jarrua, on pelkästään hyvä ja ilmiöhän johtuu perinteisessä automaatissa suunnitteluvirheestä. Perinteinen automaattivaihteisto ei siis osaa kytkeä vetoa päältä tyhjäkäynnillä ja tämä saa aikaan lipumisen tasaisella ja paikallaan pysymisen loivassa mäessä. Ilmiö kuitenkin kuluttaa aina ylimääräistä polttoainetta. Vastaava suunnitteluvika on yleensä myös ajossa, sillä harvassa automaatissa on mekaanisesti kytkeytyvä hydrauliosa (eli vastaavasti luistaa ja kuluttaa myös liikkeellä).


      • tämä,
        Innovaatiokonsultti kirjoitti:

        Ei se ole mikään ihme, jos liikahtaa, sillä eikös tuo ole tehty sillä perinteisellä mekaanisella tapilla. Tappi siis menee reikään vain kun akseli on tietyssä asennossa.

        Se ettei auto pysy mäessä paikallaan ilman jarrua, on pelkästään hyvä ja ilmiöhän johtuu perinteisessä automaatissa suunnitteluvirheestä. Perinteinen automaattivaihteisto ei siis osaa kytkeä vetoa päältä tyhjäkäynnillä ja tämä saa aikaan lipumisen tasaisella ja paikallaan pysymisen loivassa mäessä. Ilmiö kuitenkin kuluttaa aina ylimääräistä polttoainetta. Vastaava suunnitteluvika on yleensä myös ajossa, sillä harvassa automaatissa on mekaanisesti kytkeytyvä hydrauliosa (eli vastaavasti luistaa ja kuluttaa myös liikkeellä).

        Tästä en ole aivan varma, mutta joskus vaikuttaa siltä, että jos olen liikennevaloissa odottamassa, jalka jarrulla mutta vain kevyesti ja samalla seuraan mitä ajotietokoneen kulutusmittari näyttää ja sitten painan jarrua enemmän niin silloin kulutus putoaa. Onko tämä mutua vai osaako vaihteisto vapauttaa kytkimen kun jarrua painetan riittävästi.


      • Innovaatiokonsultti
        tämä, kirjoitti:

        Tästä en ole aivan varma, mutta joskus vaikuttaa siltä, että jos olen liikennevaloissa odottamassa, jalka jarrulla mutta vain kevyesti ja samalla seuraan mitä ajotietokoneen kulutusmittari näyttää ja sitten painan jarrua enemmän niin silloin kulutus putoaa. Onko tämä mutua vai osaako vaihteisto vapauttaa kytkimen kun jarrua painetan riittävästi.

        Pitäisi saada hiukan räjäytyskuvia ja ohjelmoinnin vuokaavio. Mahtaako olla niin, että ne ovat kuitenkin joutuneet kopioimaan tuon perinteisen automaattivaihteiston suunnitteluvirheen ohjelmoinnilla kun kerran ihmiset ovat siihen tottuneet.


      • Anonyymi
        olla kirjoitti:

        kyse mäen jyrkkyydestä missä kestää ja missä ei.
        Sanoisinko että loivassa mäessä kestää mutta jyrkässä ei, mutta selvä on että jonkunlaisessa mäessä kuitenkin pysyy paikallaan.
        Autoni on Jetta TSI DSG jolla ajoin kesällä kulutuksella 5,7 satasella ja uskon että pystyn 5,5 kulutukseen jos en käytä ilmastointia.
        Kaupunkikulutus on 9-9,5 mikä luultavasti vasta tehtaan ilmoitusta (en muista enkä jaksa tarkastaa)
        En ole havainnut minkänlaista nyökkäystä kun nopeasti laittaa parkille, täytyy testata vielä.

        Itsellä on Passat 3'2 4motion DSG ja olen päässyt n13,5sadalla,kun olen kusi sulassa pihistellyt


    • hapa7

      Itsellä 2.0 TDI DSG ja kyllä se ainakin ryömii tyhjäkäynnillä D asennossa sen verran, ettei tarvitse jarrulla auttaa pysymään paikoillaan, edes parkkihallien jyrkissä rampeissa. Pikemminkin jarrulla himmaillaan, ettei ryömi liikaa. Minusta jarrun painaminen irrottaa vaihteen eli auto ei ryömi "jarrua vasten".
      Paikaltaan kiihdytys on minusta erikoista. Jos kaasua painaa liian vähän, juuri mitään ei tapahdu ja jos sitä korjaa painamalla lisää, niin sitten mennään. Sellainen normaali kiihdytys paikaltaan vaatii tarkkaa kaasujalkaa.

      Kulutus meillä on kaupunkiajossa reilusti enemmän (1-1,5 l/100km.) mitä spekseissä luvataan. Maantiellä menee lähes tehtaan arvoihin.

      Kilometrejä on takana vasta 20tkm.

      • Innovaatiokonsultti

        Kulutusmittaukset tehdään käyttäen kitkarenkaita(pienin vierintävastus) ja korkeita rengaspaineita. Tavallisilla kesärenkailla ei yleensä pääse virallisiin kulutuslukemiin. Lisäksi dieselillä talviajossa kulutus on suurempi, sillä silloin polttoaineessa on vähemmän energiaa.


      • hyvin
        Innovaatiokonsultti kirjoitti:

        Kulutusmittaukset tehdään käyttäen kitkarenkaita(pienin vierintävastus) ja korkeita rengaspaineita. Tavallisilla kesärenkailla ei yleensä pääse virallisiin kulutuslukemiin. Lisäksi dieselillä talviajossa kulutus on suurempi, sillä silloin polttoaineessa on vähemmän energiaa.

        kulutuslukemat pitää paikkansa.
        Eilen ajoin 140 km:n maantielenkin kulutuksella 5,6 litraa/100 km ja autona oli Jetta TSI DSG.


      • Äimänä

        DSG:iden nykiminen liikkeellelähdettäessä onkin mielenkiintoinen aihe. Toisten mielestä nykii, toiset taas eivät ole havainneet mitään ja ovat ymmällään mistä nykimisestä oikein puhutaan.

        Itse koeajoin uutta TSI/DSG-Tourania (170 hv) 150 kilometrin verran ja kovasti ihmettelin tätä omituista nykimistä liikkeellelähdettäessä; se ilmeni hitaassa liikkeellelähdössä sekä eteenpäin mentäessä että peruutettaessa, etenkin ylämäkeen tai kun pyörät olivat käännettynä. Testailin monta kertaa ja eri tavoilla, ja tietyissä normaaliajoon kuuluvissa liikkeellelähtöajotilanteissa auto pomppi vaikka kuinka yritti sitä välttää. Tosi huono homma.

        Seuraavalla viikolla testasin lankomieheni juuri ostamaa uutta TSI/DSG-Tourania (140 hv) ja yllätys yllätys: ei pomppinut, ei vaikka mitä teki. Toki pompahti rivakasti liikkeelle, kun kaasua antoi, mutta juuri sillä tavalla, kuin hyvävääntöiseen ja -tehoiseen moottoriin kytketyn eriomaisen automaatin tulisikin. Tosi hyvä homma ja upea auto!

        Nyt olen ymmälläni. Tämän hyvin pienen otoksen perusteella voisi päätellä, että vika on todellinen ja paha, mutta yksilökohtainen? Tai riippuu tehoversiosta (170/140 hv). Olisiko moottorinohjausjärjestelmän softassa versioeroja tai oppisiko järjestelmä jollakin ajotyylillä huonoille tavoille? (Kysyin autonmyyjältä nykimisestä, ja hän lupasi palata asiaan. Mutta ei ole vastannut.)

        Ne teistä, joilla on TSI DSG-Touran, haluaisitteko kokeilla onnistutteko te toistamaan seuraavaa tapahtumaketjua:
        Yrittäkää lähteä liikkeelle peruuttamalla ylämäkeen pyörät linkussa mahdollisimman rauhallisesti. Kuvitelkaa vaikka tilanne, jossa olette tekemässä taskuparkkia mäessä. Vaihde on saanut olla päällä useita sekunteja, kiirettä ei ole. Kun nostatte jalan hitaasti jarrulta, raskas auto ei tyhjäkäynnillä jaksa liikkua pyörät linkussa ylämäkeen, ihan normaalia. Avitatte painamalla kaasua ihan pikkuriikkisen (!), ja sitten auto yhtäkkiä nykäiseekin. Nykäisyssä kaasujalka liikahtaa ylöspäin puoli milliä, jolloin auto lähes pysähtyy nykäisemällä - jolloin kaasujalka liikahtaa puoli milliä alas ja taas mennään nykäisten eteenpäin. Tämä kengurutapahtuma oli sellainen, jota en pystynyt koeajoautolla välttämään, mutta lankomiehen autolla en saanut millään aikaiseksi.

        Haluaisin ostaa Touranin, mutta en uskalla, jollen ole varma, että kenguruominaisuus on korjattavissa oleva yksilövika.

        Osaako joku kommentoida?


    • kortti vm -68

      Minulla ollut vm2004 fofus 1,6 automaatti bensa . Ei mitään vikoja. Sitten Golf 1.9 tdi
      autom. ei mitään ongelmia. Nyt 2012 vm 2007 golf tsi gsd. vaatii ihan uuden ajotavan oppimisen. yhdyn kaikkiin edellämainittuihin "vikoihin ja ominaisuuksiin". Motoelektroniikka= DSG:n ohjausjärjestelmä vaihtoon(onneksi takuuseen). Saa nähdä miten sitten auto vörkkii.

    • r32 haaveissa

      kertokaapa onko se normaalia ku lyö lusikan tiskiin niin auto miettii hetken vaihteen vaihdon jälkee lähteekö vetää vai ei? ja auto on vm.-07 vw r32

      • Anonyymi

        Kak kikkeli vehe!


    • Anonyymi

      dsk ongelmana on vetotapa keulille eli lukkokeulan puuttuminen ellei itse modaa lukkokeulaa, se vetää ja ei vedä jolloin nykii

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2625
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1947
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1675
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1626
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1606
    8. 91
      1553
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      120
      1415
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe