BIOLAN 220 ja sen tyhjentäminen

Kompostoija (BIOLAN220)

Eli meillä kanssa tuo Biolanin 220. Mukana tuli 'sekoituskauha', 2 säkkiä kuiviketta ja näytepakkaus kompostiherätettä. nyt on kompostoitu elokuusta lähtien, nelisen kuukautta takana. Kaikki biojäte laitetaan. Ruohonleikkuujätettä ei laiteta, koska se on kuulemma jotenkin epäsopivaa. Kukkamullat ja kuivuneet kukat ovat menneet myös. Ihmettelin aluksi, miten jotkut servetitkin voivat maatua. Mutta kai ne sitten maatuvat. Tuossa lokakuun tienoilla oli 40 astetta korkeimmillaan, sen yli ei ole mennyt. Kompostorin ohjeissa sanotaan, että Kuumavaihe olisi yli 40 astetta, ja sen jälkeen sen voisi tyhjentää.
"Mikäli kompostin lämpötila talvella laskee, etsi syytä tämän käyttöohjeen
lopussa olevan vianetsintäkaavion avulla. Usein syynä on
kompostimassan kuivuus. Toinen jäähtymisen syy on, että kompostorissa
oleva massa on jo niin valmista, ettei se enää tuota lämpöä. (MEILLÄ EPÄILEN EDELLÄ MAINITTUA, KOSKA LÄMPÖTILA ON LASKENUT 25 ASTEESEEN.)
Ellei
kompostimassa jonkin häiriön takia tuota lämpöä, saattaa komposti
jopa jäätyä. Jäätyminen ei millään tavoin vahingoita kompostoria,
eikä myöskään kompostimassaa. Jäätyneen kompostin saat käynnistettyä
helpoimmin kaatamalla sinne muutaman litran kuumaa vettä ja
sekoittelemalla. Lisäksi voit haudata kompostimassaan esim. viiden
litran vesikanisterin täynnä kuumaa vettä. Tärkeintä on samalla hoitaa
kuntoon se häiriötekijä, minkä takia komposti alunperin jäähtyi."
ELI LUULISIN, ETTÄ KOMPOSTORIMME PITÄISI NYT TYHJENTÄÄ, ENNEN KUIN TULEE LUNTA ENEMMÄNKIN. LÄMPÖTILA N. 20 ASTETTA JA MULLALTA NÄYTTÄÄ JO. ALALUUKUSTA EN TOSIN OLE VIELÄ USKALTANUT KATSOA.

ja "Lämpenemisvaihe (taisi mennä meillä äsken)
• lämpötila 0-40 astetta
• hajottajina lähinnä bakteerit
• käyttävät ravintonaan sokereita ja
valkuaisaineita
• kestää yleensä muutaman päivän (miten niin muutaman päivän?!)

Kuumavaihe
• lämpötila yli 40 astetta
• hajottajina kuumiin oloihin erikoistuneet
bakteerit ja sädesienet
• käyttävät ravintonaan edellisen
vaiheen pieneliöitä ja hajoamistuotteita
• kestää enintään muutaman viikon

Jäähtymisvaihe
• lämpötila laskee ympäristön lämpötilan
tasolle
• hajottajina mm. sieniä, sädesieniä
ja lieroja
• hajottavat kompostin ”sitkeimpiä”
paloja, mm. ligniiniä ja selluloosaa
• syntyy humusta
• kestää kauan, vähintään kuukausia"
VOIKO TUON JÄÄHTYMISVAIHEEN JÄLKEEN SITTEN TYHJENTÄÄ? OLEN KÄSITTÄNYT NIIN..

Kertokaa, mitä mieltä olette. Itse olen niin nuori (12v) ja minun aloitteestani meillä aloitettiin kyseinen harrastus.
VIELÄ YKSI ASIA. KUMMA, ETTEIVÄT PRISMA JA S-MARKET MYY KOMPOSTIHERÄTETTÄ! PRISMASSA EI OLLUT EDES TAVALLISTA MULTAA.!

kiitos jo etukäteen :)

3

1359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rrr

      Minä olenkin kirjoitellut alempaan kompostori ei käynnisty otsikkoon. Mutta kyllä sitä voi tyhjentää tarvittaessa. Itse tyhjensin juuri suven aikaan viime viikolla ja pari kertaa tässä syksyllä. Pari kuormaa sillä mukana olevalla levyllä. Omistan lämpöeristämättömän kompostorin minne ne siirsin , koska näytti jo lämpenemisvaihe olevan ohi. Sen huomaa kun luukun aukaisee se ei uhku lämpöä.Luulen epäilysesi olevan oikea. Kun vähän sitä tyhjennät se ei alhaalta ainakaan jäädy koska lämpenemisvaihe on ohi.
      Rohkeasti vaan luukku auki . kaukalo eteen ja sekoitusatraimella vaan vetelet siitä kylmää massaa. Jos sitä massaa on siinä jonkinkaan vertaa yläpuolelta ne ei heti tipahda alas , ne pysyy reunoissa mukavasti kiinni sen aikaa kun ripeästi tyhjennät ja eihän se haittaa vaikka putoaisikin. Otat nyt osan ja seuraavalla kerralla lisää kun valmistuu, kyllä ne muhiminen siellä jatkuu.
      Jos ei ole jälkikompostouitumispaikkaa laita vaikka jätesäkkiin kevättä odottamaan .
      Kun laitat sitten luukun kiinni alhaalta voit yäpuolelta hieman nostella ilmastoida massaa atraimella sinne alhaalle ne tippuvat jääneeseen onkaloon. Kun tällälailla hieman ilmastoit niin johan lämmöt hieman nousee.Talvella olen pitänyt 20 llä aukkoa.
      Et sitä herätettä tarvi koska kompostorisihan toimii se on myyntimiesten kikka saada tuotetta myytyä. Jos sitä ruokit, siis sinne laitetaan kolmekin kertaa viikossa jätteitä se ei voi olla toimimatta.

      • KIITOS :)

        Kiitos paljon rrr neuvoistasi! tarkoitus olikin laittaa jätesäkin tapaiseen, mutta tukevampaan säkkiin vielä talven yli. sitten vain viljelemään..


    • Vasta 45 v :)

      Kiitos kirjoituksestasi, 12-v!
      Etsin parhaillaan kompostoria ja olen perehtymässä aiheeseen. Sain sinulta paljon arvokasta tietoa maalaisjärjellä esitettynä. Sinunlaisesi nuoret antavat toivoa näihin ilmasto- ja ympäristötalkoisiin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2850
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2410
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2180
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1992
    5. 167
      1828
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe