Ilotulitteiden saastemäärät?

kukkatätinen45

Nii-in kuka kertoisi kuinka paljon tulitteista tulee ilmaan ja maahan kertyvää saastetta, päästöjä ym.

Nyt kun ei tuule juuri ollenkaan ja on pientä pakkasta, on ilma sakeana kitkerää savua ja rikin katkua.

Pakokaasuista puhutaan paljon, ja allergiaa sairastavat tupakan hajuista ja hajusteista, eikö ketään häiritse tulitteiden hajut?

Pelkät pommit ja papatit tulisi lopettaa jo äänisaasteen takia kokonaan.

Hyvää alkanutta vuotta kaikille!!!!

7

491

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei asiantuntija

Semmoinen (tosin jo varmaan vanhentunut) tieto ainakin netistä löytyi, että ympäristöministeriön arvion mukaan lyijyä leviää Suomessa yli kaksi tonnia. Se ylittää koko vuoden lentoliikenteen päästöt.

Maailmanlaajuisesti saastemäärien täytyy olla valtavia, koska samaa saastutusta harrastetaan joka kylässä ja kaupungissa. Onhan tämä omituista aikana, jolloin ilman puhtaudesta muka kannetaan niin suurta huolta.

Erikoista on myös se, etteivät tiedotusvälineet ota tähän puoleen juuri minkäänlaista kantaa, vaikka autojen katalysaattoreista ja saunan uunien lämmityspäästöistä juttua riittää.

• syytä selvittää

Olen joskus lukenut, että siinä "saunanuunin" savussakin saattaa olla jopa satoja kemiallisia yhdisteitä. (Kaikki eivät ilmeisesti kuitenkaan myrkyllisiä)Luulisi rakettien savujen ainakin saunanuunille pärjäävän yhdisteiden määrissä.

• spensyyli

Jep jep sitten ihmetellään tulvia euroopassa ja lumetonta talvea suomessa, astmaa ja muista syöpiä, jee jee jee pamautelkaa lisää vaan raketteja :)

Mut mut jos mentäisiin siihen että jokainen kaupunki klo 24 tekisi mahtavat ilotulitukset niin ei olisi niin paljoa noita savuja ja kitkuja ilmassa ?

Olen Norjan viksun päätöksen puolella ettei yksityiset saisi räiskiä !

• päästöjä

tulee niitä saasteita muualtakin kun ilotulitteista

• puhetta

Kun niitä päästöjä väkisinkin tulee ihmisten elämän kannalta tarpeellisista asioista, niin kaikki tarpeettomat pitäisi ehdottomasti lopettaa.

• kaboonn

Ilotulitteiden tarkoituksellista räjäyttämistä voisi verrata sota.alueella tapahtuvaan öljylähteiden polttamiseen. Ei paljon iloa kellekään, mutta savua, saastetta ja rahanmenoa senkin edestä. Papaatit on kivoja äänensä puolesta, ainakin naapurin rakin räkyttämiseen nähden.

• lopetahengittäminen

lopettakaa autoilla liikkunen niin ette saastuta jokapäivä tätä maailmaa.. vittu ihme ulinaa jostai raketeista kun on paljon pahempiakin saasteen tekiöitä tässä maailmassa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2306
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      115
      1801
    3. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      88
      1449
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      133
      1397
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1266
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      74
      1248
    7. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1111
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1067
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      992
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      844
    Aihe