Avance 40

unelma anelma

Avance 40 onko hyvä?
Muutamia myynnissä. Eivät ole ihan hirveän hintaisia.

29

9900

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä purjehtia!

      Tietääkseni Av40 oli ainoa S&S vene, jota Avance Yachts ehti valmistaa ennenkuin teki konkurssin. Konkurssi ei johtunut siitä, että veneet olisivat olleet huonoja. Pienemmät Avance-mallit ovat Peter Norlinin piirtämiä (paitsi uuden firman myöhemmin itsesuunnittelema Avance-"erehdys").
      Käy ihmeessä tutustumassa, jos sattuisit löytämään hyvin hoidetun yksilön. Hyvä merivene se on, mutta saaristokäyttöön ja päiväretkiin joku muu vene voi olla "perheystävällisempi".

      • sy/man

        Jäin kaipaamaan tuon Avance-"erehdys" sanan erehdys tilalle joitain numeroita, kun en tuota "erehdystä" tunne?


      • lienee
        sy/man kirjoitti:

        Jäin kaipaamaan tuon Avance-"erehdys" sanan erehdys tilalle joitain numeroita, kun en tuota "erehdystä" tunne?

        Se "erehdys" on se, jota ei erota Sunwindista muuten kuin erilaisista raidoista kyljessä. Tyystin erilainen siis kuin muut Avancet.


    • Tykkää..

      Vanhasta kapeasta veneestä.

      • muka kapea ?

        Makuasia sisätilan kannalta. Merikelpoisuuden kannalta leveys ei ole hyväksi.


      • yksi...

        joka luulee enemmän kuin tietää. Edellisestä pitäisi jo ymmärtää, ettei nelikymppinen ole samaa sukua kuin 33 ja 36.


      • ahdas..
        muka kapea ? kirjoitti:

        Makuasia sisätilan kannalta. Merikelpoisuuden kannalta leveys ei ole hyväksi.

        Kun on hyvin viisto keula
        ja hitaasti keulasta levenevä runko
        ja kapea perä
        niin sisältä on ahdas


      • Taas näitä...
        ahdas.. kirjoitti:

        Kun on hyvin viisto keula
        ja hitaasti keulasta levenevä runko
        ja kapea perä
        niin sisältä on ahdas

        käyttämäsi ilmaisu "kokoisekseen ahdas"? Eikös se ole juuri senkokoinen kuin on? Vai ajatteletko taas, että tyyppimerkinnällä 40 on joku halpisvalmistaja pystynyt venyttämään pullukkaan runkoon suuremmat sisätilat? Mitäpä, jos tuolle Avancesta haaveilevalle on 40:ssä riittävästi sisätilaa tai jopa yli oman tarpeen?

        Oletko ajatellut kuinka pehmeästi kuvaamasi runko ottaa vasta-aallot. Tai sitä, että symmetrinen vesilinja (kapeneva perä) tarkoittaa myös sitä, ettei vene kallistuessaan nosta peräsintä niin herkästi vedestä, kuin vene jossa perä on yhtä leveä kuin keskivene.

        Mutta tätähän tämä on. Ei venetä verrata sen mukaan, minkä tyyppimerkinnän valmistja on päättäny veneelle antaa, vaikka näin tekevät halpisveneeseen haksahtaneet.


      • Se on
        yksi... kirjoitti:

        joka luulee enemmän kuin tietää. Edellisestä pitäisi jo ymmärtää, ettei nelikymppinen ole samaa sukua kuin 33 ja 36.

        Ja aivan saatanallisen kalliit hinnat.


      • Sivuseuraaja
        Taas näitä... kirjoitti:

        käyttämäsi ilmaisu "kokoisekseen ahdas"? Eikös se ole juuri senkokoinen kuin on? Vai ajatteletko taas, että tyyppimerkinnällä 40 on joku halpisvalmistaja pystynyt venyttämään pullukkaan runkoon suuremmat sisätilat? Mitäpä, jos tuolle Avancesta haaveilevalle on 40:ssä riittävästi sisätilaa tai jopa yli oman tarpeen?

        Oletko ajatellut kuinka pehmeästi kuvaamasi runko ottaa vasta-aallot. Tai sitä, että symmetrinen vesilinja (kapeneva perä) tarkoittaa myös sitä, ettei vene kallistuessaan nosta peräsintä niin herkästi vedestä, kuin vene jossa perä on yhtä leveä kuin keskivene.

        Mutta tätähän tämä on. Ei venetä verrata sen mukaan, minkä tyyppimerkinnän valmistja on päättäny veneelle antaa, vaikka näin tekevät halpisveneeseen haksahtaneet.

        Että 40 jalkaa on 40 jalkaa.
        Ja kun hintakin on yli 100 tonnia, niin laittaa miettimään, AHDAS ON.
        Jos vertaa nykyveneisiin, vaikka ihan svaniin, najadiin tai muihin, niin se on ahdas.
        Jopa ne merkit kehittyvät, mutta joillekkin nuo 30 vuotta vanhat larsmon-tähdet on vaan vielä niitä oikeita ja aitoja veneitä.
        Kehitys kehittyy, myös veneilyalalla.


      • ahdas..
        Taas näitä... kirjoitti:

        käyttämäsi ilmaisu "kokoisekseen ahdas"? Eikös se ole juuri senkokoinen kuin on? Vai ajatteletko taas, että tyyppimerkinnällä 40 on joku halpisvalmistaja pystynyt venyttämään pullukkaan runkoon suuremmat sisätilat? Mitäpä, jos tuolle Avancesta haaveilevalle on 40:ssä riittävästi sisätilaa tai jopa yli oman tarpeen?

        Oletko ajatellut kuinka pehmeästi kuvaamasi runko ottaa vasta-aallot. Tai sitä, että symmetrinen vesilinja (kapeneva perä) tarkoittaa myös sitä, ettei vene kallistuessaan nosta peräsintä niin herkästi vedestä, kuin vene jossa perä on yhtä leveä kuin keskivene.

        Mutta tätähän tämä on. Ei venetä verrata sen mukaan, minkä tyyppimerkinnän valmistja on päättäny veneelle antaa, vaikka näin tekevät halpisveneeseen haksahtaneet.

        suuttua.

        Otetaan tosiasiat tosiasioina. On se ahdas 3,86 m leveäksi ja 12,5 m pitkäksi veneeksi. Hyvin ahdas.


      • matkaveneenä
        Se on kirjoitti:

        Ja aivan saatanallisen kalliit hinnat.

        kun vesi- ja polttoainesäiliöt on liian pienet.


      • Taas näitä...
        ahdas.. kirjoitti:

        suuttua.

        Otetaan tosiasiat tosiasioina. On se ahdas 3,86 m leveäksi ja 12,5 m pitkäksi veneeksi. Hyvin ahdas.

        ole mistään suuttunut.

        Täytyy myöntää, etten ole ko. veneessä koskaan käynyt. Mutta hassu tapa ajatella. Tuon kokoiseksi ahdas. Sisätilat ovat jotain ja ulkomitat jotain. Onko maksimi sisätila se ratkaisevin kriteeri?


      • Toki.
        Taas näitä... kirjoitti:

        ole mistään suuttunut.

        Täytyy myöntää, etten ole ko. veneessä koskaan käynyt. Mutta hassu tapa ajatella. Tuon kokoiseksi ahdas. Sisätilat ovat jotain ja ulkomitat jotain. Onko maksimi sisätila se ratkaisevin kriteeri?

        Mutta saahan veneessä viihtyä?
        Vai onko minimi sisätilat jokin kriteeri?


      • Taas näitä...
        Toki. kirjoitti:

        Mutta saahan veneessä viihtyä?
        Vai onko minimi sisätilat jokin kriteeri?

        pidänkin enemmän CC:istä. Peräkajuutta omassa rauhassa salongin ja muun veneen hälinästä. Nykyveet tarkoitettu enemmänkin laumasieluille.


      • Mainioita
        Taas näitä... kirjoitti:

        pidänkin enemmän CC:istä. Peräkajuutta omassa rauhassa salongin ja muun veneen hälinästä. Nykyveet tarkoitettu enemmänkin laumasieluille.

        Ainoa ongelma että jää salonki vaan niin kovin kapeaksi, kun veneen levein kohta menee hukkaan.
        Mutta kun on kokoa tarpeeksi niin eihän se haittaa.


      • asunto ja vene
        Se on kirjoitti:

        Ja aivan saatanallisen kalliit hinnat.

        Onkohan täällä nyt asiat menneet sekaisin? Ainoa tärkeä juttu tuntuu joillekin olevan veneen tilavuus? Eihän 12.2 metrinen vene, jonka leveys on 3,8 m ole mikään "ahdas", kun on nimenomaan tämän kokoisesta veneestä kysymys. Jos mitat ovat isommat, on tilavuus tietysti isompi. Minulle ehdottomasti tärkeämpää olisi, että vene purjehtii hyvin ja on rakenteeltaan tukeva. Kaikki S&S veneet purjehtivat hyvin ja ovat merikelpoisia. Sehän on kuuluisan suunnittelutoimiston tavoitekin aina ollut - eikä mikään uiva lomamökki! Kannattaa katsella jonkun muun piirtämiä veneitä, jos mahdollisimman suuri lattiapinta-ala ja halpa hinta ovat ne tärkeimmät vaatimukset.

        Jos tuon kokoisella veneellä lähtee monen vuoden purjehdusreissuun, kannattaa hankkia vedentekolaite eli "water-maker". Silloin ei 220 litran vesitankki ole mikään ongelma. Voisi myös harkita polttoaineelle lisätankkia, koska p-a säiliö on vain 120 l. Muutoin Avance 40 on todennäköisesti oivallinen paatti pitkille reissuille ja purjehtii mukavasti.


      • veistämö
        Taas näitä... kirjoitti:

        käyttämäsi ilmaisu "kokoisekseen ahdas"? Eikös se ole juuri senkokoinen kuin on? Vai ajatteletko taas, että tyyppimerkinnällä 40 on joku halpisvalmistaja pystynyt venyttämään pullukkaan runkoon suuremmat sisätilat? Mitäpä, jos tuolle Avancesta haaveilevalle on 40:ssä riittävästi sisätilaa tai jopa yli oman tarpeen?

        Oletko ajatellut kuinka pehmeästi kuvaamasi runko ottaa vasta-aallot. Tai sitä, että symmetrinen vesilinja (kapeneva perä) tarkoittaa myös sitä, ettei vene kallistuessaan nosta peräsintä niin herkästi vedestä, kuin vene jossa perä on yhtä leveä kuin keskivene.

        Mutta tätähän tämä on. Ei venetä verrata sen mukaan, minkä tyyppimerkinnän valmistja on päättäny veneelle antaa, vaikka näin tekevät halpisveneeseen haksahtaneet.

        Miksi esim. Avanse 36:sen tyyppisiä veneitä ei tehdä nykyään, jos ne on niin hyviä? Tyhmä ei ymmärrä... Perustetaan veistämö. Kaikki tehdään käsin, perskele, yhtään konetta ei saa veistämöltä löytyä.

        Ketkä lähtee kimppaan? Aivan, ei kukaan täysjärkinen!

        Myytiinkö yhtään JON 33 MK2? Tietääkö joku? Hvetin pian hävis.


      • hyvinkin,
        Sivuseuraaja kirjoitti:

        Että 40 jalkaa on 40 jalkaa.
        Ja kun hintakin on yli 100 tonnia, niin laittaa miettimään, AHDAS ON.
        Jos vertaa nykyveneisiin, vaikka ihan svaniin, najadiin tai muihin, niin se on ahdas.
        Jopa ne merkit kehittyvät, mutta joillekkin nuo 30 vuotta vanhat larsmon-tähdet on vaan vielä niitä oikeita ja aitoja veneitä.
        Kehitys kehittyy, myös veneilyalalla.

        mutta mihin suuntaan? Vanhat S&S-konstruktiot on suunniteltu ensisijaisesti merikelpoisiksi, nykyveneet useimmiten joko keveiksi ja nopeiksi tai mahdollisimman tilaviksi kelluviksi kesämökeiksi (eräät myös halvoiksi). Tilojen leveyskään ei ole aina asuttavuudenkaan kannalta hyvä juttu, koetapa elää veneessä avomerellä kunnon tuulessa ja allokossa... Merikelpoisuuskin kärsii leveydestä. Jos et ole vakuuttunut, älä usko minua vaan lue esim. Adlard Colesin "Heavy Weather Sailing".
        Kullekin sitä mitä haluaa ja tarvitsee - itse ymmärrän varsin hyvin miksi Avance 40 kiinnostaa, vaikka omistan modernin ja nopean veneen.


      • isompi
        veistämö kirjoitti:

        Miksi esim. Avanse 36:sen tyyppisiä veneitä ei tehdä nykyään, jos ne on niin hyviä? Tyhmä ei ymmärrä... Perustetaan veistämö. Kaikki tehdään käsin, perskele, yhtään konetta ei saa veistämöltä löytyä.

        Ketkä lähtee kimppaan? Aivan, ei kukaan täysjärkinen!

        Myytiinkö yhtään JON 33 MK2? Tietääkö joku? Hvetin pian hävis.

        saisi olla, kuin A36, mutta muutoin saman mallinen. Kysyntää on varmaankin sikäli vähän että veistämön perustaminen olisi tyhmää, kun merikelpoisuutta ei nykyään pidetä arvossa, mutta one-offina voisi hyvinkin ajatella...


      • enemmän
        hyvinkin, kirjoitti:

        mutta mihin suuntaan? Vanhat S&S-konstruktiot on suunniteltu ensisijaisesti merikelpoisiksi, nykyveneet useimmiten joko keveiksi ja nopeiksi tai mahdollisimman tilaviksi kelluviksi kesämökeiksi (eräät myös halvoiksi). Tilojen leveyskään ei ole aina asuttavuudenkaan kannalta hyvä juttu, koetapa elää veneessä avomerellä kunnon tuulessa ja allokossa... Merikelpoisuuskin kärsii leveydestä. Jos et ole vakuuttunut, älä usko minua vaan lue esim. Adlard Colesin "Heavy Weather Sailing".
        Kullekin sitä mitä haluaa ja tarvitsee - itse ymmärrän varsin hyvin miksi Avance 40 kiinnostaa, vaikka omistan modernin ja nopean veneen.

        ihan kotivesien heikoissa tuulissa kuin valtamerten myrskyissä. Ja haluaa veneeltä mukavuuksia juuri noihin kotivesien purjehduksiin.

        Tosipurjehtijat tietysti erikseen.


      • näin,
        enemmän kirjoitti:

        ihan kotivesien heikoissa tuulissa kuin valtamerten myrskyissä. Ja haluaa veneeltä mukavuuksia juuri noihin kotivesien purjehduksiin.

        Tosipurjehtijat tietysti erikseen.

        yks tykkää äidistä ja toinen tyttärestä... Morjestetaan kun tavataan väylillä!


      • Hyvinkin.
        hyvinkin, kirjoitti:

        mutta mihin suuntaan? Vanhat S&S-konstruktiot on suunniteltu ensisijaisesti merikelpoisiksi, nykyveneet useimmiten joko keveiksi ja nopeiksi tai mahdollisimman tilaviksi kelluviksi kesämökeiksi (eräät myös halvoiksi). Tilojen leveyskään ei ole aina asuttavuudenkaan kannalta hyvä juttu, koetapa elää veneessä avomerellä kunnon tuulessa ja allokossa... Merikelpoisuuskin kärsii leveydestä. Jos et ole vakuuttunut, älä usko minua vaan lue esim. Adlard Colesin "Heavy Weather Sailing".
        Kullekin sitä mitä haluaa ja tarvitsee - itse ymmärrän varsin hyvin miksi Avance 40 kiinnostaa, vaikka omistan modernin ja nopean veneen.

        Ne jotka purjehtivat vanhoilla vuosisadan alun kapeilla, siis oikeasti kapeilla puuveneillä, pitävät avanceakin paksuna merikelvottomana asuntovaununa.

        Mutta miksi ihmeessä se kahitys olisi pysähtynyt 80-luvun s&s tai muiden suunnitelmiin.
        Kyllä sitä kehitystä tapahtuu kokoaika kaikilla aloilla, miks ei venealoilla.

        Tiedot virtauksista, voimista ja muusta kehittyvät, tietokoneohjelmat lisäävät optimointia jne jne.
        Katso nykyautoja, ovat kantikkaita ja kohloja, silti tuulitunnelissa vähemmän vastusta ja turbulensseja aiheuttavia kun vanhemmat pyöreät mallit.

        Minä ainakin viihdyn hyvin pulleassa veneessä kovemmallakin kelillä.
        Ja olisiko aika hankkia joku uusi raamattu tuon 30 vuotta vanhan opuksen tilalle?


    • hintaluokassa

      On valinnanvaraa vaikka uusissakin veneissä, joten ei nyt ihan halpa ostos. Mutta jos pitää olla S&S, kannattaa varmaan käydä katsomassa kumpikin, kun uusia valmistetaan niin vähän.

      • kalliita !

        En edes tiedä hintoja, mutta S&S pikkuveneitäkin valmistetaan yhä. Australiassa valmistetaan modernilla tekniikalla S&S 34:ää, koska se tuli uudelleen suosioon. USA:ssa Morris Yacht markkinoi pieniä 36 ja 42-jalkaisia päiväpursia:
        http://www.morrisyachts.com/sail/M42/

        Luulisi, että melko harvinainen ja maailmalla tuntematon Avance 40 on S&S-veneenä halvempi verrattuna saman kokoluokan S&S Swaneihin.


    • nelikymppinen avanse

      varmuuden saman kuin muidenkin vanhojen kiulujen kohdalla: vanha paska, liian kapea, liian pitkä, liian syvä. Ja ainakin myös homeessa. Ilmankos on myynnissä, kun eivät saa kaupaksi. Koskaan en ole ko. venettä nähnyt, mutta ei ole tarpeenkaan, arvion voin jokatapaksessa antaa, eikä maksa mitään! Kysy lisää.

      • Oletko koskaan

        ollut oikeassa purjeveneessä? Sen jokainen oivaltaa, että tuskin olet ollut merilläkään muuten kuin ruotsin- tai tallinnanlaivoilla. Enpä usko, että arviostasi (= v...lusta) kukaan on kiinnostunutkaan. Kerro itsestäsi sen verran, että tiedetään minkälaiset tyypit näitä lausuntoja antavat ;)


    • Baltic 43

      Avance on varmasti kelpo vene. Myynnissä myös muutama Baltic 43. Ovat hitusen kalliimpia, suurempia, tuoreempia.
      Käy katsomassa Baltic Yachtsin sivuilta.

      • eikyljuuei

        Tosta avance40:stä kun vetäis rälläkällä keulasauman auki ja pohjaan keulasta pari metriä taaksepäin samaten ja levittäis posket auki, ja laminois umpeen. Niin jo leikkais hyvin aaltoon eikä puskis, niinkuin noin tylpällä vesilinjalla tuppaa käymään.
        Tota se vesilinjapituuteen perustunut mittasääntö on aikaansaanut joka veneeseen, mutta oishan tosta hyväksi aihioksi muutostöihin :-) Sais tosi hyvän avomeriveneen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      273
      5122
    2. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      53
      4221
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      93
      3609
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      50
      2719
    5. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      20
      1909
    6. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      46
      1863
    7. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      111
      1725
    8. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      98
      1501
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

      Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      71
      1095
    10. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

      https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      146
      1073
    Aihe