PYSYIVÄTKÖ HIUKSESI

sytostaattihoidon ajan

Oletko saanut sytostaattihoitoa ja onnistuitko siitä huolimatta säilyttämään hiuksesi edes osittain? Mitä sytostaatteja sait? Käytitkö kylmäkypärää ja miten toimit hoitojen ajan? Olen kiitollinen kaikista vinkeistä. En halua menettää hiuksiani. Saan sytostaatteja rintasyöpään.

7

3683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiukset

      jäivät kalju paistoi läpi,en käyttänyt kylmäkypärää.
      Peruukkiin oli pakko turvautua n. puoli vuotta.Taxotereä sekä Ceff:iä sain.

      • Taas pitkäkutri

        Minulta ainakin lähti kaikki, toisin sanoen leikkasin itse kun pitkä tukka takkuuntui pesun jälkeen (toinen taxo oli juuri saatu). Peruukkia en tosin montaa kertaa pitänyt edes töissä. Ei haitannut vaikka näyttikin liina päässä niin "potilaalta". Sitähän sitä oli. Vilpoisampi oli ilman sitä karvaa.

        Tukka kasvaa kyllä ja saihan siinä kokeilla monenlaista hiuspituutta. Tosin eihän se kalju ole kiva. Saunassa kyllä vaivaton ja muutenkin - kun hiuslaatuni oli (ja uusikin on) takkuuntuva - selvittely oli työlästä. Kaljuna huivi päähän ja menoksi. Jollain palstalla joku kirjoitti, että jos ei yleensä meikkaa, kannattaisi opetella hiukan laittamaan. Varsinkin jos kulmat häviää lähes täysin kuten minulla. Ne eivät ole oikein palanneet, jonkinlaiset kyllä on.


      • edlliseen
        Taas pitkäkutri kirjoitti:

        Minulta ainakin lähti kaikki, toisin sanoen leikkasin itse kun pitkä tukka takkuuntui pesun jälkeen (toinen taxo oli juuri saatu). Peruukkia en tosin montaa kertaa pitänyt edes töissä. Ei haitannut vaikka näyttikin liina päässä niin "potilaalta". Sitähän sitä oli. Vilpoisampi oli ilman sitä karvaa.

        Tukka kasvaa kyllä ja saihan siinä kokeilla monenlaista hiuspituutta. Tosin eihän se kalju ole kiva. Saunassa kyllä vaivaton ja muutenkin - kun hiuslaatuni oli (ja uusikin on) takkuuntuva - selvittely oli työlästä. Kaljuna huivi päähän ja menoksi. Jollain palstalla joku kirjoitti, että jos ei yleensä meikkaa, kannattaisi opetella hiukan laittamaan. Varsinkin jos kulmat häviää lähes täysin kuten minulla. Ne eivät ole oikein palanneet, jonkinlaiset kyllä on.

        Sain siis 3 x taxo 3 x cef, sekä xelodaa tabletteina. Ei edes tarjottu jäähattua, mutta enpä olisi ottanutkaan.


      • edlliseen kirjoitti:

        Sain siis 3 x taxo 3 x cef, sekä xelodaa tabletteina. Ei edes tarjottu jäähattua, mutta enpä olisi ottanutkaan.

        Kun se tulee aina välillä vastaan?
        Ja mihin sen teho perustuu että hiukset jäisi päähän?


      • kaljupää_annie
        pikkuhöpäkkä kirjoitti:

        Kun se tulee aina välillä vastaan?
        Ja mihin sen teho perustuu että hiukset jäisi päähän?

        Kysyin sairaalasta jäähattua mutta sitä ei annettu koska lääkärillä oli huonoja kokemuksia siitä. Jäähattua käyttäneen potilaan kalloon oli päässyt syöpäsolu, ja syöpä levisi kallon luustoon. Jäähattua pidetään sytostaattitiputuksen aikana, jää supistaa verisuonia eikä myrkky pääse hiusjuuria vahingoittamaan. Kaikki sytostaatit eivät vie tukkaa, mutta CEF ja Txotere vievät taatusti. Kokemusta on, ja kaljuna kuljeskelen. Peruukkkia pidän kun olen ihmisten ilmoilla, muuten pipoa. Töissäkin istuksin pipo päässä. Ihmiset saattavat kysyä että olenko justiinsa lähdössä ulos kun on pipo päässä.


      • kldsdssd

        Kasvattavatko nuo Taxotere ja Ceff hiuksia...?


    • Hellimi

      Hei!

      Minulla oli v. 1994 laajalle levinnyt rintasyöpä ja olin varma, että kuolen pian. Toisin kävi. Otin omalla kustannuksella immunoterapian sädehoidon, sytostaatin ja hormonihoidon lisäksi. Tukkani ei lähtenyt, vaikka kaikki vitamiini- ja muut pillerit kiellettiin sytostaatin aikana. Myöhemmin n. kahden kuukauden jälkeen hiukset alkoivat lähteä ja annoin leikata ne parin sentin siiliksi. Sepä vasta sopikin minulle ja takaraivon kohdalla hiukset menivät aivan karitsan kiharoille. Aloitin syömään myös biotiinivitaminiinia, joka on tunnetusti hiusvitamiini. Tätä on sipuleissa ja kukkakaalissa myöskin.
      Taistelin seitsemän vuotta syövän kanssa, aina se vaan pyrki takaisin, mutta nyt olen vielä kohta neljäntoista vuoden jälkeen elossa.
      Kävelin joka päivä ainakin 10 km ja sain hyvää happea. Söin myös tuoretta persiljaa paljon, jota pidin kukkamaljakossa pöydällä ja napsin sitä.
      Myös influenssa piikkiä suositeltiin ja otinkin flunssarokotteen monta kertaa.

      Terkkuja Niki

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1499
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1126
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      47
      961
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      180
      837
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      759
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      720
    7. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      30
      605
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      588
    9. 52
      571
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      541
    Aihe