PYSYIVÄTKÖ HIUKSESI

sytostaattihoidon ajan

Oletko saanut sytostaattihoitoa ja onnistuitko siitä huolimatta säilyttämään hiuksesi edes osittain? Mitä sytostaatteja sait? Käytitkö kylmäkypärää ja miten toimit hoitojen ajan? Olen kiitollinen kaikista vinkeistä. En halua menettää hiuksiani. Saan sytostaatteja rintasyöpään.

7

3684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiukset

      jäivät kalju paistoi läpi,en käyttänyt kylmäkypärää.
      Peruukkiin oli pakko turvautua n. puoli vuotta.Taxotereä sekä Ceff:iä sain.

      • Taas pitkäkutri

        Minulta ainakin lähti kaikki, toisin sanoen leikkasin itse kun pitkä tukka takkuuntui pesun jälkeen (toinen taxo oli juuri saatu). Peruukkia en tosin montaa kertaa pitänyt edes töissä. Ei haitannut vaikka näyttikin liina päässä niin "potilaalta". Sitähän sitä oli. Vilpoisampi oli ilman sitä karvaa.

        Tukka kasvaa kyllä ja saihan siinä kokeilla monenlaista hiuspituutta. Tosin eihän se kalju ole kiva. Saunassa kyllä vaivaton ja muutenkin - kun hiuslaatuni oli (ja uusikin on) takkuuntuva - selvittely oli työlästä. Kaljuna huivi päähän ja menoksi. Jollain palstalla joku kirjoitti, että jos ei yleensä meikkaa, kannattaisi opetella hiukan laittamaan. Varsinkin jos kulmat häviää lähes täysin kuten minulla. Ne eivät ole oikein palanneet, jonkinlaiset kyllä on.


      • edlliseen
        Taas pitkäkutri kirjoitti:

        Minulta ainakin lähti kaikki, toisin sanoen leikkasin itse kun pitkä tukka takkuuntui pesun jälkeen (toinen taxo oli juuri saatu). Peruukkia en tosin montaa kertaa pitänyt edes töissä. Ei haitannut vaikka näyttikin liina päässä niin "potilaalta". Sitähän sitä oli. Vilpoisampi oli ilman sitä karvaa.

        Tukka kasvaa kyllä ja saihan siinä kokeilla monenlaista hiuspituutta. Tosin eihän se kalju ole kiva. Saunassa kyllä vaivaton ja muutenkin - kun hiuslaatuni oli (ja uusikin on) takkuuntuva - selvittely oli työlästä. Kaljuna huivi päähän ja menoksi. Jollain palstalla joku kirjoitti, että jos ei yleensä meikkaa, kannattaisi opetella hiukan laittamaan. Varsinkin jos kulmat häviää lähes täysin kuten minulla. Ne eivät ole oikein palanneet, jonkinlaiset kyllä on.

        Sain siis 3 x taxo 3 x cef, sekä xelodaa tabletteina. Ei edes tarjottu jäähattua, mutta enpä olisi ottanutkaan.


      • edlliseen kirjoitti:

        Sain siis 3 x taxo 3 x cef, sekä xelodaa tabletteina. Ei edes tarjottu jäähattua, mutta enpä olisi ottanutkaan.

        Kun se tulee aina välillä vastaan?
        Ja mihin sen teho perustuu että hiukset jäisi päähän?


      • kaljupää_annie
        pikkuhöpäkkä kirjoitti:

        Kun se tulee aina välillä vastaan?
        Ja mihin sen teho perustuu että hiukset jäisi päähän?

        Kysyin sairaalasta jäähattua mutta sitä ei annettu koska lääkärillä oli huonoja kokemuksia siitä. Jäähattua käyttäneen potilaan kalloon oli päässyt syöpäsolu, ja syöpä levisi kallon luustoon. Jäähattua pidetään sytostaattitiputuksen aikana, jää supistaa verisuonia eikä myrkky pääse hiusjuuria vahingoittamaan. Kaikki sytostaatit eivät vie tukkaa, mutta CEF ja Txotere vievät taatusti. Kokemusta on, ja kaljuna kuljeskelen. Peruukkkia pidän kun olen ihmisten ilmoilla, muuten pipoa. Töissäkin istuksin pipo päässä. Ihmiset saattavat kysyä että olenko justiinsa lähdössä ulos kun on pipo päässä.


      • kldsdssd

        Kasvattavatko nuo Taxotere ja Ceff hiuksia...?


    • Hellimi

      Hei!

      Minulla oli v. 1994 laajalle levinnyt rintasyöpä ja olin varma, että kuolen pian. Toisin kävi. Otin omalla kustannuksella immunoterapian sädehoidon, sytostaatin ja hormonihoidon lisäksi. Tukkani ei lähtenyt, vaikka kaikki vitamiini- ja muut pillerit kiellettiin sytostaatin aikana. Myöhemmin n. kahden kuukauden jälkeen hiukset alkoivat lähteä ja annoin leikata ne parin sentin siiliksi. Sepä vasta sopikin minulle ja takaraivon kohdalla hiukset menivät aivan karitsan kiharoille. Aloitin syömään myös biotiinivitaminiinia, joka on tunnetusti hiusvitamiini. Tätä on sipuleissa ja kukkakaalissa myöskin.
      Taistelin seitsemän vuotta syövän kanssa, aina se vaan pyrki takaisin, mutta nyt olen vielä kohta neljäntoista vuoden jälkeen elossa.
      Kävelin joka päivä ainakin 10 km ja sain hyvää happea. Söin myös tuoretta persiljaa paljon, jota pidin kukkamaljakossa pöydällä ja napsin sitä.
      Myös influenssa piikkiä suositeltiin ja otinkin flunssarokotteen monta kertaa.

      Terkkuja Niki

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      192
      2010
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      129
      1104
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      33
      700
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe