Ensimmäistä kertaa

Kummiksi

Hei!

Olen 16-vuotias poika, ja ilokseni minua pyydettiin n. viikko sitten vastasyntyneen poikaserkkuni kummiksi. Olen tästä todella onnellinen, mutta samalla hieman huolestunut. Olen lukenut tätä keskustelupalstaa, ja huomannut, että usein kummit "epäonnistuvat", ja vanhemmat suorastaan haukkuvat. Itse en tällaista kohtaloa halua (lapsen vanhemmat ovat kyllä parhaita ystäviäni, joten haukkuminen ei tule kuuloonkaan :) , mutta pari asiaa huolestuttavat minua. Välimatkaa kummipoikaan on 200km, joten kovin usein en tule häntä tapaamaan. Heidän perheensä kuitenkin viettävät mummulassamme lähes joka joulun, sekä kesäisin aina ainakin kuukauden. Millaisia vinkkejä annatte yhteydenpitoon?

Entäs ristiäislahja? Perheeni ei ole kauhean varakas, joten mitään miljoonan euron lahjaa ei ole vara osta. Mikä olisi mieleenpainuva ja kohtuullisen halpa lahja, jota ei kuitenkaan tarvitsisi hävetä? Kiitoksia aiemmista keskusteluista, niistä on saanut paljon vinkkejä! Kaikkea mahdollista kummiuteen liittyviä vinkkejä otetaan vastaan.

6

1050

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liikkeistä

      saa alle parillakympillä ainakin kivoja erilaisia säästölippaita, olisko tinasta tehtyjä, autoja ja keinuhevosia ym. Joihinkin voi kaivertaa nimiä ja syntymäaikoja ja mittoja. Meillä on kummit tuoneet näitä, kivoja on ollu. Jotkut kyllä kysyy mitä vanhemmat toivoo. Vauvakirja ns. vauvamuistot tai minkä nimisiä niitä onkaan on myös suht halpa ja kiva lahja.

    • Yks äiskä

      Vaikutat todella fiksulta nuorelta mieheltä, joten älä ole ollenkaan huolissasi. Pystyt varmasti hoitamaan "kummin virkaa". Ei siihen mitään ihmeitä tarvitse. Riittää kun olet kiinnostunut lapsesta aidosti. Voit kirjoittaa ja soitella lapselle ja teillähän on kuitenkin joulut ja kesäkuukausi yhteistä aikaa. Monella ei ole näin. Lapsi kasvaa pian ja sinä voit pyytää häntä sitten luoksesi. Teistä tulee varmasti läheiset. Ristiäislahjasta älä ota stressiä, pieni muisto riittää.

    • jo etukäteen miettinyt asioita

      ja suhtaudut kummiuteen noin positiivisesti.

      Lahjan suhteen ei kannata ottaa turhia paineita. Tuskinpa vanhemmat sinulta odottavatkaan miljoonan euron lahjaa, varsinkin kun ottaa huomioon ikäsi. Nuo aikaisemmin mainitut tina-autot yms on kivoja ja aika edullisia. Muita vaihtoehtoja on valokuvakehys, hammasrasia, kastevesipullo, tyylikäs taulu ( esim. Enkelin eväspussi valmistaa). Menet vaan rohkeasti kultasepän liikkeeseen ja kerrot mitä etsit. Toinen osoite voisi olla paikkakuntasi lahjatavaraliike. Jos jokin nyrkkisääntö pitäisi kehitellä, niin älä kuiten hae mitään esim. Tiimarin kaltasesta kaupasta. Jos päädyt ostamaan kultasepänliikkeestä niin muista kaiverukset. Jos vanhemmat joutuvat viemään omalla paikkakunnalla lahjan kaiverrettavaksi, siitä tulee kustannuksia heille. Koska kaiverrusten jälkeen tuotetta ei voi palauttaa, olisi hyvä tietää mitä muut kummit laittavat. Tunnetko heitä? Jos onnistuu, niin sopikaa etukäteen mitä kukin ostaa. Vaarana muuten on että lapsi saa joka kummilta tina-auton ;)

      Onko vaatepuoli kunnossa? Ristiäiset on sen verran suuri juhla ettei sinne farkuissa mennä. Tai saa varmasti mennäkkin, mutta sitten saattaisit tuntea itsesi alipukeutuneeksi. Suorat housut ja paita riittää sinun ikäiselle. Koko pukua et välttämättä tarvitse, jos et sellaista jo valmiiksi omista.

    • mapee

      tuskin oikeasti kummiksi pyydettiin lahjojen takia, vaan todellakin jonkun ihan muun? Kummien yleisiä lahjoja on kummilusikka, kummikehys, vauvakirja jne kaikiss aon kalliita tuotteita ja edullisia tuotteita.

      Alussa lähinnä kummi luo suhdetta lapseen koska tämä on aika avuton itse. Ajan kanssa sitten lapsen osalta alkaa tulla lisää palautetta ja kummista saattaa tulla todella tärkeä aikuinen ystävä. Isomman lapsen kanssa voi sitten puuhailla jo vaikka mitä mistä kumpikin pitää jne. Tärkeää on olla olemassa lapselle ja läsnä. Läsnäoloon riittää puhelinkin kun ikää ja puhatta alkaa tulla. Jo muutaman vuoden ikäinen läpättää puhelimessa sujuvasti juttujaaan.

      Luo siis suhde lapseen ja hyvin menee! Jos kummin mitta on lahjoissa niin ei ole mittarissa kehumista!

    • tuleva kummitäti

      Minäkin olen 16 vuotias, ja kummilapsen pitäisi syntyä tässä viikonsisällä :)

      Lahjaa ajatellen, niin lapsen äiti olisi halunnut että ostan kummilusikan, kun se on niin perinteinen, muttakun ne voi maksaa 50-80 €, eikä sellaisia rahoja minulta oikein löydy.

      Oma idea olisi ostaa valokuva raami :) siihen saisi lapsesta ensimmäisiä kuvia, ja niihin kaiverretaan syntymä aika, lapsen pituus/paino ja etunimet. Itselleni hankittiin sellainen, kun synnyin, vaikkei lusikat varmaan maksaneet yhtäpaljon silloin x)

      Ja epäonnistumisesta... tuskin. Itse en sellaista uskalla ajatella, vaikka erään ystäväni kummit ilmestyivätkin vasta hänen konfirmaatioonsa. n_n; Olet vain reipas ja aktiivinen, niin ei sinulla mitään hätää ole!

      Eli onnea matkaan!

    • vilpittömästi ja aidosti

      kiinnostunut lapsesta! (itse olen juuri saanut ensimmäisen kummilapsen) en minäkään ostele koko ajan mitään juttuja kirje tai tekstiviesti piristävät kummasti myös siellä toisessa päässä sillä he näkevät että välität!!

      lajoista: kaikki rasiat ja sun muut ovat ihania! Oma kummilapseni sai sellaisen savisen tauluparin johon painetaan vauvan jalan ja käden kuvat:D voi että ne ovat niin ihanat ! hinnasta en osaa sanoa mitään mutta on niin ihanat että voi hellanlettas sentään. itse ostin ystäväni haluamat muumiateriasetin johon kaiverrutin kummipoikani nimen':D

      Onnea ja menestystä kummiudessa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe