Eli autoni on mondeo 2002 sedan.
Kyselisin onko jotain teeseitse konstia tuohon käsijarrun jumiutumisen korjaamiseen?
Korjaamossa ne on herkistellyt (suihkineet) sitä kahteenkin kertaan, mutta noin kuukauden päästä se jumittelee taas.
Kokojarrusatulan uusiminen taitaa tulla kalliiksi?
Ei tuohon ole auttanut joka päiväinen käsijarrun käyttökään.
Käsijarrun jumitus
20
9416
Vastaukset
- muuta kuin
satula irti ja mäntä pihalle ja putsaus/kevyt hionta jos syöpymää havaittavissa ja kasattaessa tietysti uudet tiivisteet ja suojakumit.
Tämä on halvin ja helppo tehdä itse.
Jos vika vaijerissa niin uutta tilalle vaan- sälli
Mulla oli neljä vuotta mondeo-02, kässsäri jumissa jo eka talvena. Laitoin jäykemmät palautusjouset,eikä sen jälkeen temppuillut.Tosin vaati vähän askartelua, mutta paljon halvempi kuin uusia turhaan asetelmia jota täälläkin huolto esitti. Nyt mondeo-06 ajanut vajaa 80 kymppiä. Tässä onkin jo vahvemmat jouset näköjään, eikä murheita toinen talvi menossa.
- Mondeo 2001
sälli kirjoitti:
Mulla oli neljä vuotta mondeo-02, kässsäri jumissa jo eka talvena. Laitoin jäykemmät palautusjouset,eikä sen jälkeen temppuillut.Tosin vaati vähän askartelua, mutta paljon halvempi kuin uusia turhaan asetelmia jota täälläkin huolto esitti. Nyt mondeo-06 ajanut vajaa 80 kymppiä. Tässä onkin jo vahvemmat jouset näköjään, eikä murheita toinen talvi menossa.
Mistä saa sellaset jäykemmät jouset??????
- teemu:
mulla ainakin on riittänyt kun on ottanut palat pois ja puhdistanut ne urat /vastakappaleet joissa palat liikkuvat lisäksi niihin hieman jarrurasvaa tämän olen tehnyt renkaiden vaihdon yhteydessa 1½ voden välein eikä ole ollut mitään ongelmia kohta 7 vuoteen, sylintereille en ole ikinä tehnyt mitään.
- Putikainen
Jos sinulla on mahdollisuus päästä auton alle, homma helpottuu merkittävästi.
Jarruvaijeri on työläämpi irroitettava, jos ei ole asianmukaisia työvälineitä, mutta onnistuu toki.
Vaijerin uusiminen jo auttaa todennäköisesti.
Voisithan käyttää autoa jarrumittarilla, jotta näkisit heti, kantaako joku puoli ja vasta sitten alkaisit tarvittaessa herkistelemään paloja.
Vaikka homma on melko helppo toteuttaa, en itse lähtisi sitä tekemään. Asiantunteva korjaamo tekee työn nopeasti, eikä tule edes kalliiksi.- Onko teeseitse
Käsijarruvaijeri on juuri vaihdettu..
kuskin puoli vain jumittaa..toinen puoli toimii..
Autokorjaamolla olen käyttänyt kahteen kertaan (ei ehkä sitten asiantuntevalla). sanovat vain että kun sinne tulee kuraa niin menee jumiin.
täytyy kai yrittää itse puhdistella noita osia. - Putikainen
Onko teeseitse kirjoitti:
Käsijarruvaijeri on juuri vaihdettu..
kuskin puoli vain jumittaa..toinen puoli toimii..
Autokorjaamolla olen käyttänyt kahteen kertaan (ei ehkä sitten asiantuntevalla). sanovat vain että kun sinne tulee kuraa niin menee jumiin.
täytyy kai yrittää itse puhdistella noita osia.Nykyistä -02 mondeosta en ole jarruja vielä joutunut putsailemaan, mutta aikaisemmista autoista homma tuli tutuksi.
Jos irroitat satulan puhdistustyön helpottamiseksi, kannattaa varoa, ettei mäntä (mannät) tule kokonaan ulos. On melko hankala saada takaisin paikalleen...
Jarruista voi olla männän suojakumi rikki, kannattaa hankkia korjaussarja etukäteen.
Täällä keskustelua asiasta. http://www.ford-club.net/keskustelu/viewtopic.php?t=10451&postdays=0&postorder=asc&start=0
- Motukka 01
Itselläni on ajoittain molemmilla puolilla jumitanut ja olen irroittanut, putsannut ja voidellut kässärin vivuston liikkuvat osat. Helpoin ratkaisu on se, että käytän kässärriä säännöllisesti ja ohjekirjan mukaan, eli ensin voimakkaasti poljin alas ja sitten vasta kässäri ylös. Toinen tärkeä seikka on se, että sopivassa paikassa hiljaisesta nopeudesta kunnon hyppy jarrupolkimelle, jotta kaikki osat liikkuu varmasti. yleensä autoissa käytetään liian lempeää jarrutusta, jolloin vain etujarrut saavat "liikuntaa"
- mondeo man
mondeoni jarut jumittaa onko tämä tyypilinen mondeon vika?
- vintt
Etu- vai takajarrut?
- köffffffff
ei ole. motskuissa ei ole mitään vikaa...hihhiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
kaikki on ominaisuuksia ja niitä on tuhottamasti hahhhaaaaaaaaaaa - ,.,..,
Saa korjattua. Itse tilasin uuden jarrusatulan ja vanha jäi ylimääräiseksi mutta kunnostinpa kuitenkin:
http://users.kymp.net/dsl1109d/1.jpg
http://users.kymp.net/dsl1109d/15.jpg - Mondeo -02
Ite vaihoin just mondeoon käsijarruvaijerit ja uuden satulan.Silti uuden satulan puoli ei palauta täysin vaijeria vaan jää laahaamaan.Vanha puoli toimii kuin unelma.Menee jo pään raapimiseks kohta.Oon ilmannu ja kokeillu kaikkee mut ei auta,viel pitää kokeilla jäykempää jousta jos siitä ois apua.Omituista vaan kun on uus satula ni luulis pelittävän kunnolla!
- -01 vaihdettu
kuulostaa siltä, että käsijarrun käyttövivun juuressa oleva automaatti säätö on rikki ja kiristää jarrua päälle koko ajan. Varaosana saatavissa vanhanaikaista ruuveilla kiristettävää mallia..
- köffffffff
vaihda toiseen autoon..mut ei fooordiin. ni johan pellittää...
hahhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa- No mihi
ihmeesee?ettei tule normaaleja vikoja niiku kaikkiin!
jos näkisin et tunnistais naamast ittees! - köfffffff
niin mun Nissan Cerryssä muuten toimii kaikki ! hihhhh
hahhaaaaaaaa - No voihan
köfffffff kirjoitti:
niin mun Nissan Cerryssä muuten toimii kaikki ! hihhhh
hahhaaaaaaaaToyota palstalla kerroit Köfffff olevasi Audi miehiä, miten nyt merkki on kesken kaiken vaihtunut :- )))
- mondeo .............
köffff on katkeroitunu audi mies . jolla vikoja piisanu, ala pallot lonksuu ..hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472609
En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k1541659Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1341634Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1491368- 661338
The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut131180Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall2841174- 156976
Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek22934Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht58889