Käsijarrun jumitus

Onko tee se itse

Eli autoni on mondeo 2002 sedan.
Kyselisin onko jotain teeseitse konstia tuohon käsijarrun jumiutumisen korjaamiseen?
Korjaamossa ne on herkistellyt (suihkineet) sitä kahteenkin kertaan, mutta noin kuukauden päästä se jumittelee taas.
Kokojarrusatulan uusiminen taitaa tulla kalliiksi?
Ei tuohon ole auttanut joka päiväinen käsijarrun käyttökään.

20

8684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuta kuin

      satula irti ja mäntä pihalle ja putsaus/kevyt hionta jos syöpymää havaittavissa ja kasattaessa tietysti uudet tiivisteet ja suojakumit.
      Tämä on halvin ja helppo tehdä itse.
      Jos vika vaijerissa niin uutta tilalle vaan

      • sälli

        Mulla oli neljä vuotta mondeo-02, kässsäri jumissa jo eka talvena. Laitoin jäykemmät palautusjouset,eikä sen jälkeen temppuillut.Tosin vaati vähän askartelua, mutta paljon halvempi kuin uusia turhaan asetelmia jota täälläkin huolto esitti. Nyt mondeo-06 ajanut vajaa 80 kymppiä. Tässä onkin jo vahvemmat jouset näköjään, eikä murheita toinen talvi menossa.


      • Mondeo 2001
        sälli kirjoitti:

        Mulla oli neljä vuotta mondeo-02, kässsäri jumissa jo eka talvena. Laitoin jäykemmät palautusjouset,eikä sen jälkeen temppuillut.Tosin vaati vähän askartelua, mutta paljon halvempi kuin uusia turhaan asetelmia jota täälläkin huolto esitti. Nyt mondeo-06 ajanut vajaa 80 kymppiä. Tässä onkin jo vahvemmat jouset näköjään, eikä murheita toinen talvi menossa.

        Mistä saa sellaset jäykemmät jouset??????


    • teemu:

      mulla ainakin on riittänyt kun on ottanut palat pois ja puhdistanut ne urat /vastakappaleet joissa palat liikkuvat lisäksi niihin hieman jarrurasvaa tämän olen tehnyt renkaiden vaihdon yhteydessa 1½ voden välein eikä ole ollut mitään ongelmia kohta 7 vuoteen, sylintereille en ole ikinä tehnyt mitään.

    • Putikainen

      Jos sinulla on mahdollisuus päästä auton alle, homma helpottuu merkittävästi.

      Jarruvaijeri on työläämpi irroitettava, jos ei ole asianmukaisia työvälineitä, mutta onnistuu toki.

      Vaijerin uusiminen jo auttaa todennäköisesti.

      Voisithan käyttää autoa jarrumittarilla, jotta näkisit heti, kantaako joku puoli ja vasta sitten alkaisit tarvittaessa herkistelemään paloja.

      Vaikka homma on melko helppo toteuttaa, en itse lähtisi sitä tekemään. Asiantunteva korjaamo tekee työn nopeasti, eikä tule edes kalliiksi.

      • Onko teeseitse

        Käsijarruvaijeri on juuri vaihdettu..
        kuskin puoli vain jumittaa..toinen puoli toimii..
        Autokorjaamolla olen käyttänyt kahteen kertaan (ei ehkä sitten asiantuntevalla). sanovat vain että kun sinne tulee kuraa niin menee jumiin.
        täytyy kai yrittää itse puhdistella noita osia.


      • Putikainen
        Onko teeseitse kirjoitti:

        Käsijarruvaijeri on juuri vaihdettu..
        kuskin puoli vain jumittaa..toinen puoli toimii..
        Autokorjaamolla olen käyttänyt kahteen kertaan (ei ehkä sitten asiantuntevalla). sanovat vain että kun sinne tulee kuraa niin menee jumiin.
        täytyy kai yrittää itse puhdistella noita osia.

        Nykyistä -02 mondeosta en ole jarruja vielä joutunut putsailemaan, mutta aikaisemmista autoista homma tuli tutuksi.

        Jos irroitat satulan puhdistustyön helpottamiseksi, kannattaa varoa, ettei mäntä (mannät) tule kokonaan ulos. On melko hankala saada takaisin paikalleen...

        Jarruista voi olla männän suojakumi rikki, kannattaa hankkia korjaussarja etukäteen.

        Täällä keskustelua asiasta. http://www.ford-club.net/keskustelu/viewtopic.php?t=10451&postdays=0&postorder=asc&start=0


    • Motukka 01

      Itselläni on ajoittain molemmilla puolilla jumitanut ja olen irroittanut, putsannut ja voidellut kässärin vivuston liikkuvat osat. Helpoin ratkaisu on se, että käytän kässärriä säännöllisesti ja ohjekirjan mukaan, eli ensin voimakkaasti poljin alas ja sitten vasta kässäri ylös. Toinen tärkeä seikka on se, että sopivassa paikassa hiljaisesta nopeudesta kunnon hyppy jarrupolkimelle, jotta kaikki osat liikkuu varmasti. yleensä autoissa käytetään liian lempeää jarrutusta, jolloin vain etujarrut saavat "liikuntaa"

    • mondeo man

      mondeoni jarut jumittaa onko tämä tyypilinen mondeon vika?

      • vintt

        Etu- vai takajarrut?


    • köffffffff

      ei ole. motskuissa ei ole mitään vikaa...hihhiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

      kaikki on ominaisuuksia ja niitä on tuhottamasti hahhhaaaaaaaaaaa

    • ,.,..,
    • Mondeo -02

      Ite vaihoin just mondeoon käsijarruvaijerit ja uuden satulan.Silti uuden satulan puoli ei palauta täysin vaijeria vaan jää laahaamaan.Vanha puoli toimii kuin unelma.Menee jo pään raapimiseks kohta.Oon ilmannu ja kokeillu kaikkee mut ei auta,viel pitää kokeilla jäykempää jousta jos siitä ois apua.Omituista vaan kun on uus satula ni luulis pelittävän kunnolla!

      • -01 vaihdettu

        kuulostaa siltä, että käsijarrun käyttövivun juuressa oleva automaatti säätö on rikki ja kiristää jarrua päälle koko ajan. Varaosana saatavissa vanhanaikaista ruuveilla kiristettävää mallia..


    • köffffffff

      vaihda toiseen autoon..mut ei fooordiin. ni johan pellittää...


      hahhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

      • No mihi

        ihmeesee?ettei tule normaaleja vikoja niiku kaikkiin!
        jos näkisin et tunnistais naamast ittees!


      • köfffffff

        niin mun Nissan Cerryssä muuten toimii kaikki ! hihhhh
        hahhaaaaaaaa


      • No voihan
        köfffffff kirjoitti:

        niin mun Nissan Cerryssä muuten toimii kaikki ! hihhhh
        hahhaaaaaaaa

        Toyota palstalla kerroit Köfffff olevasi Audi miehiä, miten nyt merkki on kesken kaiken vaihtunut :- )))


    • mondeo .............

      köffff on katkeroitunu audi mies . jolla vikoja piisanu, ala pallot lonksuu ..hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 134
      3843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      107
      3497
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      18
      2493
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1446
    Aihe