minulta leikattiin nivustyrä joulukuussa,eli 3viikkoa sitte.haava on ok,mutta iho on arka kosketukselle. kipu yltää haavasta lantioluun yläpuolelle asti!! onkohan tämä ihan normaalia,että vieläkin näin??!! aivan niinku suoni ois "paksuna" sinne lantioluun yläpuolelle asti ja se kipeä... kummallista. oisko kukaan ollu nivustyräleikkauksessa ja vois antaa omia toipumis-kokemuksia??????
nivustyräleikkauksesta
7
2841
Vastaukset
- leikattu
Aikoinaan leikattiin nivustyrä ilman verkkoa, en tiedä sinun leikkaustapaa.
Taisi olla toista kuukautta arkuutta leikkauksen jälkeen, mutta ei kipuja.- tuu-likki
mulle leikkaava lääkäri sanoi ennen leikkausta,että katsoo leikkauksen yhteydessä onko tarvista laittaa verkkoa ja leikkauksen jälkeen siitä ei puhuttu mitään,joten en tiedä,tuliko verkkoa laitettua,mutta postissa tuli myöhemmiin leikkauskertomus ja luultavasti se verkko sinne tuli,näin ainakin ymmärsin,vaikken siitä sepostuksesta juurikaa selvää ottanu =)... ja tosiaan kipua ei ole näin ku vaan on,mutta jos alueeseen koskee,sillon arkuutta on selvästi.
kiitos vastauksesta!!!!! =)
- tyrijä
Kertomuksestasi päätellen sinulle tehtiin tyräleikkaus perinteisellä avoleikkaustyylillä,ei siis skopialla eli tähystäen.
Tässä tapauksessa toipumisaika on huomattavasti pidempi kuin tähystysleikkauksesta toipuminen.Sinulla haava on varmasti kipeä jonkin aikaa.Se kuuluu asiaan,ellei sitten itse haava ole tulehtunut??
Muutoin kipu väistyy aikanaan..sait varmaan kipulääkereseptin? Kannattaa käyttää ihan reippaalla kädellä.Toisin kuin useat ajattelevat niin kipulääkkeet jouduttavat paranemista,eivät siis vain poista itse kipua.- tuu-likki
kyllä,avoleikkauksella tehtiin. suositeltiin panadolia kipulääkkeeksi.ei reseptejä annettu. vähän on enää kipua,ainoastaan tuossa haavan vierellä,nahassa,liekkö nahka niin kireä... oon aloittanu kuntoilun,kävelyn. ei tunnu kävellessä minkäälaista kipua. tosi hyvin on nyt menny. kiitos vastauksista =)
- tuu-likki
tuu-likki kirjoitti:
kyllä,avoleikkauksella tehtiin. suositeltiin panadolia kipulääkkeeksi.ei reseptejä annettu. vähän on enää kipua,ainoastaan tuossa haavan vierellä,nahassa,liekkö nahka niin kireä... oon aloittanu kuntoilun,kävelyn. ei tunnu kävellessä minkäälaista kipua. tosi hyvin on nyt menny. kiitos vastauksista =)
kysäsen että mitä mieltä ootte juoksusta,millon kannattaa vasta alottaa? entä kuntosaliharjottelu.? se ehkä myöhemmin,siinähän se tyrä sillon pullistuki aina isommaksi...
- tyrijä
tuu-likki kirjoitti:
kysäsen että mitä mieltä ootte juoksusta,millon kannattaa vasta alottaa? entä kuntosaliharjottelu.? se ehkä myöhemmin,siinähän se tyrä sillon pullistuki aina isommaksi...
Juoksemisen voi rauhallisesti aloittaa sen jälkeen kun ompeleet on otettu pois.
Kuntosaliharjoittelu on hyvä aloittaa n.5-6vkoa leikkauksesta (riipuen).Itse tein jalkaprässiä 4vkon jälkeen tähystysleikkauksesta ja sain leikkauskohdan jumalattoman kipeeksi.Otin yhteyttä lääkäriin joka sanoi että leikkauskohta pitäisi kyllä kestää mutta kipu aiheutui arpikudoksen venytyksestä.....eli anna reippaasti lepoa ennen kuin teet mitään rankkaa fyysistä liikuntaa.Mitään raskaampaa en lähtisi nostelemaan vasta kun 6-8 vkon kuluttua ja silloinkin todella varoivaisesti.
Salilla voi kyllä kikkailla sellaisten liikkeiden kanssa jossa a)ei tarvitse nostaa mitään b) kuormittaa mahd.vähän keskikroppaa. - tuu-likki
tyrijä kirjoitti:
Juoksemisen voi rauhallisesti aloittaa sen jälkeen kun ompeleet on otettu pois.
Kuntosaliharjoittelu on hyvä aloittaa n.5-6vkoa leikkauksesta (riipuen).Itse tein jalkaprässiä 4vkon jälkeen tähystysleikkauksesta ja sain leikkauskohdan jumalattoman kipeeksi.Otin yhteyttä lääkäriin joka sanoi että leikkauskohta pitäisi kyllä kestää mutta kipu aiheutui arpikudoksen venytyksestä.....eli anna reippaasti lepoa ennen kuin teet mitään rankkaa fyysistä liikuntaa.Mitään raskaampaa en lähtisi nostelemaan vasta kun 6-8 vkon kuluttua ja silloinkin todella varoivaisesti.
Salilla voi kyllä kikkailla sellaisten liikkeiden kanssa jossa a)ei tarvitse nostaa mitään b) kuormittaa mahd.vähän keskikroppaa.nyt leikkauksesta on vasta 4 viikkoa ja olen vain kävelylenkkejä reippaita 1½h tehny. siitä saa ihan hyvästi nyt liikuntaa. ei oo tullu leikkauskohta kipeäksi,eikä kävellessä tunnu kipeältä. aattelin että alottasin vasta helmikuussa juoksuharjoittelun.eipähän tuu sitten takapakkia.samoin kuntosaliharjoittelun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263754- 822597
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071775
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331468