olen aina tottunut saamaan hyvää hoitoa yksityisillä lääkäriasemilla esim. gyne, silmä- ja ihotautilääkäri. Nyt raskausaikana olen turvautunut julkisen terveydenhuollon palveluihin ja ollut järkyttynyt. Miksi odottava äiti ei voi hoidattaa itseään yksityisenä potilaana aina odotuksesta synnytykseen ja lapsivuodeaikaan. Koska Suomeen tulee yksityinen synnytyssairaala? Takuulla äitien kohtelu paranisi julkisellakin puolella, kun julkiset sairaalat kilpailisivat synnyttäjistä. En ole varmaankaan ainut odottaja, joka olisi valmis maksamaan muutaman tuhatlappusen liittyen raskauteen ja synnytykseen. Meneehän sitä rahaa paljon muuhun turhempaankin.
Yksityinen terveydenhuolto
11
2378
Vastaukset
- tulivuori86
että oikeen tuhat lappusen?!?
minä en ainakaan ole valmis laittamaan muutamaa tuhatlappusta liittyen raskauteen ja synnytykseen.
ihan "yhtä hyvää" palvelua saat normaalisti, riippuen tietysti tädeistä ja heidän moraaleistaan, minkä olen itse saanut tuta.- Neena
En uso että julkisella puolella saa yhtä hyvää, henkilökohtaista ja joustavaa palvelua kuin yksityisellä.
Yrittäjänä arvostan että voin vaikuttaa joustavasti koska käyn neuvolassa, aikaisin aamulla tai työpäivän jälkeen. Haluan että tavoitan neuvolatädin silloin kun minulla on jotain kysyttävää, minulla ei ole mahdollisuutta eikä halua passata tiettyä puhelinaikaa ja jonottaa loputtomiin eikä aina silloinkaan tavoita.
Ysityisellä tarkistetaan vauvan sydänäänet kuunnellaan, kasvu tarkistetaan ultraamalla joka kerta, hemoglobiini ja verenpaineet mitataan. Kaikki tämä JOKAISEN käynnin yhteydessä. Isäkin pääsee osallistumaan "tutkittavaksi" häneltäkin mitataan hemoglobiini ja verenpaineet, keskustellaan elämäntavoista ja hänen ajatuksistaan.
Haluan hyvää palvelua, oli tilanne mikä tahansa. - tulivuori86
Neena kirjoitti:
En uso että julkisella puolella saa yhtä hyvää, henkilökohtaista ja joustavaa palvelua kuin yksityisellä.
Yrittäjänä arvostan että voin vaikuttaa joustavasti koska käyn neuvolassa, aikaisin aamulla tai työpäivän jälkeen. Haluan että tavoitan neuvolatädin silloin kun minulla on jotain kysyttävää, minulla ei ole mahdollisuutta eikä halua passata tiettyä puhelinaikaa ja jonottaa loputtomiin eikä aina silloinkaan tavoita.
Ysityisellä tarkistetaan vauvan sydänäänet kuunnellaan, kasvu tarkistetaan ultraamalla joka kerta, hemoglobiini ja verenpaineet mitataan. Kaikki tämä JOKAISEN käynnin yhteydessä. Isäkin pääsee osallistumaan "tutkittavaksi" häneltäkin mitataan hemoglobiini ja verenpaineet, keskustellaan elämäntavoista ja hänen ajatuksistaan.
Haluan hyvää palvelua, oli tilanne mikä tahansa."Ysityisellä tarkistetaan vauvan sydänäänet kuunnellaan, kasvu tarkistetaan ultraamalla joka kerta, hemoglobiini ja verenpaineet mitataan. Kaikki tämä JOKAISEN käynnin yhteydessä. Isäkin pääsee osallistumaan "tutkittavaksi" häneltäkin mitataan hemoglobiini ja verenpaineet, keskustellaan elämäntavoista ja hänen ajatuksistaan."
tavallisessakin neuvolassa kuunnellaan sydänäänet joka kerta, sekä hemoglobiini ja verenpaineet. Kaikki nuo jokaisen käynnin yhteydessä.
minulle tuosta "isä" jutusta ei olisi paljon hyötyä koska se olen minä joka odotan ja minä joka siellä käy.
- neuvola
Eikös ole yksityisiä äitiysnevoloita? Näin olen ymmärtänyt. Irse olen käynyt raskausaikana tavan neuvolassa, mutta ultra- ja lääkärikäynnit on hoitunut yksityisellä puolella. Mun terveyskeskuksen omalääkäri on niin avuton tunari, että missään vähääkään vaativammassa asiassa en kyllä luota häneen. Kerran menin, hän ei osannut sanoa mitään, yksityinen gyne osasi auttaa saman tien. Synnytyksestä mulla on vielä ihan optimistinen kuva, esikoinen tulossa niin en osaa kokemuksesta sanoa mitään. Mutta jos olisi yksityinen vaihtoehto tarjolla niin kyllä varmasti harkitsisin myöskin.
- yksityisen kannalla
Käsittääkseni yksityisneuvolapalveluita on tarjolla vain pääkaupunkiseudulla.
Olen ollut tyytyväinen kunnalliseen neuvolaan, mutta kaikki lääkärikäynnit ja ja ultrat olen käynyt mieluummin yksityisellä, vaikka ne kunnallisella puolella tulisivatkin halvemmaksi.
Myös minä kaipailisin yksityistä synnytyssairaalaa, ehkä neuvolaakin.
Yksityisellä asiakkaisiin suhtaudutaan aidosti asiakkaina. Kunnallisella puolella on joukossa loistavia ammattilaisia, mutta valitettavasti taso on todella kirjavaa. Ja koska asiakkaalla ei ole valinnanvaraa, ei hänelle tarvitse olla ystävällinen tai kohdella kunnioittaen. Osalla tämä tulee luonnostaan, muttei kaikilla.
Miettikää vain esim. mitä on käynyt katsastuksille yksityistämisen jälkeen; kilpailu asiakkaista on muuttanut palvelua huomattavasti parempaan suuntaan.
- kyllä varmaan
olet kutakuinkin ainut, joka on valmis maksamaan muutaman tuhatlappusen sellaisesta, minkä saa ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksikin. Mutta...
Raskaudessa ei tarvita julkista sektoria. Sen kuin hoidat raskauden yksityisellä gynellä tai missä parhaaksi näet. Ilmeisesti kohtalaisen monet hoitavat ainakin lääkärit yksityisellä gynellä. Ole hyvä vain.
Synnytykseenkin on vaihtoehtoja, jos kerran raha ei ole ongelma. Kotisynnytys? Synnytys ulkomailla yksityisessä sairaalassa? Kaikki on mahdollista.
Ei se julkinen sektori taatusti parane siitä, että yksityinen tulee "kilpailemaan". Ei kyse oikeastaan ole kilpailusta, sillä yksityisestä maksetaan, julkisesta ei. Se on siis verorahoilla kustannettavaa hommaa, joka ei muutu siitä paremmaksi. Jos niitä maksajia löytyisi, niin taatusti löytyisi myös yksityisiä sairaaloita. Saattaa tuo muutama tuhatlappunen olla aika lailla alakanttiin arvioitu summa, jos kaiken hoidattaisi yksityisellä raskaudesta lapsivuodeaikaan.- nalle22
yksityisessä sairaalassa ja sen kautta hieman niistä jutuista tietävänä voin sanoa että vaikka yksityinen synnytyssairaala perustettaisiin, niin ei asiakkaita olisi niin paljoa että niitä olisi koko ajan ja ympäri vuorokauden osasto täynnä, se on ihan selvä. ja kun mietitään mitä yhteiskunta maksaa normaalista raskauden seurannasta ja synnytyksestä lapsivuodeaikoineen, niin ei taida muutama tuhatlappunen riittää...ja jos yksityisellä olis näitä palveluita, niin jo pelkkä vuorokausimaksu lähenee 400euroa, ehkä enemmänkin, ja sitä paitsi yksityisellä joutuu maksamaan joka ikisen lääkepillerin, joka ikisen haavasidoksen, joka ikisen kaarimaljan yms. erikseen...
ja jos mietitään sitä palvelua, niin sehän ei sais olla erilaista, ikävä kyllä joissain yksityisissä saa parempaa palvelua, tai siis ystävällisempää...saa sitä kunnallisellakin, riippuu vaan paikasta...
mutta siis ei toi idea, vaikka ihan hyvä onkin, niin tule ikinä kannattamaan..asiakkaita ei yksinkertaisesti tule olemaan tarpeeksi että se olis kannattavaa...
naistentautien leikkauksia ja toimenpiteitä hoidetaan kyllä yksityisellä, mutta muiden joukossa. - nalle22
nalle22 kirjoitti:
yksityisessä sairaalassa ja sen kautta hieman niistä jutuista tietävänä voin sanoa että vaikka yksityinen synnytyssairaala perustettaisiin, niin ei asiakkaita olisi niin paljoa että niitä olisi koko ajan ja ympäri vuorokauden osasto täynnä, se on ihan selvä. ja kun mietitään mitä yhteiskunta maksaa normaalista raskauden seurannasta ja synnytyksestä lapsivuodeaikoineen, niin ei taida muutama tuhatlappunen riittää...ja jos yksityisellä olis näitä palveluita, niin jo pelkkä vuorokausimaksu lähenee 400euroa, ehkä enemmänkin, ja sitä paitsi yksityisellä joutuu maksamaan joka ikisen lääkepillerin, joka ikisen haavasidoksen, joka ikisen kaarimaljan yms. erikseen...
ja jos mietitään sitä palvelua, niin sehän ei sais olla erilaista, ikävä kyllä joissain yksityisissä saa parempaa palvelua, tai siis ystävällisempää...saa sitä kunnallisellakin, riippuu vaan paikasta...
mutta siis ei toi idea, vaikka ihan hyvä onkin, niin tule ikinä kannattamaan..asiakkaita ei yksinkertaisesti tule olemaan tarpeeksi että se olis kannattavaa...
naistentautien leikkauksia ja toimenpiteitä hoidetaan kyllä yksityisellä, mutta muiden joukossa.ja kyllä mä ainakin valitsisin mieluiten ison yliopistosairaalan tms. jossa kaikki asiantuntijat on töissä, ja apu lähellä, jos esim. itselle tai vauvalle käy jotain..ei yksityiseltä ikinä löydy tollasta..vaikka asiantuntijoita onkin...sit pitäis olla koko ajan päivystävät anestesialääkärit, gynet, anestesia- ja instrumenttihoitajat, kätilöt yms...ja isot leikkaussalit, tilat, veripankki yms...no, tää nyt on tällasta jossittelua, mut kuitenkin, paremmassa turvassa sitä on tässä tilanteessa isossa sairaalassa.
- Sssanteri
nalle22 kirjoitti:
ja kyllä mä ainakin valitsisin mieluiten ison yliopistosairaalan tms. jossa kaikki asiantuntijat on töissä, ja apu lähellä, jos esim. itselle tai vauvalle käy jotain..ei yksityiseltä ikinä löydy tollasta..vaikka asiantuntijoita onkin...sit pitäis olla koko ajan päivystävät anestesialääkärit, gynet, anestesia- ja instrumenttihoitajat, kätilöt yms...ja isot leikkaussalit, tilat, veripankki yms...no, tää nyt on tällasta jossittelua, mut kuitenkin, paremmassa turvassa sitä on tässä tilanteessa isossa sairaalassa.
Yksityissairaalassakin, jos synnytys järjestetään, on kaikki tarvittava henkilökunta paikalla. Ei ne riskejä ota sielläkään. Ja itse julkisella puolella kun työssä olen ollut, niin tiedän, että siellä ei valitettavasti aina saa sitä yksilöllistä palvelua. Se on tosi kiva, jos ihmisillä on hyviä kokemuksia, mutta niitä huonojakin kokemuksia on tosi paljon. Tosiasia on kuitenkin se, että jos väkeä pukkaa, kaikki tulee sisälle kun julkisella ollaan, tuli sitten tunku miten tiukka hyvänsä. Yksityisellä sinulla on varattu henkilökohtaisesti aikaa. Yksityinen tulee kilpailuttamaan julkista puolta vielä tosi komeasti. Ja minun mielestä se on ihan hyvä. Todennäköisesti moni asia muuttuu julkisellakin puolella. Parempaan suuntaan, toivoakseni. Itse en halua näissä isoissa lafkoissa töissä olla. Se on todella stressaavaa ja vaatii halun tehdä työtä liukuhihnalta. Jos puhutaan julkisesta puolesta noin yleensäkin, niin kyllä siellä yllättävän usein joutuu itse vaatimaan sitä palvelua. Pitää tietää, mitä haluaa. Olen monta kertaa joutunut opastamaan ystäviä ja tuttavia siitä, mitä on hyvä sanoa jotta palvelu toimii eikä tarvitse montaa kertaa rampata saman asian takia. Lisäksi esim päivystyksissä työskentelee vaikka minkä näköisiä lääkärin alkuja, joilla ei vielä ole välttämättä mitään käsitystä juuri vaikka raskaana olevista naisista. Näille yksityisille alkaa olla kovasti kysyntää ja se todellakin johtuu ihmisten vaatimustason noususta. Ei se ole huono piirre ihmisessä jos osaa vaatia hyvää palvelua. Ja jos ihmisellä vara maksaa palvelusta niin ei kun vaan. Minä kyllä myyn ammattitaitoani sitä haluavalle :)
Onnellista odotusta kaikille. :) - 1234pullat paremmaks
Sssanteri kirjoitti:
Yksityissairaalassakin, jos synnytys järjestetään, on kaikki tarvittava henkilökunta paikalla. Ei ne riskejä ota sielläkään. Ja itse julkisella puolella kun työssä olen ollut, niin tiedän, että siellä ei valitettavasti aina saa sitä yksilöllistä palvelua. Se on tosi kiva, jos ihmisillä on hyviä kokemuksia, mutta niitä huonojakin kokemuksia on tosi paljon. Tosiasia on kuitenkin se, että jos väkeä pukkaa, kaikki tulee sisälle kun julkisella ollaan, tuli sitten tunku miten tiukka hyvänsä. Yksityisellä sinulla on varattu henkilökohtaisesti aikaa. Yksityinen tulee kilpailuttamaan julkista puolta vielä tosi komeasti. Ja minun mielestä se on ihan hyvä. Todennäköisesti moni asia muuttuu julkisellakin puolella. Parempaan suuntaan, toivoakseni. Itse en halua näissä isoissa lafkoissa töissä olla. Se on todella stressaavaa ja vaatii halun tehdä työtä liukuhihnalta. Jos puhutaan julkisesta puolesta noin yleensäkin, niin kyllä siellä yllättävän usein joutuu itse vaatimaan sitä palvelua. Pitää tietää, mitä haluaa. Olen monta kertaa joutunut opastamaan ystäviä ja tuttavia siitä, mitä on hyvä sanoa jotta palvelu toimii eikä tarvitse montaa kertaa rampata saman asian takia. Lisäksi esim päivystyksissä työskentelee vaikka minkä näköisiä lääkärin alkuja, joilla ei vielä ole välttämättä mitään käsitystä juuri vaikka raskaana olevista naisista. Näille yksityisille alkaa olla kovasti kysyntää ja se todellakin johtuu ihmisten vaatimustason noususta. Ei se ole huono piirre ihmisessä jos osaa vaatia hyvää palvelua. Ja jos ihmisellä vara maksaa palvelusta niin ei kun vaan. Minä kyllä myyn ammattitaitoani sitä haluavalle :)
Onnellista odotusta kaikille. :)Hommahan lähtee siitä että tarvitaan osaava henkilökunta. Kätilöt, perinatologia, psykologit/psykiatrit jne jne.
Mutta keitä ajattelette työskentelän kunnallisella puolella? Eli mikä koulutus ero henkilökunnalla on kunnallisen ja yksityisen välillä?
No, ei mikään! Eli aivan sama koulutus on henkilökunnalla riippumatta työnantajasta.
Yksityisellä kokemukseni mukaan kaiken huipuksi maksetaan huonompaa palkkaa. Työehtosopimus on huonompi yksityisellä terveyspalvelualalla.
Itse olen käynyt kunnallisella puolella aina neuvolassa... Ja arvaa mitä Neena!
En maksa siitä mitään, joka kerta mitataan hb, verenpaine, virtsan valkuaiset, sokerit, paino ja kuunnellaan sydänäänet. Isä saa aina tulla mukaan jos haluaa. Lisäksi keskustellakin voi askarruttavista asioista.
Lisäksi 2 ultraa kunnallisella, hintaan 44e yht.
Itse käyn kyllä lisäksi yksityisellä 1-2 kertaa raskauden aikana ultrassa... Mutta niistä en maksa mitään, työn etuja. - nalle22
1234pullat paremmaks kirjoitti:
Hommahan lähtee siitä että tarvitaan osaava henkilökunta. Kätilöt, perinatologia, psykologit/psykiatrit jne jne.
Mutta keitä ajattelette työskentelän kunnallisella puolella? Eli mikä koulutus ero henkilökunnalla on kunnallisen ja yksityisen välillä?
No, ei mikään! Eli aivan sama koulutus on henkilökunnalla riippumatta työnantajasta.
Yksityisellä kokemukseni mukaan kaiken huipuksi maksetaan huonompaa palkkaa. Työehtosopimus on huonompi yksityisellä terveyspalvelualalla.
Itse olen käynyt kunnallisella puolella aina neuvolassa... Ja arvaa mitä Neena!
En maksa siitä mitään, joka kerta mitataan hb, verenpaine, virtsan valkuaiset, sokerit, paino ja kuunnellaan sydänäänet. Isä saa aina tulla mukaan jos haluaa. Lisäksi keskustellakin voi askarruttavista asioista.
Lisäksi 2 ultraa kunnallisella, hintaan 44e yht.
Itse käyn kyllä lisäksi yksityisellä 1-2 kertaa raskauden aikana ultrassa... Mutta niistä en maksa mitään, työn etuja.siis siihen palveluun vielä palatakseni, ei se yksityiselläkään aina niin hyvää ole, olen huomannut sen sekä töissä ollessani että potilaana ollessani..
ja kyllä ne yksityiseltä puolelta rupee kohta siirtymään kunnalliselle töihin, koska toi uusi työehtosopimus tosiaan on niin huono että palkat on aika paljonkin huonommat...siis yksityisellä on ihan selvästi huonommat palkat, se on totta..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743153
- 922895
- 512135
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201595Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..61369- 151359
- 191324
Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131321Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein141297Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241242