Kerrostalo asunnon seinät mustuu likaavasta ilmavirrasta?

anssi_k

Olen remontoinut 1974 valmitetun kerrostaloasunnon Vantaalla ja maalattuani seinät valkoiseksi, olen törmännyt vaikeaan ongelmaan.
Mikäli laitan jotain nojaamaan seinää vasten, tulee seinää välittömästi (jo muutamassa tunnissa)mustat "varjot". Oli kysessä sitten metallinen pyykinkuivausteline, vaate, puulevy tms. Varjot tulee aina sen kohdan taakse joka osuu seinään ja nyt minulla on pyykkitelineen ritilän kuva valkoisessa seinässä.

Toinen missä lian huomasi selvasti oli kun ostin kiiltävän valkoiset kalvopintäiset komeron ovet. Muutama päivä asennuksen jälkeen ovissa kulki mustia jälkiä jotka meni ikään kuin virtauksin muodossa vaakasuuntaisesti ovien pinnoilla.
Lika on todella mustaa ja lähti ovista pyyhkimällä, mutta maalattuihin seiniin se imeytyy tosi tiukkaan eikä lähde kokonaan pois.

Asunnossa on venttiilit keittiössä ja sen vieressä olevan parvekkeen oven yläpuolella, wc:ssä ja kylppärissä (jotka on nykyään yhdistetty yhdeksi) ja makuuhuoneiden ikkunoissa on yläpuolella karmissa jonkin tyyppiset liukuvat suodattimet. Ikkunat on uusittu muistaakseni 2002.

Onko kellään ideoita mistä ongelmaa kannattaisi alkaa ratkomaan?

12

5190

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvaisin

Kulkeeko vieressä tie tai onko talo muuten keskustassa tms.? Musta hienojakoinen pöly tulee yleensä liikenteestä, diesel-autoista erityisesti.

Karmiventtiiliin ei taida saada kunnon suodattimia joilla ongelma poistuisi.

• anssi_k

Talo on poikkisuuntaisesti tiehen nähden, ja tämä on keskimmäinen kolmestarapusta. Tosin bussipusäkki on suoraan kohdalla. Kuitenkaan ikkunoiden yläpuolella olevien "luukkujen" jonkin tyyppiset superloni ilmanohjaimet eivät ole juurikaan edes mustuneet.Siksi epäilen että lika tulee jotain muuta kautta.

• liikenteestä
        anssi_k kirjoitti:

Talo on poikkisuuntaisesti tiehen nähden, ja tämä on keskimmäinen kolmestarapusta. Tosin bussipusäkki on suoraan kohdalla. Kuitenkaan ikkunoiden yläpuolella olevien "luukkujen" jonkin tyyppiset superloni ilmanohjaimet eivät ole juurikaan edes mustuneet.Siksi epäilen että lika tulee jotain muuta kautta.

yleensä liikenteestä tulevaa myrkkyä, avaa isot ikkunat ja katso tuleeko karmien välistä.
        voimalan lähellä koko parveke ja oh nokea täynnä riesaksi muuallekkin asti, mitään ei voi parvekkeella kuivattaa/tuulettaa. pistää miettimään missä kunnossa keuhkot on..köhköh

• sama ongelma

samaa asiaa. Paritalon puolikkaassa olen asunut vuodesta 2002 lähtien ja ongelmaksi tuo musta noki(?) on yltynyt vasta tämän syksyn/talven aikana. Hankin syksyllä ilmalämpöpumpun, mutta koska pumppu pyörittää vain sisäilmaa ei tällä pitäisi olla vaikutusta nokeentumiseen ainakaan valmistajan ja asentajan mukaan. Naapuriasunnot hankkivat pumppunsa jo viime kesänä, mutta heillä ei noki ongelmaa ole ollut. Asuntoni ilmanvaihtoon ei ole tehty tänä aikana mitään muutoksia mutta ihmetyttää miten nyt yhtäkkiä asuntoni eri sisäpinnat etenkin kaappien ovet (niin sisä- kuin ulkopuoleltakin) tummuvat. Noki tuntuu tarttuvan eritysesti muovipintoihin ja kulkeutuvan myös kaappien sisään (keittiön kaapeista on viimeaikoina löytynyt ikäviä yllätyksiä kun muoviset astiat ovat olleet mustan lian peittämiä). Myös jääkaapin oviaukkoon on ilmestynyt mustat vanat oventiivisteiden kohdalle. Ongelma käsittää koko asunnon sillä makuuhuoneiden kaapeissa ovien sisäpinnalla on hyllyjen kohdalla mustat viirut ja myös vessanpöntön muoviseen kanteen noki tarraa tehokkaasti kiinni.
      Aiemmin on riittänyt että kaapit pesee pari kertaa vuodessa mutta tällä hetkellä ne nokeentuvat siinä määrin että rätin kanssa saisi heilua vähintään parin viikon välein.
      Ihmetyttää tosissaan mistä moinen johtuu ja mitä pitäisi tehdä, jotta asian saisi korjattua.

• Anssi_k

Missä päin sinun paritalon puolikas sijaitsee? Mä olen myös pannut merkille tuon muovin mustumisen. Uusi pesukone oli jo parin viikon jälkeen ihan mustan pinnan peitossa, ja samoin keittiön muovikulhot. Aika vähän mitään konkreettista ideaa on ongelman korjaamiseksi tullut. Epätoivoisena tilasin jo keittiön liesituulettimeen jo uuden aktiivihiilisuodattimenkin koska se oli jo yli kaksi vuotta vanha.

• sama ongelma
        Anssi_k kirjoitti:

Missä päin sinun paritalon puolikas sijaitsee? Mä olen myös pannut merkille tuon muovin mustumisen. Uusi pesukone oli jo parin viikon jälkeen ihan mustan pinnan peitossa, ja samoin keittiön muovikulhot. Aika vähän mitään konkreettista ideaa on ongelman korjaamiseksi tullut. Epätoivoisena tilasin jo keittiön liesituulettimeen jo uuden aktiivihiilisuodattimenkin koska se oli jo yli kaksi vuotta vanha.

Asuntoni lähellä on vilkasliikenteisiä teitä ja lentokoneetkin huristelevat toisinaan ihan päältä eli siinä mielessä ymmärrän että nokea ajanmittaan sisälle tulisikin. Kuitenkin seinänaapuri ja samalla tontilla sijaitsevan toisen talon asukkailla ei noki-ongelmaa ole, joten sijaintia ei voi ongelmasta syyttää.
        Ongelma on ilmennyt tosiaan vasta nyt kuluneen syksyn ja talven aikana ja jotenkin tuntuu että pahenee viikko viikolta.

• Raivostunut

Itse huomasin täällä Kaakkois-Suomessa täysin saman ongelman. Televisiot olivat mustan noen peitossa, samoin jääkaapin ja pakastimen ovet, WC-istuin sekä myös nämä muoviastiat jopa kaapeissa.

Ensin epäilin, että asunnossa on kärähtänyt jotain, mutta huomasimme sen mahdottomaksi. Ainoa vaihtoehto oli siis, että jostain (siis ilmastoinnin kautta) on tullut asuntoon savutuprahdus, joka on sitten laskeutunut esim. sähköisille pinnoille.

Raivostuttaa vaan se, että ennen kuin huomasimme ongelman (pimeä vuodenaika) likaa/nokea oli kulkeutunut jo ties minne. Siivousurakka on todella suuri; kaikki pinnat on pyyhittävä, että lika ei pääse taas leviämään käsissä ympäri asuntoa.

Olemme asuneet tässä asunnossa, joka ei todellakaan ole liikenneväylien lähellä useita vuosia, eikä vastaavaa ole tapahtunut aikaisemmin.
      Olisiko mitään ehdotuksia, mistä noki voisi olla kotoisin? Tehtaista, lentokoneista...???

Olisin kiitollinen myös vinkeistä, kuinka noen saisi vähimmällä vaivalla pois.

• TTRone

Todella vanha viestiketju, mutta kirjoitellaan kuitenkin jos joku eksyy tänne niin kuin itse tein. Nyt huomattiin sama ongelma. Valkoisilla muovipinnoilla mustaa "nokea".
        Ainoa nopea selitys mitä keksittiin on kynttilät. Niistä kuulemma lähtee yllättävän paljon hiukkasia ilmaan. Tiedä sitten.

• tee se itse
        TTRone kirjoitti:

Todella vanha viestiketju, mutta kirjoitellaan kuitenkin jos joku eksyy tänne niin kuin itse tein. Nyt huomattiin sama ongelma. Valkoisilla muovipinnoilla mustaa "nokea".
        Ainoa nopea selitys mitä keksittiin on kynttilät. Niistä kuulemma lähtee yllättävän paljon hiukkasia ilmaan. Tiedä sitten.

Ai ai. Kynttilöillä tosiaan saa kämppänsä noettua. Nähty on asunto, joka oli kuin tulipalon jäljiltä - seinät ja katot ihan harmaina. 1 kynttilä tuottaa vaatimattomat 1 000 000 000 - 10 000 000 000 kpl hiukkasia joka sekunti, ei sen enempää, joten kannattaa tosiaan muutamaa polttaa koko ajan!

Mutta muutoin tuo musta noki on todellakin nokea ja peräisin joko pientalojen savupiipuista tai (diesel)autojen pakoputkista. Karkeat hiukkaset, siis hiekoitushiekka yms. eivät pitkälle lennä, joten nämä vaivaavat vain liikenneväylien varrella, mutta noki on hivin pientä hiukkasta, jotka lentää vaivatta kymmeniä, jopa satoja, kilometrejä. Onhan meillä ollut ilmanlaatuongelmia johtuen metsäpaloista Venäjällä tai Baltian maissa harrastetusta ruohikkojen kevätkulotuksesta.

• loistava noki
        tee se itse kirjoitti:

Ai ai. Kynttilöillä tosiaan saa kämppänsä noettua. Nähty on asunto, joka oli kuin tulipalon jäljiltä - seinät ja katot ihan harmaina. 1 kynttilä tuottaa vaatimattomat 1 000 000 000 - 10 000 000 000 kpl hiukkasia joka sekunti, ei sen enempää, joten kannattaa tosiaan muutamaa polttaa koko ajan!

Mutta muutoin tuo musta noki on todellakin nokea ja peräisin joko pientalojen savupiipuista tai (diesel)autojen pakoputkista. Karkeat hiukkaset, siis hiekoitushiekka yms. eivät pitkälle lennä, joten nämä vaivaavat vain liikenneväylien varrella, mutta noki on hivin pientä hiukkasta, jotka lentää vaivatta kymmeniä, jopa satoja, kilometrejä. Onhan meillä ollut ilmanlaatuongelmia johtuen metsäpaloista Venäjällä tai Baltian maissa harrastetusta ruohikkojen kevätkulotuksesta.

PS se kynttilän keltainen liekki on kuumana hehkuvaa nokea!

Kemialliseten reaktioden tuottama valo on aika vaatimaton - se pieni sinertävä osa liekien alaosassa. Vrt. puhtaasti palava = täysin sininen & lähes näkymätön kaasuliekki.

• Anonyymi
        TTRone kirjoitti:

Saman huomasin itse, kun tälläviikolla polttelin kynttilöitä, niin wc-pöntön muoviset istuinosat olivat yhtäkkiä mustan noen peitossa. Nämä kynttilät olivat muistaakseni jotkut halpis merkkiset (Rainbow). Kannattaa siis ostaa vain laatu kynttilöitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saman huomasin itse, kun tälläviikolla polttelin kynttilöitä, niin wc-pöntön muoviset istuinosat olivat yhtäkkiä mustan noen peitossa. Nämä kynttilät olivat muistaakseni jotkut halpis merkkiset (Rainbow). Kannattaa siis ostaa vain laatu kynttilöitä.

Kaikki kynttilät nokeaa. Ilman nokea ei ole sitä keltasta liekkiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      37
      2421
    2. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      36
      2416
    3. Onko kaivattusi perään

Moni muukin?
      Ikävä
      95
      1731
    4. Olen aina vain

Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1300
    5. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      86
      1281
    6. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      5
      1175
    7. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      267
      1029
    8. Nainen jos pitää sanoa

Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      52
      976
    9. Kumpi teistä rakastui ensin?

Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi
      Ikävä
      36
      747
    10. Niin se vain on

Haluatko kuulla salaisuuden mies rakastan sua.
      Ikävä
      27
      740
    Aihe