Aikuiskouluttajan työ

opera

Minut on kutsuttu työhaastatteluun yritykseen joka järjestää monenlaista aikuiskoulutusta: ammattitutkintoja, maahanmuuttajakoulutusta jne.

Olen kuullut, että alalla toimii paljon sellaisiakin firmoja, jotka eivät paljon työehtosopimuksista ja yleisistä käytänteistä välitä - työntekijöille ei ole maksettu kilometrikorvauksia jne.

Onko meno aikuiskoulutusrintamalla tosiaan kuin villissä lännessä, vai onko asiallisestikin toimivia firmoja? Kertokaa omia kokemuksianne, olen niistä kiitollinen, sillä haastattelu on aika kaukana ja mietin nyt, kannattaako edes nähdä sitä vaivaa, jos todellisuus tosiaan on sellaista kuin olen kuullut...Ainakin kotisivujensa perusteella yritys vaikuttaa asialliselta, mutta sen varaan ei uskalla kovin paljoa laskea.

26

4508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnea matkaan

      Jos ko. paikka on Oulun läänissä. Ei maksa vaivaa. Moni kakku päältä kaunis, mutta ei niin hyvää.

      Ota selvää paikasta, esim. entisten työntekijöiden tai opiskelijoiden kautta. Onko henkilöstö pysyvää ?.Usko, jos kuulet varoituskellojen helinää.

    • .2.2.2.2.2.2.2.2.2.2.2

      Valitettavasti tämäntyyppisissä firmoissa eletään kuin villissä lännessä. Kun ne eivät kuulu (usein / koskaan?) mihinkään liittoon, niin ne eivät noudata mitään TES:siäkään. Lomarahoista saat vain haaveilla. Näitä siis kyllä löytyy. Eli ole varovainen.

      Se että firman kotisivut ovat asiallisen näköiset, eivät valitettavasti kerro yhtään mitään. Voi olla, että firma on asiallinen tai sitten se ei sitä ole. Nettisivujen perusteella sitä ei voi tietää. Mutta voithan kysyä viimeistään haastattelussa, mitä TES:siä yritys noudattaa tms. Kyllä siinä melko nopeasti huomaa, millainen suhtautuminen siellä on tämän tyyppisiin asioihin.
      Voit toki kysyä näitä asioita jo etukäteenkin tai soittaa jollekulle työntekijälle ja kysyä vähän firmasta lisätietoa JO ENNEN haastattelua.

    • epätasaisesti

      Palkaa todennäköisesti saa vain pidetyiltä tunneilta, vaikka joutuisi räätölöimään asiakaskohtaisia koulutuksia. Ihan tavallista on, että aikuiskouluttaja tekee max 33 opetustuntia/vko ja saa siitä huolimatta 'osa-aikaisen' palkan eli 33/38,25 osan kokoaikaisen palkasta. Kun tuon 33 opetustunnin päälle tekee valmistelut, suunnittelut, kokeet ja arvioinnit, on viikko aika täynnä.
      Useimmat paikat tarjoavat osa-aikaista sopimusta ja silloin palkka välillä tippuu, koska osa-aikaiselle taataan vain 16h/vko opetusta.
      Jos olet pätevä, on toki mahdollista neuvotella ihan kunnollinen kokoaikaisen sopimus.

    • &&&&&...

      hengellehupa työpaikka tuo,jos työkkäristä tai typistä työnnetään porukkaa karenssin uhalla näille haistavittu kursseille niin tiedät varmaan mikä on motivaatio opiskella,täällä päin ainakin noilla kursseilla näkyy köörit kulkevan hampaat irvessä ja kädet nyrkissä niin on ajankysymys milloin saattaa vaikka linkku vilahtaa kun tarpeeksi ärsytetään ja poljetaan maahan,itse kiertäisin kaukaa tälläiset loispummiyrittäjien kätyrikurssien haastattelut.

      • osa motivoituneita..

        osa ei. Työ taatusti rankkaa.


    • mamu-kouluttajana toiminut

      maksettiin kulukorvaukset. En toki haastattelussa käynyt eri paikkakunnalla ja siitä ei tullut kuluja.

      Mutta palkka oli pitkään 2000 e/kk. Nousi lopussa 2170 euroon.

    • kiinni....

      Oletpas saanut paljon ja erilaista tietoa. TOimin itse aikuiskouluttajana ja tässä ihan oikeaa tietoa.

      Työtä on paljon, se on totta ja mitä ammattitaitoisempi olet ja asenne hyvä, sitä vähemmällä esim. valmistelulla pääsee. Osa koulutuksista on tympeitä kun osallistujat pakotetaan kursseille mutta niistäkin selviää ja aina joukossa on niitä helmiä, joihin kannattaa ja pitääkin satsata. Marisijat ja kaikesta valittajat eivät osaa ottaa hyötyä mistään, olipa kouluttaja minkälainen tahansa.

      Teen jatkuvasti määräaikaisia töitä; palkka on mielestäni kohtuullinen, koulutuksista riippuen 2000 - 2500/ kk tai sitten olen tuntipalkalla jos kuukaudessa on vähemmän työpäiviä mutta ylimääräiset vapaa ovat vain plussaa.

      Pidän työstäni erittäin paljon; se on itsenäistä ja haastavaa. TYönantajani on hyvä ja mm. kouluttaa henkilökuntaa jatkuvasti pitää huolta jaksamisesta tarjoamalla elokuvalippuja, lounaslippuja, liikuntaa, konsertteja jne.

      Meistä jokainen kouluttaja on sopinut itse työnantajan kanssa työsopimuksen hieman erilaisin ehdoin koska olemme taustaltamme erilaisia ja osaamisemme on erilaista; myös työtehtävät vaihtelevat.

      Olen yli5-kymppinen nainen ja minulle määräaikaisuus työssäni sopii hyvin; arvostan vapaa-aikaani paljon ja haluankin myös arkivapaita, jolloin opiskelen tai muuten hoidan itseäni.

      Menosta aikuiskoulutusrintamalla yleensä en osaa sanoa mitään koska en lotkauta korvaanikaan huhupuheilla, saatikka tekisin niiden perusteella johtopäätöksiä. Ja vaivaa pitää nähdä minkä hyvän ja haastavan työn takia vain. Tänä päivänä ei pääse helpolla missään, mutta itse täytyy päättää, mitä pitää vaivalloisena ja mitä turhana vaivannäkönä.

      • aikuiskouluttaja

        Työskentelin ohjaavana kouluttajana aikuiskoulutuskeskuksessa ja siellä palkka on päälle kolme tuhatta euroa kuussa. Kerran kyselin huvikseni Arffmann consultingilta työstä ja palkasta ja palkka oli pari tonnia tai vajaat, eli ero on aika suuri. Hae hakusanoilla Arfmann kritiikki, niin löytyy mm. heidän järjestämiensä koulutusten kritiikkiä.


      • .2.2.2.2.2.2.2.2.2.2.2

        Hyvä, että annoit täällä oikeaa tietoa, mutta ap:n lienee hyvä tietää, että myös minä annoin vastauksessani ihan oikeaa tietoa. Puhuin siis kokemuksesta.

        Toivottavasti ap löydät sen oman oksasi!


      • ei putkinäköä
        aikuiskouluttaja kirjoitti:

        Työskentelin ohjaavana kouluttajana aikuiskoulutuskeskuksessa ja siellä palkka on päälle kolme tuhatta euroa kuussa. Kerran kyselin huvikseni Arffmann consultingilta työstä ja palkasta ja palkka oli pari tonnia tai vajaat, eli ero on aika suuri. Hae hakusanoilla Arfmann kritiikki, niin löytyy mm. heidän järjestämiensä koulutusten kritiikkiä.

        Miksi Arffmannia moititaan? Olen aivan varma, että myös muiden oppilaitosten toiminnasta on mainittavaa. Ei opettajien palkka tai esim. hoitoluokat takaa hyvää koulutusta. Ja arvioidaanko nyt koulutuksen tarjoajaa työnantajana vai tyytymättömien (ehkä menestymättömien) yksittäisten opiskelijoiden mielipiteen perusteella.Oppilaitos voi näyttää olevan ulospäin ihan hyvä, mutta siellä työskentelee monenalaista ns. osaajaa. Työantajan tehtävänä on kannustaa ja rohkaista työntekijöitään tasapuolisesti. Jos toiminnassa on puutteita, niin niihin tulee puuttua avoimen ja rakentavan keskustelun avulla. Netissä kirjoittaminen ei auta.


      • sairaanhoitaja jk
        .2.2.2.2.2.2.2.2.2.2.2 kirjoitti:

        Hyvä, että annoit täällä oikeaa tietoa, mutta ap:n lienee hyvä tietää, että myös minä annoin vastauksessani ihan oikeaa tietoa. Puhuin siis kokemuksesta.

        Toivottavasti ap löydät sen oman oksasi!

        Olisi kannattanut katsoa Arfmannia koskeva ohjelma, jossa kuvattiin heidän koulutuksensa tasoa. Vanhan kirpputorin takavarastossa järjestettiin koulutusta, jossa opettaja itse ei osannut lääkelaskuja, ei ollut muuta kuin vanha mökkisänky ja opiskelijat olivat todella tyytymättömiä. Olisiko ollut MOT ja löytyy netistäkin tuo ohjelma.


      • sairaanhoitaja jk
        sairaanhoitaja jk kirjoitti:

        Olisi kannattanut katsoa Arfmannia koskeva ohjelma, jossa kuvattiin heidän koulutuksensa tasoa. Vanhan kirpputorin takavarastossa järjestettiin koulutusta, jossa opettaja itse ei osannut lääkelaskuja, ei ollut muuta kuin vanha mökkisänky ja opiskelijat olivat todella tyytymättömiä. Olisiko ollut MOT ja löytyy netistäkin tuo ohjelma.

        http://blogit.mtv3.fi/kolmevarttia/2007/10/31/hoitajat-opissa-kirpputoritiloissa/

        Siinä luettavaa edelliseen liittyen


      • niinpä niin
        sairaanhoitaja jk kirjoitti:

        Olisi kannattanut katsoa Arfmannia koskeva ohjelma, jossa kuvattiin heidän koulutuksensa tasoa. Vanhan kirpputorin takavarastossa järjestettiin koulutusta, jossa opettaja itse ei osannut lääkelaskuja, ei ollut muuta kuin vanha mökkisänky ja opiskelijat olivat todella tyytymättömiä. Olisiko ollut MOT ja löytyy netistäkin tuo ohjelma.

        Siinä nyt kaksi pettynyttä opiskelijaa purkivat tuntojaan. Aidot työpaikat ovat oppimista varten ja opiskelijoiden pitäisikin lähteä paikkoihin, joissa on haastetta. Nukkeleikit leikitään lapsena, se on niin. Kyse on oikeasta laillistetusta ammatista, ja siihen ei vaan kaikista ole.


      • ei aikuiskouluttajaksi repp...
        niinpä niin kirjoitti:

        Siinä nyt kaksi pettynyttä opiskelijaa purkivat tuntojaan. Aidot työpaikat ovat oppimista varten ja opiskelijoiden pitäisikin lähteä paikkoihin, joissa on haastetta. Nukkeleikit leikitään lapsena, se on niin. Kyse on oikeasta laillistetusta ammatista, ja siihen ei vaan kaikista ole.

        Johanna Jalonen kirjoittaa:
        31. lokakuuta 2007 kello 21.44
        Ilolla seurasin 45-minuuttia ohjelmaa 31.10.2007.

        En ole opiskellut Arffmanilla, mutta olen opettanut.
        Muistot Arffmanista työnantajana eivät ole kovin miellyttäviä. Opettajista, siis muistakin kuin minusta tuntuu näin.
        Opettajien ja opiskelijoiden työtilat olivat epäinhimillisiä kaikissa, monilla eri paikkakunnilla sijainnessa tilapäisissä opetuspaikoissa. Opetusvälineet olivat täysi nolla tai opettajan omia ellei mukaan lasketa toimimattomia tietokoneita tai rikkinäisiä piirtoheittimiä. Kouluttajayritys ei hankkinut mitään opetusmateriaalia opettajan käyttöön, vaan ne oli hankittava omalla kustannuksella tai oltava ilman.

        Opettajien palkkaus ei miltään osin noudattanut yleisiä työehtosopimuksia. Arffaman yrityksenä ei kuulu työnantajaliittoon, ja tästä syystä se katsoo voivansa maksaa palkkaa opettajilleen oman halunsa mukaan. Palkat olivat noin puolet vastaavien aikuiskouluttajien palkoista esim verrattuna aikuiskoulutuskeskuksiin. Ylityöt, joita kertyi mm viikottain opetuksesta, jätettiin järjestelmällisesti maksamatta kaikille opettajille, samoin työmatkat toiselle paikkakunnalle esim 200 kilometrin päähän yrityksen kotipaikasta.

        Yritys käytti runsaasti muodollista kelpoisuutta vailla olevia opettajia koulutuksissaan. Työvoimahallintoa harhautettiin tarjouskilpailussa käyttämällä yrityksessä muutamien harvojen, muodollisesti pätevien kouluttajien cvta. Näillä kouluttajilla, kuten mm minulla, oli muodollinen kelpoisuus. Papereitani käytettiiin tarjouskilpailussa, mutta ko koulutuksia ei edes tarjottu minulle, saatika tarjouksiin olisi pyydetty lupaani.


        Suomi toisena kielenä opetuksessa käytettiin yleisesti venäläissyntyisiä, suomea mongertaen vääntäviä venakkoja, joiden itse olisi pitänyt mennä suomen kielen kurssille. He olivat vain vieläkin halvempia opettajia kuin me matalapalkkaiset, mutta muodollisesti kelpoiset, joiden papereilla koulutuksia hankittiin työvoimahallinolta venakoitten opetettaviksi.

        Työvoimahallinto on useita vuosia suhtautunut täysin välipitämättömästi niin opettajien kuin opiskelijoiden valituksiin Arffmanista. Tämä välinpitämättömyys opetuksen laadusta ja opetuksen vastaavuudesta tarjoukseen nähden ei koske vain Arffamania. Vielä pahempaa ja katalampaa toimintaa harjoittaa Helsingin yliopiston alainen Palmenia Lahdessa, jossa opetustilat ovat hyviä, mutta työvoimahallinnon koulutuksissa opettajien kohtelu on samankaltaista kuin Arffmanilla. Palmeniakin hankkii työvoimahallinnolta koulutukset pätevien opettajien papereilla, ja aloittaa opetuksen näillä pätevillä, mutta irti sanoo ilman syytä pätevät opettajat ja ottaa tilalle halvempia katteiden pysyttämiseksi yliopistolle edullisina. Siis todellista orjakauppaa 2000-luvun Suomessa.

        Toivomukseni on, että työvoimahallinto alkaa seurata eurojen lisäksi myös koulutuksien laatua ja vastaavuutta opetussuunnitelmiin, joista useissa työvoimakoulutuksissa koulutuksesta vastaava kouluttajayritys sanoo, että se on vain paperia, eikä tarkoitettukaan toteutettavaksi.

        Oikein nauratti 45-minuuttia ohjelman oivallus Arffamnin opettajien kelpoisuudesta. Muodollisesti ei-kelpoinen opettaja oli tuolle firmalle toivottu opettaja, jolle saattoi maksaa naurettavan pientä palkkaa ja vaatia ylipitkiä opetuspäiviä. Näillä kursseilla opettaja opetti viikosta toiseen 35-40 tuntia. Ei silloin enää jää aikaa kunnollisen opetuksen valmisteluun välineinä lyijykynä ja itse ostettu vihko.

        Niinä vuosina kun tein töitä tälle yritykselle, niin siellä sattui monenmoisia työlain rikkomuksia: laittomia irtisanomisia, joista mm Lahden käräjäoikeus on antanut tuomion noin kaksi vuotta sitten. Työnantaja velvoitettiin maksamaan laittomasta irtisanomisesta. Arffman on lisäksi yrityksenä ollut mm Lahdessa tapahtuneista tarjouskilpailuista Markkinatuomioistuimessa häviten jutun, joka koski sitä, että Arffman voitti tarjouskilpailun tarjoamalla vain osan vaaditusta koulutuksesta.

        Yrityksenä Arffman ei milloinkaan tietojeni mukaan osallistunut opettajien täydennyskoulutukseen.

        Iloitsen siitä, että Loimaalla opiskelleet uskalsivat nostaa jutun esiin mediassa saamastaan huonosta koulutuksesta. Näitä saman kohtelun saaneita opiskelijoita on tässä maassa tuhansia. Huomattava osa heistä on maahanmuuttajia, jotka tuskin pystyvät esittämään mielipiteitään julkisesti.

        Peräänkuuluttaisin lähihoitajien koulutuksen kohdalla terveydellisten olojen valvontakeskuksen toimia. He myöntävät luvanvaraisten, esim lähihoitajien ammatiharjoittamisen luvat. Miksi siellä ei puututa tähän. Lisäksi Arffmanin kaltaiset yritykset saavat ihan laillisesti toimia ilman opetushallituksen valvontaa, koska Arffaman ja vastaavat eivät ole oppilaitoksia. Tuskin kaikki opiskelijat edes tietävät tästä.

        Ihan lopuksi toivon viranomaisten ottavan vastuun aiheuttamastaan huonosta opetukssta ja kitkevän pois markkinoilta Arffamanin kaltaiset kouluttajafirmat, joiden henkilökunta voi pahoin niin toimistolla kuin opetuspisteissä. Sama paha olo siirtyy ihan varmasti koulutettaviin.

        Viranomaiset liikeelle!


      • kainuussa
        ei aikuiskouluttajaksi repp... kirjoitti:

        Johanna Jalonen kirjoittaa:
        31. lokakuuta 2007 kello 21.44
        Ilolla seurasin 45-minuuttia ohjelmaa 31.10.2007.

        En ole opiskellut Arffmanilla, mutta olen opettanut.
        Muistot Arffmanista työnantajana eivät ole kovin miellyttäviä. Opettajista, siis muistakin kuin minusta tuntuu näin.
        Opettajien ja opiskelijoiden työtilat olivat epäinhimillisiä kaikissa, monilla eri paikkakunnilla sijainnessa tilapäisissä opetuspaikoissa. Opetusvälineet olivat täysi nolla tai opettajan omia ellei mukaan lasketa toimimattomia tietokoneita tai rikkinäisiä piirtoheittimiä. Kouluttajayritys ei hankkinut mitään opetusmateriaalia opettajan käyttöön, vaan ne oli hankittava omalla kustannuksella tai oltava ilman.

        Opettajien palkkaus ei miltään osin noudattanut yleisiä työehtosopimuksia. Arffaman yrityksenä ei kuulu työnantajaliittoon, ja tästä syystä se katsoo voivansa maksaa palkkaa opettajilleen oman halunsa mukaan. Palkat olivat noin puolet vastaavien aikuiskouluttajien palkoista esim verrattuna aikuiskoulutuskeskuksiin. Ylityöt, joita kertyi mm viikottain opetuksesta, jätettiin järjestelmällisesti maksamatta kaikille opettajille, samoin työmatkat toiselle paikkakunnalle esim 200 kilometrin päähän yrityksen kotipaikasta.

        Yritys käytti runsaasti muodollista kelpoisuutta vailla olevia opettajia koulutuksissaan. Työvoimahallintoa harhautettiin tarjouskilpailussa käyttämällä yrityksessä muutamien harvojen, muodollisesti pätevien kouluttajien cvta. Näillä kouluttajilla, kuten mm minulla, oli muodollinen kelpoisuus. Papereitani käytettiiin tarjouskilpailussa, mutta ko koulutuksia ei edes tarjottu minulle, saatika tarjouksiin olisi pyydetty lupaani.


        Suomi toisena kielenä opetuksessa käytettiin yleisesti venäläissyntyisiä, suomea mongertaen vääntäviä venakkoja, joiden itse olisi pitänyt mennä suomen kielen kurssille. He olivat vain vieläkin halvempia opettajia kuin me matalapalkkaiset, mutta muodollisesti kelpoiset, joiden papereilla koulutuksia hankittiin työvoimahallinolta venakoitten opetettaviksi.

        Työvoimahallinto on useita vuosia suhtautunut täysin välipitämättömästi niin opettajien kuin opiskelijoiden valituksiin Arffmanista. Tämä välinpitämättömyys opetuksen laadusta ja opetuksen vastaavuudesta tarjoukseen nähden ei koske vain Arffamania. Vielä pahempaa ja katalampaa toimintaa harjoittaa Helsingin yliopiston alainen Palmenia Lahdessa, jossa opetustilat ovat hyviä, mutta työvoimahallinnon koulutuksissa opettajien kohtelu on samankaltaista kuin Arffmanilla. Palmeniakin hankkii työvoimahallinnolta koulutukset pätevien opettajien papereilla, ja aloittaa opetuksen näillä pätevillä, mutta irti sanoo ilman syytä pätevät opettajat ja ottaa tilalle halvempia katteiden pysyttämiseksi yliopistolle edullisina. Siis todellista orjakauppaa 2000-luvun Suomessa.

        Toivomukseni on, että työvoimahallinto alkaa seurata eurojen lisäksi myös koulutuksien laatua ja vastaavuutta opetussuunnitelmiin, joista useissa työvoimakoulutuksissa koulutuksesta vastaava kouluttajayritys sanoo, että se on vain paperia, eikä tarkoitettukaan toteutettavaksi.

        Oikein nauratti 45-minuuttia ohjelman oivallus Arffamnin opettajien kelpoisuudesta. Muodollisesti ei-kelpoinen opettaja oli tuolle firmalle toivottu opettaja, jolle saattoi maksaa naurettavan pientä palkkaa ja vaatia ylipitkiä opetuspäiviä. Näillä kursseilla opettaja opetti viikosta toiseen 35-40 tuntia. Ei silloin enää jää aikaa kunnollisen opetuksen valmisteluun välineinä lyijykynä ja itse ostettu vihko.

        Niinä vuosina kun tein töitä tälle yritykselle, niin siellä sattui monenmoisia työlain rikkomuksia: laittomia irtisanomisia, joista mm Lahden käräjäoikeus on antanut tuomion noin kaksi vuotta sitten. Työnantaja velvoitettiin maksamaan laittomasta irtisanomisesta. Arffman on lisäksi yrityksenä ollut mm Lahdessa tapahtuneista tarjouskilpailuista Markkinatuomioistuimessa häviten jutun, joka koski sitä, että Arffman voitti tarjouskilpailun tarjoamalla vain osan vaaditusta koulutuksesta.

        Yrityksenä Arffman ei milloinkaan tietojeni mukaan osallistunut opettajien täydennyskoulutukseen.

        Iloitsen siitä, että Loimaalla opiskelleet uskalsivat nostaa jutun esiin mediassa saamastaan huonosta koulutuksesta. Näitä saman kohtelun saaneita opiskelijoita on tässä maassa tuhansia. Huomattava osa heistä on maahanmuuttajia, jotka tuskin pystyvät esittämään mielipiteitään julkisesti.

        Peräänkuuluttaisin lähihoitajien koulutuksen kohdalla terveydellisten olojen valvontakeskuksen toimia. He myöntävät luvanvaraisten, esim lähihoitajien ammatiharjoittamisen luvat. Miksi siellä ei puututa tähän. Lisäksi Arffmanin kaltaiset yritykset saavat ihan laillisesti toimia ilman opetushallituksen valvontaa, koska Arffaman ja vastaavat eivät ole oppilaitoksia. Tuskin kaikki opiskelijat edes tietävät tästä.

        Ihan lopuksi toivon viranomaisten ottavan vastuun aiheuttamastaan huonosta opetukssta ja kitkevän pois markkinoilta Arffamanin kaltaiset kouluttajafirmat, joiden henkilökunta voi pahoin niin toimistolla kuin opetuspisteissä. Sama paha olo siirtyy ihan varmasti koulutettaviin.

        Viranomaiset liikeelle!

        Hei!

        Oletko ollut yhteydessä tutkintotoimikuntaan? Sielläkin ollaan varmasti kiinnostuneita toiminnasta.
        Mainitsit palkasta. Arffman lupasi minulle isomman palkan kuin Kajaanissa toimivaa lähihoitajien aikuiskoulutusta tarjoava yksikkö, joten huonoja työnantajia on muuallakin. Kumpaankaan en suostunut.

        Onko lähihoitajia kouluttamassa hoitajataustaiset vai jotkut muut. Paljon puhutaan siitäkin, että opettajat ovat vieraantuneet käytännöstä ja siihen ei auta, jos käy viikon esim. osastotyössä.

        Kaiken kaikkiaan keinottelu on ikävää ja sitä tapahtuu näköjään valitettavasti sekä pienellä yrittäjällä että isoissa muka arvostetuissa koulutuspaikoissa. Pitäisikö vaihtaa esimeihet, vai loppuisko siihen koko aikuiskoulutuksen tarjoaminen. Röyhkeää!!


      • Aikuiskouluttaja
        ei aikuiskouluttajaksi repp... kirjoitti:

        Johanna Jalonen kirjoittaa:
        31. lokakuuta 2007 kello 21.44
        Ilolla seurasin 45-minuuttia ohjelmaa 31.10.2007.

        En ole opiskellut Arffmanilla, mutta olen opettanut.
        Muistot Arffmanista työnantajana eivät ole kovin miellyttäviä. Opettajista, siis muistakin kuin minusta tuntuu näin.
        Opettajien ja opiskelijoiden työtilat olivat epäinhimillisiä kaikissa, monilla eri paikkakunnilla sijainnessa tilapäisissä opetuspaikoissa. Opetusvälineet olivat täysi nolla tai opettajan omia ellei mukaan lasketa toimimattomia tietokoneita tai rikkinäisiä piirtoheittimiä. Kouluttajayritys ei hankkinut mitään opetusmateriaalia opettajan käyttöön, vaan ne oli hankittava omalla kustannuksella tai oltava ilman.

        Opettajien palkkaus ei miltään osin noudattanut yleisiä työehtosopimuksia. Arffaman yrityksenä ei kuulu työnantajaliittoon, ja tästä syystä se katsoo voivansa maksaa palkkaa opettajilleen oman halunsa mukaan. Palkat olivat noin puolet vastaavien aikuiskouluttajien palkoista esim verrattuna aikuiskoulutuskeskuksiin. Ylityöt, joita kertyi mm viikottain opetuksesta, jätettiin järjestelmällisesti maksamatta kaikille opettajille, samoin työmatkat toiselle paikkakunnalle esim 200 kilometrin päähän yrityksen kotipaikasta.

        Yritys käytti runsaasti muodollista kelpoisuutta vailla olevia opettajia koulutuksissaan. Työvoimahallintoa harhautettiin tarjouskilpailussa käyttämällä yrityksessä muutamien harvojen, muodollisesti pätevien kouluttajien cvta. Näillä kouluttajilla, kuten mm minulla, oli muodollinen kelpoisuus. Papereitani käytettiiin tarjouskilpailussa, mutta ko koulutuksia ei edes tarjottu minulle, saatika tarjouksiin olisi pyydetty lupaani.


        Suomi toisena kielenä opetuksessa käytettiin yleisesti venäläissyntyisiä, suomea mongertaen vääntäviä venakkoja, joiden itse olisi pitänyt mennä suomen kielen kurssille. He olivat vain vieläkin halvempia opettajia kuin me matalapalkkaiset, mutta muodollisesti kelpoiset, joiden papereilla koulutuksia hankittiin työvoimahallinolta venakoitten opetettaviksi.

        Työvoimahallinto on useita vuosia suhtautunut täysin välipitämättömästi niin opettajien kuin opiskelijoiden valituksiin Arffmanista. Tämä välinpitämättömyys opetuksen laadusta ja opetuksen vastaavuudesta tarjoukseen nähden ei koske vain Arffamania. Vielä pahempaa ja katalampaa toimintaa harjoittaa Helsingin yliopiston alainen Palmenia Lahdessa, jossa opetustilat ovat hyviä, mutta työvoimahallinnon koulutuksissa opettajien kohtelu on samankaltaista kuin Arffmanilla. Palmeniakin hankkii työvoimahallinnolta koulutukset pätevien opettajien papereilla, ja aloittaa opetuksen näillä pätevillä, mutta irti sanoo ilman syytä pätevät opettajat ja ottaa tilalle halvempia katteiden pysyttämiseksi yliopistolle edullisina. Siis todellista orjakauppaa 2000-luvun Suomessa.

        Toivomukseni on, että työvoimahallinto alkaa seurata eurojen lisäksi myös koulutuksien laatua ja vastaavuutta opetussuunnitelmiin, joista useissa työvoimakoulutuksissa koulutuksesta vastaava kouluttajayritys sanoo, että se on vain paperia, eikä tarkoitettukaan toteutettavaksi.

        Oikein nauratti 45-minuuttia ohjelman oivallus Arffamnin opettajien kelpoisuudesta. Muodollisesti ei-kelpoinen opettaja oli tuolle firmalle toivottu opettaja, jolle saattoi maksaa naurettavan pientä palkkaa ja vaatia ylipitkiä opetuspäiviä. Näillä kursseilla opettaja opetti viikosta toiseen 35-40 tuntia. Ei silloin enää jää aikaa kunnollisen opetuksen valmisteluun välineinä lyijykynä ja itse ostettu vihko.

        Niinä vuosina kun tein töitä tälle yritykselle, niin siellä sattui monenmoisia työlain rikkomuksia: laittomia irtisanomisia, joista mm Lahden käräjäoikeus on antanut tuomion noin kaksi vuotta sitten. Työnantaja velvoitettiin maksamaan laittomasta irtisanomisesta. Arffman on lisäksi yrityksenä ollut mm Lahdessa tapahtuneista tarjouskilpailuista Markkinatuomioistuimessa häviten jutun, joka koski sitä, että Arffman voitti tarjouskilpailun tarjoamalla vain osan vaaditusta koulutuksesta.

        Yrityksenä Arffman ei milloinkaan tietojeni mukaan osallistunut opettajien täydennyskoulutukseen.

        Iloitsen siitä, että Loimaalla opiskelleet uskalsivat nostaa jutun esiin mediassa saamastaan huonosta koulutuksesta. Näitä saman kohtelun saaneita opiskelijoita on tässä maassa tuhansia. Huomattava osa heistä on maahanmuuttajia, jotka tuskin pystyvät esittämään mielipiteitään julkisesti.

        Peräänkuuluttaisin lähihoitajien koulutuksen kohdalla terveydellisten olojen valvontakeskuksen toimia. He myöntävät luvanvaraisten, esim lähihoitajien ammatiharjoittamisen luvat. Miksi siellä ei puututa tähän. Lisäksi Arffmanin kaltaiset yritykset saavat ihan laillisesti toimia ilman opetushallituksen valvontaa, koska Arffaman ja vastaavat eivät ole oppilaitoksia. Tuskin kaikki opiskelijat edes tietävät tästä.

        Ihan lopuksi toivon viranomaisten ottavan vastuun aiheuttamastaan huonosta opetukssta ja kitkevän pois markkinoilta Arffamanin kaltaiset kouluttajafirmat, joiden henkilökunta voi pahoin niin toimistolla kuin opetuspisteissä. Sama paha olo siirtyy ihan varmasti koulutettaviin.

        Viranomaiset liikeelle!

        Olipa kauheaa lukea kokemuksistasi. Miten tällaista voi vielä nykyaikana olla? ja miksei kukaan, ilmeisista valituksista huolimaatta, reagoi?

        Olen itse toiminut aikuiskouluttajana vuosia yksityisellä firmalla ja työolosuhteet, kannustus, palkkaus ja kaikki työntekoon liittyvä, on aina toiminut moitteettomasti. Joskus ihan ihmettelen miten kaikki sujuukin niin hyvin.

        Temme työtä rehellisesti, tavoitteellisesti ja tunnollisesti. Ilmeiseti sillä ei kuitenkaan ole merkitystä koska tarjoukset menevät usein juuri em. tyyppisille firmoille, jotka kikkailevat tarjoustensa kanssa. No, kaikkien moraaliin se ei sovi ja yhä edellenkin aioin/aiomme pelata avoimin kortein.

        Ehkäpä rehellisyys kuitenkin tässäkin tapauksessa maan perii.


      • aikkarikouluttaja minäkin
        Aikuiskouluttaja kirjoitti:

        Olipa kauheaa lukea kokemuksistasi. Miten tällaista voi vielä nykyaikana olla? ja miksei kukaan, ilmeisista valituksista huolimaatta, reagoi?

        Olen itse toiminut aikuiskouluttajana vuosia yksityisellä firmalla ja työolosuhteet, kannustus, palkkaus ja kaikki työntekoon liittyvä, on aina toiminut moitteettomasti. Joskus ihan ihmettelen miten kaikki sujuukin niin hyvin.

        Temme työtä rehellisesti, tavoitteellisesti ja tunnollisesti. Ilmeiseti sillä ei kuitenkaan ole merkitystä koska tarjoukset menevät usein juuri em. tyyppisille firmoille, jotka kikkailevat tarjoustensa kanssa. No, kaikkien moraaliin se ei sovi ja yhä edellenkin aioin/aiomme pelata avoimin kortein.

        Ehkäpä rehellisyys kuitenkin tässäkin tapauksessa maan perii.

        Olen aivan samaa mieltä kanssasi, edellisen kirjoittaja. Me rehelliset aikuiskouluttajat keräämme rehellisen Opal-palautteen ja teemme kaiken työn opiskelijaa arvostaen. Tsekkaas sivusto:

        http://www.arfcon.fi/index/media/files/Tyoministerion_tilasto.pdf

        Miten tämä tilasto voi olla totta tuon kaiken edellä kuullun perusteella?
        Onko peukaloitu kuten tarjouskilpailussakin on aivan muidet cv:t?


      • kouluttajana toiminut
        ei aikuiskouluttajaksi repp... kirjoitti:

        Johanna Jalonen kirjoittaa:
        31. lokakuuta 2007 kello 21.44
        Ilolla seurasin 45-minuuttia ohjelmaa 31.10.2007.

        En ole opiskellut Arffmanilla, mutta olen opettanut.
        Muistot Arffmanista työnantajana eivät ole kovin miellyttäviä. Opettajista, siis muistakin kuin minusta tuntuu näin.
        Opettajien ja opiskelijoiden työtilat olivat epäinhimillisiä kaikissa, monilla eri paikkakunnilla sijainnessa tilapäisissä opetuspaikoissa. Opetusvälineet olivat täysi nolla tai opettajan omia ellei mukaan lasketa toimimattomia tietokoneita tai rikkinäisiä piirtoheittimiä. Kouluttajayritys ei hankkinut mitään opetusmateriaalia opettajan käyttöön, vaan ne oli hankittava omalla kustannuksella tai oltava ilman.

        Opettajien palkkaus ei miltään osin noudattanut yleisiä työehtosopimuksia. Arffaman yrityksenä ei kuulu työnantajaliittoon, ja tästä syystä se katsoo voivansa maksaa palkkaa opettajilleen oman halunsa mukaan. Palkat olivat noin puolet vastaavien aikuiskouluttajien palkoista esim verrattuna aikuiskoulutuskeskuksiin. Ylityöt, joita kertyi mm viikottain opetuksesta, jätettiin järjestelmällisesti maksamatta kaikille opettajille, samoin työmatkat toiselle paikkakunnalle esim 200 kilometrin päähän yrityksen kotipaikasta.

        Yritys käytti runsaasti muodollista kelpoisuutta vailla olevia opettajia koulutuksissaan. Työvoimahallintoa harhautettiin tarjouskilpailussa käyttämällä yrityksessä muutamien harvojen, muodollisesti pätevien kouluttajien cvta. Näillä kouluttajilla, kuten mm minulla, oli muodollinen kelpoisuus. Papereitani käytettiiin tarjouskilpailussa, mutta ko koulutuksia ei edes tarjottu minulle, saatika tarjouksiin olisi pyydetty lupaani.


        Suomi toisena kielenä opetuksessa käytettiin yleisesti venäläissyntyisiä, suomea mongertaen vääntäviä venakkoja, joiden itse olisi pitänyt mennä suomen kielen kurssille. He olivat vain vieläkin halvempia opettajia kuin me matalapalkkaiset, mutta muodollisesti kelpoiset, joiden papereilla koulutuksia hankittiin työvoimahallinolta venakoitten opetettaviksi.

        Työvoimahallinto on useita vuosia suhtautunut täysin välipitämättömästi niin opettajien kuin opiskelijoiden valituksiin Arffmanista. Tämä välinpitämättömyys opetuksen laadusta ja opetuksen vastaavuudesta tarjoukseen nähden ei koske vain Arffamania. Vielä pahempaa ja katalampaa toimintaa harjoittaa Helsingin yliopiston alainen Palmenia Lahdessa, jossa opetustilat ovat hyviä, mutta työvoimahallinnon koulutuksissa opettajien kohtelu on samankaltaista kuin Arffmanilla. Palmeniakin hankkii työvoimahallinnolta koulutukset pätevien opettajien papereilla, ja aloittaa opetuksen näillä pätevillä, mutta irti sanoo ilman syytä pätevät opettajat ja ottaa tilalle halvempia katteiden pysyttämiseksi yliopistolle edullisina. Siis todellista orjakauppaa 2000-luvun Suomessa.

        Toivomukseni on, että työvoimahallinto alkaa seurata eurojen lisäksi myös koulutuksien laatua ja vastaavuutta opetussuunnitelmiin, joista useissa työvoimakoulutuksissa koulutuksesta vastaava kouluttajayritys sanoo, että se on vain paperia, eikä tarkoitettukaan toteutettavaksi.

        Oikein nauratti 45-minuuttia ohjelman oivallus Arffamnin opettajien kelpoisuudesta. Muodollisesti ei-kelpoinen opettaja oli tuolle firmalle toivottu opettaja, jolle saattoi maksaa naurettavan pientä palkkaa ja vaatia ylipitkiä opetuspäiviä. Näillä kursseilla opettaja opetti viikosta toiseen 35-40 tuntia. Ei silloin enää jää aikaa kunnollisen opetuksen valmisteluun välineinä lyijykynä ja itse ostettu vihko.

        Niinä vuosina kun tein töitä tälle yritykselle, niin siellä sattui monenmoisia työlain rikkomuksia: laittomia irtisanomisia, joista mm Lahden käräjäoikeus on antanut tuomion noin kaksi vuotta sitten. Työnantaja velvoitettiin maksamaan laittomasta irtisanomisesta. Arffman on lisäksi yrityksenä ollut mm Lahdessa tapahtuneista tarjouskilpailuista Markkinatuomioistuimessa häviten jutun, joka koski sitä, että Arffman voitti tarjouskilpailun tarjoamalla vain osan vaaditusta koulutuksesta.

        Yrityksenä Arffman ei milloinkaan tietojeni mukaan osallistunut opettajien täydennyskoulutukseen.

        Iloitsen siitä, että Loimaalla opiskelleet uskalsivat nostaa jutun esiin mediassa saamastaan huonosta koulutuksesta. Näitä saman kohtelun saaneita opiskelijoita on tässä maassa tuhansia. Huomattava osa heistä on maahanmuuttajia, jotka tuskin pystyvät esittämään mielipiteitään julkisesti.

        Peräänkuuluttaisin lähihoitajien koulutuksen kohdalla terveydellisten olojen valvontakeskuksen toimia. He myöntävät luvanvaraisten, esim lähihoitajien ammatiharjoittamisen luvat. Miksi siellä ei puututa tähän. Lisäksi Arffmanin kaltaiset yritykset saavat ihan laillisesti toimia ilman opetushallituksen valvontaa, koska Arffaman ja vastaavat eivät ole oppilaitoksia. Tuskin kaikki opiskelijat edes tietävät tästä.

        Ihan lopuksi toivon viranomaisten ottavan vastuun aiheuttamastaan huonosta opetukssta ja kitkevän pois markkinoilta Arffamanin kaltaiset kouluttajafirmat, joiden henkilökunta voi pahoin niin toimistolla kuin opetuspisteissä. Sama paha olo siirtyy ihan varmasti koulutettaviin.

        Viranomaiset liikeelle!

        haluan muistuttaa siitä, ettei edellisiä työnantajia kannata mustamaalata. Ei siis kannata esim haastattelussa toimia siten, että lähtee purkamaan edellisen/edellisten työpaikkojen kaikki virheet ja viat.

        No, tässä pikku annos työnhakuopastusta.

        Ja mikäli ei halua jossakin olla töissä, ei tarvitsekaan olla.


      • vielä töissä, mutta....
        kouluttajana toiminut kirjoitti:

        haluan muistuttaa siitä, ettei edellisiä työnantajia kannata mustamaalata. Ei siis kannata esim haastattelussa toimia siten, että lähtee purkamaan edellisen/edellisten työpaikkojen kaikki virheet ja viat.

        No, tässä pikku annos työnhakuopastusta.

        Ja mikäli ei halua jossakin olla töissä, ei tarvitsekaan olla.

        Entäs, kun omassa työpaikassani rehtori moittii henkilöstöpäivillä toistuvasti entistä työpaikkaansa, sen tapoja yms. Kaikenlaisia sitä on tehtäviin valittukin, mutta ovatko valitsijat sokeita, tyhmiä, laiskoja vai valittiinko huonoista hakijoista rehtoriksi vähiten huono, siis nykyinen henkilö.

        Rehtori moittii myös omia alaisiaan milloin mistäkin, mutta alaiset eivät saa tuoda esiin esimerkiksi (aikuis)opiskelijoidensa kohdalta muuta kuin pelkkää hyvää.

        Rehtorille luottamusumies ja työsuojeluvaltuutettu ovat kuin punainen vaate. Eikö heidän tulisi toimia yhteistyössä- ja ymmärryksessä kaikkein parhaaksi.

        Kyse on asenteestä. Mikään johtamistyön koulutus ei tuo tulosta, jos sille ei ole kasvualustaa.


      • ihan samalla tavalla
        vielä töissä, mutta.... kirjoitti:

        Entäs, kun omassa työpaikassani rehtori moittii henkilöstöpäivillä toistuvasti entistä työpaikkaansa, sen tapoja yms. Kaikenlaisia sitä on tehtäviin valittukin, mutta ovatko valitsijat sokeita, tyhmiä, laiskoja vai valittiinko huonoista hakijoista rehtoriksi vähiten huono, siis nykyinen henkilö.

        Rehtori moittii myös omia alaisiaan milloin mistäkin, mutta alaiset eivät saa tuoda esiin esimerkiksi (aikuis)opiskelijoidensa kohdalta muuta kuin pelkkää hyvää.

        Rehtorille luottamusumies ja työsuojeluvaltuutettu ovat kuin punainen vaate. Eikö heidän tulisi toimia yhteistyössä- ja ymmärryksessä kaikkein parhaaksi.

        Kyse on asenteestä. Mikään johtamistyön koulutus ei tuo tulosta, jos sille ei ole kasvualustaa.

        hei!

        Ihan kuin omaa tekstiäni lukisin. Pomot toimivat miten sattuu, mutta alaisten toiminta on suurennuslasin alla. Anteeksi, ei kaikkien, onhan niitä liehakoivia, nuolevia alaisia, joiden kaikki toiminta on ymmärrettävää ja siten sallittua.


      • kokemus lähiajalta
        ihan samalla tavalla kirjoitti:

        hei!

        Ihan kuin omaa tekstiäni lukisin. Pomot toimivat miten sattuu, mutta alaisten toiminta on suurennuslasin alla. Anteeksi, ei kaikkien, onhan niitä liehakoivia, nuolevia alaisia, joiden kaikki toiminta on ymmärrettävää ja siten sallittua.

        Sama meno jatkuu arffmannilla..


      • konkurssi
        kokemus lähiajalta kirjoitti:

        Sama meno jatkuu arffmannilla..

        Ei jatku iha sama meno muuta kun johdossa, koulutukset näyttää aika vähältä, onko työhallinto huomannu huijaukset, ko ei ole tää enempää alkavia koulutuksia mol.fi sivuilla, avoimia työpaikkoja sen sijaa on arffmanilla on ollu koko ajan, ei maksa vaivaa hakea paikkoja joita ei ole olemassa:

        Maahanmuuttajakoulutus

        Maahanmuuttajien kotoutumiskoulutus , Arffman Consulting Oy, Kuusamo, 05.09.2011

        Miksi viranomaiset ei reagoi tähän firmaan?

        Lähde: Työhallinnon asiakaspalvelun tietojärjestelmä 13.4.2011 21:47:14


      • silleenpä
        ei aikuiskouluttajaksi repp... kirjoitti:

        Johanna Jalonen kirjoittaa:
        31. lokakuuta 2007 kello 21.44
        Ilolla seurasin 45-minuuttia ohjelmaa 31.10.2007.

        En ole opiskellut Arffmanilla, mutta olen opettanut.
        Muistot Arffmanista työnantajana eivät ole kovin miellyttäviä. Opettajista, siis muistakin kuin minusta tuntuu näin.
        Opettajien ja opiskelijoiden työtilat olivat epäinhimillisiä kaikissa, monilla eri paikkakunnilla sijainnessa tilapäisissä opetuspaikoissa. Opetusvälineet olivat täysi nolla tai opettajan omia ellei mukaan lasketa toimimattomia tietokoneita tai rikkinäisiä piirtoheittimiä. Kouluttajayritys ei hankkinut mitään opetusmateriaalia opettajan käyttöön, vaan ne oli hankittava omalla kustannuksella tai oltava ilman.

        Opettajien palkkaus ei miltään osin noudattanut yleisiä työehtosopimuksia. Arffaman yrityksenä ei kuulu työnantajaliittoon, ja tästä syystä se katsoo voivansa maksaa palkkaa opettajilleen oman halunsa mukaan. Palkat olivat noin puolet vastaavien aikuiskouluttajien palkoista esim verrattuna aikuiskoulutuskeskuksiin. Ylityöt, joita kertyi mm viikottain opetuksesta, jätettiin järjestelmällisesti maksamatta kaikille opettajille, samoin työmatkat toiselle paikkakunnalle esim 200 kilometrin päähän yrityksen kotipaikasta.

        Yritys käytti runsaasti muodollista kelpoisuutta vailla olevia opettajia koulutuksissaan. Työvoimahallintoa harhautettiin tarjouskilpailussa käyttämällä yrityksessä muutamien harvojen, muodollisesti pätevien kouluttajien cvta. Näillä kouluttajilla, kuten mm minulla, oli muodollinen kelpoisuus. Papereitani käytettiiin tarjouskilpailussa, mutta ko koulutuksia ei edes tarjottu minulle, saatika tarjouksiin olisi pyydetty lupaani.


        Suomi toisena kielenä opetuksessa käytettiin yleisesti venäläissyntyisiä, suomea mongertaen vääntäviä venakkoja, joiden itse olisi pitänyt mennä suomen kielen kurssille. He olivat vain vieläkin halvempia opettajia kuin me matalapalkkaiset, mutta muodollisesti kelpoiset, joiden papereilla koulutuksia hankittiin työvoimahallinolta venakoitten opetettaviksi.

        Työvoimahallinto on useita vuosia suhtautunut täysin välipitämättömästi niin opettajien kuin opiskelijoiden valituksiin Arffmanista. Tämä välinpitämättömyys opetuksen laadusta ja opetuksen vastaavuudesta tarjoukseen nähden ei koske vain Arffamania. Vielä pahempaa ja katalampaa toimintaa harjoittaa Helsingin yliopiston alainen Palmenia Lahdessa, jossa opetustilat ovat hyviä, mutta työvoimahallinnon koulutuksissa opettajien kohtelu on samankaltaista kuin Arffmanilla. Palmeniakin hankkii työvoimahallinnolta koulutukset pätevien opettajien papereilla, ja aloittaa opetuksen näillä pätevillä, mutta irti sanoo ilman syytä pätevät opettajat ja ottaa tilalle halvempia katteiden pysyttämiseksi yliopistolle edullisina. Siis todellista orjakauppaa 2000-luvun Suomessa.

        Toivomukseni on, että työvoimahallinto alkaa seurata eurojen lisäksi myös koulutuksien laatua ja vastaavuutta opetussuunnitelmiin, joista useissa työvoimakoulutuksissa koulutuksesta vastaava kouluttajayritys sanoo, että se on vain paperia, eikä tarkoitettukaan toteutettavaksi.

        Oikein nauratti 45-minuuttia ohjelman oivallus Arffamnin opettajien kelpoisuudesta. Muodollisesti ei-kelpoinen opettaja oli tuolle firmalle toivottu opettaja, jolle saattoi maksaa naurettavan pientä palkkaa ja vaatia ylipitkiä opetuspäiviä. Näillä kursseilla opettaja opetti viikosta toiseen 35-40 tuntia. Ei silloin enää jää aikaa kunnollisen opetuksen valmisteluun välineinä lyijykynä ja itse ostettu vihko.

        Niinä vuosina kun tein töitä tälle yritykselle, niin siellä sattui monenmoisia työlain rikkomuksia: laittomia irtisanomisia, joista mm Lahden käräjäoikeus on antanut tuomion noin kaksi vuotta sitten. Työnantaja velvoitettiin maksamaan laittomasta irtisanomisesta. Arffman on lisäksi yrityksenä ollut mm Lahdessa tapahtuneista tarjouskilpailuista Markkinatuomioistuimessa häviten jutun, joka koski sitä, että Arffman voitti tarjouskilpailun tarjoamalla vain osan vaaditusta koulutuksesta.

        Yrityksenä Arffman ei milloinkaan tietojeni mukaan osallistunut opettajien täydennyskoulutukseen.

        Iloitsen siitä, että Loimaalla opiskelleet uskalsivat nostaa jutun esiin mediassa saamastaan huonosta koulutuksesta. Näitä saman kohtelun saaneita opiskelijoita on tässä maassa tuhansia. Huomattava osa heistä on maahanmuuttajia, jotka tuskin pystyvät esittämään mielipiteitään julkisesti.

        Peräänkuuluttaisin lähihoitajien koulutuksen kohdalla terveydellisten olojen valvontakeskuksen toimia. He myöntävät luvanvaraisten, esim lähihoitajien ammatiharjoittamisen luvat. Miksi siellä ei puututa tähän. Lisäksi Arffmanin kaltaiset yritykset saavat ihan laillisesti toimia ilman opetushallituksen valvontaa, koska Arffaman ja vastaavat eivät ole oppilaitoksia. Tuskin kaikki opiskelijat edes tietävät tästä.

        Ihan lopuksi toivon viranomaisten ottavan vastuun aiheuttamastaan huonosta opetukssta ja kitkevän pois markkinoilta Arffamanin kaltaiset kouluttajafirmat, joiden henkilökunta voi pahoin niin toimistolla kuin opetuspisteissä. Sama paha olo siirtyy ihan varmasti koulutettaviin.

        Viranomaiset liikeelle!

        Sama tilanne on nyt vuonna 2015. Todellisuus: kokeneet, suomalaiset suomen kielen opettajat eivät ole Arffmanille oikein hyviä rekrytoitavia, koska heille pitäisi maksaa PALKKAA ja he tietävät kouluttamisesta ja pedagogiasta enemmän kuin kurssin järjestäjä samoin kuin he älyävät kysellä asioista ja haluavat kunnon työolosuhteet ja osaavat vaatia. Parempi ottaa suomen kieltä vajavaisesti hallitseva, kulttuuria tuntematon, nuori ja kokematon mieluimmin ulkomaalaistaustainen opettaja ehkä venäläinen.

        Eiku halvalla tarjoukset läpi hyvillä cv:eillä (ei kuitenkaan kannata palkata hyvän cv:n omaavia - vaihdetaan vaan tilalle kuka tahansa). Sillä tavalla firma hankkii.

        Luin niin kuin joku toinenilmoitti tehneensä e-kirjan (ostin amazon eBook:ilta) ja putosin kuvitelmistani: eikö ole mitään rajaa näillä konsulttiyrityksillä!!


    • Minät

      Ja ongelmia edelleen vuonna 2019 ...

    • Anonyymi

      Kummasti ovat v e n ä l ä i s e t naiset täyttäneet s u o m e n k i e l e n opettajan tehtävät myös ihan kunnallisissa aikuis- ja maahanmuuttaja koulutuksissa. Pätevyyden kanssa vähän niin ja näin. Myös 'hieman' erikoisia aksentteja tuotoksena, mutta lienee hjuva niin.

      • Anonyymi

        Ihmettelen hieman tällä palstalla olevia väitteitä ulkomaalaistaustaisista opettajista. Ei sitten kannata enää käydä suomalaisen opettajan pitämällä ruotsin, ranskan, saksan tms kurssilla, koska siinä voisi tarttua kauhea suomalainen aksentti.

        Olisi kiva, jos kiinnittäisi huomiota pätevyyksiin ja taitoihin eikä henkilön taustaan.

        Tällä palstalla on ilmeisesti opettajia ja kouluttajia, mutta yllättävän rasistiselta moni kommentti kuulostaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1853
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1416
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1317
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe