Punoitus ja kutina kasvoissa

mitä voi olla?

Kasvojani punoittaa ja kutittaa, tekisi mieli raapia naama ruvelle. Eniten kutittaa leukaa, ylähuulta, nenäpieliä ja kulmakarvojen aluetta. Kasvot ovat niiltä alueilta ihan punaiset ja ehkä myös hivenen turvoksissa. Olen yrittänyt täältä netistä etsiä, että mikä minulla voisi olla. Kaksi vaihtoehtoa olen löytänyt: Ruusufinni tai tali-ihottuma, mutta mistä tiedän kumpi se on? Tai voiko se olla jotain muuta? Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta? Ja mitä lääkettä/voidetta olette käyttäneet? Ja millä saan kiusallisen punoituksen pois/piloon? Kiitos etukäteen, jos joku viitsii vastata! :)

12

15595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .........

      No ihan ekaks kävisin kysyyn lekurilta, niillä on oikeesti apu moneen ongelmaan.

      Itselläni on myös helposti punottavat ja kuumottavat kasvot, posket lähinnä, kuiva ja ohut iho sen tekee. Apu löytyi 0.5% Hydrokortisoonivoiteesta jota käytin alkuun melko tiheään, nykyään riittää noin kahtena iltana viikossa. Hydrokortisonia saa apteekista ilman reseptiä, mutta kannattaa lukea mukana tulevat ohjeet hyvin.

      Hydrokortisonivoiteen lisäksi käytän päivittäin tavallisesta marketista löytyvää miesten kasvoille tarkoitettua kosteusvoidetta, siitä on myös ihan älyttömän suuri apu. Näillä on kaikki kuumotus, kihelmöinti ja muu harmi poistunut oikeastaan kokonaan.

      • .......

        Unohtui vielä mainita että kannattaa katsoa millä kasvojaan pesee. Esim. minä en voi pestä naamaa tavallisella saippualla kun se kuivattaa ihoa niin kamalasti. Samasta marketin miestenkosmetiikkahyllystä kosteusvoiteiden kanssa löytyy myös kasvojen pesuainetta herkälle iholle, itse käytän semmoista eikä se ärsytä ihoa, päinvastoin.

        Mä luulen että sulla on vaan kuiva iho, ehkä atooppinen ihottumakin on mahdollinen. Kyllä siihen apu löytyy, käväse vaan rohkeesti siellä lekurillakin.


      • Beibsu

        Jos kyseessä on suunympärysihottuma (perioraalidermatiitti) joka vois siis oireilla myös silmien lähettyvillä, ei missään nimessä saa käyttää kortisoonia!


      • siloposki mummi
        ....... kirjoitti:

        Unohtui vielä mainita että kannattaa katsoa millä kasvojaan pesee. Esim. minä en voi pestä naamaa tavallisella saippualla kun se kuivattaa ihoa niin kamalasti. Samasta marketin miestenkosmetiikkahyllystä kosteusvoiteiden kanssa löytyy myös kasvojen pesuainetta herkälle iholle, itse käytän semmoista eikä se ärsytä ihoa, päinvastoin.

        Mä luulen että sulla on vaan kuiva iho, ehkä atooppinen ihottumakin on mahdollinen. Kyllä siihen apu löytyy, käväse vaan rohkeesti siellä lekurillakin.

        Kannattaa kuitenkin muistaa, että vesi vanhin voitehista. Voi olla, että sitä vain unohtaa veden juomisen. Minulle ainakin kävi niin, sorruin taas kahvin liikaa juontiin ja vesi jäi vähemmälle. Ihoani alkoi kutittaa poskista ja muualtakin. Aloin taas
        tankata illalla eiköhän tuo mene ohi, ainakin toivon niin. Kiehutettua vettä on mukava juoda lämpimänä, vähän hunajaa ja maitoa sekaan.


      • Anonyymi

        Mahdolliselle ruusufinnipotilaalle kortisonia? Ei. Ekana lääkärille. Sitten hoito sen mukaan mikä tauti.
        Kortisoni pahentaa ruusufinniä. Rosazol- voide sensijaan rauhoittaa sitä. Kasvot voi peittää kunnon pakkelilla ihmisten ilmoille lähtiessä.


    • tällästä

      Mulla ainakin punoitusta ja kutinaa kasvoissa aiheuttaa paha lateksiallergia ja tietyt alkoholijuomat. Jos on esim. koskenut käsillä jotain todella kumista, esim. siivoushanskoja, ja sitten koskee sormilla naamaansa, alkaa kutittamaan, turpoamaan, iho hilseilee ja tulee pientä näppyä.

      Ja kuten sanoin, jotkut likööripohjaiset alkoholijuomat mulla ainakin laukaisee myös ton allergisen reaktion.

      Apua saa, kun laittaa niihin ihottumakohtiin apteekista ilman reseptiä saatavaa kortisonivoidetta. Lisäks mulla on allergialääkitys päällä, joka nyt tosin tuohon kumiallergiaan ei auta...

    • RA

      Hei,
      Viestistäsi on jo reilusti yli vuosi, mutta kun luin sen huomasin, että minun oireet täsmälleen samat. Oletko löytänyt syyn vaivaasi? Minä olen käynyt lääkärilla, mutta apua ei löydy. Punotus puhkeaa silloin tällön aina uudelleen. Kortisoni voiteet auttavat, mutta eihän ne paranna. Olisi kiva löytää ongelman syy.
      Onko jollakulla apua asiaan? Kiitos etukäteen

      • Anonyymi

        Jos se on ruusufinni, mitenkään outoa ei ole, ettei kortisoni auta. se pahentaa ruusufinniä. Itsellä on ruusufinni. Oireet, punoitus pienimmistäkin ärsykkeistä: oma hikoilu, stressi, kylmä, kuuma, voimakkaat mausteet, kahvi, alkoholijuomat. Jopa liköörikonvehdit! joista karkeista tykkäisin- en voi syödä kun roscaea alkaa kutiamaan ja punoittamaan kulmakarvojen yläpuolella ja niiden välisessä kohdassa, sekä poskilla, ja nenän tienoolla.
        Inhoittava kutiseva tauti.
        Silmien reunoillakin se oireilee, ja tulee pikku syherönäppyä välillä. Voi pestä ärsyttämättömillä. Voi jopa juoda limpparia, ja mehuja. Voi saunoa maltillisesti, ja kloorattua vettä pitää välttää, välttää alkoholia, paukkupakkasia, niitä vahvoja mausteita.
        Stressin häätäminen on taudin hoidossa ykkösjuttu.


    • Perioraalidermatiitt

      Hei, minulla ollut sama vuosi kausia. Oireesi viittaavat samaan kun minulla, eli perioraalidermatiitti, suomeksi suunympärys ihottuma. Siihen auttaa vain Tetrasykliini kuuri jonka sain ihotauti lääräriltä. Ei kortisonia! On olemassa myös voide lääkärin reseptillä (en muista nimeä) jota siihen käytetään, mutta minulla se ei ole koskaan auttanut.

    • Allergiaa

      mullakin oi tota samaa mut selviskin et se oli vaan allergiaa koirille. Eli jos siellä on jotain eläimiä tai siitepölyä niin suosittelen kyllä ensiksi käymään lääkärile ja jos siellä allergiaa diagnosoidaan niin suosittelen ostamaan Heinixiä tai Zyrtekiä. Minulla ainakin auttoi (:

    • Heinix

      Ruoka-aine allergiat tekevät ainakin minulle kutinaa ja kuumotusta korvan lehtiin/kasvojen alueelle vaihdellen. Allergisoivat ruoka-aineet on vaan jätettävä pois ruokavaliosta. Minulla esim. viinirypäleet aiheuttavat kyseisiä oireita.

    • Anonyymi

      Vanha aloitus mutta kommentoinpa silti. Minulla oli inhottavaa kutinaa ja näppyjä kasvoissa. Vaikka käytin kaikkia hajusteettomia yms. tuotteita. Lopulta hain kuuden euron tuubin rariopharmin kortisonivoidetta. Kutina lähti siltä seisomalta(apteekissa yrittivät myydä jotain 30€ voidetta) ja näpyt hellittivät. Kasvoja kyllä vielä punoittaa mutta hemmetin kutina edes pois!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2211
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      64
      1866
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1685
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1612
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1584
    6. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      143
      1516
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1504
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1347
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1311
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1208
    Aihe