Ketjujen rasvaus

virallinen taho

Tämä on jäänyt hieman hämäräksi. Kumpi kuuluu rasvata ensin, ketjut vai rattaat? Mikäli ketjut rasvaa ensimmäisenä, tuntuu jotenkin hassulta rasvata rattaita, kun ne ovat jo yltäpäältä Delvacissa.

33

8652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miäs2222

      riittää kun voitelet ketjun. rattaat eivät tarvitse voitelua koska ketju liikkuessaan voitelee rattaatkin.

      • virallinen taho

        sitähän minäkin, mutta oon vielä aika arka näissä moottoripyörätouhuissa, että sitä vaan rasvailee kait enempi kuin on tarpeen. Kait se siitä, kun saan enemmän kilometrejä alle.


    • >>TurbotOn<<

      ..rasvata ketjut on,JOS omistaa nk.huoltopukin,että pistää pyörän käymään ja ykkös-vaihteen päälle.Tämän jälkeen esim.tippakannulla "pumppaa" öljyä ketjujen sisäpinnalle,joka kuljettaa rasvan myös rattaille.Sama tekniikka toimii myös ketjusprayn kanssa.Tosin jos ketjut ovat löysät/kuluneet/venyneet saattaa ketjut alapuolelta takapyörän pyöriessä "pomppia" ja tämä vaikeuttaa hommaa.

      Moni tekee tämän ketjujen rasvauksen heti ajon jälkeen,jolloin ketjut ovat lämpimät joka auttaa rasvan/öljyn tunkeutumisen pienimpäänkiin rakoon koska ketjujen lämpö "notkistaa" jonkin verran ketjurasvaa.

      • ranttu

        Monella on jäänyt sormet ketjun ja rattaan väliin tuolla menetelmällä. Kannattaa vaan kädellä pyöritellä sitä rengasta.


      • mopomän
        ranttu kirjoitti:

        Monella on jäänyt sormet ketjun ja rattaan väliin tuolla menetelmällä. Kannattaa vaan kädellä pyöritellä sitä rengasta.

        Jos kädellä pyörittää rengasta takaperin ja rasvaa ketjun sisäpintaa alhaalta...jää helposti sormet rattaan ja ketjun väliin.

        En haluaisi olla paikalla kun moottori käy vaihdepäällä hontelon pukin päällä..heh...siinä voi olohuoneen matot lentää pitkin seiniä, kun mopo tärisee irti pukin päältä!

        Muuten..."ennenvanhaan" ketjut laitettiin kuumaan pikimäiseen rasvaan joka jähmettyessään teki suojaavan pinnan ketjuihin. Niitä oli oikein sellaisia isoja laakeita metallipurkkeja joissa rasva oli, joita saatoi lämmittää ja laittaa ketjut sinne .


      • Ram.

        Tässä takavuosina, kun vielä omasin ketjuvetosen kulkupelin, käytin ketjuvahaa.
        Vieläkös sitä on markkinoilla?

        Mun mielestä se piti takavannetta edes hiukan puhtaampana, eikä ehkä hiekkakaan tarttunu niin kovin kiinni ketjuihin.


      • >>TurboOn<<
        mopomän kirjoitti:

        Jos kädellä pyörittää rengasta takaperin ja rasvaa ketjun sisäpintaa alhaalta...jää helposti sormet rattaan ja ketjun väliin.

        En haluaisi olla paikalla kun moottori käy vaihdepäällä hontelon pukin päällä..heh...siinä voi olohuoneen matot lentää pitkin seiniä, kun mopo tärisee irti pukin päältä!

        Muuten..."ennenvanhaan" ketjut laitettiin kuumaan pikimäiseen rasvaan joka jähmettyessään teki suojaavan pinnan ketjuihin. Niitä oli oikein sellaisia isoja laakeita metallipurkkeja joissa rasva oli, joita saatoi lämmittää ja laittaa ketjut sinne .

        Kuka käskee käyttämään mitään honteloa pukkia?Kunnollisella pukilla pyörä pysyy varmasti kiinni.Konsti on käytössä ihan kotimaisilla moottoriradoillakin.Sitäpaitsi useimmat rasvaa kyllä ketjunsa tallissa tai ulkona,ei olohuoneessa.

        Eipä ole ennenvanhaan-konsteista paljoa apua nykypäivänä.Kuka sitä nyt katkaisee NIITATUT ketjut rasvauksen takia?! : )


      • lköjasdölfj
        >>TurboOn<< kirjoitti:

        Kuka käskee käyttämään mitään honteloa pukkia?Kunnollisella pukilla pyörä pysyy varmasti kiinni.Konsti on käytössä ihan kotimaisilla moottoriradoillakin.Sitäpaitsi useimmat rasvaa kyllä ketjunsa tallissa tai ulkona,ei olohuoneessa.

        Eipä ole ennenvanhaan-konsteista paljoa apua nykypäivänä.Kuka sitä nyt katkaisee NIITATUT ketjut rasvauksen takia?! : )

        niissä ketjuissa on liitin...


    • Käytän

      Minusta sinun ei pitäisi käyttää mainitsemaasi Delvac öljyä ketjujen voiteluun vaan siihen tarkoitettua ketjupraytä.Merkkejä on monia,mutta Hondan valmistama on minusta parasta,koska se ei sotke paikkoja eikä siihen tartu hiekka yms.roina.Voitelun jälkeen odotan noin 15 minuttia ennen kuin lähden ajamaan.Joskus 30-vuotta sitten pesin ja keitin ketjut öljyssä mutten enää.Liekö näitä o-rengasketjuja edes suositellun keittämiseen,sillä luulisi o-renkaiden kovettuvan ja rikkoutuvan keittämisessä.Lisäksi nykyään saa kaupoista jo kunnon tuotteita kohtuuhintaa eikä moinen homma ole enää mielekäs.

      • motoristeilta, että ketjut

        sprayataan heti ajon jälkeen kun ovat lämpimät.
        Säännöllisin väliajoin.
        Olenko väärässä?


      • >>TurbotOn<<
        motoristeilta, että ketjut kirjoitti:

        sprayataan heti ajon jälkeen kun ovat lämpimät.
        Säännöllisin väliajoin.
        Olenko väärässä?

        Käytti ketjuihin sitten mitä tahansa voitelua,on parasta voidella ketjut heti ajon jälkeen kun ne ovat vielä lämpimät.Se notkistaa entisestään rasvaa ja näin auttaa sitä tunkeutumaan pienimpiinkiin rakoihin,

        Se mikä on parasta ketjujen voiteluun on ikuinen kiistan aihe.Itse ajoin vuosikausia ketjuvahalla mutta kun eräs kaveri suositteli AUTOMAATTIVAIHTEISTOÖLJYÄ kokeilin sitä enkä enää koskaan muuta ketjuihini laita.Pysyy kauimmin.Ei lähde pois edes sateessa,kuten esim.vaha.On edullistakin.Pikkasen heti ensikilometreillä lentää vanteelle mutta sen jälkeen ei.Luulisi ettei tuollainen tavalliselta moottoriöljyltä tuntuva öljy pysy hetkeäkään ketjuissa mutta niin vaan pysyy.Kannattaa kokeilla...


      • Motoristi ikuisesti

        Näitäkin voi käyttää ketjun voiteluun, ainoa huonopuoli on että takavanne likaantuu rasvasta.

        -Moottorisahan teräketjuöljy.
        -80w90 vaihteistoöljy (useimmat mp valmistajat ja ketjunvalmistajat suosittelevat).

        Moottoriöljyä saa käyttää ainakin ketjun puhdistamiseen ajon aikana. Delvac on varsin monikäyttöinen diesel öljy, parista delvacista löytyy lisäksi korkeat moottoripyöräöljyn luokitukset. Uskon kyllä että delvac riittää voitelemaan ketjun hyvin.

        ketjun keittäminen on turhaa, itse en ole koskaan keittänyt.

        Sitten tuosta moottoripyörän ketjurasvasta. Hondan ketjurasvan lisäksi motulin ketjurasva on kokemuksieni mukaan myös laadukas.

        Ketjuahan kannattaa voidella aina 500km välein ja mielellään ennen ajamaan lähtöä.


      • LångvikinMotörhed
        >>TurbotOn<< kirjoitti:

        Käytti ketjuihin sitten mitä tahansa voitelua,on parasta voidella ketjut heti ajon jälkeen kun ne ovat vielä lämpimät.Se notkistaa entisestään rasvaa ja näin auttaa sitä tunkeutumaan pienimpiinkiin rakoihin,

        Se mikä on parasta ketjujen voiteluun on ikuinen kiistan aihe.Itse ajoin vuosikausia ketjuvahalla mutta kun eräs kaveri suositteli AUTOMAATTIVAIHTEISTOÖLJYÄ kokeilin sitä enkä enää koskaan muuta ketjuihini laita.Pysyy kauimmin.Ei lähde pois edes sateessa,kuten esim.vaha.On edullistakin.Pikkasen heti ensikilometreillä lentää vanteelle mutta sen jälkeen ei.Luulisi ettei tuollainen tavalliselta moottoriöljyltä tuntuva öljy pysy hetkeäkään ketjuissa mutta niin vaan pysyy.Kannattaa kokeilla...

        tapoihin kuluuu spreijata kettingit öljyllä ajon jälkeen kun ovat lämpimät!!!
        -mutta siis tuo vaha on mysteeri! siis mitä vahaa?
        Automaattivaihteistoöljyä kyllä löytyy autotallista , pitääpäs kokeilla ens sesongin aikana.


    • mutta se lähinnä riippuu siitä kumpia käyttää enemmän tjn
      jos on punkkari käyttää ketjuja :=)
      jos yyhoo käyttää rattaita :=)

      ja jos punkkari käyttää raswaa se tahraa waatteet tjn "luulisin en tiiä" siis siihen ketjuun :=)
      jos tukkaan :=)
      se pysyy koolina :=)
      yyhoo raswaa rattaat jos saa siihen apua äijiltä :=)
      jos ei saa yyhoo käyttää raswan johonkin muuhun kodinkoneeseen :=) "luulisin entiiä"

      mut kardaania ei tarwi raswata :=)
      wai tekeekö ne sen huollossa?

      • Terttu Piirakka

        Mullakin :-)) tjn ja kun ; ))))))tjn.

        Ootko muuten ;= O tai sillee ja tjn.

        tjn tjn tjn ;o , tjn AHAA ! ;-)))))))


    • LångvikinMotörhed

      mikä on paras alkukäsittely just vaihdetuille uusille ketjuille ennen ensiajoa
      -tässä kun on just sellainen talviremontti meneillään meikäläisen Hondalla

      • >>TurbotOn<<

        Uusiin ketjuihin on turha mielestäni sotkea mitään muuta rasvaa.Pari kolme täysin uutta pyörää aikanaan ostaneena,tein havainnon,että mitkään jälkeenpäin laitetut rasvat,sprayt tai öljyt eivät pysy ketjuissa yhtä hyvin kuin juuri nuo uuden pyörän uusien ketjujen alkuperäisrasva!Saman olen huomannut myös käytettyihin pyöriin vaihtamissani ketjuissa.En tiedä mitä ainetta tuo lähinnä ketjuvahaa muistuttava harmaa "rasva" on,mutta parhaiten pysyy ketjuissa!!


      • LångvikinMotörhed
        >>TurbotOn<< kirjoitti:

        Uusiin ketjuihin on turha mielestäni sotkea mitään muuta rasvaa.Pari kolme täysin uutta pyörää aikanaan ostaneena,tein havainnon,että mitkään jälkeenpäin laitetut rasvat,sprayt tai öljyt eivät pysy ketjuissa yhtä hyvin kuin juuri nuo uuden pyörän uusien ketjujen alkuperäisrasva!Saman olen huomannut myös käytettyihin pyöriin vaihtamissani ketjuissa.En tiedä mitä ainetta tuo lähinnä ketjuvahaa muistuttava harmaa "rasva" on,mutta parhaiten pysyy ketjuissa!!

        vatsauksestanne
        hra Turbonen


    • Kardaanimies

      Missä kohtaa MOOTTORIPYÖRÄSSÄ on jotkin erikseen rasvattavat ketjut tai rattaat?
      Tuntuu jotenkin hassulta, että sellaiset olisivat moottoripyörässä...Tuntuu jotenkin hassulta rasvata...Eihän autossakaan...

      Niin...kardaaniveto...Ja silleen...

      • Auto-Antero-1

        Aivan sä oot nyt asian ytimessä.
        ""Eihän autossakaan"" just niin autossa ei rasvata ketjuja, mutta moottoripyörissä rasvataan.

        Jotkut on prätkäjätkiä ja jotkut ajaa autolla.

        Mitäs jos ryömisit takas sinne ajokatospalstalle.


      • Jakopää

        ...autoissa joissa on jakoketju se ketju pyörii siellä ilman voitelua??Kyllä se kuule sitä "rasvaa" tarvii sekin.Tosin rasvaus hoidetaan roiskevoitelutyylisesti ; )


      • Kardaanimies
        Auto-Antero-1 kirjoitti:

        Aivan sä oot nyt asian ytimessä.
        ""Eihän autossakaan"" just niin autossa ei rasvata ketjuja, mutta moottoripyörissä rasvataan.

        Jotkut on prätkäjätkiä ja jotkut ajaa autolla.

        Mitäs jos ryömisit takas sinne ajokatospalstalle.

        Niinhän se asian ydin on!
        Minulla ei ole ollut yhtään sellaista moottoripyörää, joissa jotain ketjuja pitäisi rasvata. Pyörissäni on aina ollut kardaani.

        "...mutta moottoripyörissä rasvataan..."
        Jotkut rasvaa ja vaihtelee ketjuja ja rattaita ja jotkut ajavat huolettomia kilometrejä ilman tuollaisia hommia.


      • ketjupolttajamotoristi
        Kardaanimies kirjoitti:

        Niinhän se asian ydin on!
        Minulla ei ole ollut yhtään sellaista moottoripyörää, joissa jotain ketjuja pitäisi rasvata. Pyörissäni on aina ollut kardaani.

        "...mutta moottoripyörissä rasvataan..."
        Jotkut rasvaa ja vaihtelee ketjuja ja rattaita ja jotkut ajavat huolettomia kilometrejä ilman tuollaisia hommia.

        Aloititko moottoripyöräilijän urasi heti isolla pyörällä? Kardaani on yleensä kai isommissa pyörissä vain.


      • Kardaanimies
        ketjupolttajamotoristi kirjoitti:

        Aloititko moottoripyöräilijän urasi heti isolla pyörällä? Kardaani on yleensä kai isommissa pyörissä vain.

        Aloitin. Soliferin jälkeen ei ollut rahaa ostaa mitään pyörää. Ajelin kylläkin lainavärkeillä silloin-tällöin.
        Ja kun rahaa sitten sain, ostin "ison pyörän".


      • se kardaani
        Kardaanimies kirjoitti:

        Aloitin. Soliferin jälkeen ei ollut rahaa ostaa mitään pyörää. Ajelin kylläkin lainavärkeillä silloin-tällöin.
        Ja kun rahaa sitten sain, ostin "ison pyörän".

        susta jotenkin erilaisen ja paremman motoristin kun näillä perinteisimmillä voimanvälittäjillä ajavat.
        ehkä sitte oot niitä valkoisilla hanskoilla huollot suorittavaa väkeä kun ei nuo ketjut sua saa syttymään.
        eikä noita ketjujakaan tarvi aina jokavälissä olla voitelemassa...kestää minkä kestää ja hyvässä lykyssä ei ehi edes vaihtamaan kun uutta pyörää jo kattelee.
        turha kriteeri etsiä jotain helppohuoltoista pärrää.
        ihan yks lysti kuhan ei joudu laukkuja repimään veks kupeista joka hiton reissun jälkeen.
        luottokortti riittää.


    • seppo p

      aina ennen rasvausta olen ajanut moottoripyörän veteen silleen ,että ketjut ja rattaat kastuu ja suola vesi huuhtelee vanhat rasvat pois.
      siteen ajan tallille ja paineilman avulla suihkutan 10-30 moottoriöljyä joka paikkaan rattaissa ja ketjussa jonka jälkeen annan ylimääräisten valua pois. ja eikun kovaa ajoa

    • vedenkestävää

      Olen todennut Wolyn kenkäplankin pysyvän erinomaisesti ketjussa, kun sen laittaa kuumaan ketjuun heti ajon jälkeen.

      Värisävy n:o 1 eli musta on tarttuvin, mutta toisaalta tahraavin...

      • ketjupolttajamotoristi

        Käytän jotain mehiläisvahapohjaista juttua. Ostin ison pytyn Kuopion torilta monta vuotta sitten. Haittapuolena on se, että mehiläiset ovat aina kimpussani hitaasti ajettaessa. Mutta ketjut kestää. Ja saappaat kiiltää.


    • ketjumies

      Onkohan traktorin moottoriöljy minkälaista rasvaa ketjuille? jotenkin tuntuu että se ei pysy ketjuissa? :)

      • MP fanaatikko

        Riippuu viskositeetista. moottoriöljyistä 10w40 on suositeltava minimiviskositeetti ,en mene kieltämään etteikö voisi 10w30 toimia mutta on jo todella laimeaa. Maksimiviskositeetti 20w50 Loppujen lopuksi totuus on se että aina öljyä jonkin verran lentää pois ketjusta koska se öljy ei kuitenkaan imeydy metallin sisälle.

        Vaihteistoöljyistä paras viskositeetti on 80w90. 85w140 on jo liian tiukkaa erityisesti kylmillä keleillä.

        Paras öljy on suhteellisen laimeaa mutta ei kuitenkaan niin laimeaa kuin vesi. Ei myöskään liian tiukkaa kuten vaseliini.


    • rasvaamatta toimii

      ei ketjuja tarvitse rasvata. Ne on kulutustarvaraa. ite en rasvaa ketjuja koskaan ja silti ne kestää noin 30000 km! Mä en ymmärrä tota rasvausta. Nehän kerää rasvauksen jälkeen kaikki pölyt ja paskat kiinni.

      • Rölli11111

        Paskapuhtetta ja trollausta, etteikö tarvisi öljytä.


    • nytkepilläxketjulla

      Vaseliinista, kokonaankoteloi´luissa ketjuissa käytettiin vaseliinia.
      Useimmat pyörämerkit suosittelevat vaihteistoöljyä.
      Ja sitä voi pitää mukana pienemmässä pullossa kuin spraypurkki

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2265
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1978
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1529
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1377
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1076
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      997
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      116
      759
    Aihe