Talvisaappaissa hautajaisiin?

Amppu

Olen menossa isäni hautajaisiin. Sisareni ajattelevat, että etiketti vaatii, että saappaat vaihdetaan kirkonmenojen ajaksi mustiin kenkiin ja laitetaan taas jalkaan kun mennään viimeiselle taipaleelle.
Itse pidän tätä ihmeellisenä tapana ainakin nyt talvisaikaan. Minulla on mielestäni kauniit, siistit ja asialliset saappaat, jotka eivät juuri näy suht pitkän mustan hameen alta. Tietääkö joku, että noudatetaanko tällaista etikettiä nykyaikana?

8

9510

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isän tyttö

tuskinpa isäsi sielu tykkää pahaa, vaikka olet tyylikkäissä saappaissa hänen hautajaisissaan. kirkossa ei ole tapana vaihtaa jalkineita. Vain islaminuskossa ja buddismissa otetaan kengät pois mentäessä pyhäkköön.

• juu..!

Nääh, mene niillä saapikkaillasi vaan! Veikkaan, että siellä on suurin osa ihmisistä talvitamineissa ja siskosi saattavat olla ainoat, jotka tuollaiseen kenkärupeamaan ryhtyvät.

• ihan OK

En kyllä edes tiedä sellaista tapaa, että siunaustilaisuuden ajaksi kirkkoon vaihdettaisiin talvikengät pikkukenkiin hautajaistenkaan yhteydessä. Minne ne kengät kirkossa edes panisi, roikottaisi kädessä?

Lähiomaiset ja muut arkulle menijät riisuvat kylläkin päällystakkinsa, mutta jos kirkko on kovin kylmä (vähän käytetyt ja lämmitetyt sivukirkot), voi nekin huomaamattomasti sitten vetää takaisin päälleen arkulla käynnin jälkeen. Puetaanhan ne kuitenkin takaisin silloin, kun lähdetään saattamaan vainajaa hautaan. Palelemisella ja vilustumisella ei kunnioiteta vainajaa.

Muistotilaisuus on sitten eri asia. Seurakuntatalolle, kotiin tai mihin tahansa sitä sitten mennäänkään, niin siellä riisutaan pääällysvaatteet ja samalla vaihdetaan saapikkaat pikkukenkiin.

• näin on

Edellisen kanssa täsmälleen samaa mieltä! Missä välissä siskosi aikovat vaihtaa talvisaapppaat jalkaan kun lähdetään viemään arkkua hautausmaalle; eikös se tapahdu suoraan kirkosta?

Tosin nykymuodin mukaista on olla kahvitilaisuudessakin tyylikkäissä ja asiallisissa saappaissa, vaikka käyttäisi hamettakin. Pitkien housujen alta ei juuri edes erota millaiset kengät jalassa on.

• edellisten kanssa
        näin on kirjoitti:

Edellisen kanssa täsmälleen samaa mieltä! Missä välissä siskosi aikovat vaihtaa talvisaapppaat jalkaan kun lähdetään viemään arkkua hautausmaalle; eikös se tapahdu suoraan kirkosta?

Tosin nykymuodin mukaista on olla kahvitilaisuudessakin tyylikkäissä ja asiallisissa saappaissa, vaikka käyttäisi hamettakin. Pitkien housujen alta ei juuri edes erota millaiset kengät jalassa on.

Ei ole tullut koskaan edes mieleeni, että kirkkoon vaihdettaisiin eri kengät. Ja tosiaan, mihin ne saappaat laitettaisiin siksi ajaksi? Ja miten homma yleensäkään hoidettaisiin, jos vaikkapa hautajaisissa on 50-100 henkeä ja kaikki alkaisivat vaihtamaan kenkiä juuri kun viedään arkkua ulos?

Kolmannekseen kirkoissa on usein kylmä tai ainakin vetoisaa, joten olisi mielestäni hyvin epäkäytännöllistä olla siellä kylmissä pikkukengissä. Naisten pikkukengät kun ovat usein paljon kylmempiä kuin miesten vastaavat.

• kokemusta on

Itse olin isän hautajaispäivänä niin surkeassa olossa että hyvä kun ymmärsin jotain laittaa jalkaan.Toimin näin:
        Kirkossa talvijakkineet koko ajan.Koska siitähän saatetaan isä ulos.Olin tietenkin alttarilla ilman päälystakkia.Häpesin veljeäni,joka paineli sinne vanhassa nahkatakissaan!
        Ennen siunaustilaisuuden alkua olin vienyt pikkukengät seurakuntatalolle,jossa oli muistotilaisuus.Ja nämä vaihdoin sitten sielä jalkaani.

• hautajaisissa

Olin ottanut kyllä mustat vaihtokengät mukaani, mutta en huomannut kotona lähtiessä, että toisen kengän solki oli rikkoutunut. Kenkiä en voinut sitten vaihtaa, mutta onneksi talvisaappaat olivat kokomustat ja pitkät, ja lisäksi vielä todella siistit mustat mokkasaappaat. En usko, että kenellekään tuli paha mieli, ei leskelle ainakaan, etten ollut pikkukengissä siellä muistotilaisuudessa. Eikä sieltä pöydän takaa adresseja lukiessa näkynyt saappaita laisinkaan.

• hautajaistilaisuudessa s

Olen ollut monissa hautajaisissa, enkä ole koskaan kenenkään nähnyt jäämään vaihtamaan kenkiä, kun arkkua lähdetään viemään siunauksen jälkeen hautausmaalle! Eihän siinä ehdi!

Sen jälkeen voi vaihtaa kengät mentäessä muistotilaisuuteen esim. srk-talolle tms. paikkaan.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      192
      1425
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      989
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      81
      902
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      6
      847
    Aihe