Kerronpa meidän 10-kuukautisesta lapparipojasta.. Koirien sopeutuminen kerrostaloon on suurilta osin ihan koirasta kiinni. Meidän poitsu on ollut oikea rauhallisuuden perikuva, toki höystettynä omalla suloisella ja touhukkaalla persoonallaan :) Mitään ongelmia ei ole kerrostalossa ollut; ei hauku (paitsi kun postiluukku kolahtaa) ja muutenkin käyttäytyy kuin unelma. Joskus tosin se leikkiaika alkaa hänellä iltakymmenen jälkeen, jolloin poitsu pitää vain rauhoittaa heittelemällä pehmeitä leluja, ja niitä hakiessaan saa energiaansa kuluttettua :)
Kylpyhuoneeseen ei mielellään tule, varsinkaan silloin, kun joku on suihkussa. Pelkää joutuvansa pesulle.. Tosin jos aikeena on pestä itse koira, se laittaa vastaan niin kauan kunnes saamme pojan kylppäriin sisään. Tämän jälkeen välittömästi se alistuu ja toteaa, että peskää nyt sitten.. Onko muilla kokemuksia ns. "alistuvista" lappareista, tai tarkoitan sitä, etteivät ne tappele järkyttävästi tiettyjä asioita vastaan, vaan toteavat, että turha sitä on pyristellä vastaan ja hankaloittaa tilannetta? Tyyliin "tehkää sit mitä teette, ihan sama mulle". Tuolta meidän lappari ainakin vaikuttaa. Toisaalta ihana, että tottelee pienestä eikä nosta mitään numeroa kaikista asioista. Ehkäpä sitä voisi kutsua nöyryydeksikin?
Nyt poitsu on tosin alkanut nirsoilemaan.. Olemme kasvattajan pyynnöstä syöttäneet Royalia, ja sitä meni tiettyyn pisteeseen saakka. Nyt on muonanvaihto edessä, koska kranttuilee tuon kanssa niiiiin paljon. Ja kun tarjoaa muita merkkejä, ne saattaa mennä alas vaikkapa yön aikana. Tosin ei koira itseään nälkään tapa. Olisi vain kiva, jos söisi ihan säännöllisesti. Masterystä ei tykkää. Vakkarieläinkaupassa tosin sanoivat, että on ehkä vain hyvä, että koira on nirso, lihomisen mahdollisuus samalla hiukan pienenee. Toisaalta nirsoudessa on kuitenkin ne huonotkin puolensa.
Kertokaas muut, mitä lapparillenne syötätte, siis kuivamuonamerkkejä? Muutakin ruokaa poika kyllä saa. Tässä tulikin meidän pikku tarina :)
Lappari kerrostaloon
8
1151
Vastaukset
- ###
Tosta ilta kymmenen leikistä... Koiralle kyllä menee kaaliin jos sille opettaa et nyt ei leikitä, et nyt ns. nukutaan.. Mutta jos sitä tohon opettaa et leikkii ilta myöhään niin kyllä sille se jää päähänkin! =)
Yritäppä vaikka suihkussa olla kyykyssä ja pitää vain suihkua kädessä ja puhu hänelle rauhoittavasti että ei mitään hätää ja anna hänen tulla ihan rauhassa itse katsomaan,niin eikän hän totu..ei se tapahsu yhdessä päivässä, mutta anna koiruuudelle aikaa!
Ruuan suhteen.. anna vain samaa nappulaa, laita joukkoon hieman piimää tai kermaviiliä! Jos opetat koiras nirsoilee niin siinä olet sitten loppuikäsi samassa kierteessä!!! Laita ruoka, jos se ei syö ota noin 20min päästä pois ja anna sama ruoka sitten seuraavalla ruokinnalla,siitä hän tiettää että parempaa ei tule!- Jokutar
... viitsi opettaa pojalle, että nappuloita saa sitten aina kermaviilin kanssa, saatikka piimän. On niihin aivan heikkona.
Se on minun mielestäni sama, annammeko kupin olla lattialla vai jossain muualla.. Yleensä nappulat häviävät yön aikana, tai sitten seuraavana päivänä. Mutta olisi kiva, jos pentu söisi ihan omina ruoka-aikoinaan. En usko, että kenellekkään ihmiselle maistuu sama ruoka kuukaudesta toiseen, vaikka joku jossakin joskus väitti, ettei koirat välitä mausta.
Suihkuongelmaakaan en vielä sanoisi edes ongelmaksi, olen nähnyt pahempiakin tapauksia :)
Pyysin nyt vain vinkkejä merkeistä? Ovatko jotkut huomanneet, että toinen ruoka uppoaa paremmin kuin toinen? Näistä toivon kertomuksia. - Jokutar
Koska emme ole mitään iltaunisia ihmisiä, meitä ei haittaa heitellä hetken aikaa illalla pehmolelua. Lähinnä tilanne on vain huvittava :)
- lappari-fani
Meillä on myös 10-kuukautinen lappari-neiti. Kiltti kuin mikä, oppii helposti ja on kovin miellyttämishaluinen. Pesuille tulee miellään. Turhankin innokas tulemaan mukaan omien ihmisten kanssa suihkuun ja saunaan. Mutta johtunee luultavasti siitä, kun alati seuraa omiaan lähes askel askeleelta. Kesken sikeimmän unenkin lähtee perään toiseen huoneeseen.
Mutta tuo alistuminen on hyvin tuttua. Mieheni ja minä olemme hieman kiusaantuneitakin haukkumme alistumisesta. Mietimme, että jos olisi pieniä meillä olisi pieniä lapsia, niin olisiko haukkumme näin alistuva vai olisiko arka ja pelokas? Olemme olleet koirulimme kanssa koira-koulussa ja siellä saimme neuvon, että ei saa omalla käytöksellä tai äänellä lisätä koiran alistumista. Puheen ja käytöksen tulisi olla reipasta ja innostavaa. Tämä on ollut hyvä neuvo ja esim. ilopisut ovat jääneet jo vallan pois.
Mutta maailman ihanin rotu tämä lappari on ja säänkestävä koira, lenkkeillä voimme missä säässä tahansa, paitsi kuumalla.
Mukavia, koiramaisia päiviä ja vuosia teille lapparinnne kanssa!- Jokutar
.. tuo reippaasti puhuminen. En ole siihen kiinnittänyt huomiota, mielestäni puhumme muuten vain aika äänekkäästi, mutta tosiaan.. Täytyy nyt tarkkailla, ihan meitä vain :) Ja katsoa, tuleeko pojasta "uhmakkaampi". Toisaalta tuota alistumista ei tapahdu muuta kuin esim. juuri suihkussa ja silloin, kun laitamme valjaat päälle. Muuta tilannetta ei juuri nyt tule mieleen. Muuten on ihan reipas koira. Olen oikeastaan vain tyytyväinen siihen, että pesutoiminnot ja valjaidenlaitot sujuvat todella ongelmitta :) Kokemusta on vain koirista (eivät minun), jotka säheltävät, rimpuilevat ja ovat hiukan liiankin innoissaan valjaiden laitosta.. Hyvä kun päälle on saanut, ja menoksi! Kyllä meidän poika tykkää olla ulkona ja lenkillä, mutta ehkä on todennut sen, että mitä kiltimmin hän antaa laittaa valjaat päälle, sitä nopeammin hän pääsee pihalle! :D Eli ehkä mietin asiaa turhaan. Se on vain luonnekysymys...
- Jokutar
.. teidän lappari on? Tosin meidän poitsun sisko se ei voi olla, pentueeseen kun syntyi vain poikia :)
- käytös
Meidänkin tyttö "alistuu" samalla tyylillä kaikkiin toimenpiteisiin pesuun, korvien putsaukseen jne. Mä en ole pitänyt sitä käytöstä minään ongelmana vaan kehunut kovasti kilttiä tyttöä ja palkinnut nameilla jälkeenpäin. Nyt ei esim. pesulle tarvitse enää pakottaa, tulee ihan kiltisti suihkun alle.
Meilläkin oli nappuloiden syönnissä nirsoilua. Koira ihan selvästi kyllästyi syömään joka päivä samaa merkkiä ja pussin viimeiset nappulat syötiin tosi pitkin hampain. Ostin kokeeksi Hill's Natures Best nappuloita ja ne maistuvat hyvin päivästä toiseen. Tietysti aina välillä on jotain muutakin ruokaa, mutta noi Hill'sit on pääruoka.- *****
Meillä 9kk tyttö, joka on toisaalta kovin itsepäinen, eikä kauheasti pyri miellyttämään, mutta tietää paikkansa laumassa ja "alistuu" pesuu ja kynsien leikkaukseen hyvin. Kyllä mä sitä mieltä olenkin, että on hyvä jos koira luottaa niin, että antaa tehdä itselleen asioita, joista ei heti luonnostaan tykkää. Nuo pesut ja muut on kuitenkin tehtävä.
Meillä on syötetty Friskiesin penturuokaa ihan alusta asti, eikä mitään ongelmia ole ollut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1562921
En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k1541739Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1461714Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1541521- 751479
Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall3301346The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut201228Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m751149- 1581052
Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251005