1. Kuulutko kirkkoon?
2. Jos kuulut, niin miksi?
3. Jos et kuulu, niin miksi?
4. Suunnitteletko kirkosta eroamista (alle 18-vuotiaat)?
5. Vaikuttaako asiaan kirkon kanta homoihin/lesboihin?
6. Oletko ateisti?
7. Minkä ikäinen olet?
Kiitos vastauksista pienimuotoiseen galluppiini!
Kuulutko kirkkoon?
19
1585
Vastaukset
- Catsy_666
Hei!
>1. Kuulutko kirkkoon?
En kuulu.
>3. Jos et kuulu, niin miksi?
a) minut on erotettu yhdestä kirkosta.
b) syntymässä minut kastettiin luterilaiseksi, kun äiti oli aikoinaan kääntynyt ortodoksista luterilaiseksi. Minusta kuitenkin lapsen pakkokaste on aina väärin.
Luterilaisessa kirkossa oli tuolloin epäkohtia, kuten se, että pappi ahdisteli rippikouluikäisiä tyttöjä, yksi pappi paljasteli itseään ja että rauhoitettuja eläimiä ammuttiin, kuten kirkon työmaakseen valinnut palokärki ja rippikoululeirin lähellä ollut karhunpentu.
Oikeasti, minulla ei ollut mitään syytä miksi minun olisi pitänyt kuulua kirkkoon enkä käynyt rippikouluakaan koskaan, vaikka minua siihen painostettiin. Tuohon aikaan ei ollut protua myöskään.
>5. Vaikuttaako asiaan kirkon kanta homoihin/lesboihin?
Tuolloin ei vaikuttanut. Lähinnä kysymys on koko paketista.
>6. Oletko ateisti?
Minä en voi millään tavoin uskoa nykyajan ihmisenä Raamattuun. Olen tieteellisen ajan ihminen ja jos Raamattua katsoo luonnontieteen silmin, se ei voi mitenkään pitää kirjaimellisesti paikkaansa.
Mutta toisaalta varmaa on se, että ne jotka Raamatun kirjoittivat EIVÄT olleet tieteellisen ajan ihmisiä. Raamattua voidaan siis tulkita vahvan vertauskuvallisesti. Tämä on jonkinlainen nykyisin suosiossa oleva gnostilainen tulkinta. Perinteisen kristinuskon näkökannalta tällainen vahvan allegorinen tulkinta on vaarallinen harhaoppi, joka johtaa siihen, ettei meidän syntejämme oikeasti ollakaan annettu anteeksi.
Siis en voi uskoa Raamatun Jumalaan sellaisena kuin mitä minun lukemaltani se näyttää.
Ehkäpä joku muunlainen jumala toimisi. Ihminen on ollut polyteisti ja ehkä minua pystyisi lähestymään jumalatar paremmin kuin jumala, siis jos ylipäätään jumaluutta kiinnostaa minun kantani häneen.
Päädyn siis olemaan uskovainen agnostikko. Minusta on hyödyllistä uskoa, mutta jumalan olemassaoloa ei voi mitenkään todentaa.
>7. Minkä ikäinen olet?
38. Tämä on viimeinen täysi vuosi kun ikäni alkaa kolmosella, huh, pelottaa! - Peppitossu
1. Kuulutko kirkkoon? En
3. Jos et kuulu, niin miksi? sain tarpeekseni siitä kuinka naispappeja kohdellaan
5. Vaikuttaako asiaan kirkon kanta homoihin/lesboihin? eipä juuri
6. Oletko ateisti? joskus kiihkoinen sellainen
7. Minkä ikäinen olet? tarpeeksi vanha - kirkkoon
En kuulu kirkkoon. Erosin vähän yli kaksikymppisenä. Yksi syy oli se, että minut on väkisin liitetty kirkkoon vauvana ihan vaan yleisen tavan vuoksi. Uskon uskomiseen ilman pöhöttynyttä instituutiota. Olen nyt yli 30v.
- Hanski#
Haluan vain huomauttaa, että seurakuntaan liittäminen on vain yksi niistä lukuisista valinnoista, joita sun vanhemmat ovat tehneet sun puolesta silloin, kun sä olet ollut alaikäinen.
- Uskonnon kautta
1. En ole koskaan.
3. Synnyin vapaa-ajattelevaan perheeseen, enkä oppinutkaan tuntemaan tarvetta uskonnolle.
6. En, agnostikko.
7. 23. - Arska
1. kuulun tai siis olen ev.lut kirkon jäsen.
2. kristittynä haluan kuulua johonkin ja
minulla on hyviä ystäviä kirkon piirissä
niin työntekijöinä kuin maallikkoinakin.
5. ihan myös uhallakin haluan kuulua
kirkkoon ja olla aktiivinen joissain
asioissa, vaikka eivät minua hyväksisikään.
6. kokemani perusteella en voisi olla.
7. voisin olla tuon 18-vuotiaan isä eli
ei ihan nuori, mutta nuorekas. - jäsen.
1. Kuulutko kirkkoon?
-En
- Kerran eräs työtoverini kysyi mikä on suhteeni Jumalaan? Vastasin että 'rehellisesti sanottuna en tiedä'. Päätin ottaa selvää mikä se voisi olla vaikka olen käynyt rippikoulun. Luin UT:n kannesta kanteen. Tulos oli että suhdeta ei voi mitenkään kuvailla sanalla 'uskon'. Lopputulos oli että erosin kirkostakin koska en koennut kuulumista mielekkääksi. Saahan sinne palata jos tulee toisiin ajatuksiin.
- Kirkon kanta seksuaalivähemmistöihin ei vaikuttanut sillä en koe yleistä mielipidettä minuun kohdistuvana enkä minua loukkaavana.
6. Oletko ateisti?
- olen kai lähinnä sitä vaikka korostan että kysymyksessä on vain oma kantani. Jokainen voi elää vain omaa eläämäänsä.
7. Minkä ikäinen olet?
- kohta eläkkeellä - d1sturbed
1. en enää
2. -
3. näkemykset menevät täysin ristiin, ja ehkä suurin syy etten usko mihinkään kyseiseen...
4. erosin jo (sain vanhempieni suostumuksen)
5. vaikuttaa
6. khyl periaatteessa
7.17 - Hanski#
1. Kuulun kirkkoon
2. Kristilliset arvot ovat mulle tärkeitä ja kirkko on instituutio, jonka työtä haluan tukea.
5. Minun päätökseeni pysyä kirkon jäsenenä ei riipu siitä, millaisen kannan kirkko ottaa homopareihin. Itse homoihinhan muistaakseni piispainkokous on ottanut jo kauan sitten kantaa, ja kanta oli se, että homotkin ovat ihmisiä, jotka kohtaavat maallisia murheita ja että homoja pitää rakastaa siinä missä kaikkia muitakin.
7. 23-vuotias. - typytyy
1. Kuulutko kirkkoon?
- En enää.
- -
- En usko että jumala on tuota mieltä mitä raamattu ja papit kertovat.
- Suunnittelin silloin kun olin alle 18.
- Todella pitkälti.
6. Oletko ateisti?
- En varsinaisesti.
7. Minkä ikäinen olet?
- 18. - Jorma Alarakko
1. Kuulutko kirkkoon? Kuulun
2. Jos kuulut, niin miksi? Piruttain
4. Suunnitteletko kirkosta eroamista (alle 18-vuotiaat)? Eivätkö yli 18-vuotiaat voi suunitella kirkosta eroamista?
5. Vaikuttaako asiaan kirkon kanta homoihin/lesboihin? Ei
6. Oletko ateisti? Olen
7. Minkä ikäinen olet? - Timpe.
1. Kyllä.
2. Olen evankelis-luterilainen protestantti. Jeesus Kristus on vapahtaja ja ainut pelastuksen tie. Jeesus meni niitten luo, jotka muut olivat hylänneet. Luther oli myös kova jätkä, hän nousi katolista kirkkoa vastaan ja vaati aivan käsittämättömiä asioita, esimerkiksi naisten kaulunkäyntiä. Tässä lyhyesti syyt.
3. -
4. -
5. Ei vaikuta. Kirkosta ei erota jonkun pikkuasian vuoksi, vaan se on elämää suurempi kysymys. Jumala on luonut homot ja lesbot ja toivon että hekin voisivat toimia kirkon jäseninä ja työntekijöinä nykyistä parempin.
6. -
7. 37 vuotta. - ugabuga
1. Kuulutko kirkkoon?
-En.
- Koin pienimuotoisen wake up call-vaiheen yläasteen alkupuolella, kun mietin omia arvojani ja totesin, että olinkin aina elänyt vain kristillisessä illuusiossa.
-Semisti. Nykyisin enemmänkin. Alkuperäinen argumentti oli nimenomaan se, etten uskonut kristinuskon oppeihin, mutta nykyisin kernaasti otan tämän aspektin esille, jos aihe pulpahtaa pintaan.
6. Oletko ateisti?
-Teisti. Minulla ei ole mitään selkeää hengellistä ohjenuoraa, en kuulu mihinkään yhteisöön, eivätkä arvoni perustu minkään uskonnon, kultin tai muun vastaavan opinkappaleisiin.
7. Minkä ikäinen olet?
- 17 - Sitten Keskustelu
Pelkkä kirkkoon kuuluminen ei pelasta ketään. Taivaaseen ei pääse sillä, että maksaa kirkollisveron. Taivaaseen pääse toteuttamalla parhaansa mukaan Jumalan tahdon. Se tahto kerrotaan Raamatussa eikä sen sisältö ole muuttunut viimeisen 2000 vuoden aikana miksikään. Herra tulee ja kertoo, jos muutoksia on luvassa: http://saarna.net/saarna.php?id=610
Mutta miksi uskoa: Jumala tekee yhä ihmeitä: http://www.rukousystavat.fi/mparan.html Mutta joka ei usko, ei kannattane paljon odotellakaan ihmeitä kohdalleen eikä parantumisia. Harva homo edes uskaltaa kysyä uskovilta ihmisiltä sitä, mitä Jumala ajattalee homoudesta. Sen vuoksi voisi olla hyvä katsoa netti-tv:tä tai digiboksin kanavaa 76: http://www.tv7.fi
Kun olet katsellut viikon tai pari ohjelmia sydämelläsi ei aivoilla... niin voidaan alkaa tämä keskustelu uudestaan- bit
Sinähän nyt antikristilliseksi heittäydyit! Eikös se ollut niin, että riittää kun uskoo -
Tosin se se vasta vaikeaa onkin. - Timpe.
Kaikki ihmiset ovat Jumalan luomia, myös homot ja lesbot. Kukaan ei voi seksuaali-identiteetilleen yhtään mitään, eikä homoudesta voi parantua. Homous ei ole valinta. Nämä eheyttämisprosessit ovat lähinnä henkistä väkivaltaa, eikä niiden tehosta ole mitään tieteellistä näyttöä. Kaikki näyttö on näiden helluntailaisryhmien omia tulkintoja asioista.
- Miako =)
1. Kuulutko kirkkoon?
-Kuulun, ortodoksikristitty.
-Uskonasiat ovat lähellä sydäntäni, mutta en ole mikään kiihkouskovainen, enkä tiedä yhtäkään hyvää syytä, miksen kuuluisi kirkkoon..
-En ole koskaan suunnitellut
-Minusta kirkossa voi työskennellä lesbot ja homot ihan vapaasti, eihän muissakaan töissä kysellä, oletko homo, hetero, lesbo vai bi.
Kysyin kerran asiaa eräältä ortodoksiselta papilta. Hänen mukaansa kannattaa muistaa, että ihmisen tuomitsee vain Jumala, ihmisten ei tule tätä tehdä.
6. Oletko ateisti?
-En, enkä ole koskaan ollutkaan.
7. Minkä ikäinen olet?
-20 vuotias. - vastauksia
1. Kuulutko kirkkoon?
En.
Ei ole tapana antaa rahaa ihmisille, jotka suhtautuvat minuun vihamielisesti. Se vaan innostaa heitä.
Kirkkoon en liity, jollei satu sellainen siippa kohdalle, joka "pakottaa".
Vaikutti.
6. Oletko ateisti?
Kyllä.
7. Minkä ikäinen olet?
40 - mutta kuulun...
... Yhteys-liikkeeseen. Liity sinäkin.
http://www.yhteys.org/
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh982361Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1901939- 1841527
- 82942
- 249932
- 62809
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol11806- 55712
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako213653Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </349631