Mielialalääke sekä rauhoittava lääke raskauden aikana

hellsten

Olen raskaana viikolla 25 ja syön Efexor depot 150mg 2 tabl vrk:ssa sekä Alprox 0,5 mg 1-8 tabl.tarvittaessa vrk:ssa vakavan masennuksen takia.Psykiatri on nämä lääkkeet määrännyt ja on sitä mieltä ettei näistä ole sikiölle haittaa jos ne lopettaa kuukautta ennen synnytystä.En ole kertonut näistä lääkkeistä Naistenklinikalla enkä neuvolassa sillä pelkään saavani leiman otsaan samantien ja suhtautuminen minuun muuttuu välittömästi.Näin on käynyt joka kerta aikaisemmin kun olen kertonut syöväni psyykenlääkkeitä muissa yhteyksissä.
Minusta ei huomaa milään tavalla että olisin masentunut ja kaikki ystävänikin ovat olleet erittäin yllätyneitä kun tästä olen heille kertonut jo ennen tämän raskauden alettua.

En siis haluaisi kertoa tästä synnytyslääkärille ja neuvolaan ja pelkään etten pysty lopettamaan lääkkeitä kuukautta ennen synnytystä.Olen keskustellut tästäkin asiasta psykiatrin kanssa joka on sitä mieltä että olisi hyvä kertoa ja etten todella ole mikään poikkeus tässä asiassa.Nykyään kuulemma moni raskaana oleva äiti joutuu syömään lääkkeitä. Kysyisinkin että onko täällä samassa tilanteessa olevia mammoja tai onko teillä tietoa tämmöisestä?

11

2742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ollut vakasti

      masentunut ja silloin minua hoidettiin ihan sairaalassa. parannuin ja luojan kiitos se ei ole uusiutunut.

      Mielestäni voisit kertoa synnytys sairaalaan koska silloin saat oikean avun ja oikeat lääkkeet ettei vahingossa satu niin että lääkkeet ei sovikkaan yhteen ja hups syytä ei tiedetä miksi äidiltä tai lapselta hengitys pysähtyi tai jotain yhtä kauheaa.

      Ei ole oikein alkaa "säälimään" kun kertoo käyttävänsä spyykelääkkeitä tiedän kokemuksesta että se ei ole yhtään mukavaa neuvolassa en kertoisi jos ei ihan pakko olisi mutta synnärillä kyllä sieltä saa sitten helpommin oikean avun.

      En nyt käske sinua kertomaan mutta suosittelen.
      hyvää odotusta ja positiivisiä ajatuksia ;D

    • ...

      Kerro ihmeessä ainakin kun synnytykseen menet. Jos sinulla sattuukin olemaan lääke, jonka vuoksi ei jotakin puudutusta esimerkiksi voida antaa, tulee heidän tietää se.
      Lisäksi kätilöt ainakin täällä meillä päin ovat hyvin ymmärtäväisiä ja aivan eri luokkaa kuin muut ammattilaiset muilla aloilla. Samoin lääkärit esim. äitiyspoliklinikalla.

    • .............

      4 mg/vrk???!!! Todella korkea annos!! Huh, huh, mitä on mahtanut psykiatri ajatella..Tuo annos on korkea vaikkei olisi raskaanakaan ja alpratsolam pyritään aina vaihtamaan jonhonkin muuhun bentzoon raskausaikana, ja senkin annos pidettävä matalalla.
      Niin, jos käytät säännöllisesti Alproxia niin olet varmastikin tietoinen riippuvuusasiasta, eli sitä ei sitten noin vain kertalaakista jätetäkään pois. Alprox pitää EHDOTTOMASTI lopettaa asteittain, etenkin jos käyttö on ollut säännöllistä, vaikkapa vain kuukauden ajan.

      Soitahan Teratologiseen tietopalveluun, puh. 09- 471 76500, av. arkisin 9-12, palvelu on maksutonta. SIELTÄ ne eri alojen lääkäritkin maassamme kysyvät neuvoa!! Kerrohan tilanteesi siellä, aivan varmasti pyytävät sinua ottamaan hoitavaan lääkäriin yhteyttä ja vaihtamaan tuon Alproxin johonkin toiseen bentzoon.
      Psykiatri toki on saanut koulutuksen psyyken sairauksiin lääkityksiin ym., mutta hän ei suinkaan ole se paras ammattilainen mitä tulee yhtälöön raskaus lääkitys.
      Ihan tulevan lapsesi takia, ota nyt hyvä ihminen yhteyttä tuonne mainitsemaani paikkaan ja KERRO MYÖSKIN gynekologillesi lääkityksestäsi JA neuvolassa.
      Lapsella voi olla vieroitusoireita synnyttyään ja hoitohenkilökunnan ON tiedettävä asiasta jotta osaavat vastasyntynyttä hoitaa sen mukaisesti.

      Tiedät varmastikin että Alprox (toinen kauppanimi Xanor) on eniten psyykkistä JA fyysistä riippuvuutta aiheuttava bentzo, rauhoittava lääke?! Toivon mukaan psykiatri on EDES tämän asian sinulle kertonut!!!

      Tulevan lapsen terveys lienee se tärkein asia eikö totta, ei se mitä ihmiset saattavat ajatella ja sitä paitsi voin itse ammattilaisena kertoa että törmäämme päivittäin työssämme raskaana oleviin naisiin jolla on jokin psyykenlääkitys. Ei se ole mikään tabu tänä päivänä, onneksi.


      Ja jos sinulle joudutaan tekemään esim. hätäsectio....silloinkin pitää tietää lääkityksistä.

      • psyk sait.hoit

        Alproxia voi syödä 6mg vrk:ssa ja joissain tapauksissa enemmänkin,joten 4mg ei ole korkein annos.Vauvalle saattaa tulla hengitysvaikeuksia synnytyksen jälkeen ja lieviä vieroitusoireita mutta Alprox on turvallien lääke eikä aiheuta mitään vakavia konplikaatioita synnytyksen aikana tai sen jälkeen.Eikö Hellsten kirjoittanut että määräys oli 0,5mg 1-8 tabl.vuorokaudessa?Ei se tarkoita sitä että hän syö 8tabl.joka päivä.
        Olen itse samaa mieltä kun Hellsten siitä että leimasn saa otsaansa kun kertoo jopa naistenklinikalla jossa pitäisi olla ammattitaitoinen henkilökunta koska raskaus ja psyykenlääkkeet yhdessä on yleisesti salattu aihe vielä jopa 2008.
        Olen töissä psykiatrisessa sairaalassa jossa on ollut hoidossa monia potilaita jotka ovat synnyttäneet täysin terveitä lapsia vaikka ovat käyttäneet vielä enemmän lääkkeitä kuin Hellsten raskauden aikana.
        Yleisempää ja vaarallisenpaa sikiölle on tupakointi,alkoholia nauttivia äitejä sekä huumausaineita käyttäviä äitejä.Miettikää sitä hyvät ihmiset,älkääkä sortuko tuomitsemaan sellaista mistä teillä ei ole paljonkaan tietoa.


      • aika..
        psyk sait.hoit kirjoitti:

        Alproxia voi syödä 6mg vrk:ssa ja joissain tapauksissa enemmänkin,joten 4mg ei ole korkein annos.Vauvalle saattaa tulla hengitysvaikeuksia synnytyksen jälkeen ja lieviä vieroitusoireita mutta Alprox on turvallien lääke eikä aiheuta mitään vakavia konplikaatioita synnytyksen aikana tai sen jälkeen.Eikö Hellsten kirjoittanut että määräys oli 0,5mg 1-8 tabl.vuorokaudessa?Ei se tarkoita sitä että hän syö 8tabl.joka päivä.
        Olen itse samaa mieltä kun Hellsten siitä että leimasn saa otsaansa kun kertoo jopa naistenklinikalla jossa pitäisi olla ammattitaitoinen henkilökunta koska raskaus ja psyykenlääkkeet yhdessä on yleisesti salattu aihe vielä jopa 2008.
        Olen töissä psykiatrisessa sairaalassa jossa on ollut hoidossa monia potilaita jotka ovat synnyttäneet täysin terveitä lapsia vaikka ovat käyttäneet vielä enemmän lääkkeitä kuin Hellsten raskauden aikana.
        Yleisempää ja vaarallisenpaa sikiölle on tupakointi,alkoholia nauttivia äitejä sekä huumausaineita käyttäviä äitejä.Miettikää sitä hyvät ihmiset,älkääkä sortuko tuomitsemaan sellaista mistä teillä ei ole paljonkaan tietoa.

        vähättelevään sävyyn kirjoitetaan tulevasta lapsesta. Ne hengitysvaikeudet saattavat olla joidenkin kohdalla kohtalokkaita. Ja vieroitusoireitakin vähättelet...

        Psyk.sair.hoitaja? Eipä uskoisi asenteesta ainakaan. Siis mt-ongelmia kohden...

        Itse taas olen työssäni nähnyt paljon näitä lapsia joiden äidit ovat käyttäneet kuka mitäkin raskauden aikana.

        Ja ihan tiedoksi hoitsulle, se on komplikaatio, ei konplikaatio...muutoinkaan en tältä istumalta usko (ihan kirjoituksesi perusteella)sinun olevan..

        Raskaus ja psyykelääkkeet eivät ole enää mikään tabu. Kannattaisi tulla sinne parjaamallesi NKL:lle vaikka vähäksi aikaa töihin, huomaisit sitten miten asia on, luulo kun ei ole mikään tiedon väärti.

        "Olen töissä psykiatrisessa sairaalassa jossa on ollut hoidossa monia potilaita jotka ovat synnyttäneet täysin terveitä lapsia vaikka ovat käyttäneet vielä enemmän lääkkeitä kuin Hellsten raskauden aikana."
        Hmm..teillä sitten on ollut ihan seurannat asiakkaiden lapsista, tuonne kouluvuosiin asti jne.? Kaikki lääkkeiden aiheuttamat ongelmat kun eivät suinkaan tule heti syntymän jälkeen esille.

        Ja niin, alpratsolamia voi toki poik.tapauksissa lääkäri määrätä yli 6 mg, mutta raskaana olevalle (jos hän kerran ohjeen mukaan SAA ottaa sen masksimissaan 8 kpl ja ottaa sen..), mutta 4 mg/vrk on korkea annos, puolta vähempikin on ja ylipäätään, alpratsolam EI ole mikään raskauden aikaina käytettävä bentzo, jos jotain bentzoa on käytettävä niin sitten oksatsetapaamia.

        Ja ei se, että joku on saanut lääkityksen, sen saman, päällä ollessa kuinka ja terveitä lapsia takaa vielä yhtään mitään.

        Ap:sta kehoittaisin kertomaan lääkityksestä neuvolassa, lapsen parhaaksihan se vain on.

        Netti on hyvä, mutta myöskin vaarallinen paikka..tälläisillä tärkeillä asioilla kuin lapsen tulevaisuus, tälläisillä spekuloidaan netissä, huh, huh...

        "Yleisempää ja vaarallisenpaa sikiölle on tupakointi,alkoholia nauttivia äitejä sekä huumausaineita käyttäviä äitejä.Miettikää sitä hyvät ihmiset,älkääkä sortuko tuomitsemaan sellaista mistä teillä ei ole paljonkaan tietoa"


        No, sinullekin tekisi hyvää tulla tosiaankin vähäksi aikaa tuonne parjaamaasi paikkaan, näkisit todellisuuden ja sen millaista tietoa ja taitoa siellä oikein on=) Ja tietoa on, kiitos vain, tässä ammatissa täytyy sitä olla.


      • terkkariopiskelija
        aika.. kirjoitti:

        vähättelevään sävyyn kirjoitetaan tulevasta lapsesta. Ne hengitysvaikeudet saattavat olla joidenkin kohdalla kohtalokkaita. Ja vieroitusoireitakin vähättelet...

        Psyk.sair.hoitaja? Eipä uskoisi asenteesta ainakaan. Siis mt-ongelmia kohden...

        Itse taas olen työssäni nähnyt paljon näitä lapsia joiden äidit ovat käyttäneet kuka mitäkin raskauden aikana.

        Ja ihan tiedoksi hoitsulle, se on komplikaatio, ei konplikaatio...muutoinkaan en tältä istumalta usko (ihan kirjoituksesi perusteella)sinun olevan..

        Raskaus ja psyykelääkkeet eivät ole enää mikään tabu. Kannattaisi tulla sinne parjaamallesi NKL:lle vaikka vähäksi aikaa töihin, huomaisit sitten miten asia on, luulo kun ei ole mikään tiedon väärti.

        "Olen töissä psykiatrisessa sairaalassa jossa on ollut hoidossa monia potilaita jotka ovat synnyttäneet täysin terveitä lapsia vaikka ovat käyttäneet vielä enemmän lääkkeitä kuin Hellsten raskauden aikana."
        Hmm..teillä sitten on ollut ihan seurannat asiakkaiden lapsista, tuonne kouluvuosiin asti jne.? Kaikki lääkkeiden aiheuttamat ongelmat kun eivät suinkaan tule heti syntymän jälkeen esille.

        Ja niin, alpratsolamia voi toki poik.tapauksissa lääkäri määrätä yli 6 mg, mutta raskaana olevalle (jos hän kerran ohjeen mukaan SAA ottaa sen masksimissaan 8 kpl ja ottaa sen..), mutta 4 mg/vrk on korkea annos, puolta vähempikin on ja ylipäätään, alpratsolam EI ole mikään raskauden aikaina käytettävä bentzo, jos jotain bentzoa on käytettävä niin sitten oksatsetapaamia.

        Ja ei se, että joku on saanut lääkityksen, sen saman, päällä ollessa kuinka ja terveitä lapsia takaa vielä yhtään mitään.

        Ap:sta kehoittaisin kertomaan lääkityksestä neuvolassa, lapsen parhaaksihan se vain on.

        Netti on hyvä, mutta myöskin vaarallinen paikka..tälläisillä tärkeillä asioilla kuin lapsen tulevaisuus, tälläisillä spekuloidaan netissä, huh, huh...

        "Yleisempää ja vaarallisenpaa sikiölle on tupakointi,alkoholia nauttivia äitejä sekä huumausaineita käyttäviä äitejä.Miettikää sitä hyvät ihmiset,älkääkä sortuko tuomitsemaan sellaista mistä teillä ei ole paljonkaan tietoa"


        No, sinullekin tekisi hyvää tulla tosiaankin vähäksi aikaa tuonne parjaamaasi paikkaan, näkisit todellisuuden ja sen millaista tietoa ja taitoa siellä oikein on=) Ja tietoa on, kiitos vain, tässä ammatissa täytyy sitä olla.

        Sinulla lienee myös joku asennevamma, koska puhut kollegastasi noin vähättelevään sävyyn. Sinä et kyllä keskustelullasi avaa ketjun aloittaneelle muuta kuin lisää ahdistusta. Mielenterveysongelmat ovat ja tulevat olemaan järjettömän iso ongelma myös raskaanaolevien parissa. Pientä kunnioitusta myös niitä kohtaan, jotka jaksavat työskennellä näiden ongelmien parissa. He tietävät myös jotain, ja omasta alastaan varmasti yhtä paljon kuin sinä omastasi. Synnytyspuoli ei ole ainoa "taivaspaikan avaava" virka. Minua ärsyttää SUUNNATTOMASTI se, että hoitajilla ei ole MINKÄÄNLAISTA kollegiaalisuutta toisiaan kohtaan. Aina ollaan panettelmassa toisen asiantuntijaryhmän porukkaa. Siis todellakin naurettavaa touhua. Jos ei muualla pääse pätemään niin tullaan sitten tänne nettiin ammattitovereita panettelemaan. Välillä hävettää edes sanoa että opiskelee hoitoalalla! Miettikää te sitä, millaisen kuvan annatte alastanne nuorille.

        Hyvää jatkoa ketjun aloittaneelle. Keskustele ammatti-ihmisten kanssa jossain muualla kuin netissä, vain siten voit olla varma että OIKEASTI keskustelet ammattilaisten kanssa.


    • xanoräiti

      Olen itse syönyt psyykenlääkkeitä raskauden aikana ja minulla on 3 tervettä lasta.Ainoa komplikaatio on ollut lapsen lievä hengitysvaikeus synnytyksen jälkeen.Tsemppiä Hellsten

    • Ei mulle vaan

      Ehdottomasti kerrottava ennen synnytystä omasta lääkityksestä: vauvan vieroitusoireiden tunnistaminen on kaikista tärkeintä. (Lievä hengitysvaikeus syntyessä ei pieni asia ole sekään, mutta se hinta on lapsen maksettava, että äiti jaksaa lapsen maailmaan saattaa.)

    • ,

      Niin....edellinen viesti on vuodelta 2008, asia lienee ratkennut....

    • TAH

      No
      Lapsesi lienee viiden vanha , onko kaikki ok ? Ennenkuin lapsi on tarpeeksi vanha ei pystytä kertomaan minkälaisia seurauksia raskauden aikaisesta lääkityksestä tullut.
      Onko seurauksia ?

    • tbl

      Tämä olisi kiinnostavaa , mikä tilanne näin vuosia myöhemmin ?

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18459
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3145
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1416
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1091
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe