Seksi 7kk synnytyksen jälkeen

Sattuu! Ja pirusti!

Kyselisin teiltä muilta imettäviltä ja alateitse synnyttäneiltä (tai en tiedä onko sillä väliä) miten on teidän seksielämänne laita?

Mulla nyt 7kk synnytyksestä ja imetän edelleen ja yhdyntä sattuu edelleen ihan hirveästi. Jos mies työntää munansa loppuun asti niin voi herranjestas se sattuu. Puoliväliin menee ok eikä satu, mutta jos se menee tietystä kohdasta yli niin ei pysty.

Onkohan siellä takana sitten niin kuivaa vaikka muuten olisi märkää vai mistä tämä johtuu? ;-)
Liukkari ei auta.

Onko muilla samanlaista? Jälkitarkastuksessa mainitsin asiasta ja lääkäri sanoi alatutkimuksessa kaiken olevan niinkuin pitääkin.

Helpottaakohan sitten kun imetys loppuu?
Miten teillä muilla, kertokaahan kokemuksianne!

11

6173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kitsi24

      Sama tilanne täällä meillä. Tyttö on nyt vähän reilu 7 kk ja seksi (yhdyntä) ei suju vieläkään kivutta. Tunne on vähän sama kuin miehen kalun ympärillä olisi piikkilankaa. Yritä siinä sitten rentoutua ja nauttia...

      Olen käynyt asian tiimoilta pari kertaa gynellä ja kaikki on kuulemma ok. Epparihaava on parantunut hyvin, tosin se saattaa aiheuttaa kiristämisen tunnetta kuulemma pitkäänkin. Itse imetän myös vielä ja lääkäri oli sitä mieltä, että kärsin ilmeisesti estrogeenin puutteesta, joka siis aiheuttaa kuivat limakalvot. Käytössä on myös minipillerit siltä varalta, jos vaikka joskus onnistuisi. Kondomia en voisi edes ajatella kivun takia. Sain lääkäriltä ohjeeksi käyttää Ovestin -voidetta tai puikkoja. Ne ovat kyllä vähän helpottaneet tilannetta, mutta eivät niin paljoa, että touhuihin silti uskaltaisi kovin usein ryhtyä. Liukkareista (ceridal, aqualan oil) ei todellakaan ole mitään apua, jollei niitä ole lisäämässä puolen minuutin välein. Lopputulos on vain se, että lakanat ja jokapaikka on öljyssä....

      Eipä tässä voi muuta tehdä kuin toivoa, että imettämisen vähentäminen tuossa muutaman kuukauden kuluttua toisi helpotusta tilanteeseen ja viimeistään imetyksen loputtua pystyisi taas harrastamaan normaalia parisuhde-elämää. Onneksi mies on asian suhteen kovin ymmärtäväinen ja kannustava. Vauvan imetys ja hyvinvointi menevät kuitenkin tässäkin etusijalle. Muutaman kuukauden jaksaa vielä odottaa :)

    • -kokemusta on-

      Käykää hyvät naiset kertomassa noista ongelmistanne gynekologille. Siihen on olemassa ihan oikea lääke, jota voi käyttää imetysaikanakin.

      Minulla oli esikoisen syntymän jälkeen alapää niin arka, seksiä ei voinut ajatellakaan. Jälkitärkästuksessa lääkäri ei pystynyt tekemään sisätutkimusta, koska se sattui niin paljon. Hän laittoi lähetteen gynelle. Sitä aikaa jouduin odottelemaan niin kauan, että synnytyksestä oli 4 kk. Se oli tuskaista aikaa. Välillä olin niin kipeä, että istuminenkin sattui. Puuduttavan geelin avulla gyne teki sisätutkimuksen, ja totesi, että limakalvot ovat vain niin kuivat, että sattuu. Sain sen puuduttavan geelin lääkäriltä mukaani ja reseptin sellaiseen voiteeseen, jossa on limakalvoja vahvistavaa hormoonia (en muista mitä). Puuduttavan geelin avulla sain laitettua sitä hormoonivoidetta emättimeen, ja viikon kuurin jälkeen pystyin jo harrastamaan seksiä ilman kipua. "Sivuvaikutuksena" tuli n. 2 viikon kuluttua kuukautiset. Kierto ei kuitenkaan käynnistyunyt vielä silloin, vaan vasta 5 kk myöhemmin.

    • ...

      Sama juttu. Tyttö nyt 7 kk ja eipä tuo yhdyntä mukavalta tunnu. Mutta tämän kaiken lisäksi on vielä sekin, ettei edes huvita, ei kiinnosta tuo seksi oikeastaan millään tavalla! Kuulin, että tämäkin johtuisi imetyksestä...tiedä häntä sitten. TOIVOTTAVASTI!

      =(

      • Kookospähkinä81

        Tosiaankin, kuin omasta näppiksestä vaikka mulla synnytyksestä on nyt vähän reilut 6kk. Seksi ei tunnu hyvältä liukkarinkaan kanssa ja jälkitarkastuksessa mitään vikaa ei löytynyt, muuta kuin kuivat limakalvot.

        Eipä siinä, kauheesti ei ees tee mieli seksiä kun heräät aamulla aikasin ja päivän touhuat muksun kanssa.. Illalla sitä tekee joko mieli mennä ite ajoissa nukkumaan tai sitten ottaa vähän omaa aikaa ja siinä mulla ainakin on muut asiat päällimmäisenä mielessä kuin seksi:( Varmasti muutosta on tulossa kunhan imetys loppuu ja limakalvot lakkaa paukkumasta;)


    • porukka!

      Mutta ei toi tervettä ole. Ei "kuulu" sattua.

      Eikä mua ainakaan satu yhtään, ei sattunut kuukauden päästä synnytyksestä. Ei edes neljännen lapsen jälkeen.

      • niin...

        Aina tuntuu löytyvän näitä teräsmammoja joilla ei tietenkään neljän lapsen jälkeen mikään tunnu miltään vaikka kuinka iso vehje sillä omalla ukolla olis.
        Joillekin limakalvojen kuivuus on oikeesti ongelma ja 'kuuluu' asiaan kun imettää.


      • 2vkoa
        niin... kirjoitti:

        Aina tuntuu löytyvän näitä teräsmammoja joilla ei tietenkään neljän lapsen jälkeen mikään tunnu miltään vaikka kuinka iso vehje sillä omalla ukolla olis.
        Joillekin limakalvojen kuivuus on oikeesti ongelma ja 'kuuluu' asiaan kun imettää.

        synnytyksestä kun ensimmäisen kerran harrastettiin seksiä eikä ollut mitään ongelmaa. Ja olin kyllä tosi tikattu alapäästä ja laps syntyi vielä perätilassa ja oli ensimmäinen. Taitaa olla yksilöllistä :)


    • keltainenkorppi

      Apteekista saa ilman reseptiä Ovestin- ja Pausanol-nimisiä mietoja estriolvoiteita ja emätinpuikkoja. Estriolhormoni paksuntaa ja verevöittää emättimen limakalvoja. Toinen valmisteista on hieman vahvempaa kuin toinen, joten annostusohjeet noissa kahdessa poikkeavat toisistaan. Molempia voi käyttää imetysaikana. Aluksi voi käyttää joka ilta, myöhemmin riittää pari iltaa viikossa ylläpitoon. Voi aluksi aiheuttaa lievää kuumotusta tai kihelmöintiä, mutta se menee ohi käytön jatkuessa. Niin ja noita ei ole tarkoitus käyttää yhdynnän aikana ;) vaan voide/puikko laitetaan juuri ennen nukkumaanmenoa.

    • mama1

      up, onko kokemuksia näistä estrogeeni voiteista imettäessä? Onko auttanut jollain yhdyntäkipuun?
      Nimim. 6kk synnytyksestä ja sattuu todella paljon kun yritetään seksiä harrastaa :(

    • äippäliini

      Ei ole omaa kokemusta estrogenivoiteesta limakalvojen kuivuuteen, mutta olen kuullut, joillain äideillä siitä on ollut apua. Kokeilemalla selviää, voiteet on reseptivapaita.

      Toinen asia, joka voi auttaa, on (estrogeenia sisältävät) yhdistelmäehkäisyvalmisteet: e-pillerit, ehkäisylaastari ja ehkäisyrengas. Vaikka ne eivät ole ensisijainen ehkäisyvaihtoehto imetysaikana, niitä voi kuitenkin käyttää siitä alkaen, kun lapsi on 6kk. Itselläni e-pillerit auttoi kuivuuteen hyvin, eikä maidon tuotanto vähentynyt.

      http://www.ehkaisynetti.fi/fi/raskaus-ja-imetys/imetysajan-ehkaisymenetelmat/ :
      "Estrogeenia sisältävät yhdistelmäehkäisyvalmisteet, e-pillerit, ehkäisyrengas tai ehkäisylaastari sopivat vasta imetyksen loputtua tai kun vauva on iältään yli 6 kuukautta. Yhdistelmäehkäisyä ei suositella imetyksen aikana, koska se saattaa vähentää maidon eritystä ja vaikuttaa maidon koostumukseen. Äidin ehkäisypillereiden käyttö ei sinänsä ole vaaraksi lapselle. Kun lapsi on vieroitettu rintamaidosta tai on yli 6 kuukauden ikäinen, voidaan siirtyä yhdistelmäehkäisyyn."

    • seksiäseksiä

      7kk toisen lapsen synnytyksestä on nyt ja ekaa kertaa seksiä harrastin synnytyksen jälkeen vauvan ollessa 5,5kk, ei satu ja paikat märät ja mies sanoo et tuntuu hyvältä.. :D Mies nyt tosin on eri kuin lasten isä, jos sillä mitään merkitystä tähän liittyen on..seksiä en ole lasten isän kanssa koittanut enää synnytyksen jälkeen (ollaan erottu kun vauva oli 2kk),joten en sitten tiedä miltä hänen kanssaan tuntuis, kun sillä oli isompi ku nykyisellä rakastajallani...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8955
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2390
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1507
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1257
    Aihe