Blue1 taas otsikoissa - aiheetta

Golden340

Tänään on uutisoitu vaaratilanteesta, joka sattui joulukuun 2007 alkupuolella Göteborgissa. Iltapäivälehdet ovat ottaneet asian omakseen ja vääristelleet faktoja niin paljon kuin mahdollista.

Lufthansan kone siis rullasi kiitotielle ILMAN LUPAA juuri kun Blue1:n kone oli loppuosalla tulossa laskuun. Blue1:n lentäjä teki sen mitä siinä tilanteessa tehdään, eli veti ylös. Tämä ylösveto on paljon harjoiteltu ja hyvin rutiininomainen suoritus, joka ei aiheuta minkäänlaista vaaraa. Ylösveto tehdään samalla koneella aina samalla tavalla: Maksimitehot moottoreihin, ja nokka ylös ennaltamäärättyyn kulmaan (joka on tosin aika jyrkkä, noin 15 astetta).

Nyt on sitten haastateltu matkustajia, jotka "nyt tajuavat hengenlähdön olleen lähellä". Älkää lentopelkoiset välittäkö, koko tarina vaarasta on täyttä puppua, lentäjät on koulutettu tällaisia tilanteita varten.

11

1716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todellakin

      Minäkin voisin varmaan kertoa että olen nähnyt Vantaalla myös ylösvedon ja kerran Heathrow:lla. Oli hengenlähtö lähellä, olisi voinut vaikka sakata se ylösvetävä kone ja osua terminaaliin. Voi kauheaa. Ja tänään tuli kuorma-auto vastaan ja jäi vain pari metriä väliä. Oli tosi hilkulla jälleen, ja yleensä päivittäin tuota tapahtuu.
      Se kulma muuten on normaali nousukulma, ei sen jyrkempi, ehkä tilanne sen saa tuntumaan siltä.

      • Eipä ole

        Jos GA lennetään FDn mukaan se on maksimi alpha ja se on aika lähellä Vs:ää, joten mistään normaalista nousukulmasta ei ole kysymys. Nousutkin ajetaan FD:llä ja kulma jää normaalisti paljon pienemmäksi (nopeutta siinä ajetaan, esim V2 jotain).


      • ainakaan mikään
        Eipä ole kirjoitti:

        Jos GA lennetään FDn mukaan se on maksimi alpha ja se on aika lähellä Vs:ää, joten mistään normaalista nousukulmasta ei ole kysymys. Nousutkin ajetaan FD:llä ja kulma jää normaalisti paljon pienemmäksi (nopeutta siinä ajetaan, esim V2 jotain).

        huomattava ero ole kulmassa. Mieleeeni on jäänyt juuri tuo noin 15 astetta plus/miinus jotain, normaalissa take-offissa, nokan nousukulmana.


    • AdduHoddu

      Kyllä tuohon nyt on Finnair jollain tavalla syyllinen.

    • S. Imupippeli

      Lentäjä teki tuossa tilanteessa sen mitä käskettiin tehdä! Lennonjohto käski vetää ylös ja näin myös tehtiin. Lentäjä on tuskin nähnyt koko Lufthansan konetta pilvien läpi ja on todennäköisesti vasta jälkeenpäin kuullut, miksi normaali lähestyminen keskeytettiin.

      • Sinä se tiedät?

        Tottakai lentäjä vetää ylös jos lennonjohto käskee, sehän on selvä. "Lentäjä on tuskin nähnyt"... mistä sinä sen tiedät? Pointti on se, ettei koneella ollut edes laskeutumislupaa, vain lähestymislupa, joka tarkoittaa ettei vaaraa ollut. Jos laskulupaa ei olisi tullut, eikä lennonjohtaja olisi sanonut mitään, kone olisi joka tapauksessa tehnyt ylösvedon.

        Jos pilvet olivat todella niin alhaalla, ettei määrätystä minimikorkeudesta voi nähdä laskeutumisaluetta, johtaa sekin automaattisesti ylösvetoon. Jos lentäjät olisivat minimikorkeuden saavutettuaan havainneet (ja he olisivat havainneet sen) toisen koneen kiitotiellä, sekin olisi johtanut välittömään ylösvetoon. Lentäjät on koulutettu siihen, että odottavat lähestymisen päättyvän aina ylösvetoon ja ovat siihen aina myös valmiina. Jos minimikorkeudesta pääsee laskuun, se on plussaa, mutta sitä ei odoteta.

        Ja nyt väittelet liikennelentäjän kanssa, mikä sinun asiantuntemuksesi olikaan?


      • Ammattimatkustaja
        Sinä se tiedät? kirjoitti:

        Tottakai lentäjä vetää ylös jos lennonjohto käskee, sehän on selvä. "Lentäjä on tuskin nähnyt"... mistä sinä sen tiedät? Pointti on se, ettei koneella ollut edes laskeutumislupaa, vain lähestymislupa, joka tarkoittaa ettei vaaraa ollut. Jos laskulupaa ei olisi tullut, eikä lennonjohtaja olisi sanonut mitään, kone olisi joka tapauksessa tehnyt ylösvedon.

        Jos pilvet olivat todella niin alhaalla, ettei määrätystä minimikorkeudesta voi nähdä laskeutumisaluetta, johtaa sekin automaattisesti ylösvetoon. Jos lentäjät olisivat minimikorkeuden saavutettuaan havainneet (ja he olisivat havainneet sen) toisen koneen kiitotiellä, sekin olisi johtanut välittömään ylösvetoon. Lentäjät on koulutettu siihen, että odottavat lähestymisen päättyvän aina ylösvetoon ja ovat siihen aina myös valmiina. Jos minimikorkeudesta pääsee laskuun, se on plussaa, mutta sitä ei odoteta.

        Ja nyt väittelet liikennelentäjän kanssa, mikä sinun asiantuntemuksesi olikaan?

        ... sattumalta olin tuohon ajankohtaan juuri tuossa kyseisellä kentällä odottelemassa Blue1-konetta joka saapui reilu puoli tuntia myöhässä.
        Keli oli tuulinen ja pilvinen, niinkuin se aina Göteborgissa tahtoo olla.
        Mutta, koko asiasta uutisointi on yhtä tyhjän kanssa, koska tilanne ei ole ollut mitenkään ihmeellinen.
        Itsekin ollut puolikymmentä kertaa kyydissä ylosvedon yhteydessä ja kapteenit kommentoi niitä lähinnä tyyliin "vähän tungosta sattu eteen".


      • S. Imupippeli
        Sinä se tiedät? kirjoitti:

        Tottakai lentäjä vetää ylös jos lennonjohto käskee, sehän on selvä. "Lentäjä on tuskin nähnyt"... mistä sinä sen tiedät? Pointti on se, ettei koneella ollut edes laskeutumislupaa, vain lähestymislupa, joka tarkoittaa ettei vaaraa ollut. Jos laskulupaa ei olisi tullut, eikä lennonjohtaja olisi sanonut mitään, kone olisi joka tapauksessa tehnyt ylösvedon.

        Jos pilvet olivat todella niin alhaalla, ettei määrätystä minimikorkeudesta voi nähdä laskeutumisaluetta, johtaa sekin automaattisesti ylösvetoon. Jos lentäjät olisivat minimikorkeuden saavutettuaan havainneet (ja he olisivat havainneet sen) toisen koneen kiitotiellä, sekin olisi johtanut välittömään ylösvetoon. Lentäjät on koulutettu siihen, että odottavat lähestymisen päättyvän aina ylösvetoon ja ovat siihen aina myös valmiina. Jos minimikorkeudesta pääsee laskuun, se on plussaa, mutta sitä ei odoteta.

        Ja nyt väittelet liikennelentäjän kanssa, mikä sinun asiantuntemuksesi olikaan?

        "Lufthansan kone siis rullasi kiitotielle ILMAN LUPAA juuri kun Blue1:n kone oli loppuosalla tulossa laskuun. Blue1:n lentäjä teki sen mitä siinä tilanteessa tehdään, eli veti ylös."

        Viestin aloituksessa annettiin ymmärtää, että lentäjä olisi havainnut vaaran ja tehnyt ratkaisunsa sen pohjalta. Näin ei ole uutisessa kuitenkaan kerrottu. Uutisoinnissa sen sijaan on jatkuvasti ja selvästi korostettu, että LENNONJOHTO huomasi vaaratilanteen ja käski Blue1:sen vetää ylös.

        Koulutukseni: lukio ja lukutaito


      • Ammattimatkustaja
        S. Imupippeli kirjoitti:

        "Lufthansan kone siis rullasi kiitotielle ILMAN LUPAA juuri kun Blue1:n kone oli loppuosalla tulossa laskuun. Blue1:n lentäjä teki sen mitä siinä tilanteessa tehdään, eli veti ylös."

        Viestin aloituksessa annettiin ymmärtää, että lentäjä olisi havainnut vaaran ja tehnyt ratkaisunsa sen pohjalta. Näin ei ole uutisessa kuitenkaan kerrottu. Uutisoinnissa sen sijaan on jatkuvasti ja selvästi korostettu, että LENNONJOHTO huomasi vaaratilanteen ja käski Blue1:sen vetää ylös.

        Koulutukseni: lukio ja lukutaito

        koulussa huomaan...
        Muttamutta, tais unohtua yks kurssi; Kuinka pidättäydytään saivartelulta ja ymmärretään tekstin henki...


    • maire-tellervo

      Lufthansan kone ei missään tapauksessa ole voinut olla ilman lupaa kiitoradalla,sillä:
      -Lufthansa on vanhempi ja isompi yhtiö kuin Blue1,ja siksi mahdotonta että Lufthansa olisi väärässä.
      Kannattaa aina muistaa: se isompi ja vanhempi lentoyhtiö on aina oikeassa....
      PS. Taisi Lufthansan lentokone olla B-737 tai A-320/321.......ja Blue1 yhtiön lentokone sellainen "hassu" jossa siivet roikkuvat katosta,onko se sellainen ruma Englantilainen Avro,....eli Isompi ja parempi lentokone ei myöskään ole voinut olla väärässä paikassa tai ilman lupaa....ei Lufthansan tarvitse edes mitään lupia pyydellä,se on niin iso lentoyhtiö ja siellä tarjoillaan hyvää ruokaa,sekä paljon,ainakin business luokassa.

    • entinen matkustaja

      Jos viranomainen jotain päättää tutkia niin uskon aihetta olevan. salaliittoteoriat on ihan kivoja, elokuvissa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2447
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

      hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe