Vanaja 690

nostoteli

Paljonkohan noita vielä on ammattiliikenteessä?

21 kommenttia

Äänestä

Vastaukset

  • Vaanolla ainaskin, jotain 50-60

    • Kumpa olisikin vielä Vanajia liikenteessä. Ne olivat niin hyviä autoja, mutta hyväkään ei kestä ikuisesti. Ei ole noita Scania Vabiksiakaan enää liikenteessä. Nekin olivat lähes Vanajan veroisia.


    • AEC 690 kirjoitti:

      Kumpa olisikin vielä Vanajia liikenteessä. Ne olivat niin hyviä autoja, mutta hyväkään ei kestä ikuisesti. Ei ole noita Scania Vabiksiakaan enää liikenteessä. Nekin olivat lähes Vanajan veroisia.

      Vanaja kehitti (ylivoimaisen)nostotelin, jota muut on kopioineet huonolla menestyksellä.


    • Teli.... kirjoitti:

      Vanaja kehitti (ylivoimaisen)nostotelin, jota muut on kopioineet huonolla menestyksellä.

      Sisuhan osti koko paskan,ei tarvinnut kopiota tehdä. Sai toimivan ja hyvän ratkaisun itselleen
      Sisussa oli siihenasti sellainen ketjunostin
      kuten Ruotsalaisissakin. Vanaja oli ihan hyvä rauta, harmi vain ettei se ei ollut se mikä jää henkiin.


    • ostikin kirjoitti:

      Sisuhan osti koko paskan,ei tarvinnut kopiota tehdä. Sai toimivan ja hyvän ratkaisun itselleen
      Sisussa oli siihenasti sellainen ketjunostin
      kuten Ruotsalaisissakin. Vanaja oli ihan hyvä rauta, harmi vain ettei se ei ollut se mikä jää henkiin.

      Luulen, että ongelma on siinä, että sitä ei koskaan valmistettu viisiakselisena, eikä siihen aikaan muutenkaan osattu tehdä kääntyviä telipyöriä. Kantavuuskuormat jäivät siis melko pieniksi, jos vertaa esim. Scanian ja Volvon vastaaviin.


    • lienee... kirjoitti:

      Luulen, että ongelma on siinä, että sitä ei koskaan valmistettu viisiakselisena, eikä siihen aikaan muutenkaan osattu tehdä kääntyviä telipyöriä. Kantavuuskuormat jäivät siis melko pieniksi, jos vertaa esim. Scanian ja Volvon vastaaviin.

      Ei 68-70 vuonna edes uneksittu viidestä akselista.


    • AEC 690 kirjoitti:

      Kumpa olisikin vielä Vanajia liikenteessä. Ne olivat niin hyviä autoja, mutta hyväkään ei kestä ikuisesti. Ei ole noita Scania Vabiksiakaan enää liikenteessä. Nekin olivat lähes Vanajan veroisia.

      Mitäh?? Onks Vanajan valmistus lopetettu,kyllä sitä vielä valmistettiin silloin kun mä nukkuun menin.


    • AEC 690 kirjoitti:

      Kumpa olisikin vielä Vanajia liikenteessä. Ne olivat niin hyviä autoja, mutta hyväkään ei kestä ikuisesti. Ei ole noita Scania Vabiksiakaan enää liikenteessä. Nekin olivat lähes Vanajan veroisia.

      Kuulemma jotkut halusivat Vanajiinsa sellaisen voimalinjan, jolla huippunopeudeksi tuli 140 km/h. Kyllä saivat pöllit ja sora kyytiä!!


    • Teli.... kirjoitti:

      Vanaja kehitti (ylivoimaisen)nostotelin, jota muut on kopioineet huonolla menestyksellä.

      Ja tarkemmin sanottuna Dipl.Ins Väinö Meuronen oli tuon telin kehittäjä ja idean isä.


    • ostikin kirjoitti:

      Sisuhan osti koko paskan,ei tarvinnut kopiota tehdä. Sai toimivan ja hyvän ratkaisun itselleen
      Sisussa oli siihenasti sellainen ketjunostin
      kuten Ruotsalaisissakin. Vanaja oli ihan hyvä rauta, harmi vain ettei se ei ollut se mikä jää henkiin.

      Vanajan konkurssin jälkeen Sisu muuttuikin hyvin Vanaja maiseksi.


    • Vanajan kehittämä kirjoitti:

      Ja tarkemmin sanottuna Dipl.Ins Väinö Meuronen oli tuon telin kehittäjä ja idean isä.

      kehittaja ja idean isa oli itse asiassa Dipl.Ins Veikko Muronen


    • Pekka Muronen kirjoitti:

      kehittaja ja idean isa oli itse asiassa Dipl.Ins Veikko Muronen

      Niin sitä sanotaan.Yksi versio on että joku tehtaan työntekijä oli piirtänyt luonnoksen tästä telistä ja esittänyt sitä muroselle sanoen mitäs pidät tälläisestä ratkaisusta!Tämän luonnoksen pohjalta miltei yks yhteen oli syntynyt murosen pöydällä telin piirustus minkä johtaja karttunen oli ensiksi hylänyt,mutta hyväksyi sen myöhemmin.Tämä on yksi versio kuultu nyt entiseltä tehtaan työntekijältä.


  • Saattaapi noita vielä jokunen pyöriä uudelleen sulatettuna vaikkapa Sisun vetoakselina =)


  • En usko että enään yhtäkään ammattiliikenteessä mutta paljonhan noita näkyy olevan harrastajilla .Olen luullut autoa jopa harvinaiseksi tänä päivänä mutta näyttäisi niitä olevan melkoisen paljon , yksi hylättykkin näkyy seisovan erään purkukunnossa olevan talon pihassa tai oikeammin hylätyn tallirakennuksen vieressä.Sellainen vihreä ja tietysti lasit lyöty rikki ,nelivetonen on tuo vanaja merkkinen kuorma-auto .Uskon että jos ei pelastajaa löydy tai tuskin löytyykään jos omistajakin on kateissa niin auto menee paaliin sillä nuo kerrostalot ovat saaneet purkutuomion joiden purkaminen alkaakin jo tammikuussa näköjään.

    • Nyt on se hylätty vanaja häipynyt tallin nurkalta.Tänään lenkillä ollessani huomasin että pois on! Jäljet paikalla on sen oloiset näköiset että on raskaalla vehkeellä kiskottu pois.Epäilen että on parhaillaan sulatuksessa koko höskä.Taisi auton omistaja vihdoin löytyä ja häätö käsky lyötyä sille kouraan.


  • Vanjan aika tulee vielä.

    • Vanajan perusti aikoinaan Jukka Emil Vanaja, Ylöjärven laamanni.Istui pyörätuolissa.


  • Ei varmaan kovin monta.

    • Vanaja 690 on tosi yleinen soraauto lapissa.


Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.