Paljonkohan noita vielä on ammattiliikenteessä?
Vanaja 690
nostoteli
216883
0Äänestä
Muut lukivat myös
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Älä unohda minuaNainen ethän unohda minua. Asiat olisivat voineet mennä toisin, olisi vain pitänyt uskaltaa lähestyä sinua kun annoit siihen mahdollisuuden. Olen pettynyt itseeni, ja se kyllä närästää. Naiselle Mieheltä
- Nyt on nytTurha miettiä menneitä tapahtumia. Niitä ei saa tekemättömäksi. Tärkeintä on mitä tekee nyt ja tulevaisuudessa. Korjausliikkeetkin voi tehdä jos niihin tuntee tarvetta. Paluu tulevaisuuteenkin voi olla mahdollinen jos v…
- Eläkeikä nousee 70 vuoteen. Joudunko palaamaan työelämään?Nyt se on sitten päätetty, että eläkeikä Suomessa nostetaan 70 vuoteen. https://www.is.fi/politiikka/art-2000012324133.html Pääsin 67 vuotiaana eläkkeelle viime syksynä. Tarkoittaakohan tämä, että joudun palaamaan takai…
- Kadutko mies?Silloin kuin vielä yritin lähestyä, etkä tarttunut siihen. Asioista pitäisi voida aina keskustella.
- Hyvää huomentaEräälle Naiselle ❤️🩹
- Empaattiset ihmisetOnko empaattiset ihmiset, etenkin naiset antavaisempia, kun ns. tavikset? Kaverin puolesta kysyn Oisko niinku mahkui?
- Tuntuu kuin olisin vaimosiSe on erikoista se.
- Onko tällainen kuvio teistä okOnko tällainen kuvio teidän mielestänne ihan normaali ja hyväksyttävä? Nainen seurustelee miehen kanssa, mutta pitää samaan aikaan läheistä yhteyttä toiseen mieheen kertomatta tälle toiselle, että on parisuhteessa. Tämä…
- Haluatko ettäUnohdetaan toisemme?
- Moi kulta😍Eikös se ollut marraskuuta kun se meidän "flirttailu" alkoi silloin vuosia sitten? tarkoitan lähinnä niitä pitkiä katseita 🤩☺️ Kohta on siis maata mullistavien katseiden vuosipäivä 😘🤭
- Niin haluaisin sut nähdä ja jutella!🙂
- Pitäisikö Vantaa liittää Helsinkiin.Mitä mieltä olette asiasta?
- Jos haluat viestin...Olen vielä tämän illan palstalla. Laita halutessasi vinkki, sinä komea keski-ikäinen mies 😗
- TTK-juontaja Veronica Verho lataa suorat sanat tatuointien arvostelijoille: "Mä toivoisin, että..."Veronica Verho juontaa Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmaa yhdessä Ernest Lawsonin kanssa. Yksi puhuttaneimmista aiheista on ollut, miten suosikkijuontajan näyttävät tatuoinnit sopivat ohjelman pukuohjeistukseen ja tullaa…
- Nyt kun kaikki on ohiToivon, että sulla menee hyvin ja pystyisin sinut kokonaan unohtamaan. Joskus on vaikeita hetkiä ja olen tosi pahoillani, miten sinua loukkasin ja loukkaan yhä. Se täytyy saada loppumaan.
- Tunnut niinKaukaiselta jo.
- Perussuomalaiset nostamassa eläkeiän 70 vuoteenRiikka Purran johtama valtiovarainministeriö haluaa nostaa eläkeiän 70 vuoteen ja taloutta sopeutettaisiin ensi vaalikaudella 8–11 miljardilla eurolla. Perussuomalaisten johtama ministeriö ilmeisesti arvelee, että seits…
- Et nosta minua ylösOk ei se mitään. Vajoan syvempiin vesiin💔
- Sut tahtoisinSinä senkin kusimutteri menit ja katkaisit kaiken yhteyden minuun. Tajuan nyt, että meidän roolit vaihtuivat ja sinä projektoit omia pelkojasi minuun. Anna minun välittää sinusta, älä työnnä mua pois. En oo vaatinut sul…
- Nyt sinä siellä pohjoisessaNainen siellä laita viesti!
Vastaukset 21
Vanhimmat
Vaanolla ainaskin, jotain 50-60
Kumpa olisikin vielä Vanajia liikenteessä. Ne olivat niin hyviä autoja, mutta hyväkään ei kestä ikuisesti. Ei ole noita Scania Vabiksiakaan enää liikenteessä. Nekin olivat lähes Vanajan veroisia.
Vanaja kehitti (ylivoimaisen)nostotelin, jota muut on kopioineet huonolla menestyksellä.
Sisuhan osti koko paskan,ei tarvinnut kopiota tehdä. Sai toimivan ja hyvän ratkaisun itselleen
Sisussa oli siihenasti sellainen ketjunostin
kuten Ruotsalaisissakin. Vanaja oli ihan hyvä rauta, harmi vain ettei se ei ollut se mikä jää henkiin.
Luulen, että ongelma on siinä, että sitä ei koskaan valmistettu viisiakselisena, eikä siihen aikaan muutenkaan osattu tehdä kääntyviä telipyöriä. Kantavuuskuormat jäivät siis melko pieniksi, jos vertaa esim. Scanian ja Volvon vastaaviin.
Ei 68-70 vuonna edes uneksittu viidestä akselista.
Mitäh?? Onks Vanajan valmistus lopetettu,kyllä sitä vielä valmistettiin silloin kun mä nukkuun menin.
Kuulemma jotkut halusivat Vanajiinsa sellaisen voimalinjan, jolla huippunopeudeksi tuli 140 km/h. Kyllä saivat pöllit ja sora kyytiä!!
Ja tarkemmin sanottuna Dipl.Ins Väinö Meuronen oli tuon telin kehittäjä ja idean isä.
Vanajan konkurssin jälkeen Sisu muuttuikin hyvin Vanaja maiseksi.
kehittaja ja idean isa oli itse asiassa Dipl.Ins Veikko Muronen
Niin sitä sanotaan.Yksi versio on että joku tehtaan työntekijä oli piirtänyt luonnoksen tästä telistä ja esittänyt sitä muroselle sanoen mitäs pidät tälläisestä ratkaisusta!Tämän luonnoksen pohjalta miltei yks yhteen oli syntynyt murosen pöydällä telin piirustus minkä johtaja karttunen oli ensiksi hylänyt,mutta hyväksyi sen myöhemmin.Tämä on yksi versio kuultu nyt entiseltä tehtaan työntekijältä.
Saattaapi noita vielä jokunen pyöriä uudelleen sulatettuna vaikkapa Sisun vetoakselina =)
Oi niitä aikoja...........................
http://www.digipaper.fi/sisuviesti/3850/index.php?pgnumb=14
http://www.vetku.fi/component/option,com_wrapper/Itemid,69/
En usko että enään yhtäkään ammattiliikenteessä mutta paljonhan noita näkyy olevan harrastajilla .Olen luullut autoa jopa harvinaiseksi tänä päivänä mutta näyttäisi niitä olevan melkoisen paljon , yksi hylättykkin näkyy seisovan erään purkukunnossa olevan talon pihassa tai oikeammin hylätyn tallirakennuksen vieressä.Sellainen vihreä ja tietysti lasit lyöty rikki ,nelivetonen on tuo vanaja merkkinen kuorma-auto .Uskon että jos ei pelastajaa löydy tai tuskin löytyykään jos omistajakin on kateissa niin auto menee paaliin sillä nuo kerrostalot ovat saaneet purkutuomion joiden purkaminen alkaakin jo tammikuussa näköjään.
Nyt on se hylätty vanaja häipynyt tallin nurkalta.Tänään lenkillä ollessani huomasin että pois on! Jäljet paikalla on sen oloiset näköiset että on raskaalla vehkeellä kiskottu pois.Epäilen että on parhaillaan sulatuksessa koko höskä.Taisi auton omistaja vihdoin löytyä ja häätö käsky lyötyä sille kouraan.
Vanjan aika tulee vielä.
Vanajan perusti aikoinaan Jukka Emil Vanaja, Ylöjärven laamanni.Istui pyörätuolissa.
Ei varmaan kovin monta.
Vanaja 690 on tosi yleinen soraauto lapissa.