Kolonoskopia -aika tulossa, mitä syödä

ekakertaa

Minulla on runsaab viikon päähän varattu aika ko. toimenpiteeseen. Kertokaa te, jotka olette tuossa samassa toimenpiteessä olleet, mitä oikein saa ja voi syödä edeltävän viikon aikana kun ohjeissa sanotaan että jopa tomaatin ja kurkun syöminen on kielletty, varmaankaan ei leipääkään saa syödä. MITÄ SAA syödä, tuleeko pakollinen paastoviikko vai Nutrilett-kuuri vai miten ootte ratkaisseet tuon syöntipuolen. Olen ymmärtänyt että pienikin siemen suolistossa voi vaikeutta tai haitata tutkimusta. HELP!!!!

11

20049

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jouluyökkö

      Hei,
      saitko ohjeen ruokavaliosta kolonoskopiakutsun mukana? Yleensä sellainen laitetaan ja samaten suolentyhjennysaineet (Colonsteril tai Phosphoral).
      Paastota ei tarvitse eikä Nutrilett-kuurille ryhtyä.
      Viikkoa ennen tutkimusta ei saa syödä kokonaisia siemeniä sisältäviä ruoka-aineita (esim. tomaatti, kurkku, kiivi, viinirypäleet, marjat). Myöskään leivässä ei saa olla jauhamattomia siemeniä. Tämä sen takia, koska suolen seinämään "liimautuneet" siemenet saattavat tukkia skoopin.
      Paastota ei siis tarvitse. Tutkimusta edeltävänä päivänä voit syödä aamupalan ja lounaan normaalisti. Iltapäivällä kannattaa nauttia vain nestemäisiä eväitä (mehut, mehukeitot). Tämä helpottaa tyhjennysvaihetta, kun suolen sisältö ei ole niin kiinteää.
      Minulle tehdään ko. tutkimus kahden vuoden välein. En ole mitenkään ongelmallisena pitänyt tuota yhden viikon siemenetöntä ruokavaliota. Kyllähän ihminen tulee toimeen ilman tomaattia ja kurkkkua viikon verran. Jos ei ilman selviä, ainahan voi näprätä kurkkusiivun keskeltä siemenet pois.. :).
      Ja tavallista leipäähän voit rauhassa mussuttaa, kunhan siinä ei ole kokonaisia siemeniä.
      Muistat vaan, että EI KOKONAISIA SIEMENIÄ.
      Onnea tutkimukseen!

      • Anonyymi

        Mutta kuka sitä siemeniä kokonaisena nielee, eikös se siis riitä että ne siemenet huolellisesti pureskelee.


    • kuiduton energiajuoma

      Olen myös menossa tähystykseen. Ostin apteekista energiajuomaa, joka on tähän tarkotukseen. Ovat kaikki marjojen makuisia (en ole maistanut). Itse haluisin mielummin suolaisen makuista juomaa. Nälkä on kuitenkin kova. Mikähän olisi kirkasta suolaista, muukuin lihaliemi?

      Enrgiajuoman nimi on Nutri Drink

    • fat-butterfly

      Hei!

      Mulle tehtiin kolonoskopia 11.1, eli muutama päivä sitten.

      Tiistaina mulle sanottiin, että nyt alkaa VÄHÄJÄTTEINEN RUOKAVALIO, johon kuuluu vaalea leipä, mannapuuro veteen, vaalea makaroni... jne. Kiellettyjä oli mm. kotikalja, leipä, kahvi, tuoremehu, maito, piimä, jugurtti... jne.

      Sitten torstaina alkoi minulla suolen tyhjennys Colon Sterilillä... ush! Mun piti juoda sitä liuosta 5 litraa, mutta pystyin vain reilu 4 juomaan.

      Toimenpidepäivän aamuna en saanut mitään aamupalaa, mutta sitten normaaliin ruokailuun voi palata pienin annoksin toimenpiteen jälkeen.

      Itse toimenpiteestä voisin sanoa, että se on 80 % kivuton, ainakin minulla. Eli ei paree jännittää!

      Mutta mitään " paastoja " kuten nutrilett: iä et tarvitse.

      Toinen vaihtoehto on juoda kuiduttomia energiajuomia 5 tetraa / päivä.

      Toivottavasti oli apua... t. fat-butterfly

      • Anonyymi

        Diabetikko saa yksilölliset ohjeet ja nestettä ei ole pakko juoda kuin 3 litraa, jos on ummetusta 5 litraa ... ja siemenet on kielletty vain siksi, että kamera voi mennä tukkoon siemenistä.


    • trdtfgyuhjikol

      Argh. Miksi ei voi olla vain yhtenäiset ohjeet ja sillä selvä. Tahdon päästä toimenpiteestä mahdollisimman kivuttomasti, niin ettei paasto olisi kamalaa, mutta ettei tutkimuksessa jouduttaisi zoomailemaan jokaista siementä.

      MINUN ohjeissani sanotaan että vielä vuorokautta ennen tutkimusta VOI syödä: velliä, viiliä, jogurttia, lihalientä, teetä, kahvia, mehua tai maitoa.

      Mutta esiemrkiksi ylläolevan viesti kieltää puolet noista minulle luvatuista tuotteista.

      Helvetin vaikeaa, muutenkin paskamainen tutkimus ja nyt jo kuukautta ennen saa ressata että oonko sitten syömättä viikkoon vai mitä saatanaa.

    • EZ

      Ohjeita on tosiaan aika paljon, ei kai sen tarvitsisi olla niin vaikeaa. Et syö viikkoon kiviä/siemeniä sisältäviä ruokia (marjat ym.) ja myös runsasta kuitujen saantia kannattaa välttää, jotta se suoli tyhjenee kunnolla ja helpommin.

      Itse söin pari päivää ennen tutkimusta vaaleaa leipää, kanakeittoa, liha-perunasoselaatikkoa ym. ja tutkimusta edeltävänä päivänä vain jotain kasvissosekeittoa. Jugurttia ja semmoisia meni myös. Suoli olikin sitten aika tyhjä jo ensimmäisen colonsteril -litran jälkeen ja lääkäri kehui paikkoja hyvin putsatuiksi.

      Eikä se tutkimus ollut minulla yhtään paha ja kaduttaa, että tuhlasin energiaa sen pelkäämiseen. Olisi pitänyt vaan päättää että menee miten menee ja keskittyä johonkin järkevämpään :)

    • tähyssä käynyt

      Minulla oli lähetteessä ohjeet että mitä saa syödä, muistaakseni marjoja ja siemeniä sisältäviä ruokia piti välttää, viimeisinä päivinä ennen tähystystä vain liemiruokia..kyllä se siitä.

    • ärsyttääköo

      Minulla on torstaina ja mennyt ihan hakoteille tuo. Lopetin SIEMENIEN syömisen mutta viikonloppuna söin kiiviä ja eilen tomaattia. Se on torstaina.

      Ja ruisleipää oon syöny. voi vittujen vittu oikeesti! Jos se ei nyt onnistukkaan...

    • Pyllymies

      Hehehehe. Viime perjantaina oli mulla perskuvaus eli tää sama. Keskiviikkona muistin parin hampurilaisen jälkeen ton siemenhomman, jota olin tosin siihen asti valvonut tiukasti, mutta siinä meni pari hampparin päälisämpylää täynnä siemeniä ja kehuja vaan tuli, että hyvin on suoli tyhjä. Ja toi keventävä ruokavaliokaan ei tuu sitä kaataa, niinkun näät mun vahingon takia. Pari ruisleipää vs. teolliset paskamäkkiburgerit. Päivää ennen vedin aamulla kaurapuurot ja sen jälkeen vaan vettä, vissyy ja mehua. Ilta oli kovaa heikotusta, mutta seuraavana päivänä litkuilla pysty ihan hienosti toimimaan. Ei siis hätää. Hoidat vaan tyhjennyksen hyvin. Niin ja picoprep ei sitten itsellä ainakaan heti kahen tunnin jälkeen toiminut eli ei kannata pelästyä vaan odotella rauhassa. Ja itse proseduuri oli itelle aivan törkeän helppo. Ei kipua vaan lähinnä ikävää painetta sillontällön, joka kesti 15sek kerralla max. Ja jos oikeen pelottaa niin pyydät pamit ja vetelet tokkurassa.
      Leuka pystyyn pelkuri! :)

    • Peräsmies

      Haa hyvä keskustelu. Itse menossa myös tähystykseen ja kuurilla parhaillaan. Olen mielestäni hyvin ja helposti noudattanut ruokavaliota, mutta nyt tuli sellainen moka, että söin munakoisoa, josta ei ihan heti edes huomaa, että siinä on siemeniä mutta niinpäs vaan on. Pitääköhän tähystystä nyt siirtää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1458
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      725
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      67
      623
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe