Vinkkejä historian pääsykokeeseen?

euraasia

Kuulisin mielelläni historiaa opiskelleiden vinkkejä ja kokemuksia. Mitkä asiat sinusta vaikuttivat siihen, että sait opiskelupaikan? Entä mitä olet opiskelusta pitänyt, onko ollut sellaista kuin kuvittelit?

Itsellä on kolmas yrityskerta ja toivottavasti se viimeinen.

11

5167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pääsykokeet selvittänyt

      Pääsykoekirjat oli hyvin luettu. Toisen vain alleviivasin, toisesta tein alleviivauksen lisäksi myös muistiinpanot. Pääsykoe painottui luetun soveltamiseen ja tiedon yhdistelyyn kokeessa annetun materiaalin kanssa. Tällöin vähän kaikki aiemmin opittu vaikuttaa. Itse koen kokeessa hyötyneeni aiemmista avoimen yliopiston opinnoista, joissa omaksuttua historiantutkimuksen teoriaa pystyin kokeessa käyttämään hyväkseni niin vastaustekniikan kuin vastausten sisällönkin kohdalla.

      Itse olen pitänyt opiskelusta, mutta olen vaihtamassa pääainetta. Omat mielenkiinnon kohteet ovat tarkentuneet ja lisäksi historianlukijoiden vaikea työllistyminen huolettaa.

    • Kalpea kamelikuski

      Pyritkö Tampereelle viime vuonna? Voi Luoja niiden kameleiden kanssa. En muuten päässyt.

      • euraasia

        Joo, pyrin viime vuonna. Minulle vaikein oli se kysymys Yhdysvalloista, se meni aika metsään ja en sitten päässyt. Kamelikysymys (en nyt tarkemmin muista) oli kyllä aika jännä.


      • juupakko
        euraasia kirjoitti:

        Joo, pyrin viime vuonna. Minulle vaikein oli se kysymys Yhdysvalloista, se meni aika metsään ja en sitten päässyt. Kamelikysymys (en nyt tarkemmin muista) oli kyllä aika jännä.

        Kertokaa nyt meille muillekin, mitä niistä kameleista kysyttiin historian pääsykokeessa? ;)


      • euraasia
        juupakko kirjoitti:

        Kertokaa nyt meille muillekin, mitä niistä kameleista kysyttiin historian pääsykokeessa? ;)

        Kysymys oli suurin piirtein näin:

        Kuormaeläinten merkitys alueiden välisissä yhteyksissä ja kehityksessä.

        Muuta kysymykset ja omaa pohdintaani vuoden 2007 kokeesta löytyy täältä: http://paasykoe.blogspot.com/2007/05/siink-t-kaikki-sitten-oli.html


      • Minä vaan...
        euraasia kirjoitti:

        Kysymys oli suurin piirtein näin:

        Kuormaeläinten merkitys alueiden välisissä yhteyksissä ja kehityksessä.

        Muuta kysymykset ja omaa pohdintaani vuoden 2007 kokeesta löytyy täältä: http://paasykoe.blogspot.com/2007/05/siink-t-kaikki-sitten-oli.html

        Opiskelen nyt neljättä vuotta historiaa Tampereella. Pääsin läpi eka kerralla ilman valmennuskursseja, joten tuuriankin taisi olla mukana.

        Pääsykoekirja käsitteli kulkutautien vaikutusta ihmiskunnan historiaan. Hankin sen näihin aikoihin tammikuussa ja luin läpi viiteen kertaan ja lopuksi tein siihen myös alleviivauksia. Koe oli kesäkuun alussa. Siinä oli kolme esseekysymystä, joista jokaiseen kirjoitin vajaan konseptin mittaisen vastauksen. Tein tietoisen valinnan ja keskityin vain pääsykoekirjaan (en siis kerrannut lukiohistoriaa tms.) ja suosittelisin tätä muillekin (eritoten jos aikaa on niukalti). Koe kuitenkin keskittyy pääsykoekirjaan, joten siitä kertominen (omin sanoin tietysti) on kaiken A ja O. Valmennuskursseista en osaa sanoa kun en niillä ole ollut. Haittaa niistä ei varmastikaan ole, mutta eivät historiassa ole niin must kuin lääkiksessä tai oikiksessa.

        Itse historian opiskelu on ihan ok. Ikävä vaan, että määrärahoja karsitaan ja se näkyy opetuksen tuntimäärässä (vähemmän lähiopetusta, enemmän massaluentoja ja kirjatenttejä). Jos jollakulla Tampereelle hakijalla on enemmän kysyttävää, ihan mistä tahansa historiaan liittyvästä, niin pistäkää vaan kysymystä tälle palstalle. Käyn täällä silloin tällöin ja vastaan kyllä, jos osaan. :)

        Eipä muuta kun onnea vaan pääsykoekirjan kanssa. Sitä on jo varmaankin kirjakaupoissa, kannattaa käydä hakemassa ja aloittaa selailu ja lukeminen!


      • euraasia
        Minä vaan... kirjoitti:

        Opiskelen nyt neljättä vuotta historiaa Tampereella. Pääsin läpi eka kerralla ilman valmennuskursseja, joten tuuriankin taisi olla mukana.

        Pääsykoekirja käsitteli kulkutautien vaikutusta ihmiskunnan historiaan. Hankin sen näihin aikoihin tammikuussa ja luin läpi viiteen kertaan ja lopuksi tein siihen myös alleviivauksia. Koe oli kesäkuun alussa. Siinä oli kolme esseekysymystä, joista jokaiseen kirjoitin vajaan konseptin mittaisen vastauksen. Tein tietoisen valinnan ja keskityin vain pääsykoekirjaan (en siis kerrannut lukiohistoriaa tms.) ja suosittelisin tätä muillekin (eritoten jos aikaa on niukalti). Koe kuitenkin keskittyy pääsykoekirjaan, joten siitä kertominen (omin sanoin tietysti) on kaiken A ja O. Valmennuskursseista en osaa sanoa kun en niillä ole ollut. Haittaa niistä ei varmastikaan ole, mutta eivät historiassa ole niin must kuin lääkiksessä tai oikiksessa.

        Itse historian opiskelu on ihan ok. Ikävä vaan, että määrärahoja karsitaan ja se näkyy opetuksen tuntimäärässä (vähemmän lähiopetusta, enemmän massaluentoja ja kirjatenttejä). Jos jollakulla Tampereelle hakijalla on enemmän kysyttävää, ihan mistä tahansa historiaan liittyvästä, niin pistäkää vaan kysymystä tälle palstalle. Käyn täällä silloin tällöin ja vastaan kyllä, jos osaan. :)

        Eipä muuta kun onnea vaan pääsykoekirjan kanssa. Sitä on jo varmaankin kirjakaupoissa, kannattaa käydä hakemassa ja aloittaa selailu ja lukeminen!

        Kiitos suuresti viestistäsi ja vinkeistäsi. Haluaisin kuulla vielä hieman lisää pääsykokeistasi ja opiskelustasi Tampereella. Sopisiko sinulle, jos haastattelisin sinua blogiini? Laittele vaikka sähköpostia minulle jos asia kiinnostaa, osoite on: [email protected].


    • Itsellä kävi tosi hyvä säkä pääsykokeiden kanssa. Hain keväällä 2006 ja pääsin sisään ensiyrittämällä (Turun yliopisto). Luin pääsykoekirjat suht huolella läpi, pariinkin kertaan. Lisäksi tein kattavat muistiinpanot joista oli todella paljon apua. Niiden pohjalta ehti vielä junassa palautella mieleen aiheiden päälinjoja.

      Vastauksissa pyrin antamaan selkeitä ja perusteltuja vastauksia ihan samalla tyylillä kuin lukiossakin. Ilmeisesti ei sen kummempaa taitoa vaadittu. Hyvä tuuri kävi siinäkin mielessä että kaikki pääsykoekirjat olivat mielenkiintoisia, joskin Brittiläinen populaarikulttuuri ei ensisilmäyksellä vaikuttanut ollenkaan houkuttelevalta :)

      Tsemppiä vaan kokeisiin :)

      P.S. En ole opiskellut vielä päivääkään kun tuli tuo intti väliin... Syksyllä olisi tarkoitus aloittaa urakka.

      • euraasia

        Toivottavasti opiskelu tulee olemaan mieleistä.


    • euraasia

      Kolme kuukautta on sitten aikaa historian pääsykokeeseen. Vieläkö löytyisi käyttökelpoisia neuvoja?

      • vielä.....

        Oletteko tietoisia historiaa opiskelleiden huonosta työtilanteesta? Tunnen monta työtöntä alaa opiskellutta ja opettajaksi kouluttautuminenkaan ei auta, sillä historian opeistakin on ylitarjontaa.

        Haastattelin äskettäin erästä työvoimatoimiston työtekijää työni puolesta ja hän sanoi suoraan, että koko historian laitois pitäisi tässä kaupungissa räjäyttää. On kuulema vastuutonta kouluttaa niin paljon ihmisiä tyhjän päälle.

        Joten minun neuvoni on, että miettikää ihmeessä jotain käytännönläheisempää. Itselläni on ytm tutkinto ja myös tämän tutkinnon kanssa on ollut vaikeuksia saada töitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe