Lääkintämies

medikki

Hei! Tietääkö joku millaista on olla lääkintämiehenä intissä? Itse olisin kiinnostunut kyseisestä linjasta,koska aion pyrkiä lääkikseen ja ajattelin,että siitä voisi saada hyvää kokemusta tulevaa ammattia ajatellen. Täytyykö osata etukäteen jotain,jos haluaa lääkintämieheksi? Vai opetetaanko siellä kaiken? Entä kuinka rentoa/rankkaa on olla lääkintämiehenä?

12

18045

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ketktekteket

      lääkiksellä ja lääkintämiehellä ei ole mitään yhteistä. Raksa-amiksella ja lääkintämiehellä on sen sijaan jo hyvinkin paljon yhteistä.

      Lääkintämieheksi pyrittäessä ei tarvitse osata yhtään mitään, eikä siellä käytännössä mitään opetetakaan. Laastareita ja buranaa osaat antaa sitten 9 kk jälkeen.

      Lääkintämiehenä sinänsä suhteellisen rentoa, mutta se tosiaan kestää sen 9kk.

      Jos muuten lääkikseen pääset, niin taidat olla ainut tarpeeksi tyhmä siellä joka on päälle 6kk homojen paratiisissa viihtynyt.

    • Reservin lämäri

      Lääkintämiehenä oli mukavan rentoa, vaikka siihen se kolme "ylimääräistä" kuukautta tulikin lisää.

      Ja ihan tuulesta temmattu tuo väite, etteikö lääkintämiehenä mitään oppisi. Minun mielestäni se on yksi hyödyllisimmistä koulutushaaroista mitä intissä on. Itse opin paljon hyödyllisiä ensiaputaitoja joita voi hyödyntää siviilissä jos on tarvis. Mitä tekee joillain tavallisen kiväärimiehen taidoilla siviilissä?

      Joo ja mitäänpä siihen ei tarvita etukäteen. Muistaakseni normaali fyysinen kunto ja normaali paineensietokyky ovat vaatimuksena. Eli käytännössä kaikki normaalit A-kuntoisuusluokan miehet voivat päästä lääkintämiehiksi.

      Kyllä siellä kaikki mahdollinen tarvittava sitten kurssilla opetetaan. Ihan perusensiavusta lähtien.

      Ja vielä tuohon rentouteen. Lääkintämieskurssin jälkeen loppupalvelus on kyllä todella rentoa. Välillä on varuskuntasairaalan päivystyksiä ja ammuntojen varotehtäviä, joissa ei käytännössä tarvitse kuin istua paikallaan. Tylsäksihän se aika välillä kävi jos oli jossain yli 10 tunnin kranaatinheitinammuntojen varotehtävässä, mutta toisaalta eipä tarvinnut olla ryynäämässä missään.

      • medikki

        Kuinka nopeasti tuo lääkintämieheksi koulutus alkaa? Heti kun se p-kausi loppuu?


      • Reservin lämäri
        medikki kirjoitti:

        Kuinka nopeasti tuo lääkintämieheksi koulutus alkaa? Heti kun se p-kausi loppuu?

        Kyllä, heti p-kauden jälkeen e-kaudella. Ja varsinainen lääkintämieskurssi kestää muistaakseni kuukauden, jolloin ollaan muiden joukko-osaston tulevien lääkintämiesten kanssa eikä tarvitse paljoa välittää oman yksikön harjoituksista. Tämän kurssin jälkeen sitten ollaan taas normaalisti oman yksikön mukana paitsi jos tulee varuskuntasairaalan hommia.

        Tai ainakin näin oli meillä kajaanissa. Ja eiköhän se suunnilleen samaa kaavaa noudata muuallakin.


    • Reservin lämärikorppi

      Voisin kanssa sanoa että yksi armeijan hyödyllisimmistä hommista! Vaikka kestää sen 9 kk niin aika menee nopeasti kun on mielekästä hommaa. Tietty riippuu palveletko maavoimissa vai ilmavoimissa vai missä...itse palvelin ilmavoimissa. Eikä hommiin kuulunut todellakaan pelkästään buranan jakoa tms...

    • ...

      Lääkm kurssi hyödyllinen. Ei ehkä lääkistä varten, mutta jos lähtee esim. sairaanhoitajaksi. Jos haluaa lääkäriksi, kannattaa ensin opiskella lääkäriksi ja sen jälkeen lähteä inttiin; tie avautuisi lääkintä-RUK.iin, ja jos aliupseeri/upseerikoulutukseen ei halua, niin palvelus olisi joka tapauksessa kevyempää ja enemmän niitä lääkärinhommia. Lääkm loulutus turhankin suppeaa; voisi kouluttaa enemmän. Ja haastavammin. Lääkintämiehen hommat vaihtelee kovasti. Riippuu, millainen prikaati kyseessä. Itse olin lääkm jääkärikomppaniassa: siellä on muutama lämäri jääkärijoukkueiden kanssa (hikistä hommaa, ryynäämistä ja touhuamista muiden jääkärien kanssa), muutama lämäri sidontapaikalla (semi-hikistä hommaa; jonkin verran ryynäämistä maastossa ja juoksentelua), ja muutama lämäri varuskuntasairaalassa hommissa (leppohommaa, äärimmäisen vähän ryynäämistä & metsäkeikkoja). Viimeiset kolme palveluskuukautta henkisesti haastavia, koska ei oikeasti mitään tekemistä. Kukaan ei silloin tykkää lääkintämiehistä, ja ihan syystä: kun ei ole hommaa, niin sitten odotellaan sitä hommaa vaikka punkassa. Mutta kuten sanottua, käytännöt vaihtelee yksikkökohtaisesti ja todennäköisesti myös prikaatikohtaisesti. Sotilaspoliisella lääkm koulutus saattaa olla jonkin jampan lisäkoulutus, muuten tekee täsmälleen samoja hommia kuin muut. Tiedustelijoilla lämärit joutuvat pyörimään metsässä siinä missä muutkin.

    • NAINEN INTISSÄ.

      Itse koin saavani lääkintämies koulutuksesta paljon hyötyä:) niitä voi käyttää siviilissä sitten hyödyksi. Kyllähän se välillä kävi tylsäksi etenkin ne päivystykset varuskuntasairaalassa mutta muuten mentiinkin muiden joukkojen mukana (Esm. spollejen).. itse jos olisin lähdössä lääkikseen niin menisin sinne ekana ja sitten vasta inttiin niin pääsisi lääkintä RUK:hon ja reserviin sit vänskänä..

    • LÄÄKINTÄMIES 1985/2

      LÄÄKINTÄMIEHEN tehtävä on todella hyödyllinen!!! Olen toiminut VPK.ssa.
      nähnyt ruumiitakin. KATEUS NÄKYI KYLLÄ AIKOINANI VEKARANJÄRVELLÄ 1985 VARUSMIESTEN-KESKUUDESSA NÄISTÄ "hyvistä tehtävistä" VARUSKUNTASAIRAALASSA JNE.
      NEUVOKSI TULEVALLE LÄÄKÄRILLE ENSIN LÄÄKIKSEEN SITTEN INTTIIN JA RUK(upseerikokelas-lääkäri)VÄNRIKKINÄ SIVIILIIN URAA LUOMAAN LÄHIMMÄISEN HYVÄKSI.

    • Taistelu – Jaska

      Itse toimin aikanani sissilämärinä panssaritiedustelujoukkueessa. Komppaniamme taisi olla ainoa, jossa lääkintämiehiä käytettiin vain ja ainoastaan ryhmän jatkeena, eipä oikeastaan tarvinnut edes buranoita pitää mukana. Välillä vähän jopa turhautti, että piti käydä turhahko lääkintämieskurssi, sillä tiedustelujoukkueessa tärkeintä olisi ollut osata käyttää viestintävälineitä, tunnistaa "vihollisen" kalustoa ja maata tähyssä pallit huurteessa.

      VTA:lla puolestaan pojat söivät kanelikeksejä ja hörppivät tsaikkaa. Eipä niissäkään hommissa kauheasti päässyt mitään lääkintähommia tekemään, ellei pallejen rapsuttelua sellaiseksi lasketa. Jossain jääkärijoukkueessa lääkinnällä oli jonkinlaista osuutta, mutta puuhastelua sekin taisi lähinnä olla.

      Kylmä fakta on se, että on turha odottaa mitään ihmetekoja lääkintämiehiksi koulutetuilta jos pilliin ihan aikuisten oikeasti vihellettäisiin. IMO aiheesta kiinnostunut ja motivoitunut voi kuitenkin kerryttää hyödyllisiä taitoja siviiliin ja ensiavun perusosaamisestakaan ei ainakaan ole haittaa, jos aikoo pyrkiä esim. sairaanhoitoalalle. On kuitenkin turha luulo, että viiden viikon kurssi tekisi pojista jotain hiivatin aivokirurgeja.

    • Anonyymi

      En ollut itse lääkintä-miehenä vaan kokelaan, joten tutustuin sentään myös siihen. Mitään ei tietenkään tarvitse osata etukäteen kuten ei muissakaan tehtävissä. Lääkintämiehen homma on "rento" ja erittäin asiallinen. Keskitytään olennaiseen ja unohdetaan sotilas-tivoli kokonaan pois. Siitä saa aika varmaan lisäksi lisäpisteitä haettaessa lääkikseen. Ainakin moneen muuhun hommaan lisäpisteitä saa.

      Res. yliltn.

    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta nykyisin lämärit saavat vähän varuskunnasta riippuen ea-, kenttälääkintä- ja lääkintähuollon koulutusta. Palvelus sen jälkeen voi olla aika vaihtelevaa, kun on sekä sairaalapäivystystä että metsäkeikkoja muun porukan "varmistajana".

    • Anonyymi

      Katso Naissotilaat-sarjasta se kausi missä on Milla. Millasta tuli lämäri.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1438
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      972
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      692
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      644
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      624
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe