Hei!
Kuuluuko Aspergerin syndroomaan yhtenä oireena herkkyys äänille? Esim. tietysti kovat äänet (kuten poraus/imurointi) aiheuttavat stressiä, mutta stressiä ja ahdistusta aiheuttaa jo suhteellisen pienet ja häiritsevätkin äänet (esim. kellon tikitys seinällä tai television äänet taustalla, jos en itse katso). Minua raivostuttaa tämä piirre itsessä, sillä monesti ihmiset luulevat, että olen kiusallani tämmöinen ja häiriinnyn asioista vain vaikeuttaakseni muiden elämää. Minulle ko. äänistä tulee kuitenkin ihan oikeasti suurta stressiä, ja tietysti muuttaisin asiaa jos voisin.
Tein muuten jonkun testin netissä assiudesta, ja laitoin vastaukset paremminkin vähättelevään suuntaan, että ei tulisi mitään "ylidiagnosointia" ja vastaukseksi tuli, että olen selvästi AS-piirteinen.. En sitten tiedä, pitääkö tuo paikkansa, kun en missään psykologeilla käy. En halua tuhlata heidän kallista aikaansa mihinkään tämmöiseen. No, en häpeile kuitenkaan itseäni ja esimerkiksi sanon aina suoraan, että en esim. muista kasvoja, joten ei tarvitse vaivautua, jos (kun) en moikkaa tavatessa.. =) Poikakaverianikin piti minun nähdä useasti ennen kuin pystyin muistamaan, miltä häiskä näyttää..
Ääniherkkyys?
5
2279
Vastaukset
- kettu.nen
kuuluu, hyvin kuuluu, yleensä siis aisti - ja siis myös ääniyliherkkyys aspergeriin.
Itse opettelin jo lapsena viittomaan koska elättelin toiveita tulla kuuroksi, koska äänet todella SATTUVAT korviin ja tuntuvat tosi epämiellyttäviltä, puhekin. Korvatulpat ovat siis ihan ehdoton juttu. - As mies
Toistuvat äänihäiriöt saavat mun pois raitelta.
Esim. pysäköidyn autonmoottorin huudattaminen kovilla kierroksilla on näitä häiriöääniä.
Samoin isojen koirien jatkuva louskuttaminen käyvät liikaa päreen päälle.
Menen huomauttamaan näistä aikani hammasta kiristeltyäni.
Hiljaisuus on hyvin välttämätöntä meikän as-tyypille.
Luonnolliset asuinäänet kuuluu asiaan ihan ilman häiriötuntemuksia. - eri äänien
vihaamiseen. Minä esimerkiksi pidän ruohonleikkurin ja äänestä. Koiran haukkuminen ei yleensä kovin paljon häiritse, varsinkin jos se on vahtikoira - tunnen olovin turvallisemaksi sen loksuttaessa. Asun vilkkaan kadun varrella, mutta liikenteen melu ei häiritse. Alkuun häiritsi, mutta totuin siihen.
Korvatulppia joudun kuitenkin käyttämään, koska naapurin televisio, vaikka ei ole kovin kovalla, tekee minut hulluksi. Ja heräisin aamulla linnunlauluun kello puoli viideltä, jos ei olisi tulppia. Haluan nukkua kuuteen.
Ruoan ja juoman ryystäminen ja äänekäs maiskuttelu saa minut niin raivoihini, että joko lähden huoneesta tai laitan tulpat korviin. Samoin käy, jos joku niiskuttaa. Annan heille nenäliinan tai poistun huoneesta.
En pysty tekemään töitä, jos taustalla soi musiikki koko ajan. Klassinen on ok, hiljaisella, mutta ei mikään muu musiikki. Mielenkiintoiset puheohjelmat ovat ok, mutta tyhjänpäiväinen jutustelu ärsyttää.
Meitä on perheessäni kaksi, joilla on tämä ääniyliherkkyys. Minä olen assi, se toinen psykopaatti narsisti.
Joskus toivon tulevani kuuroksi. En usko, että kovin paljon siitä kärsisin. Huonokuuloiset kuitenkin saattavat kuulemma kuulla juuri ne hälyäänet yhäkin, vaikka eivät kuule puhetta. Mutta täyskuuro voi olla kiva. Tai tulpat.- Surusilmä
Minua raivostuttaa kaikkein eniten vasaralla naputtelu kerrostalossa, ja eipä se poraaminenkaan mukavaa ole. Koiran haukunta on eräs inhokkini, elin monta vuotta jatkuvassa kärsimyksessä kun perheeni antoi koiriemme louskuttaa pihalla. Eivät he tajunneet miten suunnattomasti minä siitä kärsin, suuttuivat vaan minulle koska hermostuin koirien räksyttämisestä. Maiskuttaminen saa käämini palaamaan myöskin.
Nuorempana häiriinnyin jopa nukkumisen aiheuttamasta tuhinasta, mutta en enää.
Pahinta on ehkä se kun NT:t eivät ymmärrä meidän aistiherkkyyksiä, sanovat vain "elämässä nyt vaan on kaikenlaisia häiriötekijöitä jotka täytyy vaan sietää" >:(
Kuurous voisi olla ihan jees, paitsi että silloin ei voisi kuunnella musiikkia, josta kuitenkin nautin. Tietynlainen musiikki kun saa mielen korkealle :)
- Asseri
Kuten huomaat noiden saamiesi vastausten perusteella, vastaus kysymykseesi on: Kuuluu.
Erojan meissä on kuitenkin tapauksen ja tottumustenkin mukaan. Minä elin lapsuuteni maaseudun rauhassa, jossa autokin oli harvinaisuus tuolla syrjäkylällä. Kuitenkin moottorisahan ääni kantautui usein metsästä ja oma isänikin oli metsuri. Tuollaiset äänet, joissa kuitenkin on työn ääni (kaasuttelu) ja ihmistä mukana ovat suorastaan romanttisia. Pihojen putsaus lumesta kaupungissa aamuvarhain semmoisilla pikkukoneilla on musiikkia korvilleni.
Ärsyttäviä ovat televisio, radio ja vastaavat. Ne menevät vain jos on todella mielenkiintoista ohjelmaa tai todella hyvää musiikkia. Hiljaisuus kuitenkin voittaa kaiken...
Kellon tikitys häiritsee. Ennen kuin tiesin mitään assiudesta ajattelin sen johtuvan siitä, että taajuus (60/min) on (toisin kuin monilla muilla) nopeampi kuin ison sydämeni lepopulssi. Voihan se yhdessä assiuteni kanssa aiheuttaa sen, että pysäytän kaikki kellot, jos joudun nukkumaan niiden kanssa samassa huoneessa.
Joitakin luonnollisia ääniä kuten lasten melua siedän aika hyvin.
Tuttua on minulle myös tuo mainitsemasi surkea kasvomuisti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4612775Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152615Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2671575Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841174Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4401121Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631088- 156960
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41928- 56879
- 79875