mönkijöiden/kelkkojen teho

kelkkaguru

Onko tehokkaita 2tahti mönkijöitä markkinoilla? Tekisi mieli mönkijää lumipulan vuoksi, mutta olen testannut esim can-am 800 renegadea ja se tosiaan tuntu mönkimiseltä kelkan jälkeen, vaikka pitäs olla kohtuu "tehokas" mönkijä piireissä. Miksi ihmeessä mönkijät yleensä on jotain alta 100hv 4-tahti papattajia kun tarjolla on yli 150hv 2-tahti "kelkka moottoreita"???

5

1563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teho/vääntö

Koska mönkijä ei ole tarkoitettu menemään kovaa, vaan nimenomaan mönkimään. Mönkijässä tärkeää on vääntö, ei niinkään teho. Ja jos kerran halutaan mennä mahdollisimman huonossa maastossa tärkeintä ei ole nopeus--> tarkoittaa että vaihde välitykset täytyy olla lyhyitä--> mönkijällä ei pääse kovaa.
      Ja tieliikenne vekottimet on kaikki rajoitettu tuohon 15kw.

• jarr

Tuo tieliikenteeseen rajoittaminen ei mahu mun kaaliin. Ihan kun lainsäätäjän tarkoitus olisi pitää kevyt laite tientukkona ja sitä kautta kuskit vähän niinkun hengenvaarassa. Eihän moottoripyöriäkään rajoiteta, miksi mönkkäri pitää??

• ---
        jarr kirjoitti:

Tuo tieliikenteeseen rajoittaminen ei mahu mun kaaliin. Ihan kun lainsäätäjän tarkoitus olisi pitää kevyt laite tientukkona ja sitä kautta kuskit vähän niinkun hengenvaarassa. Eihän moottoripyöriäkään rajoiteta, miksi mönkkäri pitää??

onko tullut miten paljon ajeltua mönkijöillä?
        itselläni on ollut jo 4-vuotta iso maastomönkijä sekä iso sporttikelkka.. ja niiden ajo-ominaisuuksia ei voi verrata samana päivänä..

kelkassa kun on 130hv ja kaasualusta, voi ajaa hyvällä alustalla todella kovaa mut mönkkärissä renkaat, jousitus yms. on tehty juuri siihe hitaaseen maastossa ajoon..

kyllähän mönkijällä tasaisella tiellä ajaa se 90km/h minkä se nyt sattuu kulkemaan mut entäs jos tulee joku väistötilanne?
        kaatuu aivan varmasti nopean ohjausliikkeen jälkeen. kai siinä tehorajoissa on ajateltu ettei sattuisi niin paljon onnettomuuksia.

• jarr
        --- kirjoitti:

onko tullut miten paljon ajeltua mönkijöillä?
        itselläni on ollut jo 4-vuotta iso maastomönkijä sekä iso sporttikelkka.. ja niiden ajo-ominaisuuksia ei voi verrata samana päivänä..

kelkassa kun on 130hv ja kaasualusta, voi ajaa hyvällä alustalla todella kovaa mut mönkkärissä renkaat, jousitus yms. on tehty juuri siihe hitaaseen maastossa ajoon..

kyllähän mönkijällä tasaisella tiellä ajaa se 90km/h minkä se nyt sattuu kulkemaan mut entäs jos tulee joku väistötilanne?
        kaatuu aivan varmasti nopean ohjausliikkeen jälkeen. kai siinä tehorajoissa on ajateltu ettei sattuisi niin paljon onnettomuuksia.

Crossimönkkäri mulla on ja jonku verran sillä olen ajellut. Siinä on raidetangon pallonivel väljä että huippuja tiellä ajettaessa se on todella arvaamaton :) Lisäksi kelkalla ja moottoripyörällä olen ajellut aika paljon.

Totta tuo kaatumishomma, mutta siihen ei tehonrajoitukset auta. Rajoitettukin kulkee ilmeisesti noin 80 ja kaatuu sekin jos siitä vauhdista tankoa nykii. Kiihtyminen ja mäkien nousu varmasti on huonoa rajoitetulla, verrattuna täystehoiseen maastoon tarkoitettuun. Ja tuossa on se syy, miksikä rajoitusta ei mielestäni pitäisi olla.
        Siinä voi tulla orpo olo, kun hyydyt mäkeen ja takana tulee rekka jolla vauhtia riittäisi mäen nousuun...

• taitaa olla mönkässä
        jarr kirjoitti:

Crossimönkkäri mulla on ja jonku verran sillä olen ajellut. Siinä on raidetangon pallonivel väljä että huippuja tiellä ajettaessa se on todella arvaamaton :) Lisäksi kelkalla ja moottoripyörällä olen ajellut aika paljon.

Totta tuo kaatumishomma, mutta siihen ei tehonrajoitukset auta. Rajoitettukin kulkee ilmeisesti noin 80 ja kaatuu sekin jos siitä vauhdista tankoa nykii. Kiihtyminen ja mäkien nousu varmasti on huonoa rajoitetulla, verrattuna täystehoiseen maastoon tarkoitettuun. Ja tuossa on se syy, miksikä rajoitusta ei mielestäni pitäisi olla.
        Siinä voi tulla orpo olo, kun hyydyt mäkeen ja takana tulee rekka jolla vauhtia riittäisi mäen nousuun...

rekkaan verrattuna enempi tehoja suhteessa painoon, kw/kg.
        eli jos mäkeen hyytyy mönkkäri, pukkaa siinä savua
        rekkakin..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe