Sain eilen 2,5v tytölle noita silmätippoja silmätulehdukseen. Kysyin lääkäriltä, että jos se tulee muille niin voiko käyttää tippoja ja sanoi, että voi. Sitten tarkistin vielä, että entä minä kun olen raskaana. Sanoi siihen, että "tietysti, sehän on vain antibioottia". Ihmettelin vastausta, koska eihän antibiootit mitenkään automaattisesti raskaana olevalle käy. En kuitenkaan kysynyt lisää, koska en vielä toistaiseksi ole sitä tulehdusta saanut.
Mutta voiko niitä käyttää siis? Lääkkeen mukana tulleessa lapussa lukee että raskaus ja imetysaikana neuvoteltava lääkärin kanssa käytöstä.
Äsken vielä googletin vaikuttavan aineen mikä tipoissa on ja lääkelaitoksen sivuilla lukee:
4.6 Raskaus ja imetys
Vähäinen osa silmään paikallisesti annetusta kloramfenikolista saattaa imeytyä systeemiverenkiertoon. Maksimipitoisuudet veressä ovat kuitenkin erittäin alhaisia silmään tiputtamisen jälkeen. Kloramfenikoli läpäisee istukan ja erittyy äidinmaitoon. Vastasyntyneillä on kuvattu vakavia toksisia reaktioita (Grayn syndrooma, luuytimen suppressio) kloramfenikolista. Varovaisuutta on noudatettava, jos valmistetta käytetään raskauden ja imetyksen aikana.
Kuullostaa pelottavalta...
Oftan Akvakol silmätipat ja raskaus
1
5078
Vastaukset
- mapee
vaan menisin kyllä hakemaan jotakin muuta voidetta. Farmacan jos saisi käsiinsä niin siinä saattaa olla tarkemmin eriteltynä missä vaiheessa raskautta tuote on turvallinen ja milloin ei.
Joskishan on koomisesti varoitukset lääkkeen erittymisestä äidinmaitoon ja kuitenkin sitä voisi vauvalle antaa turvallisesti. Silloinkin määrä ratkaisee yms ja se on mielestäni lääkärin homma.
Mulle on kerran määrätty lääkettä jota ei ehdottomasti saa raskaan syödä. Apteekissa kun sitä hain katsoi farmaseutti ja kysyi onko se itselleni ja tyrmäsi koko jutun heti. Toki kotona olisin lukenut selosteen, mutta jäi onnkeis turha ostos tekemättä. Oli vielä niin että raskaus oli juuri siinä vaiheessa jossa lääke on pahimmillaan..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2394613Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763055- 472463
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451767- 281703
- 791451
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894