Oftan Akvakol silmätipat ja raskaus

rv28

Sain eilen 2,5v tytölle noita silmätippoja silmätulehdukseen. Kysyin lääkäriltä, että jos se tulee muille niin voiko käyttää tippoja ja sanoi, että voi. Sitten tarkistin vielä, että entä minä kun olen raskaana. Sanoi siihen, että "tietysti, sehän on vain antibioottia". Ihmettelin vastausta, koska eihän antibiootit mitenkään automaattisesti raskaana olevalle käy. En kuitenkaan kysynyt lisää, koska en vielä toistaiseksi ole sitä tulehdusta saanut.

Mutta voiko niitä käyttää siis? Lääkkeen mukana tulleessa lapussa lukee että raskaus ja imetysaikana neuvoteltava lääkärin kanssa käytöstä.

Äsken vielä googletin vaikuttavan aineen mikä tipoissa on ja lääkelaitoksen sivuilla lukee:

4.6 Raskaus ja imetys

Vähäinen osa silmään paikallisesti annetusta kloramfenikolista saattaa imeytyä systeemiverenkiertoon. Maksimipitoisuudet veressä ovat kuitenkin erittäin alhaisia silmään tiputtamisen jälkeen. Kloramfenikoli läpäisee istukan ja erittyy äidinmaitoon. Vastasyntyneillä on kuvattu vakavia toksisia reaktioita (Grayn syndrooma, luuytimen suppressio) kloramfenikolista. Varovaisuutta on noudatettava, jos valmistetta käytetään raskauden ja imetyksen aikana.

Kuullostaa pelottavalta...

1

5078

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mapee

vaan menisin kyllä hakemaan jotakin muuta voidetta. Farmacan jos saisi käsiinsä niin siinä saattaa olla tarkemmin eriteltynä missä vaiheessa raskautta tuote on turvallinen ja milloin ei.

Joskishan on koomisesti varoitukset lääkkeen erittymisestä äidinmaitoon ja kuitenkin sitä voisi vauvalle antaa turvallisesti. Silloinkin määrä ratkaisee yms ja se on mielestäni lääkärin homma.

Mulle on kerran määrätty lääkettä jota ei ehdottomasti saa raskaan syödä. Apteekissa kun sitä hain katsoi farmaseutti ja kysyi onko se itselleni ja tyrmäsi koko jutun heti. Toki kotona olisin lukenut selosteen, mutta jäi onnkeis turha ostos tekemättä. Oli vielä niin että raskaus oli juuri siinä vaiheessa jossa lääke on pahimmillaan..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      239
      4613
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      76
      3055
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2463
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1767
    5. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1703
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      79
      1451
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1285
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      948
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe