Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

1.2 16v jakohihnan vaihtoväli?

80ELX

Onkos se 60000 vai 120000?

Olen saanut asiasta ristiriitaista tietoa. Autoni huoltokirjassa on merkitty 60000 km kohdalle jakohihnan tarkistus, ja 120000 kohdalle jakohihnan vaihto. (vuosimalli 2000)

Koettavatko huollot rahastaa vaihtamalla hihnan aina tarkastuksen yhteydessä...?

14

4135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sami

      Ehdottomasti 60tkm. Vaihtoväli oli aiemmin 120tkm, mutta sitä lyhennettiin rajusti. Asia tarkistettu merkkihuollosta viimeksi eilen.

      • Sami

        Näin siis ainakin Bravon kohdalla, oletan, että Punton kone on samanlainen...


    • tertsa

      Itselläni Punto 75:n hihna katkesi 62000km kohdalla, joten en empinyt kun Punto 80:n 60000 huollossa ehdotettiin hihnan vaihtoa "tarjouksena" puoleen hintaan.

    • terhi5

      100000 ajettu hihnalla katsotaan kestääkö 120000

      • kalenteriVaikeaRasti

        kiitos tärkeästä informaatiosta, sopii varsinkin 13 vuotta vanhaan kysymykseen.


    • FiatGP

      Nykyään 1.2 ja 1.4 bensiinimoottoreissa 120 tkm tai 4 vuotta. Vaihdatin Grande Puntooni vuosi sitten kun yli 100 tkm oli ajettu ja ikääkin 4 vuotta. Ihan ok vanha hihna oli päällisin puolin kun sitä tutkailin. Eikä ollut mikään pahan hintainen tuo huolto, kun ei ollut mikään merkki/ketjukorjaamo.

    • arvaervaerv

      &0 000 km jälkeen kannattaa vaihtaa koko auto, niin minulle kävi.

    • 50venttiiliä

      Voihan ferraarii, jos terhin kone on kasivenainen niin kyllä sillä ajaa sen satakakskytdonaa!

    • MasaKK

      Missä kannattais vaihdattaa? Mulla -01-Punto.
      Edellisen jakopäärempan jälkeen kulunut 5 v ja ajettu 34 000 km

      • MassKK

        "Missä kannattais vaihdattaa? Mulla -01-Punto.

        Edellisen jakopäärempan jälkeen kulunut 5 v ja ajettu 34 000 km"

        -Vai kannattaako vielä vaihtaa ollenkaan? Auttaisko jos vain tarkistais hihnan kunnon?


      • F.I.A.T

        Ikä vanhentaa hihnaa siinä missä kilometritkin. Yleiskorjaamo osaa hihnan vaihtaa.


      • stilomies-2
        MassKK kirjoitti:

        "Missä kannattais vaihdattaa? Mulla -01-Punto.

        Edellisen jakopäärempan jälkeen kulunut 5 v ja ajettu 34 000 km"

        -Vai kannattaako vielä vaihtaa ollenkaan? Auttaisko jos vain tarkistais hihnan kunnon?

        Ei se itse hihna ole se joka hajoaa, vaan se muovinen välipyörä. Ennen vanhaan ajoin fiateilla 120 tkm, kun se välipyörä oli metallia. Nyt alla on 07:n stilo jossa on gm-kone ja sen hihnavaihtoväli on 150 tkm/10v.


    • näinontosi

      Joo ja myös ainakin nämä uudemmat 1.2 ja 1.4 bensakoneet, vaihtoväli 120 tkm.

    • fiatdiesel

      Fiatin DIESELkoneet: 1.3 Multijet on ketjulla, ei vaihtoa. 1.9 ja 2.0 Jtd taitaa olla hihnan vaihtoväli 140 tkm. Juuri kuulin eräältä Saabistilta (esim. Saab 9-5 1.9 Tid vm.06 <) on tuo Fiatin tekemä kone ja vesipumppu ei kestä tuota vaihtoväliä vaan menee noin 90 tkm kohdalla. Eli kannattaa ainakin noissa dieseleissä hihnat vesipumppu vaihdattaa tuossa 90 tkm kohdalla. Kestävä tuo diesel muuten kyllä on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2122
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1808
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      30
      1760
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1520
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1471
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1392
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1312
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1271
    Aihe