Väärä diagnoosi?

uskomatonta,mutta totta

Olen alkanut epäillä,onko mulla keliakiaa ollenkaan!
Olen ylipainoinen(pulleampi kuin ennen diagnoosia),kunto hyvä,ei vatsaoireita,vaikka
olen popsinut joka päivä viljatuotteita parisen vuotta?aina olen ummetuksella...ripulista ei tietoakaan!Keliakia diagnisoitu verikokeella
ja tähystyksellä,saan sen kelan rahan.Outo
juttu...olenko ainut ylipainoinen?!?

12

2151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huuhu

      Ite en oo ylipainoinen, mut epäilen silti diagnoosia. Mulla ei ollu mitään oireita ja todettiin vaan verikokeessa et mahollisuus sairauteen on. Eka kerta tähystyksessä kaikki kunnossa, samoin toisella kerralla, mut oli eri lääkäri, joka melkein vaatimalla vaati et mulla täytyy olla keliakia. Tosi vittumaista olla tällä ruokavaliolla ku en ees usko et mulla on tää sairaus.

    • olen

      Olen ylipainoinen ja keliakiaepäilty. Gastroskopiassa vain ei näkynyt suolinukkatuhoja. Huomaan, että heti kun syön gluteenipitoista ruokaa alkaa ummetus (ja kuuluvat ilmavaivat)... se ei tosin ole syy miksi gluteenia en söisi vaan kokonaishyvinvointini on satakertaistunut gluteenittomuuden myötä. Ja paino pudonnut vuodessa 15 kg.

    • gluteeniton vm.51

      Reilu kolme vuotta sitten todettiin tähystyksessä,että minulla on keliakia.Elämänlaatu parani huomattavasti ruokavalion myötä.Olen noin 10kiloa ylipainoinen muutama kilo on tullut lisää kolmessa vuodessa.Vaikka makean syönti on jäänyt tosi vähään niin kuin rasvaisten ruokien.Keliakia mulla on koska muutaman kerran olen saanut vahingossa sellaista ruokaa joka on sisältänyt kluteenia niin on tullut kova ylävatsakipu ja uupumus.Nykyään käyn kodin ulkopuolella syömässä ns.varmoissa paikoissa joissa tiedetään mitä keliakia tarkoittaa ja mitä saa syödä ja mitä ei.

    • outoa?

      Ei tuossa mitään ihmeellistä ole. Keliaakikko voi yhtä lailla olla ylipainoinen kuin kuka tahansa muukin, kuntokin voi olla hyvä ja vatsa täysin kunnossa. Monesti keliakia on oireeton ja saatetaan havaita aivan vahingossa. Miksi kuvittelet että sinulla ei voisi olla keliakiaa kun se kerran on asianmukaisesti todettu??

      • alkuparäinen numero1

        Ensinnäkin epäilen keliakian olemassaoloa,koska
        suvustani ei löydy yhtään ainutta keliaakikkoa.
        (vaikka lääkärit hokee,että pakko olla).
        Mulla ollut ohutsuolentulehdus(teini-ikäisenä) ja siinäkin suolinukat oli ohutsuolessa häippässy.
        Epäilen,että painoni tippui 10 kg tuon samaisen tulehduksen takia nytkin 4v.sitten ja tietenkään
        tähystyksessä ei oo suolinukkaa,ja tulehdus päällä.
        Keliakia vaan nyt muotisairaus,kun ihmisillä
        ohutsuolitulehduksia.


      • verikokeeseen
        alkuparäinen numero1 kirjoitti:

        Ensinnäkin epäilen keliakian olemassaoloa,koska
        suvustani ei löydy yhtään ainutta keliaakikkoa.
        (vaikka lääkärit hokee,että pakko olla).
        Mulla ollut ohutsuolentulehdus(teini-ikäisenä) ja siinäkin suolinukat oli ohutsuolessa häippässy.
        Epäilen,että painoni tippui 10 kg tuon samaisen tulehduksen takia nytkin 4v.sitten ja tietenkään
        tähystyksessä ei oo suolinukkaa,ja tulehdus päällä.
        Keliakia vaan nyt muotisairaus,kun ihmisillä
        ohutsuolitulehduksia.

        Jos sulla on verikokeessakin todettu keliakiaa, niin ei ohutsuolen tulehdus siihen vaikuta, vaikka tähystykseen vaikuttaisikin. Itse olin 15 vuotta suvun ainoa keliaakikko.


      • verikokeesta
        verikokeeseen kirjoitti:

        Jos sulla on verikokeessakin todettu keliakiaa, niin ei ohutsuolen tulehdus siihen vaikuta, vaikka tähystykseen vaikuttaisikin. Itse olin 15 vuotta suvun ainoa keliaakikko.

        Verikoehan voi näyttää keliakiaa,vaikkei sitä
        olisikaan!Miksi kela muuten vaatisi tähystystä,
        jos verikoe riittäisiesi?


      • .....
        verikokeesta kirjoitti:

        Verikoehan voi näyttää keliakiaa,vaikkei sitä
        olisikaan!Miksi kela muuten vaatisi tähystystä,
        jos verikoe riittäisiesi?

        Aivan totta. Minulle on gastroenterologi sanonut, että myös kaikki vatsan alueet leikkaukset voivat aiheuttaa positiivisia vasta-ainetuloksia (tästä syystä luotin siihen, ettei mulla ole keliakiaa, vaan positiivisuus johtuu ohutsuolioperaatiosta, toisin kuitenkin kävi), joten varmasti myös tulehdukset niitä voi aiheuttaa.


      • nääs
        alkuparäinen numero1 kirjoitti:

        Ensinnäkin epäilen keliakian olemassaoloa,koska
        suvustani ei löydy yhtään ainutta keliaakikkoa.
        (vaikka lääkärit hokee,että pakko olla).
        Mulla ollut ohutsuolentulehdus(teini-ikäisenä) ja siinäkin suolinukat oli ohutsuolessa häippässy.
        Epäilen,että painoni tippui 10 kg tuon samaisen tulehduksen takia nytkin 4v.sitten ja tietenkään
        tähystyksessä ei oo suolinukkaa,ja tulehdus päällä.
        Keliakia vaan nyt muotisairaus,kun ihmisillä
        ohutsuolitulehduksia.

        Hoitamaton ja gluteenia sisältävä ruokavalio aiheuttaa keliaakikolle juuri tuon ohutsuolitulehduksen. Hohhoijaa, kun ollaan yksinkertaisia


      • vm.51.
        alkuparäinen numero1 kirjoitti:

        Ensinnäkin epäilen keliakian olemassaoloa,koska
        suvustani ei löydy yhtään ainutta keliaakikkoa.
        (vaikka lääkärit hokee,että pakko olla).
        Mulla ollut ohutsuolentulehdus(teini-ikäisenä) ja siinäkin suolinukat oli ohutsuolessa häippässy.
        Epäilen,että painoni tippui 10 kg tuon samaisen tulehduksen takia nytkin 4v.sitten ja tietenkään
        tähystyksessä ei oo suolinukkaa,ja tulehdus päällä.
        Keliakia vaan nyt muotisairaus,kun ihmisillä
        ohutsuolitulehduksia.

        Minun lähisukulaisissa ei ole todettu keliakiaa muilla kuin minulla tutkimuksia on tehty toisillekin myös tähystetty.Siihen ajatukseen ei pitäisi tuudittautua ,että kun ei muillakaan ole niin ei minullakaan.Jos tähystyksessä ja muissa tutkimuksissa on todettu keliakia niin sitä se sitten on.Ei se eläminen paljon kalliimpaa ole elää ilman gluteenia kuin ,että sitä söisimme.Eihän sitä ole kuin rukiissa ohrassa ja vehnässä.Ja enimmäkseen niitä viljoja syödään leivän muodossa ja eihän sitä leipääkään voi niin tolkuttaman paljon syödä.Meidän perheessä syödään kaikki samaa ruokaa leipä vain on erilaista minulla.Em.jauhoja ei löydy meidän kodista jos johonkin tarvitsee laitan gluteenittomia jauhoja.


    • korjaaminen

      ei tapahdu netin keskustelupalstalla vaan lääkärillä! Mene lääkäriin uudestaan testeihin jos epäilet että väärä diagnoosi on tehty.

    • Todettu

      Minulla on todettuu keliakia muutama vuosi sitten.Ei ollut vatsan toiminnassa mitään poikkeavaa.Ninhän se on,että ennen gluteenittomaan ruokavalioon siirtymistä keliakiaa sairastava yleensä laihtuu(en minä).Täytyy uskoa jos tähystys on tehty ja todettu keliakia.Suomlaisissa on paljon henkilöitä jotka tietämättään sairastaa tätä vaivaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1903
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1476
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      13
      1384
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe