Kannattaako siis opiskelu it-alalle? Onkohan alalla tulevaisuudessa töitä vai ulkoistetaanko kaikki?
Onko miesvaltaisella alalla naisten sorsimista vai otetaanko nykyaikana jo naisohjelmoijakin todesta?
Ei huvittaisi ainakaan tulla alalle, jos esiintyy sovinismia tai muunlaista häiriköintiä...
Kannattaako it-alalle opiskella?
34
5390
Vastaukset
- Työtön IT-inssi
Ei kannata opiskella. Alalle on ylitarjonta työvoimasta joka tasolla. Yhdentekevää onko ulkoistettua vai ei.
Ja tätä ylitarjontaa tulee riittämään ainakin 10-15 vuodeksi.
Suosittelen perehtymään aloihin joilla nyt on pulaa työvoimasta. Työkkäristä voit esim. kysellä tilastoja tai netistäkin katsoa. Tosin työkkärin asiointiin kannattaa suhtautua suurella varauksella, koska siellä harvoin ollaan ajan tasalla asioista ja vaikka oltaisiinkiin, saattavat virkailijat kirkkain silmin suositella sinulle alaa jolle et tule työllistymään.
Jos mietit nimenomaan teknista alaa, itse suosittelisin kone-ja metalli/-tuotantotekniikkaa, energiatekniikkaa tai sähkötekniikkaa, logistiikkaa. Erityisesti energiatekniikan osaajille luulisi olevan tulevaisuudessa kysyntää.- kamo
Ei sitä ylitarjontaa ihan joka tasolla ole. Mun tiimiin on yritetty löytää osaajaa jo kuukausia, eikä kunnollisia hakijoita vaan ole ilmaantunut. Eikä edes tarvitsisi olla valmis osaaja, vaan kehityskelpoinen "juniori"
Mulla on sellainen kutina, että ylitarjontaa on sen sijaan ruikuttajista, jotka olettavat, että IT-alalle maksetaan huippupalkkoja, vaikkei juuri mitään osaisi. Tyhjät tynnyrit ne kolisee tälläkin palstalla eniten. - Työtön IT-inssi
kamo kirjoitti:
Ei sitä ylitarjontaa ihan joka tasolla ole. Mun tiimiin on yritetty löytää osaajaa jo kuukausia, eikä kunnollisia hakijoita vaan ole ilmaantunut. Eikä edes tarvitsisi olla valmis osaaja, vaan kehityskelpoinen "juniori"
Mulla on sellainen kutina, että ylitarjontaa on sen sijaan ruikuttajista, jotka olettavat, että IT-alalle maksetaan huippupalkkoja, vaikkei juuri mitään osaisi. Tyhjät tynnyrit ne kolisee tälläkin palstalla eniten.Annatko yhteystietosi sopivaa kautta niin jutellaan asiasta lisää. Ja tätä kysyn siis tosissani, enkä pelleillen. Millaista osaajaa haette?
Nimim. valmis aloittamaan välittömästi kunhan muutolle annetaan tarvittaessa aikaa. - eniac
kamo kirjoitti:
Mulla on sellainen kutina, että ylitarjontaa on sen sijaan ruikuttajista, jotka olettavat, että IT-alalle maksetaan huippupalkkoja, vaikkei juuri mitään osaisi. Tyhjät tynnyrit ne kolisee tälläkin palstalla eniten.Meille on myös haettu kaveria jo pitkään, ei mitään senioria mutta kuitenkin sellaista tyyppiä, joka on koodannut jotain muutakin kuin harjoitustöitä.
Hakemukset on aika hurjaa luettavaa. 9 hakemusta kymmenestä on terveisiä muuntokoulutuksesta, metsurista javakoodariksi kolmessa kuukaudessa ja kuvittelee olevansa täysi ammattilainen. - turing
kamo kirjoitti:
Mulla on sellainen kutina, että ylitarjontaa on sen sijaan ruikuttajista, jotka olettavat, että IT-alalle maksetaan huippupalkkoja, vaikkei juuri mitään osaisi. Tyhjät tynnyrit ne kolisee tälläkin palstalla eniten.Toisaalta miksi sinne IT-alalle sitten pitää väen vängällä ängetä jos sinne ei kerran oteta ja työt on hankalia ja niitä tuputetaan niskan päälle kaksin käsin ja kanssatyöntekijät ovat kaltaisiasi nipottajia? :)
- Hakija?
eniac kirjoitti:
Meille on myös haettu kaveria jo pitkään, ei mitään senioria mutta kuitenkin sellaista tyyppiä, joka on koodannut jotain muutakin kuin harjoitustöitä.
Hakemukset on aika hurjaa luettavaa. 9 hakemusta kymmenestä on terveisiä muuntokoulutuksesta, metsurista javakoodariksi kolmessa kuukaudessa ja kuvittelee olevansa täysi ammattilainen.Voisitte sinä ja aiempi mainostaja ilmoittaa, jos ette yritystä, niin ainakin mitä kautta olette hakeneet työntekijää. Nimittäin junior-tason paikkoja ei läjäpäin ole missään esillä ja harjoittelupaikkoihin on oman kokemukseni mukaan ollut tunkuakin.
- jotain
kamo kirjoitti:
Mulla on sellainen kutina, että ylitarjontaa on sen sijaan ruikuttajista, jotka olettavat, että IT-alalle maksetaan huippupalkkoja, vaikkei juuri mitään osaisi. Tyhjät tynnyrit ne kolisee tälläkin palstalla eniten.telepaattisia kykyjä omaavaa astronauttikoulutuksen saanutta linux-gurua korjaamaan servereitä kuun pimeälle puolelle varusteenaan sveitsin armeijan linkkari?
- miksi aikoo
Luultavasti seuraavan 10 vuoden aikana ulkoistetaan suurin osa ohjelmointityöstä halvempiin maihin.
Naisia sorsistaan samallatavoin kuin muillakin miesvaltaisilla aloilla, mutta osaaminen sosiaalisten taitojen ohella ratkaisee. Miesporukassa kun suosituin kahvitaukojen puheenaihe ei välttämättä ole lastenhoito tai ihmissuhteet.
It-ala pitää sisällään muutakin kuin ohjelmointia. Joten jos oletetaan, että ohjelmointityöpaikkoja jatkossa ei ole vastavalmistuneille, niin mitä siinä tapauksessa aiot tehdä?- alkup.
Kiitos vastauksista!
Välillä kun aina vieläkin hehkutetaan työvoimapulasta it-alalla, niin sitä innostuu, koodaaminen kun on tietojenkäsittelyä lukiessani alkanut kiinnostaa (luen sitä siis yo:lla sivuaineena). Mutta valhettahan se työvoimapula taitaa tosiaan olla...Nykyinen pääaineeni on huonosti työllistävä ja heikosti palkattu, joten sitä en myöskään aio jatkaa...
Pitäisi kenties löytää jokin ihan uusi ala. Duunareillehan niitä töitä nykyisin on, mutta kun haluaisin kuitenkin tehdä enemmän ajatustyötä kuin käytännön duunia...
Kiitti kuitenkin vinkeistä, täytynee vierailla jälleen työhallinnon sivuilla, ja laittaa mietintämyssy päähän... - as-keetti
alkup. kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
Välillä kun aina vieläkin hehkutetaan työvoimapulasta it-alalla, niin sitä innostuu, koodaaminen kun on tietojenkäsittelyä lukiessani alkanut kiinnostaa (luen sitä siis yo:lla sivuaineena). Mutta valhettahan se työvoimapula taitaa tosiaan olla...Nykyinen pääaineeni on huonosti työllistävä ja heikosti palkattu, joten sitä en myöskään aio jatkaa...
Pitäisi kenties löytää jokin ihan uusi ala. Duunareillehan niitä töitä nykyisin on, mutta kun haluaisin kuitenkin tehdä enemmän ajatustyötä kuin käytännön duunia...
Kiitti kuitenkin vinkeistä, täytynee vierailla jälleen työhallinnon sivuilla, ja laittaa mietintämyssy päähän...it:n normaalia paremmasta tuntemisesta ole haittaa
muillakaan aloilla.
Koetas vaikka pyrkiä töihin esim.
-mainostoimistoon
-laivanrakennussuunnittelijaksi
-autosähköasentajaksi
-metsäkoneenkuljettajaksi
ja sanoa ettei tietokoneet pätkääkään kiinnosta...
- vielä-vähän
Kannattaa jos on kiinnostunut tietokoneista ja osaa englantia. Tällä alalla on rutiiniduunia, niin kuin kaikissa muissakin duuneissa. Eli jos et ole aidosti kiinnostunut alasta, niin duunit alkaa maistua nopeasti puulta. Vaikka olisitkin syntynyt näppäimistö suussa, niin alalla on huonoja firmoja, epäpäteviä pomoja ja kuolleena syntyneitä projekteja, eli kaikki on vähän tuurista kiinni. Jos on tuuria ja sopivasti tietotaitoa olemassa, niin kaikki ovet ovat joskus jonkin aikaa auki.
Naisia tämä ala kaipaa lisää, tervetuloa joukkoon. - --------------------------
En tiedä naisten sorsimisesta, mutta sen tiedän, että vaikea ainakin on töitä löytää olit sitten mies tai nainen. Alaa vaivaa paha työvoiman ylitarjonta ja samaan aikaan ulkoistetaan palveluita ulkomaille halvempiin maihin.
- vanhus7777
Ei kannata tulla it-alalle jos jonnekin muualle on mahdollista opiskella. Juristit ja tuotantotalous-ihmiset (di tai amk) menestyy paremmin. Samoin lääkäreistä on pulaa. Ja jos pitää kouluttautua nopeammin, niin osaava rakennusmies tai putkimies on kova sana. Muitakin aloja löytyy, mutta en tunne sen paremmin että osaisin suositella. Katso sellaisia joista on pulaa mutta joiden ala ei muutu niin kauhean paljon vuodessa-kahdessa, koska joskus tulee lapsia ja silloin ei jaksa opiskella kokoajan uutta lisää pysyäkseen omalla tasollaan.
- moona
Kitoos vastauksista kaikille vastanneille!
Ainakin mitä olen mol.fi-sivustoa seurannut niin työnantajilla vaikuttaa suurimmaksi osaksi olevan TODELLA kovat vaatimukset. Miksi jonkun peruskoodarin tarvitsisi olla NIIN dynaaminen ja ulospäinsuuntautunut ja reipas ja...toki vielä vaaditaan vähintään kolmen vuoden työkokemusta alalta. On toki joukossa näitä realistisempiakin ilmoituksia, mutta työkokemusta näyttää suurin osa vaativan. Ja mistä ihmeestä opiskelijat sitä saavat kun kukaan ei palkkaa siihen ekaan oikeaan työpaikkaan ilman sitä kokemusta...itseäni tuo asia ainakin ihmetyttää. Noh, ehkä työharjoittelu avaa portit unelmauraan...?
Hitsi kun on vaikeaa tämä alavalinta..olin hetken jo ihan innostunut tästä it-alasta, mutta taitaa olla tyhmää edes harkita alaa, jolla jo nyt liikaa tarjontaa työvoimasta. Ja kun itse innostuin tietokoneista vasta viime vuonna enkä todellakaan ole lapsesta asti räplännyt koneita, niin huonot taitaa olla mahkut alalle, jolla kymmeniä vuosiakin koodanneet saattavat jäädä töitä vaille...
Mikähän muuten lienee esimerkiksi käyttöliittymäsuunnittelijoiden tulevaisuus, osaisiko kukaan arvioida? - 17 vuotta alalla
moona kirjoitti:
Kitoos vastauksista kaikille vastanneille!
Ainakin mitä olen mol.fi-sivustoa seurannut niin työnantajilla vaikuttaa suurimmaksi osaksi olevan TODELLA kovat vaatimukset. Miksi jonkun peruskoodarin tarvitsisi olla NIIN dynaaminen ja ulospäinsuuntautunut ja reipas ja...toki vielä vaaditaan vähintään kolmen vuoden työkokemusta alalta. On toki joukossa näitä realistisempiakin ilmoituksia, mutta työkokemusta näyttää suurin osa vaativan. Ja mistä ihmeestä opiskelijat sitä saavat kun kukaan ei palkkaa siihen ekaan oikeaan työpaikkaan ilman sitä kokemusta...itseäni tuo asia ainakin ihmetyttää. Noh, ehkä työharjoittelu avaa portit unelmauraan...?
Hitsi kun on vaikeaa tämä alavalinta..olin hetken jo ihan innostunut tästä it-alasta, mutta taitaa olla tyhmää edes harkita alaa, jolla jo nyt liikaa tarjontaa työvoimasta. Ja kun itse innostuin tietokoneista vasta viime vuonna enkä todellakaan ole lapsesta asti räplännyt koneita, niin huonot taitaa olla mahkut alalle, jolla kymmeniä vuosiakin koodanneet saattavat jäädä töitä vaille...
Mikähän muuten lienee esimerkiksi käyttöliittymäsuunnittelijoiden tulevaisuus, osaisiko kukaan arvioida?Ym jutut tahtovat olla sellaista perusduunia, jota ei alalla enää arvosteta. Nämä hommat tahtovat liukua asiakkaiden painostuksesta intialaisille ja venäläisille koodaajille, vaikka eihän tässä hommassa mitään järkeä ole. Markalla saat markan tavaran ja työn arvostus laskee entisestään ->kierre on valmis.
Harvemmin sitä yliopistolta muuten valmistutaan mihinkään selkeään ammattiin; lääkis ja opettajankoulutus taitavat olla vähän poikkeuksia.
- sivuille!
Helsingissä tällä hetkellä 72 vapaata paikkaa, Tampereella 36, Oulussa 23, Turussa 8, Vaasassa 7. Eli taitaa kaikki työttömät IT-alan ihmiset asua samalla alueella. Varsinais-ja Länsi-Suomessa. Tällä hetkellä Suomessa tuhansia IT-työntekijöitä työttömänä. Eli ylitarjonta on tosiasia! Taidan itsekin harkita kouluttaudunko alalle. Voihan sitä suorittaa datanomin tutkinnon ja pyrkiä esim. suunnittelu tai graafiselle alalle.
- asiaa ...
"Onko miesvaltaisella alalla naisten sorsimista "
Toki, mutta usko pois, se on huomattavasti miellyttävämpää kuin naisvaltaisella alalla akkojen kanssa tappelu.- moona
"Toki, mutta usko pois, se on huomattavasti miellyttävämpää kuin naisvaltaisella alalla akkojen kanssa tappelu."
Tätä olen hieman itsekin pohtinut...monilla työpaikoilla nimenomaan naisporukoissa v#ttuilu kukoistaa. Miesporukoissa en ole niinkään sitten liikkunut, joten en osaa sanoa, mikä siellä on meininki... - IT hemmo
moona kirjoitti:
"Toki, mutta usko pois, se on huomattavasti miellyttävämpää kuin naisvaltaisella alalla akkojen kanssa tappelu."
Tätä olen hieman itsekin pohtinut...monilla työpaikoilla nimenomaan naisporukoissa v#ttuilu kukoistaa. Miesporukoissa en ole niinkään sitten liikkunut, joten en osaa sanoa, mikä siellä on meininki...susta tulee "äijä" muiden joukkoon =)
- Vuosia alalla ollut
Kyllä naisia on aika lailla alan töissä. Ei sillä ainakaan ole ollut merkitystä niissä työpaikoissa missä olen ollut, onko mies vai nainen. Tärkeämpää on ollut osata hommansa.
Olen itse työllistynyt alalle heti koulun jälkeen, parhaan nousukauden aikana vuosituhannen vaihteessa. Työnsaanti oli silloin helppoa, palkka ja edut hyviä. Toista on nyt.
Sen jälkeen palkka on toki noussut hiljalleen, mutta muuten kaikki on kiristynyt. Ilmapiiri on kireämpi, työmäärät kasvaneet, turha kiire lisääntynyt, yleinen epävarmuus on aina taka-alalla. Ala, jossa 'mikään' ei riitä.
Kaiken lisäksi et pääse töistä kunnolla eroon vapaa-aikanasikaan -> kuluttavaa.
Ja olet kelvollinen alan työpaikkoihin polttoaineeksi vain ehkä 15-20 vuotta, sen jälkeen
alat olla väärää valuuttaa. Alan vaihto tulee eteen monelle IT ihmiselle vielä, itselleni mukaanlukien uskoisin.
Itse valitsisin tänä päivänä toisin, enkä alalle lähtisi. Paljon terveemminkin voi ammattinsa valita... - IT-insinööri++
Joopa joo. Siirryin nykyisen työnantajani palveluksessa uraputkessa eteenpäin ja amis/trade tai vastaava koulutus kelpaisi datapaasi experttiä haettiin. Hakijoita 605, että siitä revi huumoria kannattaako opiskella.
- moona
Hui, jos hakijoita on 605, niin saa jo melkoisia temppuja tehdä erottuakseen joukosta...tai sitten omata hyvät suhteet työnantajiin.
- opiskelua
En lähtisi enää pääaineena opiskelemaan tietojenkäsittelyä. Aivan liian epävarma ala ja työolosuhteista olet jo itsekin varmaan lukenut
tarpeeksi.
Sivuaineena kenties kannattaa.
Osaavia naishenkilöitä ei IT-alalla todellakaan
'sorsita'. - uraputki
Se on vähän outoa, että samaan aikaan saa lukea uutisia miten it-alalla menee lujaa ja on pulaa osaavista työntekijöistä, mutta samaan aikaan täällä valitellaan että kortistot ovat täynnä työttömiä it-työntekijöitä. Jotain ongelmaa on kun työt ja tekijät eivät kohtaa. Pienin ongelma ei varmaankaan ole se, että neljännesvuosituloksista elävät firmat eivät halua itse kouluttaa yhtään, vaan uuden työntekijän pitäisi heti ensimmäisestä päivästä lähtien olla 100 % tuottava. Tätä samaa pitkäjänteistä henkilöstöpolitiikkaa olemme saaneet taas kuulla mm. TeliaSoneran toimesta, joka aloittaa _taas_ 150(?) hlöä koskevat yt-neuvottelut.
- atk-suunnittelija
Ei kannata uskoa kaikkea mitä tällä palstalla it-alasta sanotaan. Useimmat jutut mitä täällä saa lukea alan kurjuudesta ja kamaluudesta tuntuvat todella vierailta itselle. Sitäkään en ihan äkkiä usko, että alalta suunnittelu- ja koodailuhommat loppuisi kesken vaan pikemminkin päinvastoin. Halpamaiden koodarit voivat korkeintaan tehdä jotain suht simppeleiden ohjelmien bulkkikoodausta, joissa speksaus pystytään tekemään suunnitteluvaiheessa hyvin pitkälle lopulliseen muotoonsa. Esim. tästä Tietokoneen uutisesta saa juuri päinvastaisen kuvan alan työllisyystilanteesta ja tulevaisuudennäkymistä, mitä tämän palstan pessimistit sanovat: http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=32422&tyyppi=1
- moona
Tuohan oli yllättävän positiivinen katsaus! Siis tuon linkin takana, jonka atk-suunnittelija laittoi...
Hmmh, mitähän sitä lie tekisi...Pitäisi kuitenkin varmaan olla sitten ihan huippu koodaamaan, jos alalle aikoisi? Minulla ei tosiaan ole minkäänlaista harrastuneisuustaustaa, joten siinä mielessä olen aloittanut tietokoneisiin tutustumisen ihan noviisina viime vuonna...ja kun te nörtit olette kuitenkin koodanneet eka luokalta asti =)
Pitääpäs tosiaan pohdiskella... - it-alalla
Tuommoista saa lukea lehdistä jatkuvasti, mutta jostain syystä tilanne ei ole, kuten sanotaan vaan se on nimenomaan sitä mitä täällä on jo aikaisemmissa vastauksissa kaikissa vastattu.
IT-alalle ei kannata ryhtyä opiskelemaan, koska se on loputon työttömyyden suo. Nytkin valmistuu aivan liikaa työntekijöitä tälle alalle vaikka entisetkään eivät saa töitä. - 17 vuotta alalla
että huiput pärjäävät aina, alalla kuin alalla.
Mutta painotan vielä, että it-bisnes on nykyisin suht kova ja kylmäkiskoinen ala, jossa keskinkertaisella osaamisella ja sitoutumisella on turha odottaa pärjäävänsä. Suuret työnantajat kuten te, nokia, ts, fujitsu jne ovat ottaneet globalisaatiovaihteen päälle, jossa töitä ja osaamista siirretään jatkuvasti maamme rajojen ulkopuolelle. Perustöistä kuten ei-vaativa koodaus, websivut, ylläpito, testaus: jos näitä hommia yleensä kotimaasta löytyy, niin palkoilla harvemmin juhlitaan ja/tai aikataulupaine on projekteissa aivan tolkuton..
Kuten edellä jo todettiin, it on ihan hyvä sivuaine jonkin toisen tutkinnon kyljessä. - implementor
Elä moona usko näitä taivaanrannan maalareita. Joko ne ei oikeesti tiiä mitään tai sitten niillä on joku kumma tarkoitusperä tuossa opiskeluun kannustamisessa.
Edellisessä työpaikassa hakijoiden esirankkauksen suorittanut HR manager veti opiskelijoilta ja vastavalmistuneilta tulleet hakemukset suoraan silppuriin. Kyseinen yritys rekrysi koulunpenkiltä viimeksi vuonna 2003.
Nykyisen työnantajan rekrypolitiikasta en tiedä, mutta ei ole vihreitä uusia tulijoita sielläkään pahemmin näkynyt.
Mutta elä moona masennu. Maailmassa on paljon muitakin hommia kuin pelkkä tietokoneella leikkiminen. Itellä tulee mieleen ainakin 5 alaa, joihin voisin vaihtaa vaikka huomispäivänä jos potkut tulisi. - moona
implementor kirjoitti:
Elä moona usko näitä taivaanrannan maalareita. Joko ne ei oikeesti tiiä mitään tai sitten niillä on joku kumma tarkoitusperä tuossa opiskeluun kannustamisessa.
Edellisessä työpaikassa hakijoiden esirankkauksen suorittanut HR manager veti opiskelijoilta ja vastavalmistuneilta tulleet hakemukset suoraan silppuriin. Kyseinen yritys rekrysi koulunpenkiltä viimeksi vuonna 2003.
Nykyisen työnantajan rekrypolitiikasta en tiedä, mutta ei ole vihreitä uusia tulijoita sielläkään pahemmin näkynyt.
Mutta elä moona masennu. Maailmassa on paljon muitakin hommia kuin pelkkä tietokoneella leikkiminen. Itellä tulee mieleen ainakin 5 alaa, joihin voisin vaihtaa vaikka huomispäivänä jos potkut tulisi.Heh, kiitos lohdutuksesta edelliselle :)
En usko, että musta koskaan tulisi kuitenkaan huippu koodaria, sillä haluan elämässäni olevan muutakin kuin koodaaminen...ja kun näin myöhään olen hommasta innostunut niin aika toivotonta varmaan, ellei sitten koodaa yötä päivää...tosin kyllä se aika riippuvaisuutta aiheuttavaa hommaa on :)
Ja olen vielä helposti stressaantuva luonne, joten ehkä tosiaan pitäisi suuntautua muualle kuin kiristyvälle it-alalle...
Voi kunpa olisin tullut alalle silloin it-kuplan aikaan, niin ehkä olisin saanut jalkani sopivasti oven rakoon...tai sitten en, mistäpäs sitä tietää. - ollako vai eikö olla
moona kirjoitti:
Heh, kiitos lohdutuksesta edelliselle :)
En usko, että musta koskaan tulisi kuitenkaan huippu koodaria, sillä haluan elämässäni olevan muutakin kuin koodaaminen...ja kun näin myöhään olen hommasta innostunut niin aika toivotonta varmaan, ellei sitten koodaa yötä päivää...tosin kyllä se aika riippuvaisuutta aiheuttavaa hommaa on :)
Ja olen vielä helposti stressaantuva luonne, joten ehkä tosiaan pitäisi suuntautua muualle kuin kiristyvälle it-alalle...
Voi kunpa olisin tullut alalle silloin it-kuplan aikaan, niin ehkä olisin saanut jalkani sopivasti oven rakoon...tai sitten en, mistäpäs sitä tietää.Luin tämän ketjun kiinnostuksella. Olen itse naisihminen, joka vaihtoi IT-alalle yliopistokoulutuksen kautta hiljattain. Sain kuin sainkin ohjelmistosuunnittelijan paikan isosta firmasta, vaikka en edes ole saanut vielä tutkintoa valmiiksi. Tosin muuta työkokemusta oli paljon (toiselta alalta). En siis tee lainkaan koodausta, vaan suunnittelua. Itse asiassa osa alan ihmisistä ennustaa, että suunnittelu ulkoistetaan muualle paljon myöhäisemmässä vaiheessa kuin itse koodaus... En tiedä onko se totta.
No sitten alan viihtyisyysasiat... Naisena minua ei ole sorrettu enkä ole kokenut mitään sovinismia. On aina hyvä merkki, jos firmassa on molemmat sukupuolet edustettuna, ettei joudu "tienraivaajaksi" (naisena). Palkkakin on hyvä. No mikä sitten mättää? Luulin etukäteen että olisin onnessani uudesta työpaikasta, muta niin vain ei ole. En keksi muuta syytä kuin sen, että en vaan viihdy nykyisten työkaverieni kanssa. Ei heissä varsinaisesti mitään vikaa ole, mutta ovat vaan niin tylsän kuivia ihmisiä. Keskustelutaito, elämänilo ja läpän heitto tuntuvat olevan poissa täysin. Entisessä työssäni oli persoonallisia ihmisiä ja huumoria. Valitettavasti siellä ei ole työpaikkoja, nyyh. Nyt sitten kituutan täällä insinöörien kanssa ja yritän panostaa vapaa-aikaan. Joka maanantai töihin meno on kuin tervan juontia. Minä en pysty neuvomaan ketään, mutta tässä yhden yksilön tarina. - huomasin
ollako vai eikö olla kirjoitti:
Luin tämän ketjun kiinnostuksella. Olen itse naisihminen, joka vaihtoi IT-alalle yliopistokoulutuksen kautta hiljattain. Sain kuin sainkin ohjelmistosuunnittelijan paikan isosta firmasta, vaikka en edes ole saanut vielä tutkintoa valmiiksi. Tosin muuta työkokemusta oli paljon (toiselta alalta). En siis tee lainkaan koodausta, vaan suunnittelua. Itse asiassa osa alan ihmisistä ennustaa, että suunnittelu ulkoistetaan muualle paljon myöhäisemmässä vaiheessa kuin itse koodaus... En tiedä onko se totta.
No sitten alan viihtyisyysasiat... Naisena minua ei ole sorrettu enkä ole kokenut mitään sovinismia. On aina hyvä merkki, jos firmassa on molemmat sukupuolet edustettuna, ettei joudu "tienraivaajaksi" (naisena). Palkkakin on hyvä. No mikä sitten mättää? Luulin etukäteen että olisin onnessani uudesta työpaikasta, muta niin vain ei ole. En keksi muuta syytä kuin sen, että en vaan viihdy nykyisten työkaverieni kanssa. Ei heissä varsinaisesti mitään vikaa ole, mutta ovat vaan niin tylsän kuivia ihmisiä. Keskustelutaito, elämänilo ja läpän heitto tuntuvat olevan poissa täysin. Entisessä työssäni oli persoonallisia ihmisiä ja huumoria. Valitettavasti siellä ei ole työpaikkoja, nyyh. Nyt sitten kituutan täällä insinöörien kanssa ja yritän panostaa vapaa-aikaan. Joka maanantai töihin meno on kuin tervan juontia. Minä en pysty neuvomaan ketään, mutta tässä yhden yksilön tarina.jo opiskeluaikoinani viisi vuotta sitten, että alaa opiskeli erittäin kuivia tyyppejä, joilla oli ihan oma pikku piirinsä ja pari tylsää vitsiä.
Sosiaalisella alalla on huippuja huumorin suhteen - ei sitäkään työtä muuten kestäisi ;D... Mutta samalla saa kannustusta omasta työyhteisöstään ja pystyy keskustelemaan aiheesta kuin aiheesta, vitsillä tai ilman :))
Koitahan jaksaa ja etsiä toisia hommia!
- opiskelija vaan
Minuakin todella kiinnostaa että mitä tällä koulutuksella sitten tekee kun valmistun tuossa parin vuoden päästä. Olen erikoistunut signaalin käsittelyyn. Eli DSP softa FPGA koodaus/suunnittelu tietoliikenne softa jne. Onko mulle mitään työtä tiedossa kun on jo 120ov eikä yhtään työkokemusta. Olen jo alkanut miettiä esim tietojenkäsittely tieteitä koska osaan kuitenkin C:tä koodata joten olisi jotain hyötyä edellisistä opinnoista tai toisena vaihtoaehtoa taloustieteet. Mitä mun siis kannattas opiskella kun tällä alalla tuntuu oravan pyöränä olevan se kun minulla ei ole työkokemusta niin en töihin pääse. Olen jo harkinnut myös ammatti tutkintoja koska niistä sais valmistuttua ihan kivasti rahaa. Esim parhaat hitsarit tienaavat sen 3ke kuussa. Tuntuu vaan niin turhalta kun on heittänyt jo 4 vuotta elämästään hukkaan tämän alan opintoihin.
- 17 vuotta alalla
Nokia, tellabs, elektrobit, lääketieteen tekniikka, avaruustekniikka. Jos ei tärppää, niin sitten on vielä pari reppufirmaa, jotka ilmoittelevat monster tai vast. paikoissa jatkuvasti.. en kyllä hirveästi suosittele.
Entä oppilaitoksen ilmoitustaulu (jos sellaisia vielä käytetään).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell322098Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.461715Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.1121476Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.1041226Ootko A-nainen vielä vihainen?
Siitä että en uskaltanut kohdata itseäni silloin kun olit kukassa? Olen tajunnut että tein tosi tökerösti sua kohtaan ja1041034Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.76978- 59865
Teit yllättävän siirron
Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,34842Laita nyt se viesti
Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗52789Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd101743