minkälaista konkreettista hyötyä tai tukea ovat yksittäiset mustalaiset saaneet suomen romaniyhdistyksen taholta. en nyt kaipaa kommentteja ihmisiltä jotka ovat järjestön palkkalistoilla, vaan aivan tavallisilta mustalaisilta, normaaleissa käytännönasioissa.
en ainakaan itse ole huomannut yleisellä tasolla minkäänlaista tapahtuneen sitten 60-luvun, muuta kun nämä mustalaisten ja romaneitten luokkaerot.kylä-ja kortteli poliiseineen.
minulla ja monella muullakin mustalaisella on paljon negatiivisuutta tuota järjestöä kohtaan, mutta olen valmis muuttamaan mielipiteeni jos suomen 10 000 mustalaisesta vaikka murto.osa joka ei ole tuon firman palkkalistoilla toisi jotain positiivistakin esiin. se olisi varmaan monille muillekkin näitä lukeville iloinen yllätys.
voisiko joku kertoa
4
237
Vastaukset
- mä vaan
Elämä ja valo vie ainakin ns. sanaa eteen päin.
Tietenkii pitää kuulua tietyyn kermaan... ni saapi apua. tai se apu pyörii pienessä piirissä - Takarivin taavi
vaikka vaikeaa se on, koska en ole palkkalistoil la tai ehkäpä juuri siksi.
Suomen romaniyhdistus kertoo itse sivullaan mm.
" Toiminta
Romaniyhdistys tarjoaa toimistossaan neuvonta
palveluja sekä romaneille että viranomaisille.
Neuvomme ja autamme asunto-, sosiaali-, eläke-, koulu- ja romanikulttuuriasioissa.
Järjestämme myös neuvotteluja viranomaisten ja perheiden välillä, välitämme luennoitsijoita sekä materiaalia ja tietoa romanikulttuurista.
Julkaisemme osin romanikielistä Zirikli-lehteä "
ja jatkaa
" Projektit
Vanhat-projekti
Suomen Romaniyhdistys on saanut RAY:ltä rahoituk sen kolmivuotiseen romanivanhusten palveluja kar toittavaan projektiin. Projekti alkoi 1.3.2005 ja päättyy 31.12.2007.
Projektin tavoitteet
Projektin tarkoituksena on tukea romanivanhusten kotona asumista, toimintakyvyn ylläpitämistä ja itsenäistä selviytymistä.
Tavoitteen toteuttamiseksi laaditaan selvitys romanivanhusten asumisesta ja heidän toimintaky kynsä ylläpitämiseksi järjestetyistä palveluista sekä kehitetään mm. omaishoitoon liittyvää neuvontaa. Palvelutarvekartoitus toteutetaan romaniperinteitä kunnioittaen haastattelemalla vanhuksia ja heidän omaisiaan siitä, millaisia palveluja he tarvitsevat.
Tulokset
Selvityksen perusteella laaditaan suositus roma nivanhusten asumista tukevien palveluiden kehit tämisestä ja yhteistyömalli yksilökohtaisten pal veluiden kartoittamiseen. Muutosprosesseja pyri tään käynnistämään jo selvityksen teon yhteydes-sä.
Projektille on nimetty ohjausryhmä. Projektissa työskentelee kaksi projektityöntekijää. ",
mutta parhaiten ehkä pääset perille asiosta kun/ jos menet uudelleen Suomen romaniyhdityksen si vulle ja katselet vähän, mitä siellä lukee.
Toiseksi ajattelin Edvardin tarkoittavan kaikkia ronmaniyhdistyksiä tai valtionhallinnossa toimi via romaniosastoja. Sellaisia ovat esim. ( sinä varmaan tiedät- mutta saattaa olla joitakin kaa leita jotka eivät tiedä) Romaniasiain neuvottelu kunta www.romani.fi, Romano Missio ry www.romano-missio.fi, Elämä ja Valo www.elamaja valo.fi (yh-distys),Romaniväestön koulutusyksikkö www.oph.fi
/info /romanit, ja päälle vielä läänin hallituk sissa toimivat aluellliset romaniasian neuvotte lukunnat.
Konkreettisesti en pystynyt Edvardille oikein vastaamaan, mitä ovat tehneet mutta uskon, että kaikissa näissä järjestelmissä on joitakin sato ja ihmisiä (kaaleita) pystytty jollakin tavalla auttamaan.
OPH-koulutuksen muodossa, Suomen romaniyhdistys järjestää lähes vuosittain virkistysleirejä use ammalla paikkakunnalla ( varttuneelle väelle) RONK-hoitelee suhteita päättäviin valtiohallin non elimiin ja tekee parannusehdotuksia.
Myönnän että työ on vielä pahasti kesken, ja mus talaisten asiat pahasti rempallaan, mutta ei Roo maakaan päivässä rakennettu ja tämä on vähän vaa tivampi "projekti", eikö vain ?
Muuten yhdistykset ottavat mielellään palautusta ja ideoita vastaa.
Kaiken kaikkiaan oli taas Edvardilta hyvä kysy mys, mutta vastaaminen oli vaikiaa. " elä sie edvard kysele niin vaikiaita asioita " sanoo taavi.
t. taavi -ei mikään järjestön jäsen, jaa meina sin ( totutusti) taas valehdella,vielä olen evl. srk jäsen.- edvard
voi jos tuosta kaikesta saisi edes murto-osan toimimaan niin minäkin voisin saada apua että saisin kaksi pientä lastani pois lastenkodista.
olen yrittänyt asioida pari kertaa kyseisen järjestön kanssa mutta se on molemmilla kerroilla päättynyt lupaukseen ottaa yhteyttä, ensimmäisestä kerrasta on kolme vuotta, viimeisestä noin puoli vuotta, vaikka ihminen sanoi että soitan sinulle ensi viikolla, että kyllä hedmanin tuulalla on pitkät viikot.
-kyllä sie taavi osaat vastaa vaikeempiiki kysymyksii.
pitäis ottaa rohkea askel ja hyökätä sen kirjaprosessin kimppuun. no kirjotellaa - takarivin taavi
edvard kirjoitti:
voi jos tuosta kaikesta saisi edes murto-osan toimimaan niin minäkin voisin saada apua että saisin kaksi pientä lastani pois lastenkodista.
olen yrittänyt asioida pari kertaa kyseisen järjestön kanssa mutta se on molemmilla kerroilla päättynyt lupaukseen ottaa yhteyttä, ensimmäisestä kerrasta on kolme vuotta, viimeisestä noin puoli vuotta, vaikka ihminen sanoi että soitan sinulle ensi viikolla, että kyllä hedmanin tuulalla on pitkät viikot.
-kyllä sie taavi osaat vastaa vaikeempiiki kysymyksii.
pitäis ottaa rohkea askel ja hyökätä sen kirjaprosessin kimppuun. no kirjotellaa(kirjan kirjoittaminen) toisenlainen projekti.Ja lähtee vain sinusta.
Muuten olen pahoillani, jos asiasi ei ole mennyt eteenpäin näissä lapsasioissa. Oikeastaan harmittelen sitä ja tuollainen toiminta ei ole mistään kotoisin.
En minä mitään "kuorrutusta" halunnut näihin jär jestöihin, kerroin vain mitä kaikkea niitä on ja kuinka saada niihin yhteyttä. Ja niin kuin jo sa noin minulla ei ole niihin taloudellista, eikä ammatillista yhteyttä. Jos yhteydenotosta on ai kaa jo kolme vuotta niin se on liian pitkä aika odotella vastausta samoin puoli vuotta.Rohkaisen sinua ottamaan (näin tärkeässä asiassa) yhteyttä uudestaan. Ymmärrän senkin, että sitä tavallaan kuin "lannistuu", kun asiat eivät etene, vaikka kuinka yrittäisi. Toiset sanovat sitä turhautu miseksi. Oli niin tai näin älä lannistu.
Ota se toinen rohkea askel ja ala kirjoittamaan sitä kirjaa. Sille olisi hyvä tilaus, olisi pala sinun omaa ja myös romanihistoriaa kansien välis sä. Näin arvelen, sillä eihän sitä historianosaa millään sellaisessa kirjassa voi ohittaa. Kun kaikki vaikuttaa(lähes)kaikeen.
Päätä pystyyn t. taavi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1754961Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,184336Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993087Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2482910Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432852- 522491
- 271919
- 341713
- 201703
- 631677