Isän ja

pojan...

ymmärrän mutta mikä on pyhä henki? Isä meidän rukouksessakin tuota tulee toistettua ymmärtämättä mitä sillä takoitetaan.

16

604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pyhä Henki on kolminaisuuden kolmas persoona.

      Isä Jumala on niin vaikeasti lähestyttävä, ettemme voisi katsoa häntä kasvoista kasvoihin.

      Kun Jumala astui Siinaille niin se muistutti tulivuoren purkausta. Tulivuoren kanssa ei paljon seurustella. Niin pelottava Hän on kaikille vihollisilleen.

      Poika, ihmiseksi tullut Jumala oli täällä vain sen ajan, että suoritti tehtävänsä. Hän oli myös aikaan ja paikkaan rajoitettu lihansa päivinä.

      Pyhä Henki on rauhan henki, joka jumaluudestaan huolimatta suostuu asumaan ihmisessä ja suostuu hiljaisesti ja rauhallisesti elämään ihmisen kanssa luoden rauhaa, turvallisuutta ja anteeksiantoa.

      Pyhä Henki kirkastaa Kristusta meille ja avaa taivaan valtakunnan salaisuuksia niitä janoavalle.

      • selkeästä

        vastauksesta. Kyseessä on siis tavallaan Jumalan kolmas olomuoto (vrt. veden kolme eri olomuotoa? Pyhä henki on siis se olomuoto jossa Jumala näyttäytyy meille, jos näyttäytyy, mikäli oikein ymmärsin?


    • teologian tohtori

      ei tunnettu kolminaisuutta siinä muodossa kuin se tänään meille opetetaan. Jeesus Nasaretilainen ei puhu mitään kolminaisuudesta. Hänen sanomansa ”Minä ja Isä olemme yhtä” tarkoittanee lähinnä, että ihmisen sisin olemus (idän Atma) on sama koostumusta Itsen (Isän) kanssa.

      Ei myöskään vanhassa testamentissa ole mitään kolminaisuuteen viittaava. Tämä puute on korvattu ikonikuvalla, joka esittää kolmen enkelin (alun perin miehen) vierailua Mamren lehdossa Abrahamin ja Saaran luona.

      Kolminaisuusoppi on kristinuskossa vähitellen luotu eri kirkolliskokousten kautta:

      Nikeassa v. 325 tuomittiin areiolaisuus (toinen kristillinen suuntaus), koska se opetti että Isä ja Poika ovat eri koostumusta.

      Konstantinopolissa v. 381 areiolaisia tuomittiin lopullisesti, koska se opetti että Isä ja Poika ovat eri koostumusta ja Pyhä Henki ei kuulu samaan kastiin. (Muistutan tässä: alun perin oli kyse monoteistinen jumala)

      Kirkon saldo toimenpiteen jälkeen: Isä Poika Pyhä Henki ovat yhtä.

      Efesoksessa v. 431 tuomittiin idän ja etelän oppi, Monofysiittinen näkemys, jonka mukaan Jeesus oli vain täydellinen ihminen. Myös perisyntikäsite aiheutti lihavan riidan. N. s. koptinen kirkko samankaltaisineen erosi (erotettiin?) Bysantin kirkon jäsenyydestä, josta oli tullut virallinen kristinoppi Konstantiinuksen aikana.

      Kalsedoniassa v. 451 tuomittiin käsitys, että Jeesuksella oli vai maallinen luonto. Konstantinopolissa v. 553 tuomittiin Origeneen oppi jne.

      Huom. lännen kirkot siirtyivät kolminaisuusoppiin vasta 600-700 luvuilla. Tästä ei saarnatuoleista koskaan puhuta mitään.

      Tämä jos mikään, todistaa, että kolminaisuusoppi kristinopissa on konstruktio, eikä alkuperäinen oppi Kaikissa pakanauskoissa tunnetaan trimurti – käsite jossakin muodossa. Trimurti on esim. hindulaisuudessa, Shiva Vishnu ja Brahma, aine, elämä ja henki (äly).

      Kun Kristinuskossa syntyi uusi jumala vanhan jumalan lisäksi löydettiin näppärästi hyvä paikka Jeesus-jumalalle nimittämällä hänet Sanaksi. Pyhästä Hengestä tehtiin myös persoona kirkolliskokousten päätöksillä ja niin oli jumala, jossa oli kolme erillistä persoonaa syntynyt alun perin monoteistisessä uskonnossa, esikuvana väärin ymmärretty trimurti-tulkinta ja uuden kirkon vallan vahvistamiseksi.

      • Joh 14:16. Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti.
        17. Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.

        Mnulle riittää tämä selvitys Jeesuksen opetuksena. Pidä sinä pääsi.


      • Historian lehtori

        todellakin hupaisa tapaus.

        Kristittyjen erimielisyys Jeesuksen persoonasta johti sen pitämiseen v. 325. Kiistan kohteena oli se, oliko Jeesus Jumalan lähettiläs, samoin kuin lähettiläät ennen häntä, vai oliko hän jotain muuta. Kummankin kannan kannattajat olivat omasta mielestään oikeassa ja opettivat sitä oppilailleen.

        Kokouksessa oli 2048 kirkonmiestä! Läsnä oli yli 300 piispaa sekä suuri määrä pappeja, jumaluusoppineita, erakkoja ja valtionmiehiä. Nämä kirkonmiehet edustivat useita eri mielipiteitä koskien Jeesuksen persoonaa. Jokaisen eri mielipiteen edustaja puhui vuorollaan perustellen oman mielipiteensä. Areoiksen puheen, joka selvensi Jeesuksen perusoppia Jumalan Ykseydestä, jälkeen yli 700 kirkonmiestä kannatti häntä.

        Kirkolliskokouksen lopulliseksi päätökseksi annettiin lausunto, että Jeesus oli syntynyt, ei luotu ja että hän oli samaa olemusta kuin isä. Lisäksi julkaistiin piispa Athanasioksen muodostama uskontunnustus. Tässä kokouksessa yli kolmestasadasta evankeliumista valittiin neljä, jotka parhaiten sopivat kirkon opetuksiin. Kaikki muut evankeliumit määrättiin tuhottaviksi. Useat patriarkat kirottiin, koska he julistivat Jumalan Ykseyttä.

        Nikean kirkolliskokouksessa siis päätettiin, että Jeesus on Jumala ja että hän on isän poika. Mutta pyhästä hengestä ei mainittu oliko se jumala vai oliko se luotu, joten uusi kokoushan siitäkin oppiriidasta piti järjestää uusi kokous(Konstantinopolin kirkolliskokous 381).

        Tälläinen kokoustaminen ja juoniminen on muotouttanut kristinuskon satojen vuosien aikana nykyiseen muotoon.


      • Historian lehtori kirjoitti:

        todellakin hupaisa tapaus.

        Kristittyjen erimielisyys Jeesuksen persoonasta johti sen pitämiseen v. 325. Kiistan kohteena oli se, oliko Jeesus Jumalan lähettiläs, samoin kuin lähettiläät ennen häntä, vai oliko hän jotain muuta. Kummankin kannan kannattajat olivat omasta mielestään oikeassa ja opettivat sitä oppilailleen.

        Kokouksessa oli 2048 kirkonmiestä! Läsnä oli yli 300 piispaa sekä suuri määrä pappeja, jumaluusoppineita, erakkoja ja valtionmiehiä. Nämä kirkonmiehet edustivat useita eri mielipiteitä koskien Jeesuksen persoonaa. Jokaisen eri mielipiteen edustaja puhui vuorollaan perustellen oman mielipiteensä. Areoiksen puheen, joka selvensi Jeesuksen perusoppia Jumalan Ykseydestä, jälkeen yli 700 kirkonmiestä kannatti häntä.

        Kirkolliskokouksen lopulliseksi päätökseksi annettiin lausunto, että Jeesus oli syntynyt, ei luotu ja että hän oli samaa olemusta kuin isä. Lisäksi julkaistiin piispa Athanasioksen muodostama uskontunnustus. Tässä kokouksessa yli kolmestasadasta evankeliumista valittiin neljä, jotka parhaiten sopivat kirkon opetuksiin. Kaikki muut evankeliumit määrättiin tuhottaviksi. Useat patriarkat kirottiin, koska he julistivat Jumalan Ykseyttä.

        Nikean kirkolliskokouksessa siis päätettiin, että Jeesus on Jumala ja että hän on isän poika. Mutta pyhästä hengestä ei mainittu oliko se jumala vai oliko se luotu, joten uusi kokoushan siitäkin oppiriidasta piti järjestää uusi kokous(Konstantinopolin kirkolliskokous 381).

        Tälläinen kokoustaminen ja juoniminen on muotouttanut kristinuskon satojen vuosien aikana nykyiseen muotoon.

        pitäää sitä ihmeenä, että Sana on säilynyt keskuudessamme, vaikka se on kulnut välillä niin syntisten käsien läpi.

        Tuosta Nikean kokouksesta sen verran, että siellä tehtiin tunnustus, joka liittää kaksi sakramenttia mielestäni väärällä tavalla yhteen.


      • - Abimelek
        vihne kirjoitti:

        pitäää sitä ihmeenä, että Sana on säilynyt keskuudessamme, vaikka se on kulnut välillä niin syntisten käsien läpi.

        Tuosta Nikean kokouksesta sen verran, että siellä tehtiin tunnustus, joka liittää kaksi sakramenttia mielestäni väärällä tavalla yhteen.

        Mitään sellaista en ole havainnut Nikean uskontunnustuksessa. Vastaa Raamatun ilmoitusta Sakramenttienkin osalta. Katolisessa kirkossa on muitakin sakramenteiksi sanottuja. Kaste ja Herran Pyhä Ehtoollinen ovat Sakramentteja.


      • - Abimelek
        vihne kirjoitti:

        pitäää sitä ihmeenä, että Sana on säilynyt keskuudessamme, vaikka se on kulnut välillä niin syntisten käsien läpi.

        Tuosta Nikean kokouksesta sen verran, että siellä tehtiin tunnustus, joka liittää kaksi sakramenttia mielestäni väärällä tavalla yhteen.

        Nikean uskontunnustus

        Me uskomme yhteen Jumalaan,
        Kaikkivaltiaaseen Isään,
        taivaan ja maan, kaiken näkyvän ja näkymättömän Luojaan.

        Me uskomme yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen,
        Jumalan ainoaan Poikaan,
        joka on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua,
        Jumala Jumalasta,
        valo valosta,
        tosi Jumala tosi Jumalasta,
        syntynyt, ei luotu,
        joka on samaa olemusta kuin Isä
        ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä,
        joka meidän ihmisten
        ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista,
        tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta
        ja syntyi ihmiseksi,
        ristiinnaulittiin meidän puolestamme Pontius Pilatuksen aikana,
        kärsi kuoleman ja haudattiin,
        nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu,
        astui ylös taivaisiin,
        istuu Isän oikealla puolella
        ja on kirkkaudessa tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita
        ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.

        Me uskomme Pyhään Henkeen,
        Herraan ja eläväksi tekijään,
        joka lähtee Isästä ja Pojasta,
        jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan
        ja joka on puhunut profeettojen kautta.
        Uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen kirkon.
        Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,
        odotamme kuolleiden ylösnousemusta
        ja tulevan maailman elämää.


      • - Abimelek
        - Abimelek kirjoitti:

        Nikean uskontunnustus

        Me uskomme yhteen Jumalaan,
        Kaikkivaltiaaseen Isään,
        taivaan ja maan, kaiken näkyvän ja näkymättömän Luojaan.

        Me uskomme yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen,
        Jumalan ainoaan Poikaan,
        joka on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua,
        Jumala Jumalasta,
        valo valosta,
        tosi Jumala tosi Jumalasta,
        syntynyt, ei luotu,
        joka on samaa olemusta kuin Isä
        ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä,
        joka meidän ihmisten
        ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista,
        tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta
        ja syntyi ihmiseksi,
        ristiinnaulittiin meidän puolestamme Pontius Pilatuksen aikana,
        kärsi kuoleman ja haudattiin,
        nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu,
        astui ylös taivaisiin,
        istuu Isän oikealla puolella
        ja on kirkkaudessa tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita
        ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.

        Me uskomme Pyhään Henkeen,
        Herraan ja eläväksi tekijään,
        joka lähtee Isästä ja Pojasta,
        jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan
        ja joka on puhunut profeettojen kautta.
        Uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen kirkon.
        Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,
        odotamme kuolleiden ylösnousemusta
        ja tulevan maailman elämää.

        Joka muuta väittää, tekee Pietarista valehtelijan.

        Paavali oikein havainnollisesti kertoo kuinka synnit upotetaan hautaan Kristuksen kuolemassa.

        Nyt on vain niin, että miljoonat kristityt eivät ymmärrä lainkaan mikä Kaste on. Tästä on kysymys, ei siis Nikean uskontunnustuksen virheestä. Kristityn KOKO ELÄMÄ ELETÄÄN KASTEESSA. Kaste ei ole jokin toimitus, joka loppuu kastejuhlan jälkeen. Kaste loppuu VASTA viimeiseen korahdukseen.

        Jos ei ymmärrä Kastetta, niin ei siitä kannata silloin myöskään kirjoittaa mitään julkisesti.
        ________
        *) Room. 6:3   Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, ...

        *) olemme hänen kuolemaansa kastetut?
        ________

        Room. 6:4   Niin olemme siis

        *) yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan,

        että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
        _______________________________


        Room. 6:5   Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
        Room. 6:6   kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
        Room. 6:7   sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.

        Room. 6:8   Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
        Room. 6:9   tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
        Room. 6:10   Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.

        Room. 6:11   Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
        _________

        Ap. t. 2:37   Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille:

        "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"

        Ap. t. 2:38   Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        Ap. t. 2:39   Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
        _____________

        Ap. t. 22:16   Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'


      • hoh hoh
        - Abimelek kirjoitti:

        Joka muuta väittää, tekee Pietarista valehtelijan.

        Paavali oikein havainnollisesti kertoo kuinka synnit upotetaan hautaan Kristuksen kuolemassa.

        Nyt on vain niin, että miljoonat kristityt eivät ymmärrä lainkaan mikä Kaste on. Tästä on kysymys, ei siis Nikean uskontunnustuksen virheestä. Kristityn KOKO ELÄMÄ ELETÄÄN KASTEESSA. Kaste ei ole jokin toimitus, joka loppuu kastejuhlan jälkeen. Kaste loppuu VASTA viimeiseen korahdukseen.

        Jos ei ymmärrä Kastetta, niin ei siitä kannata silloin myöskään kirjoittaa mitään julkisesti.
        ________
        *) Room. 6:3   Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, ...

        *) olemme hänen kuolemaansa kastetut?
        ________

        Room. 6:4   Niin olemme siis

        *) yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan,

        että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
        _______________________________


        Room. 6:5   Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
        Room. 6:6   kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
        Room. 6:7   sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.

        Room. 6:8   Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
        Room. 6:9   tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
        Room. 6:10   Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.

        Room. 6:11   Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
        _________

        Ap. t. 2:37   Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille:

        "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"

        Ap. t. 2:38   Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        Ap. t. 2:39   Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
        _____________

        Ap. t. 22:16   Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

        mihin tuo "kastamisen" vaikutus perustuu?

        Mikä on siis sen fysikaalinen perusta?

        Minkä näköisiä muuten nuo "synnit" ovat, kun ne upotetaan hautaan? heh heh ;)

        Miten se "kirkkauden kautta kuolleista herättäminen" (heh heh) oikein tapahtuu?

        Miksi kertailet noita vanhoja taikauskoisten ihmusten kirjoittamia lauseita? Etkö ole vilkaissut kalenteriisi, nyt on vuosi 2007?

        Olet muuten aikamoinen huumori-veikko.


      • Eunike
        - Abimelek kirjoitti:

        Joka muuta väittää, tekee Pietarista valehtelijan.

        Paavali oikein havainnollisesti kertoo kuinka synnit upotetaan hautaan Kristuksen kuolemassa.

        Nyt on vain niin, että miljoonat kristityt eivät ymmärrä lainkaan mikä Kaste on. Tästä on kysymys, ei siis Nikean uskontunnustuksen virheestä. Kristityn KOKO ELÄMÄ ELETÄÄN KASTEESSA. Kaste ei ole jokin toimitus, joka loppuu kastejuhlan jälkeen. Kaste loppuu VASTA viimeiseen korahdukseen.

        Jos ei ymmärrä Kastetta, niin ei siitä kannata silloin myöskään kirjoittaa mitään julkisesti.
        ________
        *) Room. 6:3   Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, ...

        *) olemme hänen kuolemaansa kastetut?
        ________

        Room. 6:4   Niin olemme siis

        *) yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan,

        että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
        _______________________________


        Room. 6:5   Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
        Room. 6:6   kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
        Room. 6:7   sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.

        Room. 6:8   Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
        Room. 6:9   tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
        Room. 6:10   Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.

        Room. 6:11   Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
        _________

        Ap. t. 2:37   Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille:

        "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"

        Ap. t. 2:38   Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        Ap. t. 2:39   Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
        _____________

        Ap. t. 22:16   Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

        On siinä. Mutta ihmisillä on useita eri tapoja ymmärtää se. Yksi tapa on käsittää kaste ihmisen suorituksena ja ajatella sen riittävän Jumalan edessä pelastukseksi. Sitten aletaan riidellä millä tavalla ja milloin se pitää suorittaa, siitä on esimerkkinä kammottava Kaste-palsta.
        Olen lukenut kahden erilaisen kasteopin kannattajan kirjat, ja he kumpikin opettavat täsmälleen samoin kasteesta, mutta sen toteuttaminen käytännön suorituksena on ainoa eroavaisuus. Sovintoa ei näy.
        Enemmän pitäisi painottaa juuri tähän elämänkokoiseen kasteeseen.


      • - Abimelek
        Eunike kirjoitti:

        On siinä. Mutta ihmisillä on useita eri tapoja ymmärtää se. Yksi tapa on käsittää kaste ihmisen suorituksena ja ajatella sen riittävän Jumalan edessä pelastukseksi. Sitten aletaan riidellä millä tavalla ja milloin se pitää suorittaa, siitä on esimerkkinä kammottava Kaste-palsta.
        Olen lukenut kahden erilaisen kasteopin kannattajan kirjat, ja he kumpikin opettavat täsmälleen samoin kasteesta, mutta sen toteuttaminen käytännön suorituksena on ainoa eroavaisuus. Sovintoa ei näy.
        Enemmän pitäisi painottaa juuri tähän elämänkokoiseen kasteeseen.

        Niin tämä on, kun kuvasit. Kaste ilman uskoa ei pelasta.

        Mark. 16:15   Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        Mark. 16:16   Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Minun on lisättävä aiempaan kirjoitukseeni sen verran, että kasteen YMMÄRTÄMINEN juuri oikealla tavalla ei ole pelastuksen edellytys. Kaste vaikuttaa ilman ymmärrystäkin, kun se USKOSSA otetaan vastaan Jumalan tekona. Jumala ITSE tekee kasteessa sen, mitä hän sanassaan lupaa, antaa synnit anteeksi ja lahjoittaa Pyhän Hengen.

        Pitää sanoa kun E.H. aikanaan: Meitä ei kutsutakaan ymmärtäväisiksi, vaan uskoviksi.


      • teutatess
        hoh hoh kirjoitti:

        mihin tuo "kastamisen" vaikutus perustuu?

        Mikä on siis sen fysikaalinen perusta?

        Minkä näköisiä muuten nuo "synnit" ovat, kun ne upotetaan hautaan? heh heh ;)

        Miten se "kirkkauden kautta kuolleista herättäminen" (heh heh) oikein tapahtuu?

        Miksi kertailet noita vanhoja taikauskoisten ihmusten kirjoittamia lauseita? Etkö ole vilkaissut kalenteriisi, nyt on vuosi 2007?

        Olet muuten aikamoinen huumori-veikko.

        Kastaminen perustuu Jumalan sanaan , se ei ole pelkkää vettä , vaan sellaista vettä , johon on yhdistetty Jumalan sana .
        Siinä on sen Fysikaalinen peruste .
        Kun olet kuolemassa hekotuksesi loppuu .
        Sinä et ole vilkaissut kalenteriisi nyt= 2008.

        Tästä en saanut selvää , kuka se huumori veikko on .


      • teutatess
        - Abimelek kirjoitti:

        Niin tämä on, kun kuvasit. Kaste ilman uskoa ei pelasta.

        Mark. 16:15   Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        Mark. 16:16   Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Minun on lisättävä aiempaan kirjoitukseeni sen verran, että kasteen YMMÄRTÄMINEN juuri oikealla tavalla ei ole pelastuksen edellytys. Kaste vaikuttaa ilman ymmärrystäkin, kun se USKOSSA otetaan vastaan Jumalan tekona. Jumala ITSE tekee kasteessa sen, mitä hän sanassaan lupaa, antaa synnit anteeksi ja lahjoittaa Pyhän Hengen.

        Pitää sanoa kun E.H. aikanaan: Meitä ei kutsutakaan ymmärtäväisiksi, vaan uskoviksi.

        Mihin sitten sinä laittaisit GL.n. kun hän meni ruotsin lappiin , ja häneltä kysyttiin , oletko saarnaaja . hän vastasi vihaisesti, en ole missä sitten Ymmärtäväiset olisi .


      • - Abimelek
        teutatess kirjoitti:

        Mihin sitten sinä laittaisit GL.n. kun hän meni ruotsin lappiin , ja häneltä kysyttiin , oletko saarnaaja . hän vastasi vihaisesti, en ole missä sitten Ymmärtäväiset olisi .

        __________


      • - Abimelek
        - Abimelek kirjoitti:

        __________

        Nyt snaijasin, kun luin entin oman viestini.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      141
      1775
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      113
      1385
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1222
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1187
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      85
      1008
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      194
      987
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      923
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      839
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      808
    10. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      185
      736
    Aihe