Vaihtoehtohoitoja nivelreumaan?

Valmis kokeilemaan

Onko kellään kokemuksia ns. vaihtoehtohoidoista (sisältäen ruokavaliot) nivelreuman hoidossa? Onko joku päässyt kokonaan eroon lääkkeistä?

Sitten mietityttää tuo, että taudin sanotaan alkavan usein sormista ja ranteista ja etenevän isoihin niveliin. Näinkö tässä käy väistämättä, vaikka oireet ois saatu lääkkeillä kohtuullisen hyvin kuriin. Kokemuksia? kiitos vastauksesta!!

27

7394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruut55

      Rukavalio auttaa kuulemma toisia, itse olen jättänyt pois muut kuin linnut ja kalat. Siitä en tiedä onko hyötyä mutta ei kaiketi haittaakaan. Olen myös lisännyt kasvisten syöntiä todella paljon. Kalaöljykapseleita on tullut syötyä niidenkään hyödystä en osaa sanoa, mutta kaiketi sama juttu eli ei haittaakaan. Minulla menee 4 reumalääkettä joten ei paljon uskalla lähteä kokeilemaan vaihoehtohoitoja. Minuakin vähän kauhistuttaa nuo artikkelit joista kyllä olen itse ainakin saanut sellaisen mielikuvan että mitään toivoa ei ole, siksi kait sitä vaan kiltisti syö vaan lääkkeensä ja toivoo parasta.

    • ruokavaliota

      Minun serkullani oli nivelr.diagnoosi ja täysi reumalääkitys mm. kulta, salazot, treksanit ja kortisonit. Muutaman vuoden kuluttua hän kyllästyi labroissa ja lääkäreissä ravaamiseen ja kunto senkun huononi. Sisukkaana mimminä hän muutti ruokavalionsa: kaikki gluteenia sisältävät (myös kaura) viljat sekä maitotuotteet jäivät pois ruokavaliosta. Nyt on kulunut pari vuotta ja hänen ei tarvitse enää syödä reumalääkkeitä eikä käydä lääkärissä. Hän voi todella hyvin. Maitotuotteet oli hälle pahimmat, myös juustot. Tattari-, hirssi- ja riisipuurot sekä noista tehdyt jauhot ovat hänen ruokaansa kuten kalat ja kasvikset.
      Kun oppii kuuntelemaan kroppaansa voi syödä vaikka lihaakin jos ei oireita ilmaannu.

      • YepYep

        hieman tarkemmin serkkusi ruokavaliosta eli mitä hän voi syödä ja mitä hän välttää ehdottomasti. Mikä reuma hänellä on diagnisoitu?

        Periaatteessa hän siis on vähähiilihydraatti ruokavaliolla paitsi hän syö riisiä, tattaria ja hirssiä ja välttää Gluteenia? Mites liha- tai kanaruoat? Meneekö ruokavalio pieleen jos esim käyttää silloin tällöin maitoa tai juustoa jne? Kyselen hieman tarkemmin kun olen pikkuhiljaa siirtymässä vähähiilihydraattiseen ruokavalioon koska haluan saada reumaoireeni kuriin ja tulehduskipulääkkeistä eroon, mutta lihaa en kyllä haluaisi jättää ruokavaliosta pois kun muuten ei puntti nouse.


      • ruokavaliota
        YepYep kirjoitti:

        hieman tarkemmin serkkusi ruokavaliosta eli mitä hän voi syödä ja mitä hän välttää ehdottomasti. Mikä reuma hänellä on diagnisoitu?

        Periaatteessa hän siis on vähähiilihydraatti ruokavaliolla paitsi hän syö riisiä, tattaria ja hirssiä ja välttää Gluteenia? Mites liha- tai kanaruoat? Meneekö ruokavalio pieleen jos esim käyttää silloin tällöin maitoa tai juustoa jne? Kyselen hieman tarkemmin kun olen pikkuhiljaa siirtymässä vähähiilihydraattiseen ruokavalioon koska haluan saada reumaoireeni kuriin ja tulehduskipulääkkeistä eroon, mutta lihaa en kyllä haluaisi jättää ruokavaliosta pois kun muuten ei puntti nouse.

        Sille mun serkulle tulee nopeimmin kivut maitotuotteista ja gluteeniviljoista. Niissä on ehkä se proteiini, joka aiheuttaa turvotusta ja sitten tulehdusta. Hän syö kyllä lihaakin enemmän valkoista kuin punaista.
        Mun hyvä reumaystäväni sai amyloidoosin, siis munuaiset tukkeutuivat. Häntäkin vasta siinä vaiheessa lääkärit pyysivät vähentämään proteiinien syömistä kun harkittiin dialyysihoitoja. Eivät ne hoidot häntä pelastaneet.
        Olen varma,että reumaatikkojen amyloidoosit johtuvat liiasta proteiinista.
        Olenhan itsekin reumaatikko, sairastanut jo 25 vuotta. Ruokavaliolla olen pystynyt vähentämään lääkkeitä, mutta en pääse enää eroon esim. kortisoonista. Itse huomaan kun syön sopimatonta ruokaa, huomenna ranteet vähän lämpiävät ja kipuja on siellä täällä.
        Serkkulikkani sairasti noin 5 vuotta seropositiivista nivelreumaa, ranteitakin puhdistettiin. Hän on tosi lujaluontoinen mimmi, ei lipsu ruokavaliostaan.


      • YepYep
        ruokavaliota kirjoitti:

        Sille mun serkulle tulee nopeimmin kivut maitotuotteista ja gluteeniviljoista. Niissä on ehkä se proteiini, joka aiheuttaa turvotusta ja sitten tulehdusta. Hän syö kyllä lihaakin enemmän valkoista kuin punaista.
        Mun hyvä reumaystäväni sai amyloidoosin, siis munuaiset tukkeutuivat. Häntäkin vasta siinä vaiheessa lääkärit pyysivät vähentämään proteiinien syömistä kun harkittiin dialyysihoitoja. Eivät ne hoidot häntä pelastaneet.
        Olen varma,että reumaatikkojen amyloidoosit johtuvat liiasta proteiinista.
        Olenhan itsekin reumaatikko, sairastanut jo 25 vuotta. Ruokavaliolla olen pystynyt vähentämään lääkkeitä, mutta en pääse enää eroon esim. kortisoonista. Itse huomaan kun syön sopimatonta ruokaa, huomenna ranteet vähän lämpiävät ja kipuja on siellä täällä.
        Serkkulikkani sairasti noin 5 vuotta seropositiivista nivelreumaa, ranteitakin puhdistettiin. Hän on tosi lujaluontoinen mimmi, ei lipsu ruokavaliostaan.

        Kiitoksia vastauksesta :) Sanoit, etteivät reumaystävääsi hoidot pelastaneet eli menehtyikö hän reumaan vai hoitoihin vai ymmärsinkö oikein?

        Olen päättänyt nyt ruokaainevalinnoillani kokeilemaan vaikutusta selkärankareumaani. Gluteenia ja maitotuotteita pyrin välttämään, mutta en tiedä voinko maitotilkasta kahvin kanssa luopua :D Onneksi gluteenitonta voi suht helposti noudattaa ainakin kotona. Punaisen lihan jättäminen on tosin kova paikka :( Mutta, en tiedä onko juuri tällä ruokavaliolla minulle mitään apua. Se mikä on outoa, että tietyt ruoat sopivat toisille, mutta toisille se aiheuttaa kipua.

        Mitenköhän alkoholi? :D

        Itsekin pyrin kortisoonista tällä eroon ja en usko, että pelkkä trexaanin syönti siihen auttaa. Pakko kehittää jotain muuta, että silloin tällöin tulevat jumitukset ja kivut pysyisivät kuosissa ilman kortisonia.


      • ruokavaliosta
        YepYep kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksesta :) Sanoit, etteivät reumaystävääsi hoidot pelastaneet eli menehtyikö hän reumaan vai hoitoihin vai ymmärsinkö oikein?

        Olen päättänyt nyt ruokaainevalinnoillani kokeilemaan vaikutusta selkärankareumaani. Gluteenia ja maitotuotteita pyrin välttämään, mutta en tiedä voinko maitotilkasta kahvin kanssa luopua :D Onneksi gluteenitonta voi suht helposti noudattaa ainakin kotona. Punaisen lihan jättäminen on tosin kova paikka :( Mutta, en tiedä onko juuri tällä ruokavaliolla minulle mitään apua. Se mikä on outoa, että tietyt ruoat sopivat toisille, mutta toisille se aiheuttaa kipua.

        Mitenköhän alkoholi? :D

        Itsekin pyrin kortisoonista tällä eroon ja en usko, että pelkkä trexaanin syönti siihen auttaa. Pakko kehittää jotain muuta, että silloin tällöin tulevat jumitukset ja kivut pysyisivät kuosissa ilman kortisonia.

        Se mun reumaystäväni kuoli kun verisuonet eivät kestäneet dialyysihoitoja. Meillä tosi kroonikoilla on verisuonet niin heiveröiset ettei sitä sunttia saatu toimimaan. Krea-arvoja ja pissan proteiineja pitää seurailla.
        Kyllä maitotilkan voi kahviin lorauttaa, ei siitä ainakaan miulle ole.
        Ainut varsinainen reumalääke on käytössäni Reumacon, jota nappailen sen mukaan mitä syön.
        Alkoholi ei taida sopia lääkkeiden kanssa ja niinä päivinä kun juon vaikka punkkua, en syö Reumaconia. Jotenkin ne vaan ei sovi samanaikaisesti.
        Tuon Reumaconin teho tulee aika nopeasti näkyviin, jo yhden purkin aikana. Siitä saattaa olla apua just semmoisille, jotka myös ruokavaliosta hyötyvät. Eihän millään voi tietää kaikkia ruoka-aineita, jotka ylläpitävät suolistossa tulehdusta.
        Miulla on kuvioissa myös E-epat, D-vit., sinkit ja seleenit ja maitohappobakteerit


      • alkup. kysyjä

        Hei,

        ja kiitokset vastauksesta. Itse olen huomannut, että maitotuotteilla on vaikutusta oireisiin ja ne olen jo jättänyt pois. Miten serkkusi eteni tässä ruoka-aineiden vähentämisessä? Missä vaiheessa hän vähensi lääkitystä ja miten lääkäri suhtautui? Mulla on oireet aikalailla kuosissa tällä maidottomalla systeemillä ja lääkityksellä, vaikka ihan oireettomaksi en ole päässyt. Lihaa en ole syönyt ennenkään. Osaatko sanoa, mihin tuo gluteeiniton ruokavalio perustuu, vai tarvitaanko tässä vaan oman kropan kuulostelua? Hirveän vaikea tietää, mikä mitäkin aiheuttaa. Nuo maitotuotteet "sain kiinni" vain olemalla viikon tosi tiukalla dietiillä ja siten lisäämällä maidot mukaan ja oireet tuli. On tää aika yksinäsitä pakertamista, lääkärikään ei suostu sanomaan juuta eikä jaata, syö vaan "terveellisesti".


      • YepYep
        alkup. kysyjä kirjoitti:

        Hei,

        ja kiitokset vastauksesta. Itse olen huomannut, että maitotuotteilla on vaikutusta oireisiin ja ne olen jo jättänyt pois. Miten serkkusi eteni tässä ruoka-aineiden vähentämisessä? Missä vaiheessa hän vähensi lääkitystä ja miten lääkäri suhtautui? Mulla on oireet aikalailla kuosissa tällä maidottomalla systeemillä ja lääkityksellä, vaikka ihan oireettomaksi en ole päässyt. Lihaa en ole syönyt ennenkään. Osaatko sanoa, mihin tuo gluteeiniton ruokavalio perustuu, vai tarvitaanko tässä vaan oman kropan kuulostelua? Hirveän vaikea tietää, mikä mitäkin aiheuttaa. Nuo maitotuotteet "sain kiinni" vain olemalla viikon tosi tiukalla dietiillä ja siten lisäämällä maidot mukaan ja oireet tuli. On tää aika yksinäsitä pakertamista, lääkärikään ei suostu sanomaan juuta eikä jaata, syö vaan "terveellisesti".

        Et suunnannut viestiä minulle, mutta änkeän tähän väliin kuitenkin :D

        Itselläni luulen menevän vielä pitkään ennen kuin voin sanoa mitään gluteenittoman,lähes maidottoman ja punaisen lihan jättämisen vaikutuksista. Mitäs sitten jos tuntuu, että ei ole mitään vaikutusta? Varmaankin joutunee koittamaan jotain muuta millä on vaikutusta suolen erinäisiin tulehdusta nivelissä aiheuttaviin toimintoihin.

        Jossain vaiheessa saatan miettiä Omega-3:sen lisäämistä tjs...

        Nyt itselläni on pitkästä aikaa todella hyvä olo, lonkka ja polvet ovat lähes tulehdusvapaat ja liikkuminen on helppoa, mutta tämä ei johdu ruokavaliosta vaan luulen, että jokin aikaa sitten saamani kortisonihoito on "syypää" tähän.


      • ruokavaliosta
        alkup. kysyjä kirjoitti:

        Hei,

        ja kiitokset vastauksesta. Itse olen huomannut, että maitotuotteilla on vaikutusta oireisiin ja ne olen jo jättänyt pois. Miten serkkusi eteni tässä ruoka-aineiden vähentämisessä? Missä vaiheessa hän vähensi lääkitystä ja miten lääkäri suhtautui? Mulla on oireet aikalailla kuosissa tällä maidottomalla systeemillä ja lääkityksellä, vaikka ihan oireettomaksi en ole päässyt. Lihaa en ole syönyt ennenkään. Osaatko sanoa, mihin tuo gluteeiniton ruokavalio perustuu, vai tarvitaanko tässä vaan oman kropan kuulostelua? Hirveän vaikea tietää, mikä mitäkin aiheuttaa. Nuo maitotuotteet "sain kiinni" vain olemalla viikon tosi tiukalla dietiillä ja siten lisäämällä maidot mukaan ja oireet tuli. On tää aika yksinäsitä pakertamista, lääkärikään ei suostu sanomaan juuta eikä jaata, syö vaan "terveellisesti".

        Se mun serkku lopetti ensin kaikki maitotuotteet ja kun se ei vähentänyt tarpeeksi oireita lopetti kaikki gluteenipitoiset viljat. Hänellä oli puolestaan tuttava, joka oli saanut reumansa kuriin näin. Reumalääkärille ei ensin kertonut ruokavaliostaan mutta kun tulehdusarvot laskivat vaikka lääkitystä vähennettiin, sitten vasta kertoi. Lääkäri epäili kovasti johtuuko ruokavaliosta, mutta hän vain jatkoi omaa linjaansa. Kyllä lääkäri ihmetteli kun cerpit pysyivät alle 10, vaikka lääkitys oli loppunut ajat sitten. Kysyin serkultani kuinka hän pystyy pitämään tiukan ruokavalionsa, hän sanoi kun on kevyt kuiva olo tietää olevansa terve. Reuma on hälle enää painajaisena. Ei tarvitse enää käydä kontrolleissa eikä syödä lääkkeitä.
        Gluteenihan on proteiini, joka on monenlaisten suolisto-ongelmien taustalla.
        Johan Reuman polin ylilääkäri kirjoitti kuinka maidoton ja gluteeniton ruokavalio auttaa. Jos miekin olisin aikoinani tämän kaiken tiennyt mitä nyt tiedän, ei olisi ehkä kaikkia 18 leikkausta läpikäydä. Viimeksi luudutettiin niska, josta tuli täysin kivuton.
        Onhan se aikamoista salapoliisityötä löytää mahdollisimman moni oireita aiheuttava ruoka-aine, mutta ainakin mie olen oppinut kuulostelemaan mikä sopii.


      • YepYep
        ruokavaliosta kirjoitti:

        Se mun serkku lopetti ensin kaikki maitotuotteet ja kun se ei vähentänyt tarpeeksi oireita lopetti kaikki gluteenipitoiset viljat. Hänellä oli puolestaan tuttava, joka oli saanut reumansa kuriin näin. Reumalääkärille ei ensin kertonut ruokavaliostaan mutta kun tulehdusarvot laskivat vaikka lääkitystä vähennettiin, sitten vasta kertoi. Lääkäri epäili kovasti johtuuko ruokavaliosta, mutta hän vain jatkoi omaa linjaansa. Kyllä lääkäri ihmetteli kun cerpit pysyivät alle 10, vaikka lääkitys oli loppunut ajat sitten. Kysyin serkultani kuinka hän pystyy pitämään tiukan ruokavalionsa, hän sanoi kun on kevyt kuiva olo tietää olevansa terve. Reuma on hälle enää painajaisena. Ei tarvitse enää käydä kontrolleissa eikä syödä lääkkeitä.
        Gluteenihan on proteiini, joka on monenlaisten suolisto-ongelmien taustalla.
        Johan Reuman polin ylilääkäri kirjoitti kuinka maidoton ja gluteeniton ruokavalio auttaa. Jos miekin olisin aikoinani tämän kaiken tiennyt mitä nyt tiedän, ei olisi ehkä kaikkia 18 leikkausta läpikäydä. Viimeksi luudutettiin niska, josta tuli täysin kivuton.
        Onhan se aikamoista salapoliisityötä löytää mahdollisimman moni oireita aiheuttava ruoka-aine, mutta ainakin mie olen oppinut kuulostelemaan mikä sopii.

        pitäisi kyseenalaistaa reumalääkäreiden tai koko alan toimet tai metodit, mikäli porukka ihan oikeasti alkaa saamaan vaivat kuriin pelkällä oikealla ruokavaliolla ja itse "asiantuntijat" pysyvät koko asiasta hiljaa tai eivät kommentoi.

        Itse en osaa vielä sanoa tästä mitään, mutta jos (ja toivon) tämä auttaa minua esim. joidenkin kuukausien päästä?? niin aion laukoa suuni puhtaaksi reumalääkäreille kun eivät ole tästä mitään puhuneet. Olen muutamana kertana ottanut asian puheeksi, mutta vastaukseksi olen saanut jotain ylimalkaista jne. Ikäänkuin heidän mielestä lääkkeet ovat se ainoa oikea ratkaisu. Toivottavasti pääsisi vaivoista eroon eli polvet ja lonkka kuntoon ennen kuin tarvitaan mitään leikkauksia!


      • alkup. kysyjä
        ruokavaliosta kirjoitti:

        Se mun serkku lopetti ensin kaikki maitotuotteet ja kun se ei vähentänyt tarpeeksi oireita lopetti kaikki gluteenipitoiset viljat. Hänellä oli puolestaan tuttava, joka oli saanut reumansa kuriin näin. Reumalääkärille ei ensin kertonut ruokavaliostaan mutta kun tulehdusarvot laskivat vaikka lääkitystä vähennettiin, sitten vasta kertoi. Lääkäri epäili kovasti johtuuko ruokavaliosta, mutta hän vain jatkoi omaa linjaansa. Kyllä lääkäri ihmetteli kun cerpit pysyivät alle 10, vaikka lääkitys oli loppunut ajat sitten. Kysyin serkultani kuinka hän pystyy pitämään tiukan ruokavalionsa, hän sanoi kun on kevyt kuiva olo tietää olevansa terve. Reuma on hälle enää painajaisena. Ei tarvitse enää käydä kontrolleissa eikä syödä lääkkeitä.
        Gluteenihan on proteiini, joka on monenlaisten suolisto-ongelmien taustalla.
        Johan Reuman polin ylilääkäri kirjoitti kuinka maidoton ja gluteeniton ruokavalio auttaa. Jos miekin olisin aikoinani tämän kaiken tiennyt mitä nyt tiedän, ei olisi ehkä kaikkia 18 leikkausta läpikäydä. Viimeksi luudutettiin niska, josta tuli täysin kivuton.
        Onhan se aikamoista salapoliisityötä löytää mahdollisimman moni oireita aiheuttava ruoka-aine, mutta ainakin mie olen oppinut kuulostelemaan mikä sopii.

        kirjoitit, että reuman ylilääkäri kirjoitti tuosta maidottomasta ja gluteenittomasta ruokavaliosta - mistähän tuo juttu löytyisi?


      • Vastarannan kiiski
        YepYep kirjoitti:

        hieman tarkemmin serkkusi ruokavaliosta eli mitä hän voi syödä ja mitä hän välttää ehdottomasti. Mikä reuma hänellä on diagnisoitu?

        Periaatteessa hän siis on vähähiilihydraatti ruokavaliolla paitsi hän syö riisiä, tattaria ja hirssiä ja välttää Gluteenia? Mites liha- tai kanaruoat? Meneekö ruokavalio pieleen jos esim käyttää silloin tällöin maitoa tai juustoa jne? Kyselen hieman tarkemmin kun olen pikkuhiljaa siirtymässä vähähiilihydraattiseen ruokavalioon koska haluan saada reumaoireeni kuriin ja tulehduskipulääkkeistä eroon, mutta lihaa en kyllä haluaisi jättää ruokavaliosta pois kun muuten ei puntti nouse.

        Kesäkuussa sain nivelreumadiagnoosin, en aloittanut mitään lääkitystä, vaan etsin vaihtoehtoisisa hoitomuotoja. Ruokavaliolla on ollut suuri merkitys, Margaret Hillsin kirjasta oli paljon apua. Aloitin myös akupunktiohoidon, joka on ollut hyväksi. Marraskuun alussa poistin gluteiinpitoiset ruoka-aineet ruokavaliostani ja siitä oli myös tosi paljon hyötyä, turvotukset sormissa ja varpaissa vähenivät tosi nopeasti. Olen ollut jo aikaisemmin kasvissyöjä, eikä siitäkään tunnut haitta olevan. Lisäravinteina käytän ruusnmarjakapseleita(Litozin) ja kurkumakapseleita, EPAa ja kalkkia. Lääkäriä ei kiinnostanut ollenkaan miten olen itseäni hoitanut, pitäisi vaan syödä lääkkeitä.


      • uusi
        Vastarannan kiiski kirjoitti:

        Kesäkuussa sain nivelreumadiagnoosin, en aloittanut mitään lääkitystä, vaan etsin vaihtoehtoisisa hoitomuotoja. Ruokavaliolla on ollut suuri merkitys, Margaret Hillsin kirjasta oli paljon apua. Aloitin myös akupunktiohoidon, joka on ollut hyväksi. Marraskuun alussa poistin gluteiinpitoiset ruoka-aineet ruokavaliostani ja siitä oli myös tosi paljon hyötyä, turvotukset sormissa ja varpaissa vähenivät tosi nopeasti. Olen ollut jo aikaisemmin kasvissyöjä, eikä siitäkään tunnut haitta olevan. Lisäravinteina käytän ruusnmarjakapseleita(Litozin) ja kurkumakapseleita, EPAa ja kalkkia. Lääkäriä ei kiinnostanut ollenkaan miten olen itseäni hoitanut, pitäisi vaan syödä lääkkeitä.

        Hei, sain nivelreumadiagnoosin ja reseptin käteen ( Trexal) viikko sitten. Kun luin noista sivuoireista ja lääkkeistä muutoinkin, päätin etten ala immuunipuolustustani heikentämään lisämyrkyillä. Mitään muuta apua lääkärillä ei ollut tarjota. Ruokavaliokysymyksiini sain vastauksesksi alentavaa hymähtelyä. Eli en todellakaan luota tällaisiin lääketehtaiden sätkynukkeihin.
        Märäyksen mukaisesti otettuihin lääkkeisiin kuolee enemmän ihmisiä, kuin liikenneonnettomuuksiin.
        Olen nyt siirtynyt melkein kokonaan raakaravintoon jättänyt kaikki viljat ja maitotuotteet myös pois.Tankkaan vitamineja, mutta aika pieneksihän tässä kalorimäärä, sekä kuidun osuus pellavarouheesta huolimatta muodostuu. Mitä mieltä olette esim. riisin ottamisesta ruokavalioon?


    • Hissukka

      Minulle ei sovi, tomaatti, normaali suklaa (vain tumma), runsas kahvin juominen, alkoholi. Näistä tulee nivelet kipeiksi seuraavana päivänä viimeistään. Olen käyttänyt säännöllisesti maitohappobakteereja ja kalanmaksaöljyä. Mielestäni auttavat. Reumalääkäri (yksityinen) painoi villasella epäilyni ruoka-aineista. Lopuksi totesi, että ole syömätä jos ne eivät mielestäsi sovi. Tässä lääkärin valistusta ja kiinnostusta potilaasta...

      • hoidan itseäni ruokavalioll...

        ,koska olen sairastanut jo kauan reumaa ja lääkkeet eivät ole enää sopineet. Olen hiilihydraattisella ruokavaliolla (eli tärkkelykset pois) ja syön luonnollisia rasvoja.
        Käytän myös hivenaineita ja vitamiineja sekä hainrustouutetta. Nämä on lääkäri minulle aikoinaan katsonut tarpeellisiksi. Vammautunut olen, mutta nivelet ei ole nyt kipeät en tarvitse särkylääkkeitä (MSM-jauhetta käytän). Kortisonista en eroon varmaan enää pääse. Lihaskivut hävisivät kun vaihdoin Thyroxin-kilpirauhaslääkkeen Armour-kilpirauhaslääkkeeseen. Tutkin päivittäin asioita ja teen itselläni ihmiskokeita. Viljatuotteet eivät sovi minulle. Oikeastaan en tuijota dignoosiin vaan kokonaisvaltaisesti kehooni. Minulla oli jo 4 verenpainelääkettä ja nyt yksi enää jäljellä. Kolestroliarvot ovat parantuneet huomattavasti, ja verensokerit tasoittuneet. Olen nyt neljättä vuotta VHH-ruokavaliolla ja samoin käyttänyt näitä antioksidantteja... Todella voin paljon paremmin kuin ennen. Lääkärit eivät kyllä noteeraa. Eräskin muutama vuosi sitten nauroi minulle. Olen kyllä menettänyt uskoni ´asiantuntijoihin` kaikilla aloilla.

        Kirjoitin juuri jutun Reumaliiton vieraskirjaan reumasta ja homeista. Menkääpä lukemaan!


      • kylläkin
        hoidan itseäni ruokavalioll... kirjoitti:

        ,koska olen sairastanut jo kauan reumaa ja lääkkeet eivät ole enää sopineet. Olen hiilihydraattisella ruokavaliolla (eli tärkkelykset pois) ja syön luonnollisia rasvoja.
        Käytän myös hivenaineita ja vitamiineja sekä hainrustouutetta. Nämä on lääkäri minulle aikoinaan katsonut tarpeellisiksi. Vammautunut olen, mutta nivelet ei ole nyt kipeät en tarvitse särkylääkkeitä (MSM-jauhetta käytän). Kortisonista en eroon varmaan enää pääse. Lihaskivut hävisivät kun vaihdoin Thyroxin-kilpirauhaslääkkeen Armour-kilpirauhaslääkkeeseen. Tutkin päivittäin asioita ja teen itselläni ihmiskokeita. Viljatuotteet eivät sovi minulle. Oikeastaan en tuijota dignoosiin vaan kokonaisvaltaisesti kehooni. Minulla oli jo 4 verenpainelääkettä ja nyt yksi enää jäljellä. Kolestroliarvot ovat parantuneet huomattavasti, ja verensokerit tasoittuneet. Olen nyt neljättä vuotta VHH-ruokavaliolla ja samoin käyttänyt näitä antioksidantteja... Todella voin paljon paremmin kuin ennen. Lääkärit eivät kyllä noteeraa. Eräskin muutama vuosi sitten nauroi minulle. Olen kyllä menettänyt uskoni ´asiantuntijoihin` kaikilla aloilla.

        Kirjoitin juuri jutun Reumaliiton vieraskirjaan reumasta ja homeista. Menkääpä lukemaan!

        Hiilihydraattitietoisella rukavaliolla :-) Anteeksi painovirhepaholainen...

        Ed. kirjoittaja


    • YepYep

      Hienoa, että muilla on ruokavaliolla todennäköisimmin ollut vaikutusta vaikka lekurit dissaavatkin. Keep it coming :D

      Great...lähtee viimeisetkin elämänilot ja paheet jos kahvistakin joutuu luopumaan...no toivottavasti ei :O

    • nivelreuma

      Mistä löytyisi ruokavaliohoitoon perehtynyt lääkäri?

    • lääkäri löytyy

      Rauli Mäkelä on perehtynyt näihin hoitoihin ja kirjoittanut kirjan Reuman luonnonmukainen hoito. Hän ottaa vastaan Helsingin keskustassa Antioksidanttiklinikalla, www.antioksidantti.fi. Hän on alan guru Suomessa, suosittelen lämmöllä.
      Minäkin olen saanut valtavan avun reumaoireisiini vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta. Ennen kaikkea viljojen jättäminen kokonaan pois ruokavaliosta vuosi sitten oli ratkaiseva käänne. Nyt olen todella notkea, hoikka ja liikunnallinen kun aiemmin liikkuminen teki kipeää. Sain jättää kortisonin ja nyt yritän saada Trexanin pois lisäravinneohjelman avulla Mäkelän potilaana. Olet oikealla tiellä, tsemppiä!

    • oleeol

      Mulle valkoinen vilja ja sokeri ovat ehdotonta myrkkyä, varsinkin jos
      ne ovat yhdessä, kuten kekseissä ja pullassa. Jäykkä olo seuraavana
      aamuna on varma, jos oon noita edell. päivänä syönyt yhtään enemmän
      kuin ihan vähän.

      Muuten pärjään ilman lääkkeitä, kun syön paljon raakaravintoa.
      Tumma vilja käy, samoin kala ja kana, punainen liha myös, mutta
      ei isoina annoksina.

      Nivelvaivat palaavat satavarmasti, jos oon esim. neljä-viis päivää syömättä
      yhtään kunnon raakaravintoannosta. Jäykkyys häviää, kun syö sen
      yhden ison annoksen.

    • 12 nivelreuma

      Ei lääkärit sano ruokavaliosta mitään kun jokaisen pitää itse kuunnella mikä ruoka tekee kipeämmäksi ,me kaikki olemme erinlaisia ,mikä sopii toiselle ei sovi toiselle .Minäkin luulin että maito ei sovi minulle ja olin monta vuotta maidotta nyt käytän luomu maitojuomaa maha kestää ja tulehdusarvot on vain parantunee ,eikä tarvitse kalkkitabletteja ja kalanhan pitäisi sopia paitsi pikkukalat ,kun syön paistetut muikut tietää varmasti että on huomenna kipeä ,mutta kun ne on niiiin hyviä,samoin jos tosiaan syö naudanpaistilihapullia liian monta tulee varmasti huonommaksi .näitä on jota pitäis syödä vai vähän ja runsaasti kasviksia kaveriksi ,niin ei muuta kun itseä kuuntelemaan ,ei kannata kaikkea kerralla muuttaa menee niuhottamiseksi .

    • .

      viljat pois ja kasvikset tilalle ja kala

      d-vitamiinia riittävästi

    • Kirjoitin tuonne remissio-keskusteluun http://keskustelu.suomi24.fi/node/10685990 kesäkuun lopussa omat konstini, ja lisänä käytän D-vitamiinia 60μg ja bioteekin kalkkia, jossa on pii mukana. Ja kuten yllä, kasviksia paljon -etenkin niitä tummanvihreitä, lihan sijasta kalaa ja broileria. Sianlihaa vältän.

    • .

      Älä vaan mitään kalkkia syö. Kalkkia ei saa purkista syödä.
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm

      D-vitamiinia talviaikaan 100µg, joka on ollut lasten annos. Ja kesällä keskipäivän aurinkoa.

      http://www.raikasweb.com/nivelreuman-nykyaikainen-hoito

      http://terveyshymy.fi/artikkelit/laakari-rauli-makela-reumasairauksia-voi-hoitaa-luonnonmukaisesti

      http://kirja.elisa.fi/ekirja/reuma-ja-niveltulehdukset-luonnonmukainen-hoito

      Nivelet koetuksella!
      http://www.katsomo.fi/?progId=117114

      http://www.youtube.com/watch?v=A-a2PP74N04&feature=youtu.be


      Ja viljat pois.
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

    • -o-

      Bioteekin kalkki on eri kuin esim calsichew!

    • joku
    • Anonyymi

      Itse olen ollut vuosia VHH:lla. Syön kaikkia lihoja, kalaa, kasviksia. Olin vuosia lääkkeetön, mutta raskas työ laukaisi reuman uudestaan. Nyt on lääkitys. Mietinnässä jatko..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1439
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe